Sök:

Kulturens påverkan på företagsstrategi ? Modellutveckling för det internationella företagets strategiutveckling


Syftet med uppsatsen är att se hur kultur påverkar strategiutveckling för ett internationellt företag. Vi vill åskådliggöra kopplingen mellan kultur och strategi och hur denna koppling påverkar det internationellt verksamma företagets agerande och dess strategiutveckling. Vi har valt att skapa en modell som beskriver hur kulturella skillnader påverkar ett företags internationella strategiutveckling. För att verifiera modellen, valde vi att genomföra en kvalitativ fallstudie och illustrera modellen med hjälp av Pharmacia och dess globala varumärke Nicorette. Den internationella marknaden blir allt mer homogen, men trots det krävs anpassningar till de kulturella skillnader som råder. Således är det omöjligt att fullt ut föra en global standardiseringsstrategi, utan att vissa kulturella anpassningar sker. Enligt vår modell torde den bästa strategin vara att tänka globalt och agerar lokalt, en så kallad glokaliseringsstrategi.

Författare

Marie Bartholdson Eva Persson Maria Henningsson-Jönsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..