Sökresultat:
323 Uppsatser om Mäns utsatthet - Sida 1 av 22
Barn och ungdomars upplevelse av utsatthet
Syftet med detta examensarbete var att undersöka, och beskriva, barns och ungdomars uppfattning och upplevelse av utsatthet. Via ett enkÀtformulÀr söktes svar pÄ frÄgestÀllningarna: Vad Àr utsatthet enligt barn och ungdomar? Vad har barn och ungdomar för upplevelse av utsatthet? Vad kan göras för att förebygga utsatthet? Arbetet var initierat av Röda Korset, som ville erhÄlla information om vad begreppet utsatthet utgör för barn och ungdomar i Ärskurs sex till nio i skolorna LuleÄ, för att kunna lÀgga insamlade pengar dÀr de behövs mest. Tidigare forskning har visat pÄ mÄnga och allvarliga konsekvenser till följd av utsatthet och betonar skolans och familjens roll i att skydda barn och ungdomar mot utsatthet. Arbetets teoretiska bakgrund utgörs bland annat av teorier om barns behov och definitioner av utsatthet.
Ekonmiska utsatthet : Professioners hantering av barn och unga inom ekonomisk utsatthet
VÄrt examensarbete Àr en kvalitativ studie med syftet att klargöra hur professioner hanterar barn och unga i ekonomisk utsatthet samt att visa pÄ vilka uppfattningar som pÄverkar professionerna i deras hantering av ekonomiskt utsatta. VÄrt metodval Àr hermeneutiskt dÄ vi anvÀnder oss av en tolkningsspiral för att genom professionernas tolkningar fÄ fram en sÄ verklig bild som möjligt. Vi anvÀnder oss av Bourdieus teoretiska begrepp habitus samt klasstrukturen och Trondmans teoretiska begrepp utsatthetens villkor, erfaren utsatthet samt utsatthetens emergens. I analysen kopplar vi samman det empiriska materialet och vÄra teoretiska ramverk. I vÄrt resultat visar vi pÄ hur ekonomisk utsatthet gÄr i arv frÄn barn till förÀldrar.
Upprepad utsatthet för brott : En litteraturstudie
Syftet med vÄr litteraturstudie i upprepad utsatthet Àr, att beskriva fenomenet utifrÄn vedertagna kriminologiska teorier, samt sammanstÀlla ÄtgÀrdsförslag, som kan anvÀndas i det förebyggande polisarbetet. Med upprepad utsatthet menas att samma person eller samma objekt utsÀtts för flera brott under en begrÀnsad tidsperiod. I England har man forskat pÄ omrÄdet sedan 80-talet. I Sverige Àr det först pÄ senare Är som man Àgnat sig Ät att genomföra studier i Àmnet?.
Relationen mellan ungdomars delaktighet i brott, utsatthet för brott och deras livsstil. En skolundersökning bland elever i nionde klass
Ungdomar begÄr brott och de utsÀtts för brott. De brott som begÄs av ungdomar har en viss tendens att drabba andra ungdomar. Finns det ett samband
mellan delaktighet i brott och utsatthet för brott? Vilken betydelse har livsstilen för detta eventuella samband? Hur mycket pÄverkas ungdomarnas delaktighet i brott och utsatthet för brott av deras livsstil? Vad ungdomar gör pÄ sin fritid, var de Àr och vem de umgÄs med avgör vilken typ av miljöer de kommer att utsÀttas för. Denna undersökning belyser om ungdomars livsstil har en relation till deras
delaktighet i brott och deras utsatthet för brott eftersom vi antar att livsstilen Àr det som för dessa ungdomar samman.
Brottslighet som riskfaktor för utsatthet för brott : en tvÀrsnittsstudie i rollblandning hos gymnasieungdomar i VÀstra Götaland
Denna underso?kning tar upp problemet att de som utsa?tts fo?r brott ofta a?r kriminella och syftar till att ge en o?kad fo?rsta?else fo?r utsatthet fo?r brott, oro fo?r brott men fra?mst rollblandning hos gymnasieungdomar i Va?stra Go?taland. Fo?r detta syfte gjordes en kvantitativ surveyunderso?kning med tva?rsnittsdesign: en enka?tunderso?kning som delades ut till en grupp gymnasieelever. Underso?kningen kopplas till rutinaktivitetsteorin som fokuserar pa? orsaker till att man utsa?tts fo?r brott snarare a?n orsaker till att man bega?r brott.
Att bli granskad ifrÄn topp till tÄ. : En kvalitativ studie om adoptivförÀldrars och familjerÀttssekreterares tankar om medgivarutredningar.
Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur adoptivförÀldrar som adopterat barn internationellt, upplevde sin delaktighet och utsatthet i sin medgivarutredning. Utöver detta undersöktes hur familjerÀttssekreterare upplever att de kan bemöta adoptivförÀldrar utifrÄn ett professionellt förhÄllningssÀtt. För att besvara studiens syfte anvÀndes en kvalitativ ansats dÀr sex personer intervjuades, fyra stycken adoptivförÀldrar respektive tvÄ familjerÀttssekreterare. Det empiriska materialet tolkades utifrÄn teorier som omfattade makt och roller inom det professionella arbetet med mÀnniskor. Resultatet visade att det fanns delade uppfattningar bland samtliga respondenter angÄende tankarna om delaktighet, utsatthet, bemötande och professionellt förhÄllningssÀtt.
Utsatthetens mönster. En studie om ungdomars utsatthet för vÄld och stöld i Malmö.
Ungdomar rapporterar i en högre utstrÀckning Àn övriga befolkningen att de har blivit utsatta för brott. Trots detta bygger studier mestadels pÄ att kartlÀgga vuxnas upplevelser av utsatthet. Detta Àr en kvantitativ studie som pÄ ett övergipande plan undersöker ungdomars utsatthet för stöld och vÄld i relation till flera faktorer som Àr kopplade till olika kriminologiska teorier. Inledningsvis undersöks sambandet mellan ungdomars exponering för kriminogena miljöer samt deras utsatthet för vÄld och stöld utifrÄn situationell handlingsteori (SAT). DÀrefter kontrolleras Àven om sambandet mellan kriminogen exponering och utsatthet, pÄverkas av den informella kontrollen frÄn förÀldrarna.
Ungdomars tal om hot, vÄld och utsatthet ? ett försök till diskursanalys
Syftet med vÄr studie Àr att belysa ungdomars uppfattningar och erfarenheter av vÄld, hot och utsatthet samt hur ungdomar hanterar dessa situationer. Undersökningen har haft för avsikt att se till ungdomarnas diskurser avseende vÄld, hot, utsatthet och hjÀlpsökande. Undersökningen Àr kvalitativ och utgÄr frÄn ett socialkonstruktivistiskt synsÀtt med diskursanalys som angreppsmetod. Material har insamlats genom fokusgruppsintervjuer med ungdomar frÄn tvÄ olika förortsomrÄden till Göteborg. Vi har genomfört tvÄ fokusgrupper med killar och en fokusgrupp med tjejer, sammanlagt har sexton ungdomar intervjuats.
RISK FĂR UTSATTHET HOS BARN OCH UNGDOMARMED FUNKTIONSNEDSĂTTNING
Syftet med föreliggande litteraturstudie var att undersöka om det finns risk för utsatthet förbarn och ungdomar med olika typer av funktionsnedsÀttning och i vilka miljöer utsatthetenkan förekomma. Tre teman upptÀcktes under uppsatsens gÄng och dessa var kroppsfunktion,aktivitet och delaktighet samt omgivningsfaktorer. Tidigare forskning visade pÄ de olikariskerna som barn med funktionsnedsÀttning kunde utsÀttas för och i vilken utstrÀckning.Riskerna varierade frÄn psykiska, fysiska och sexuella övergrepp till mobbning och mindredeltagande i olika fritids- och skolaktiviteter. Uppsatsen var en systematisk litteraturöversiktvilket innebar att inom det specifika ÀmnesomrÄdet söka, granska och sammanstÀlla befintliglitteratur. Resultatet av litteraturstudien visade att barn med funktionsnedsÀttning löper enhögre risk för olika typer av utsatthet i jÀmförelse till barn utan funktionsnedsÀttning.
InternetbedrÀgerier ? utsatthet och den upplevdasÀkerheten vid internetanvÀndning bland studenter
InternetbedrĂ€gerier Ă€r ett vĂ€xande problem som kan leda till negativakonsekvenser för offren och den kommersiella infrastrukturen. AttkartlĂ€gga fenomenet och identifiera de egenskaper som kan bidra tillökad risk för utsatthet Ă€r dĂ€rför viktigt. Syftet med denna studie var attundersöka utsattheten och oron för att utsĂ€ttas för internetbaseradebedrĂ€gerier bland studenter vid Mittuniversitetet. En webbaseradenkĂ€t distribuerades till 600 slumpmĂ€ssigt utvalda studenter ochdatamaterialet (17%, N = 102) analyserades genom ?ÂČ, Mann-WhitneyU och Kruskal-Wallis-test samt logistisk regression.
Upplopp i Staden - En komparativ studie av vÄldsamheter i Paris och RosengÄrd
Uppsatsens syfte Àr att besvara vad som föranleder vÄldsamma yttringar, likt upploppen i Paris 2005 och RosengÄrd 2005. JÀmförelsen mellan Paris och RosengÄrd medför en följdfrÄga om det finns liknande tendenser i RosengÄrd att fullskaliga upplopp likt de i Paris kan Àga rum.Vi anvÀnder oss av en teori som bygger pÄ att det saknas tillit mellan etniska grupper och majoritetsbefolkningen som kombinerat med en social utsatthet bildar en problematisk bild. Dessa tvÄ faktorer, brist av tillit och utsatthet, skapar ett spelrum för missnöje vilket kan yttra sig i vÄldsamheter. Det förefaller för oss vara faktorer vilka livnÀr sig av varandra, likt en ond cirkel. Variation finns emellertid mellan olika omrÄden, dÀr skillnader i graden av misstro och utsatthet visar pÄ tvÄ olika situationer.
SÄrbar, riskfylld, eller missgynnad? : Utsatthet bland ungdomar i VÀsterÄs stad
UngdomsÄren Àr en omtumlande period av förÀndring och identitetsutveckling. NÀr det rör sig om utsatta ungdomars hÀlsa Àr denna grupp exponerad för en eller flera riskfaktorer samtidigt. Enligt internationella och nationella styrdokument Àr ungdomar en prioriterad grupp dÄ det finns studier som visar pÄ en ojÀmlikhet i hÀlsa bland mÄlgruppen. Studiens referensram innefattar tre olika dimensioner av begreppet utsatthet, vilka Àr sÄrbar, riskfylld och missgynnad. Syftet med denna studie var att fÄ en ökad förstÄelse för nyckelpersoners uppfattningar gÀllande social utsatthet bland ungdomar i Äldern 13-19 Är.
Judisk utsatthet: en studie av det judiska folkets lidande i
historien
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om det judiska folkets kultur och religion stÄr i ett direkt förhÄllande till det lidande som de som folk genom historien har utsatts för, och som kulminerade i andra vÀrldskrigets Förintelse, den sÄ kallade Holocaust. För att fÄ svar pÄ denna frÄga har jag koncentrerat mig pÄ ett litteraturstudium av den judiska historien, och dÄ framför allt pÄ folkets utsatthet, vilka konsekvenser denna utsatthet fÄtt och vilka svar de gett pÄ utsattheten och lidandet. För att uppnÄ mitt syfte har jag anvÀnt mig av den hermeneutiska tolkningsmetoden. Resultatet visar tydligt att det genom historien har funnits en judisk utsatthet, och att denna kan sÀgas stÄ i ett direkt förhÄllande till judendomens grÀndlÀggande idé om förbundet mellan Gud och folket. Denna trosförestÀllning har inneburit att ett av svaren pÄ utsattheten finns i kristendomens anklagelse att judarna blev Kristusmördare.
"Det Àr klart att jag ibland ser mig en gÄng extra över axeln nÀr jag gÄr hem frÄn jobbet? : En studie om attityder och orsaker till arbetsrelaterad utsatthet utifrÄn telefonisternas vid Regeringskansliet perspektiv
Syftet med denna studie Àr att belysa utsattheten kring telefonisterna vid Regeringskansliets vÀxel i deras arbete. Fokus för studien ligger pÄ telefonisternas attityder och syner pÄ sin utsatthet samt vad som Àr orsaken till att de i arbetet Àr utsatta.Studien utgÄr ifrÄn följande tvÄ frÄgestÀllningar:- Hur ser telefonisterna pÄ sin utsatthet och sitt offerskap?- Kan man finna orsaker till telefonisternas utsatthet utifrÄn deras yrkesroller och placering inom myndigheten?Genom en kvalitativ metod med semi-strukturerade intervjuer har jag sökt svaren pÄ dessa frÄgestÀllningar.Denna studies teoretiska förankring utgÄr ifrÄn delar av den befintliga forskningen pÄ omrÄdet om utsatthet i arbetet i form av vÄld och hot. Eftersom större delen av befintlig forskning pÄ omrÄdet handlar om vÄrdanstÀlldas utsattheter i arbetet har jag valt att utgÄ ifrÄn den. En kombination av att de vÄrdanstÀllda vÀrnar om sin professionalism, inte vill att andras syner av deras yrkeskompetens ska pÄverkas till det negativa och att de skuldbelÀgger sig sjÀlva, bidrar till att de tonar ned och avdramatiserar sin utsatthet och offerskap.
Ekonomisk utsatthet i skolan : - En kvalitativ studie om hur lÀrare identifierar och hanterar ekonomisk utsatthet bland elever i en svensk storstad
The aim of this essay was to understand how teachers identify and deal with the problems surrounding economic vulnerability among their students. A qualitative study method was conducted by seven semi-structured interviews with teachers from a big city in Sweden. When analyzing my result I found support in Goffman's stigma theory as well as in previous research. The teachers identify economic vulnerability amongst their students through their material belongings, when the class does something extraordinary, and through how the students communicate. Problems that the teachers can see in the classroom for economically disadvantaged students are that they can be aggressive, unruly and become introverted. Problems with studies and shoplifting are also common.