Sökresultat:
2095 Uppsatser om Makt bemötande - Sida 25 av 140
Valfrihet eller tvÄng? Om bistÄndsbedömares tankar om tvÄngsvÄrd av Àldre personer med demens.
VÄrt syfte med den hÀr studien har varit att undersöka och analysera vad bistÄndsbedömare inom Àldreomsorgen anser nÀr det gÀller tvÄngsvÄrdslagstiftning för Àldre mÀnniskor med demens. VÄr huvudfrÄgestÀllning Àr dÀrför: Möter bistÄndsbedömare, i sin yrkesutövning, problem med att det inte finns nÄgon tvÄngsvÄrdslag för Àldre mÀnniskor med demens?För att kunna fÄ en bild av vad bistÄndsbedömare anser om tvÄngsvÄrd för dementa mÀnniskor, och vad detta skulle kunna tÀnkas innebÀra i praktiken, har vi formulerat vidare frÄgestÀllningar som i sin tur varit knutna till tre olika begrepp; roller, etik och makt. VÄr huvudfrÄgestÀllning som knyter an till begreppet roll var: Hur upplever man som bistÄndsbedömare sin yrkesroll i förhÄllande till klienterna? NÀr det gÀller begreppet etik har frÄgestÀllningen varit: Vilka etiska övervÀganden kan det tÀnkas att man stÀlls inför som bistÄndsbedömare, och vilket etiskt ansvar anser man sjÀlv att man har? HuvudfrÄgestÀllningen som kopplades till begreppet makt var: Hur hanteras klientens rÀtt till sjÀlvbestÀmmande i förhÄllande till ens yrkesmÀssiga ansvar att agera?De teoretiska utgÄngspunkterna för studien har Àven de knutit an till dessa begrepp.
?Vi har inte tid att v?ttorka golvet varje dag?
Denna studie unders?ker vilka regler som finns vid m?ltidssituationen p? olika f?rskolor, vad de grundar sig i samt pedagogers uppfattningar kring dessa och hur makt anv?nds f?r att uppr?tth?lla eller f?r?ndra reglerna kring m?ltidssituationen. I styrdokument som ?L?roplan f?r f?rskolan? (Lpf?18, 2018) saknas riktlinjer f?r m?ltidssituationer vilket kan leda till os?kerhet kring hur de kan se ut. ?r reglerna outtalade och grundade i f?rskoll?rarens egna uppfattningar och normer eller gemensamt best?mda i f?rskolan? Genom en kvalitativ unders?kning med fr?gelista som metod visar resultatet att reglerna varierar fr?n f?rskola till f?rskola och att de innefattar b?de hur barnen f?r bete sig, vad som ska ligga p? tallriken, att det m?ste smakas och att barnen m?ste v?nta p? varandra innan de f?r g? fr?n matbordet.
NÀr skolmedicinen inte rÀcker till En litteraturöversikt av KomplementÀr och Alternativ Medicin i vÄrden (KAM)
Inom dagens hĂ€lso- och sjukvĂ„rd finns det metoder som kompletterar den vĂ€sterlĂ€ndska skolmedicinen. Metoder som kan komma att anvĂ€ndas nĂ€r skolmedicinen inte rĂ€cker till. GenomgĂ„ende för vĂ„rden med KomplementĂ€r och alternativ medicin, KAM metoder Ă€r en prĂ€gling av helhetstĂ€nkande ibland Ă€ven kallat holistiskt synsĂ€tt.Syftet med denna uppsats Ă€r att beskriva den befintliga forskningslitteraturen med avseende pĂ„ sjuksköterskans och övriga vĂ„rdpersonalens uppfattningar om KAM samt hur KAM anvĂ€nds inom vĂ„rden.Ă
tta studier sammanstÀlldes och analyserades i en litteraturöversikt för att fÄ en överblick över kunskapslÀget. Resultatet presenteras med tvÄ huvudkategorier. Kategorierna Àr Uppfattning om KAM och Hur KAM anvÀnds i vÄrden.
Socialisation och stÀmpling inom HVB för ensamkommande barn : en kvalitativ studie med personal pÄ kommunala HVB
Syfte med undersökningen var att undersöka vilka socialisationsverktyg anvÀnder personalen vid kommunala HVB (Hem för vÄrd eller boende) för ensamkommande barn, samt ta reda pÄ om personalen anvÀnder makt genom att stÀmpla ensamkommande barn som avvikare. Vi genomförde Ätta semistrukturerade intervjuer med personal inom fem olika kommunala HVB för ensamkommande barn. Resultatet analyserades med utgÄngspunkt i symbolisk interaktionistiskt perspektiv, socialisationsteorin, maktteori samt stÀmplingsteorin. Resultat visade att socialisationsarbetet kan i hög grad bli bÀttre pÄ att socialisera barnen pÄ ett positivt sÀtt. Fyra socialisationsverktyg identifierades: 1) riktlinjer och handlingsplaner 2) sprÄket 3) bemötandet i vardagen och personalens attityd 4) att överföra normer och vÀrderingar.
Kirurgisk avdelningsrond, en arena för överordning och underordning.
IntroduktionAvdelningsronden Àr ett vanligt inslag i sjukhusbaserad slutenvÄrd. Vetenskapliga studier saknas dÀr ronden som social eller organisatorisk konstruktion fokuseras. Ett genusperspektiv antas i denna studie för att ge kÀnnedom om maktstrukturer och orÀttvisor samt försöker hitta orsaksförklaringar till varför dessa uppstÄr.SyfteStudiens syfte Àr att undersöka vad som Àr mest angelÀget för den kirurgiska avdelningssjuksköterskan i samband med avdelningsronden och hur hon/han hanterar detta i relation till rondens övriga aktörer.MetodStudien kommer att genomföras med Grounded Theory enligt Charmaz (2010). Urvalet kommer att ske bland sjuksköterskor pÄ olika kirurgiska vÄrdavdelningar vid ett universitetssjukhus i Sverige. Datainsamlingen kommer att ske genom observation följt av intervju.
Det goda boendet ? En kvalitativ studie av diskurserna kring bostadskvarteren i
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka diskurserna kring ett antal bostadskvarter isödra GÄrda i Göteborg. Utsagorna som utgör diskurserna Àr hÀmtade frÄnkommunala politiker, boende, media samt Göteborg stads stadsarkitekt.Genom en kvalitativ metod intervjuar uppsatsförfattarna Ätta politiker frÄn GöteborgsbyggnadsnÀmnd och fastighetsnÀmnd, en boende i södra GÄrda samt Göteborgs stadsstadsarkitekt. Det insamlade materialet analyseras med hjÀlp av teori och tidigareforskning. De teoretiska referensramar som anvÀnds Àr identitet, makt, psykoanalys,gentrifiering och diskursanalys. Den tidigare forskningen behandlar bostadspolitik,boendestandard, gentrifiering och social polarisering.I analysen redogörs för de fyra diskurser som urskiljs: Bevarandediskursen,rivningsdiskursen, den sociala diskursen om bostadens vÀrde och den materielladiskursen om bostadens vÀrde.
Leka pÄ lÄtsas? En studie av förskolebarns samspel inom lÄtsasleken.
BAKGRUND: Begreppet lek Àr ett vÀldigt stort omrÄde och vi har dÀrför valt att begrÀnsaoss till lÄtsasleken och barns samspel inom lekarna. Inom lekgrupper finns ofta nÄgon form av makt och utanförskap sÄ dÀrför gÄr vi nÀrmare in pÄ Àmnet i bakgrunden. I detta kapitel redogör vi Àven för den tidigare forskning som gjorts inom Àmnena lÄtsasleken och samspel inom leken. I den teoretiska ramen valdes Vygotskijs utvecklingspsykologiska teori som tar upp hur social interaktion bidrar till barns lÀrande och utveckling.SYFTE: VÄrt syfte Àr att undersöka hur barnen samspelar med varandra i situationer av lÄtsasleken pÄ förskolan.METOD: VÄr forskningsmetod bestÄr av observationer som vi har utfört pÄ tvÄ olikaförskolor. Vi har observerat 26 barn sammanlagt.
Bland stövlar och vilddjur - en studie av vad som sker i förskolans hall vid pÄ- och avklÀdningssituationer
VÄrt intresse för hallen vÀcktes under vÄra praktiktillfÀllen. Vi har under dessa upplevt att det finns olika grÀnser i hallen, vissa mer synliga Àn andra. Hallen har dessutom karaktÀr av bÄde inne och ute samt Àr ett grÀnsland mellan hemmet och förskolan. Detta kan ibland medföra att det kan bli otydligt vilka regler som gÀller för stunden. Idag tillbringar de flesta barn i Sverige sina första Är i förskolan.
KarriÀr som styrning : En studie om hur organisationer styr genom att erbjuda karriÀrmöjligheter
Syftet med denna studie har varit att undersöka hur organisationer styr sina anstÀllda genom att erbjuda medarbetarna en möjlighet till karriÀr inom företaget. Jag har valt att fokusera pÄ anstÀllda frÄn frÀmst tvÄ företag och kan dÀrför inte generalisera mitt resultat.Datainsamlingen skedde via intervjuer, tvÄ stycken face-to-face, tvÄ stycken via telefon samt en intervju genom e-post. TvÄ av intervjupersonerna arbetade pÄ en bank, tvÄ inom en snabbmatskedja och en intervjuperson var egen företagare. Materialet frÄn intervjuerna analyserades utifrÄn Göran Ahrnes begrepp kollektiva resurser, makt och maktrelationen och tillhörighet.I resultatet fann jag ett flertal olika sÀtt som organisationers erbjudanden om karriÀr styr den anstÀllda. Att eventuellt behöva byta bostadsort för att fÄ arbeta pÄ den önskvÀrda positionen var ett krav frÄn organisationerna som framkom under intervjuerna.
Upplevelser av att sluta röka
Syftet med uppsatsen Àr att studera de tvÄ huvudkaraktÀrerna i Marie Lus Legendtrilogi för att undersöka om och i sÄ fall hur deras egenskaper Àr formade av deras klass- och könstillhörighet, vad som möjliggör eller orsakar deras klassresor samt hur de pÄverkas av att röra sig mellan olika samhÀllsklasser. Studiens teoretiska utgÄngspunkt Àr att det inte enbart gÄr att analysera en maktordning utan att Àven ta hÀnsyn till andra maktordningar.Jag har utgÄtt ifrÄn Maria Nikolajevas uppstÀllning av stereotypt manliga och kvinnliga egenskaper, Roberta Seelinger Trites teorier om hur makt fungerar bÄde förtryckande och frigörande för subjektet, samt Sanna Lehtonens teorier om normbildning kring klass som identitetskategori.I uppsatsen kommer jag fram till att karaktÀrernas egenskaper Àr mer kopplade till deras klass, och mindre till deras kön. Flickan frÄn överklassen sÀtter större vÀrde pÄ sig sjÀlv, medan pojken frÄn underklassen vÀrderar sig sjÀlv lÀgre. Hon har Àven haft tillgÄng till utbildning som gjort henne snabb, stark och rationell, medan han inte Àr lika trÀnad som hon Àr och dÀrmed mer kÀnslostyrd.Klassresor möjliggörs av socialt och kulturellt kapital samt trogenhet gentemot landet de lever i.KaraktÀrerna pÄverkas av möten med andra klasser pÄ sÄ sÀtt att de omvÀrderar synen pÄ sig sjÀlva samt förhandlar med den makt de blivit tilldelade..
Ensamboende Àldre personers upplevelser av matdistribution och mÄltidssituation i hemsjukvÄrd: Intevjustudie
SammanfattningSyftet med studien var att beskriva hur stomiopererade personer upplever stöd och informaÂtion, relaterat till skötseln av stomin. Studien hade en kvalitativ ansats med beskrivande design. Tio personer med stomi frĂ„n tvĂ„ hĂ€lsocentraler i Mellansverige deltog i studien. Data samlades in via intervjuer med semiÂstrukturerade frĂ„gor och analyserades med kvalitativ innehĂ„llsanalys. Resultatet redovisades utifrĂ„n temat Att vara sjĂ€lvstĂ€ndig men inte oberoende och sex kategorier: Att fĂ„ information som Ă€r individuellt anpassad, Att personer i omgivningen kan och kĂ€nner till, Att ha tillgĂ„ng till kompetent personal, Att inte fĂ„ veta eller förstĂ„, Att kĂ€nna ensamhet samt Att kĂ€nna sig osĂ€ker.
Specialistsjuksk?terskors erfarenhet av att identifiera ?ldre personer med risk f?r suicid utanf?r den psykiatriska specialistv?rden
Bakgrund: Personer ?ver 65 ?r utg?r 17 procent av befolkningen, men de svarar f?r 25 procent av all suicid, vilket g?r gruppen ?verrepresenterad. Suicid f?rekommer i alla samh?llsklasser och ?r ett folkh?lsoproblem. P? varje fullbordat suicid genomf?rs cirka 30?40 suicidf?rs?k hos den yngre befolkningen.
Makt i skolan : En studie om maktrelationer i gymnasieskolan
Syftet med studien var att undersöka och jÀmföra i vilken utstrÀckning eleverna uppfattar att olika maktfenomen förekommer i olika relationer i skolan. Dessa maktfenomen Àr: Initiativ till maktutövandet, förmÄga att nÄ avsett resultat, benÀgenhet att göra maktmotstÄnd, utsatthet och utövande av tvÄngsmakt samt mottagandet och utövandet av samtyckesproducerad makt.  För att besvara detta syfte anvÀndes följande frÄgestÀllningar; I vilken utstrÀckning upplevs dessa maktfenomen i elev till lÀrarrelationen och i elev till elevrelationen samt hur förhÄller sig maktrelationen mellan elever till relationen mellan lÀrare och elev? För att undersöka detta har det genomförts en enkÀtstudie bland 111 elever. En avgrÀnsning gjordes genom att enbart undersöka detta pÄ gymnasiet.
Makt i klassrummet : En maktanalys av relationen mellan lÀrare och elev
This essay is about power in the classroom. It is about the power dimension of the student-teacher relationships that arise in that space. The overall aim has been to investigate which categories are fruitful in a power analysis of these relationships. My aim has therefore been to develop power categories and to use them to identify and to categorise cases of power interaction that take place between those particular actors in that particular setting.In order to gather material for my study I have both read literature that approaches the study of the student-teacher relationships from a power perspective and done a series of observations in a high school.My theoretical frame comprises a concept of power and a series of power categories. These categories include strength, authority, inducement, coercion, violence, resistance as well as to possess power, to have power, to exert power, the scope of power and the base of power.
Göra gott förÀldraskap : Med normerande idéer om barn och andra diskursiva verktyg som resurs
Kategorierna barn och förÀlder Àr intimt sammanbundna: nÀr förÀldrar talar om barn sÄ talar de Àven om sitt förÀldraskap. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka idéer kring görandet av gott förÀldraskap med kategorin barn som resurs. Studien vilar pÄ ett diskursivt perspektiv dÀr tyngdpunkten frÀmst lutar mot Foucaults idéer kring makt och styrning. Det insamlade materialet bestÄr av observation och transkriberat material frÄn tvÄ förÀldramöten, tvÄ förÀldragrupper och fyra enskilda intervjuer. FörÀldrarna i studien berÀttar om sitt goda förÀldraskap pÄ olika sÀtt.