Sök:

Sökresultat:

9748 Uppsatser om Management accounting control - Sida 61 av 650

Ledarskap i offentlig sektor : Organisationsfaktorer, ledarskapsmodeller, förutsättningar och medarbetarens hälsa

The purpose of this study was to examine leadership in the public sector based on leadership models, organizational factors, conditions and health of employees. The study was divided into sub-study one and two. In sub-study one the design was an observational study using cross sectional design in which 67 first line managers in the public sector answered a survey about conditions and leadership models. Sub-study two was an observational study using case-control design focusing on a health promoting leadership intervention in the municipal sector. Two semi-structured interviews and 41 surveys were collected.

Så påverkar vinstdelningssystemet Oktogonen motivationen i Handelsbanken

TITEL: Så påverkar belöningssystemet Oktogonen motivationen i Handelsbanken i Ronneby HYPOTES: Belöningssystemet Oktogonen påverkar inte motivationen i Handelsbanken i Ronneby. SVAR PÅ HYPOTES: Hypotesen förkastas. Belöningssystemet Oktogonen påverkar motivationen i Handelsbanken i Ronneby. FÖRFATTARE: Torbjörn Dahlgren och Fredrik Hultberg HANDLEDARE: Klaus Solberg Søilen INSTITUTION: Institutionen för Ekonomi, Management och Samhällsvetenskap KURS: Kandidatarbete i Företagsekonomi SYFTE: - få en djupare insikt och förståelse för belöningssystem som ett styrmedel - undersöka och analysera belöningssystemets påverkan på motivation. - utröna de effekter belöningssystemet haft på de anställda METOD: Kvalitativ metod med kvantitativa influenser. Empirin har insamlats på Handelsbankens kontor i Ronneby med 12 anställda SLUTSATS: Vår slutsats är att vinstdelningssystemet Oktogonen har en positiv inverkan på motivationen på Handelsbankens kontor i Ronneby. Detta system är enskilt den största motivationsfaktorn men sammanslaget så finns det ett antal andra förmåner som placerar sig högre upp i rangordningen än Oktogonen.

En studie om spridning av modeller inom produktkalkylering

Syftet med vår studie är att finna faktorer till spridningen av kalkylmodellerna Activity-based costing (ABC), Target costing (TC) och Kaizen costing (KC). Detta gör vi genom att använda oss av kvalitativ ansats och genomföra intervjuer vid sex tillverkande företag. Vi kan se influenser av spridningen av modellerna ABC, TC och KC i studiens företag. Det har visat sig att företagen tillämpar ?traditionell? produktkalkylering med inspiration av ABC-modellen.

Revisiting the Role of Code of Conduct in Compliance with CSR Demands in the Supply Chain Management of Electronics Business

The purpose of this study is to understand how codes of conduct function within the context of supply chain of electronic industry. This is a qualitative research and a case study is the research approach. Conclusions are that the codes of conducts could be perceived differently within different contexts. Therefore, cultural and legal issues should be considered while formulating, implementing codes of conduct or assessing the compliance..

Interaktionen mellan säljare och kund - en fallstudie på El-giganten och Hi-Fi klubben

Vi ville se om kunderna har olika förväntningar på service beroende på vilken butik de handlar i och hur detta påverkar säjarnas och föetagets agerande. Studien visade att företagen har profilerat sig på två helt skilda sätt. Detta har gjort att kunderna förväntar sig olika nivå av service vilket också företagen förstått och därmed leverarar de den service kunderna efterfrågar..

Prehospital sjukvårdsledning - sammanställning av erfarenheter från KAMEDO-rapporter

Background: An effective management of the healthcare's organization on one disaster site is considered as a condition in order to decrease damages and suffering at them as been hit of an accident. In KAMEDO-reports is described true accidents, how among other thing organizational parts been implemented and evaluations of which importance different decisions had. Aim: The aim of the study was to examine KAMEDO-reports concerning prehospital medical management on disaster sites. Method: Eight KAMEDO-reports was examined with focus on organization and management. Results: Four areas in which all could be influenced by the healthcare personnel in leading position was described: Management and Co-operation, Load and Go - Stay and Play, Priority and Triage.

Relansering av varumärken

Klargör problematiken kring en relansering. Med analog användning av teorier närliggande begreppet relansering skapar vi oss en större förståelse för problematiken..

Revenue Management - "Det är så det är" : Vad ledningens förståelse för verktyget innebär för kundens upplevda rättvisa

Syftet med uppsatsen är att undersöka om ledningens förståelse för Revenue Management (RM) påverkar kundens uppfattning om ett rättvist pris. De frågeställningar vi behandlar i uppsatsen är följande; Hur påverkar ledningens förståelse för RM frontpersonalens arbete med verktyget? Hur uppfattar frontpersonal att kunden reagerar på RM? Slutsatser: Teori och fallstudie visar att ledningens förståelse är en grundläggande faktor för att arbetet med RM skall ha möjlighet att vara förenligt med ett kundperspektiv. För att arbetet med RM ska uppfattas rättvist av kunden krävs att högsta ledningen inser vikten av utbildning inom RM för all personal samt att pris följer tjänstekvaliteten..

4M - en förutsättning för framgångsrika förändringsprocesser?

Vårt syfte med uppsatsen är att utreda vilka faktorer som är av vikt för en framgångsrik förändringsprocess samt vilken påverkan ledarskap har på faktorerna. Vi genomförde en kvalitativ undersökning där vi intervjuade tio personer som är yrkesverksamma på två hotell i Sverige. Vi intervjuade respondenterna om den förändringsprocess som ett hotellkedjebyte innebär, och om den ledarstil hotellens general managers anser sig ha och ha haft under bytet. Våra sekundära källor utgörs av teorier inom framför allt service management, change management samt ledarskap/management. Vi har använt en blandning av induktivt och deduktivt arbetssätt.

Konflikthantering genom drama : En studie om dramats roll i undervisningen

Abstract The purpose of the essay was to investigate how you can work with conflict management through drama, to promote the meeting with children from many different cultures. I also wanted to see how the work may be different in a heterogeneous or homogeneous group of children.In the background I lift up what a conflict can be, what kind of conflict management methods there are, how to work with drama education as well as what ethnic conflicts can be.The literature studies have shown that there are different types of conflicts and that the conflict management methods are many. In an attempt to get answers to my questions I?ve had drama lessons focusing on conflicts in a heterogeneous and homogeneous group of children in grades 3.My study has shown that conflict management through drama can increase the understanding of other cultures and promote the meeting between children. Just as the literature describes conflicts, they can be difficult to solve and it is important to find a method that suits the class you work with.Key- words: conflict, conflict management, drama, homogeneous, heterogeneous..

Vilket val gör företag gällande periodiseringsfonder? : En undersökning om vilka faktorer som påvekar beslutet

Sammanfattning:Det finns olika valmöjligheter inom redovisning. Vilket val man gör styrs av vilket resultat man önskar visa. Det har just införts en ny lag som innebär att juridiska personer skall ta upp en schablonintäkt för sina periodiseringsfonder och vi bestämde oss för att undersöka vilka val företagen gjort och vilken betydelse olika faktorer har när de ska välja att sätta av till periodiseringsfonder eller ej.Vi valde ett deduktivt angreppssätt och de vetenskapliga teorier vi främst utgick ifrån var agentteorin och Positive Accounting Theory (PAT). Vi valde att undersöka om följande faktorer kan ha samband med vilka beslut man tar när det gäller periodiseringsfonderna: bonus till ledningen, företagens skuldsättningsgrad, storlek, bransch och ägarstruktur.Vi ställde samman en hypotes för varje faktor och i de fall vår ursprungliga rådata var kontinuerligt kvantitativ testade vi dessa hypoteser med hjälp av så kallade t-tester. I andra fall gjorde vi korstabeller med ?2-test.Från PAT är det endast skuldsättningsgraden som påvisar ett svagt samband.

Män som mikroföretagare : Hur beskriver de balansen mellan arbete och övrigt liv?

The aim of this study was to explore how six men who run a micro-enterprisewith a maximum of 10 employees handle the balance between work and otherlife. Qualitative approach with semi-structured interviews was conducted and thesample consisted of six men with micro-enterprises of varying ages. The themesused in the interviews were boundless work, roles, boundaries strategies anddemand / control - social support. The results showed that micro- entrepreneursdo not experience any major imbalance between work and other life. The studyrevealed that the division of roles in the home of the elderly respondents was ofthe classical gender character that woman took great responsibility in the home.Among the younger respondents the unpaid work at home was equal divided.Social support was perceived highly by all respondents, and they alsoexperienced a high level of control over the requirements of the job.

Ekonomistyrning i svensk elitfotboll, En fallstudie av Malmö FF

Vi har valt att analysera och arbeta fram förslag till förändringar för ekonomistyrningen inom Malmö FF. En mer utföjlig sammanfattning kommer.

Key Account Management i verksamheten: en fallstudie av Telia Partner

The purpose with this thesis is to illustrate companies? way of using Key Account Management in the organization. We developed the four following research questions: Why do companies choose to use Key Account Management? How do companies identify and choose their key customers? How does a key account manager work? How do the skills needed by a key account manager look like? The results showed that KAM offered several important benefits, mainly of economical characteristics. Identification of the key accounts was mainly conducted through certain economical criteria the customers had to fulfil.

Medierelaterad krishantering inom livsmedelsbranschen

Vår avsikt med uppsatsen är att beskriva och analysera medias larmrapporters inverkan på livsmedelsprodukternas nuvarande situation och framtid. Vi undersöker varför vissa företag lyckas bättre respektive misslyckas med sin krishantering utifrån hur de bemöter larmen.Vi har utgått från teorin Crisis Management, där vi har funnit en applicerbar modell på vårt syfte, Crisis Response System, som kompletteras med sårbarhetsmodellen A Simple model of Crisis Susceptibility. Dessa modeller behandlar den interna krishanteringen. För att externt kunna bemöta larmrapporter har vi valt att tillämpa PR-modellen Communication Strategies for Responding to a Crisis där paralleller dras till delar ur ryktes- och trovärdighetsmodellen Brand-Building Blocks..

<- Föregående sida 61 Nästa sida ->