Sök:

Sökresultat:

4523 Uppsatser om Mćngfald; kultur; servicemötet; kundrelation; globalisering; lönsamhet; effektivitet - Sida 2 av 302

Vilka resekriterier efterfrÄgar amerikanska WHOPs? : En empirisk studie utförd i New York

Syftet Àr att göra en inventering av mÄlgruppens resekriterier. Uppsatsen bygger pÄ empiri som samlades in genom reseberÀttelser under tvÄ veckors fÀltstudier. Vi har anvÀnt oss av en induktiv ansats för att samla kvalitativa data. UtifrÄn reseberÀttelserna drar vi slutsatsen att de resekriterier amerikanska WHOPs efterfrÄgar Àr: kultur, autenticitet, natur, gÀstfrihet, rekreation, bekvÀmlighet, litteratur, mat och vin, shopping och Àventyr..

MossagÄrden - En studie i att skapa förtroende och relationer

MÀnniskans miljö och hÀlsa blir allt viktigare för individen, vilket medför en medvetenhet i dagens konsumtion. Vi har i vÄr uppsats valt att studera, via intervjuer och en observation, hur ett litet ekologiskt e-handelsföretag, MossagÄrden, gÄr tillvÀga för att sprida det ekologiska budskapet och marknadsföra sig hos kunderna. UtifrÄn teorier om identitetsskapande, kvalitet, servicemöte, och marknadsföring analyserar vi MossagÄrdens agerande och vilka konsekvenserna blir för kunden. DÄ MossagÄrden sÀljer sina produkter via sin hemsida tar vi Àven upp företagets fördelar och nackdelar med e-handel. Analysen visar att hemsidan har stor betydelse för företaget, dÀrför Àr det viktigt att kontinuerligt utveckla sidan och dra nytta av de fördelar Internet ger.

TVÄTTÄKTA ANSVAR? - En studie av Global Compacts svenska medlemsföretag.

Syftet med denna uppsats Àr att kasta ljus över Àmnet Corporate Social Responsibility (CSR). Inom detta Àmne kommer fokus att ligga pÄ det initiativ som heter Global Compact (GC), och som blivit föremÄl för sÄvÀl beundran som skepticism. MÄlet Àr att utröna om GC i Sverige blivit, eller Àr i riskzonen för att bli, en front för det som i uppsatsen kallas kulörtvÀtt, eller om det tvÀrtom Àr en vÀlfungerande sammanslutning som hjÀlper till att sprida CSR. FrÄgestÀllning: ñ€Hur och vart Äberopar de svenska företagen sitt medlemskap i Global Compact?ñ€, ñ€Av vilka anledningar ansluter sig företag till Global Compact?ñ€, ñ€Vilka effekter kan företagens frivilliga val av Global Reporting Initiative (GRI) som rapporteringssystem ha pÄ de Ätaganden av transparens och kommunikation som Global Compact medlemskapet för med sig?ñ€ Metod: För att uppfylla syftet och frÄgestÀllningarna anvÀnds en kvantitativ och en kvalitativ metodel. Intervjuer har genomförts med Global Compacts svenska medlemsföretag och dessutom har hemsidor, Ärsredovisningar, artiklar samt litteratur inom omrÄdet anvÀnts.

Revisorers oberoende : Analysmodellens pÄverkan pÄ revisorers oberoende

Mo?ten som forum fo?r att tra?ffas, sprida information eller lo?sa problem har alltid funnits och det a?r en fo?reteelse som finns pa? alla arbetsplatser idag. Da?rfo?r a?r det ocksa? vanligt att alla har en a?sikt om just mo?ten och hur de fungerar pa? deras arbetsplats. Enligt tidigare studier a?r upplevelsen av effektivitet under mo?ten viktigt fo?r positiva jobbattityder och just attityder och emotionella upplevelser av ett mo?te pa?verkar deltagande och da?rmed hur mo?tets ma?l uppna?s.

Varför vissa kundrelationer överlever ett projektavslut? : En fallstudie gjord pÄ ett husföretag

Vi har gjort en fallstudie pÄ ett företag som jobbar i projektform, den normala definitionen pÄ projekt Àr att det har tidsram och nÀr tiden för projektet tagit slut tar Àven relationer som skapats i projektet slut. Vi har undersökt vad som hÀnder efter projektets slut och vad det kan finnas för motiv för ett företag att investera vidare i en kundrelation efter det att tiden för projektet tagit slut. Syftet med vÄr uppsats var att undersöka varför vissa relationer som skapats mellan företag och kund under ett projekt överlever efter att tiden för projektet tagit slut. För att besvara vÄrt syfte har vi gjort intervjuer med tre personer som jobbar pÄ fallföretaget och tvÄ kunder till fallföretaget. Genom vÄr studie visar vi att det i vissa situationer kan föreligga motiv för ett företag att upprÀtthÄlla en kundrelation efter projektets slut.

Nationell Kultur - en studie om generalisering av nationell kultur

Uppsatsen syfte Àr att utreda om man bör generalisera nationell kultur efter nationella grÀnser. Uppsatsens slutsats Àr att nationell kultur inte bör generaliseras, men att man kan anvÀnda nationell kultur som en referensram till att skapa förstÄelse för kulturellt relaterat beteende..

Barns fysiska aktivteter i förskolan : En studie om barns sjÀlvvalda och vuxenledda rörelseaktiviteter

Vilken roll har den kulturella globaliseringen pÄ visuell design i tidningsbranschen? Medier Àr i konstant rörelse och vÀrlden har blivit ett öppet kulturellt utrymme dÀr olika kulturer kan förmedlas via medier. Företag globaliserar sin verksamhet vilket gör att kulturella produkter som Coca-Cola och Nike Àr vÀlkÀnda runt om i vÀrlden. Samtidigt diskuteras de konsekvenser som globaliseringen av kulturella produkter kan ha pÄ vÀrlden och om detta leder till homogenisering eller hybridisering av kultur.Kvinnomagasinet Cosmopolitan Àr ett globalt varumÀrke som existerar i över 100 lÀnder. Den frÄga som uppstÄr Àr om en stark kulturell produkt som Cosmopolitan har satt en standard för andra kvinnomagasins estetiska uttryck i andra lÀnder.

Vilse i litteraturen? : Den autonarrativa litteraturen i teori och praktik. Erfarna och oerfarna lÀsares lÀsning av tvÄ autonarrativa texter.

Vilken roll har den kulturella globaliseringen pÄ visuell design i tidningsbranschen? Medier Àr i konstant rörelse och vÀrlden har blivit ett öppet kulturellt utrymme dÀr olika kulturer kan förmedlas via medier. Företag globaliserar sin verksamhet vilket gör att kulturella produkter som Coca-Cola och Nike Àr vÀlkÀnda runt om i vÀrlden. Samtidigt diskuteras de konsekvenser som globaliseringen av kulturella produkter kan ha pÄ vÀrlden och om detta leder till homogenisering eller hybridisering av kultur.Kvinnomagasinet Cosmopolitan Àr ett globalt varumÀrke som existerar i över 100 lÀnder. Den frÄga som uppstÄr Àr om en stark kulturell produkt som Cosmopolitan har satt en standard för andra kvinnomagasins estetiska uttryck i andra lÀnder.

Kultur i undervisning av moderna sprÄk i gymnasiet ur lÀrares perspektiv

Kultur tillhör alltid en del av undervisning i moderna sprÄk. Nationella faktakunskaper som ofta förekommer i mina lÀroböcker gör mig tveksam pÄ om dessa fakta direkt kan bidra till framgÄngsrik kommunikation vid kulturmöten. UtifrÄn mina tvivel syftar mitt examensarbete till att ta reda pÄ vilka Äsikter om kultur gymnasielÀrare i moderna sprÄk har och hur de genomför sin kulturundervisning. Min undersökning baseras pÄ kvalitativa intervjuer med sex verksamma gymnasielÀrare i moderna sprÄk. I resultatet av intervjuerna visar sig att kultur ofta stÄr i bakgrunden och Àr mindre viktig Àn de fyra sprÄkfÀrdigheterna.

Effektivitet - en studie mellan kommun och företag

Denna intervjubaserade uppsats undersöker skillnader och likheter av denpersonliga uppfattningen av begreppet effektivitet bland ett mindre antal personerinom en vinstdrivande organisation och en icke vinstdrivande organisation..

Kan Starbucks erövra Sicilien? En fallstudie om globalt utbud och lokal efterfrÄgan

Titel: Kan Starbucks erövra Sicilien? En fallstudie om globalt utbud och lokal efterfrĂ„gan Författare: Bernadett Dimovski, Andreas Johansson, Marcello SciaccaHandledare: Stefan Gössling, Josefine Östrup Problem: Globalisering Ă€r ett allt oftare omtalat Ă€mne. Globala företag försöker etablera sig pĂ„ nya marknader och vill skapa en efterfrĂ„gan för sina produkter och tjĂ€nster. Dessa företag brukar oftast erbjuda ett nytt eller annorlunda sĂ€tt att konsumera en vara eller tjĂ€nst. Detta gör de för att utmĂ€rka sig frĂ„n de lokala företag som redan finns pĂ„ marknaden och kanske till och med Ă€r en del av den lokala kulturen.

"Globaliserings utmaningar mÄste övervinnas med nationell renÀssans" (Putin, 2013)

Det Àr nu vÀl belagt att mÀnniskorÀttssituation har försÀmrats i Ryssland under Putins presidenttid. MÀnniskorÀttsaktivister som blir godtyckligt arresterade, ökad statlig kontroll av de ryska NGO:er och HBT-fientlig lagstiftning som antas i Duman Àr bara nÄgra enstaka exempel pÄ det strÀngare klimatet kring de mÀnskliga rÀttigheterna i landet sedan Vladimir Putin kom till makten Är 1999. Uppsatsens utgÄngpunkt utgörs av Aydinlis teoretiska modell som lÀgger ett sÀrskilt fokus pÄ begreppen sÀkerhetisering, hot och konstruktion. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur de nationella eliterna i Putins administration framstÀller globalisering som ett hot. Analysen genomförs som en kvalitativ diskursanalys av ett tiotal deklarationer av olika aktörer inom den ryska statsförvaltningen under Putins presidentperioder.

Kulturens pÄverkan pÄ företagsstrategi ? Modellutveckling för det internationella företagets strategiutveckling

Syftet med uppsatsen Àr att se hur kultur pÄverkar strategiutveckling för ett internationellt företag. Vi vill ÄskÄdliggöra kopplingen mellan kultur och strategi och hur denna koppling pÄverkar det internationellt verksamma företagets agerande och dess strategiutveckling. Vi har valt att skapa en modell som beskriver hur kulturella skillnader pÄverkar ett företags internationella strategiutveckling. För att verifiera modellen, valde vi att genomföra en kvalitativ fallstudie och illustrera modellen med hjÀlp av Pharmacia och dess globala varumÀrke Nicorette. Den internationella marknaden blir allt mer homogen, men trots det krÀvs anpassningar till de kulturella skillnader som rÄder.

NÀr tvÄ kulturer möts i samma organisation : En studie av ett japanskt företag i Mexiko

Globaliseringen spelar en stor roll i dagens konsumtionssamhÀlle. Multinationella företag breder ut sig över vÀrlden och anpassar sig efter lokala arbetsförhÄllanden i hopp om att anstÀlla kompetent personal, minska utgifter och konkurrera med bÄde lokala och globala företag. Med internationaliseringen av företag följer Àven vissa svÄrigheter, inte nog med att kulturen inom ett företag kan skilja sig, Àr Àven ledning och arbetsstyrka frÄn olika kulturer. MÀnniskor socialiseras in i hemlandets kultur via familj och sociala institutioner som ocksÄ grundlÀgger vÀrderingar, normer och beteende. Organisationskulturen har en stor inverkan pÄ de anstÀllda och pÄverkar bl a.

OmvÄrdnad i livets slutskede i ett kulturellt perspektiv

Nilsson, A & Svensson, T. OmvÄrdnad i livets slutskede i ett kulturellt perspektiv. En litteraturstudie om vÄrdpersonalens omhÀndertagande av döende patient frÄn islamsk och judisk religion/kultur. Examensarbete i omvÄrdnad 10 poÀng. Malmö högskola: HÀlsa och samhÀlle, UtbildningsomrÄde omvÄrdnad, 2005. Genom vÀrldens globalisering och de öppna grÀnser det har medfört, har arbetet som sjukvÄrdspersonal fÄtt ytterligare en inriktning, nÀmligen den kulturkongru-enta vÄrden.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->