Sök:

Sökresultat:

6032 Uppsatser om Lyssna till elevers röster - Sida 59 av 403

Matematik : som eleven ser det Elevers uppfattningar om matematik och matematikundervisning

Studiens syftar till att undersöka elevers uppfattningar om matematik och matematikundervisning. Arbetet bestÄr av en litteraturgenomgÄng och en empirisk del dÀr intervjuer med Ätta elever ingÄr.BÄde den teoretiskaoch den empiriska delen behandlar tre omrÄden. Dessa omrÄden Àr: - Varför har vi matematik i skolan? - Vad Àr matematik?- Hur bedrivs matematikundervisning? Den teoretiska studien beskriver frÄgestÀllningarna utifrÄn hur forskare, författare och lÀrare ser pÄ det. Inom denna del inryms Àven en beskrivning om hur undervisning skulle kunna se ut i praktiken.

Vad fÄngar elevers lÀslust?

VÄr övergripande huvudfrÄga Àr: Vad fÄngar elevers lÀslust? VÄra underfrÄgor Àr: Hur ser flickors och pojkars lÀslust ut? Hur ser flickor och pojkar pÄ lÀseboken i förhÄllande till skönlitteraturen? Vi har intervjuat 12 elever varav sex flickor och sex pojkar i Ärskurs tre och utifrÄn vÄrt resultat har vi funnit följande: Vi har funnit att alla vÄra 12 intervjuade elever har lÀslust eftersom de tycker alla om att lÀsa skönlitterÀra böcker. Vi fann ocksÄ att dÄ de sjÀlv fick vÀlja sin bok hade det stor betydelse för deras lust att lÀsa. Vidare fann vi att Àven vuxenstödet har betydelse för elevers lÀslust. Vi har fÄtt ut av vÄrt resultat att handlingens betydelse för lÀslusten i den skönlitterÀra boken inte har varit nÄgon större skillnad mellan flickor och pojkar. Flickorna vÀljer böcker med bÄde flickor och pojkar i medan pojkarna hellre vÀljer böcker med pojkar i.

Ordningsregler och elevbestÀmmande : Hur lÀraren vÀljer att arbeta

Syftet med uppsatsen Àr att diskutera förhÄllandet mellan lÀrares attityder till ordningsregler i klassrum och utrymmet för elevers medbestÀmmande i utformandet av klassrumsmiljön. Studien har frÀmst fokuserat pÄ lÀrares reflektioner kring upprÀttande av ordning, elevers medbestÀmmande och villkoren för ett bra klassrumsklimat. Uppsatsens material tillkom genom en kvalitativ studie av hur ett antal lÀrare valt att arbeta med dessa frÄgor och metoden har varit intervjuer. Analysen av resultatet visar att mÄnga av informanterna förhöll sig pÄ ett likartat sÀtt kring dessa frÄgor. Flertalet av lÀrarna poÀngterade vikten av att eleverna fick vara med och pÄverka klassrumsklimatet och sin egen lÀrandesituation.

Har spel en plats i matematikundervisningen? : En empirisk undersökning om hur nÄgra lÀrare beskriver sina erfarenheter av att anvÀnda spel i matematikundervisningen

Forskningslitteraturen har inte en enhetlig syn pÄ vilka effekter inkluderandet av spel i matematikundervisningen har pÄ elevers lÀrande och motivation. Syftet med examensarbetet Àr att undersöka lÀrares beprövade erfarenheter av att anvÀnda spel i matematikundervisningen, för att pÄ sÄ sÀtt fördjupa kunskaperna kring vilka effekter lÀrarna anser spelen har pÄ elevers lÀrande och motivation. För att nÄ syftet stÀlls följande frÄgor; Vilka typer av spel anvÀnder lÀrarna sig av i sin undervisning och med vilken frekvens anvÀnder de spelen i undervisningen? Vad beskriver lÀrarna för syfte med att anvÀnda spel i matematikundervisningen? Vilken effekt beskriver lÀrarna att spelen har pÄ elevers lÀrande i, och attityder till, matematik? UtifrÄn frÄgorna har en empirisk undersökning genomförts. Som metod anvÀndes kvalitativa semistrukturerade intervjuer som följde en intervjuguide.

Hur skapar vi en lÀromiljö som Àr gynnsam för elevers psykosociala vÀlmÄende? : En enkÀtundersökning om elevers och pedagogers tankar kring de förhÄlanden som kan bidra till att skapa en god psykosocial miljö i skolan.

Syftet med denna uppsats var att undersöka hur portrÀtteringen av personer med diagnosen schizofreni sÄg ut i fyra av Sveriges största dags- och kvÀllstidningar. Kan den bilden vara stigmatiserande för denna grupp, samt skapa underlag för en moralpanik? VÄr studie utgÄr ifrÄn ett konstruktivistiskt perspektiv, dÄ denna intresserar sig för vad som konstrueras, vem som konstruerar, och hur det gÄr till, vÄrt intresse ligger i att se hur stigma och moralpanik kan konstrueras i ett samhÀlle. Vi har som undersökningsmetod anvÀnt oss av innehÄllsanalys, som möjliggjorde för oss att arbeta med materialet systematiskt, för att beskriva textinnehÄllet. I vÄrt resultat kan vi se att en mycket stor del av artiklarna beskrev vÄldsbrott i samband med diagnosen schizofreni.

LĂ€xor - i vilket syfte?

VÄrt syfte med denna undersökning har varit att förklara hur lÀrare tÀnker kring fenomenet lÀxor. Av vilka skÀl ger lÀrare lÀxor? PÄ vilket sÀtt tar lÀrare hÀnsyn till elevers olika förutsÀttningar? Finns det nÄgon lÀxpolicy som lÀrare arbetar utifrÄn? Detta Àr vÄra tre huvudfrÄgestÀllningar som genomsyrar hela vÄrt examensarbete. Vi har valt Vygotskijs sociokulturella teori som utgÄngspunkt för vÄr undersökning, dÄ vi anser att det finns kopplingar mellan sociokulturella faktorer och förutsÀttningar för att göra sina lÀxor. I vÄr undersökning har vi anvÀnt oss av metoden kvalitativa intervjuer, dÀr fem lÀrare som arbetar pÄ en mÄngkulturell skola har delgett oss sina Äsikter och tankar om lÀxor.

Att undervisa genetik: problem och möjligheter

De senaste Ärens forskning har tydligt visat pÄ elevers svÄrigheter att utveckla begreppsförstÄelse inom ÀmnesomrÄdet genetik. I denna studie har jag valt att intervjua lÀrare i nÄgra svenska gymnasieskolor för att undersöka om de identifierar samma problem med genetikundervisningen som finns dokumenterade i forskningslitteraturen samt hur de arbetar för att eleverna skall nÄ uppsatta kunskapsmÄl. De intervjuade lÀrarna bekrÀftar samtliga av de huvudproblem som forskningslitteraturen utpekar. Eleverna har svÄrt att utveckla begreppsförstÄelse inom den grundlÀggande genetiken. Detta leder bland annat till en mycket begrÀnsad förmÄga att, pÄ basis av genetisk kunskap, ta stÀllning i frÄgor som rör gentekniska metoders tillÀmpningar.

Elevers upplevelser av bedömning : En intervjustudie om gymnasielevers upplevda sjÀlvkÀnsla i samband med lÀrares bedömning av deras skolprestationer.

Den svenska skolan Àr idag resultatstyrd och det finns ett större krav jÀmfört med tidigare att nÄ mÄl och visa upp resultat. Uppföljning av mÄl- och kunskapsuppfyllelse i form av bedömning Àr dÀrmed ocksÄ nÄgot som fÄtt en mycket central betydelse i skolan (Silferberg, 2013). Syftet med den hÀr studien var att undersöka gymnasielevers upplevda sjÀlvkÀnsla i samband med att deras skolprestationer blir bedömda av lÀrare. Detta undersöktes genom att intervjua 20 gymnasieelever som studerade vid SamhÀllsprogrammet och Ekonomiprogrammet pÄ en skola i sydöstra Sverige. Eleverna var i Äldrarna 16-19 Är.

En studie om upplevelser och erfaranheter vid en svensk skola utomlands

Fler och fler barn flyttar utomlands pÄ grund av förÀldrars arbete. MÄnga av de flyttar med sina förÀldrar i tidigt Älder och förflyttningen sker under hela barn- och ungdosÄren.. Av den anledningen ligger intresset i att undersöka detta fenomen. Syftet me denna studie var att undersöka svenska elever som av olika anledningar studerar pÄ svenska skolan utomlands och framförallt undersöka de bakomliggande faktorer vid val av skola och erfarenheter pÄ den svenska skolan bortom Sveriges grÀnser. Under denna undersökning befann jag mig pÄ plats vid en skandinavisk skola i Europa.

LÀrares ledarskap i klassrummet : LÀrares ledarskap och dess inverkan pÄ klassrumsklimatet och elevers studieresultat

Syftet med denna studie har varit att fÄ fördjupad kunskap om lÀrares uppfattning om sittledarskap i klassrummet och vilken betydelse lÀrare anser att ledarskapet har förklassrumsklimatet/miljön och elevers studieresultat. UtifrÄn syftet med studien har jag tagitdel av relevant litteratur och tidigare och aktuell forskning i Àmnet samt fördjupat mig igenerell systemteori och utvecklingsekologisk systemteori som fÄtt utgöra grunden föruppsatsens teoretiska förankring.Studien har en kvalitativ forskningsansats, dÀr individuella kvalitativa intervjuer anvÀntssom datainsamlingsmetod. Sammantaget intervjuades sju grundskollÀrare med erfarenhet avundervisning i Ärskurserna 1-9, inom den ordinarie grundskolan. Studiens resultat utgörsendast av dessa lÀrares uppfattningar om sitt ledarskap i klassrummet och dess inverkan pÄklassrumsklimatet/miljön och elevers studieresultat.Enligt studiens resultat prÀglas ett bra ledarskap generellt sett av tydlighet. UtmÀrkandeför ett bra ledarskap direkt kopplat till lÀrares ledarskap prÀglas framförallt av det som ÀrutmÀrkande för ett demokratiskt ledarskap.

NÄgra elevers upplevelser av sitt inflytande vid utarbetande av ÄtgÀrdsprogram

SammanfattningNĂ„gra elevers upplevelser av sitt inflytande vid utarbetande av Ă„tgĂ€rdsprogramI grundskoleförordningen och gymnasieförordningen stĂ„r att eleven och dennes vĂ„rdnadshavare (tills eleven fyllt 18 Ă„r) tillsammans med skolans personal bör samverka vid utarbetande av Ă„tgĂ€rdsprogrammet. ÅtgĂ€rdsprogram Ă€r obligatoriskt för alla i behov av sĂ€rskilt stöd frĂ„n skolĂ„r 1 till gymnasiet. Arbetet med Ă„tgĂ€rdsprogrammet bör vara en process i vilken eleven sjĂ€lv ges en aktiv roll vid analysen vid skolsvĂ„righeterna samt vid utformningen och genomförandet av programmet. Hur utarbetandet av Ă„tgĂ€rdsprogram gĂ„r till Ă€r ett relativt outforskat omrĂ„de.Syftet med denna studie Ă€r att belysa nĂ„gra elevers upplevelser av sitt inflytande vid utarbetande av Ă„tgĂ€rdsprogram. Vi har med hjĂ€lp av den kvalitativa intervjumetoden intervjuat sex elever i skolĂ„r 5-9, som Ă€r i behov av sĂ€rskilt stöd.

Dramainspirerad sprÄkundervisning

Arbetet syftar till att ge en bild av dramats möjligheter inom sprÄkundervisningen och bestÄr av tvÄ huvuddelar; en litteraturdel samt en undersökningsdel. I teoridelen belyser jag begreppet drama ur ett antal synvinklar samt presenterar ett antal inlÀrningsteoretiker för att se om jag hos dessa kan hitta stöd för att drama kan gynna elevers lÀrande. I undersökningsdelen undervisar jag i dramainspirerad engelska i tvÄ Äldersgrupper och lÄter sedan eleverna utvÀrdera denna undervisning med hjÀlp av en skriftlig enkÀt. Jag avslutar sedan med en slutdiskussion vilken visar att drama kan gynna elevers lÀrande pÄ ett flertal olika sÀtt. En dramainspirerad sprÄkundervisning kan bl.a.

Elevers lÀrande i grupparbeten : en kvalitativ studie av en grupp elevers tankar kring lÀrande i grupparbeten

The purpose of this study is to investigate how a group of students experience their learning when working in groups, and determine if they prefer to work individually or in groups. This study will also investigate what the students believe that they learn when working in groups. The study is based on these two questions:How and what do students perceive that they learn from working in groups?Do the students in my study prefer to work in groups or individually?The method I have used to retrieve information has been to interview four different students. The interviews were individual; I did so to get a deeper view of how students perceive their own learning in groups.

Vad Àr lÀsning? : En studie om elevers uppfattningar om nyttan med att kunna lÀsa

Syfte med studien var att undersöka elevers tankar och uppfattningar kring nyttan med att kunna lÀsa. För att fÄ svar pÄ följande frÄgestÀllningar; Vad Àr lÀsning, enligt elever, vilka uppfattningar har elever om att kunna lÀsa och nÀr upplever elever att de har anvÀndning för sin lÀskunskap.  Vi beslöt oss för att genomföra en enkÀtundersökning. Samtliga elever som ingick i vÄr kvalitativa studie gÄr i Ärskurs tre. Eleverna gick i tvÄ olika skolor i tvÄ skilda kommuner.Resultatet som framkom visar att eleverna inte har en klar uppfattning av varför det Àr bra att kunna lÀsa. De anser dock att lÀsning Àr ordförstÄelse, kunskap och ord.

NĂ„gra ADHD elevers gemensamma upplevelser av sin egen skoltid : en intervjustudie med 5 elever som har diagnosen ADHD

Denna studie handlar om nÄgra ADHD elevers upplevelser av sin egen skoltid. Syftet medstudien var att ta undersöka om det fanns gemensamma upplevelser bland denna grupp.Gruppen bestod av fem stycken ADHD elever som valdes ut av en lÀrare pÄgymnasieprogrammet de ingick i.Metoden som anvÀndes under studiens gÄng var intervjuer dÀr bÄde strukturerade ochostrukturerade frÄgor ingick. De fem eleverna av bÄda könen, intervjuades om sin skoltid.UtifrÄn syfte och frÄgestÀllning har resultatet bearbetat och jÀmfört intervjuresultaten för attkomma fram till en resultatdel.Resultatet i studien pekade pÄ bland annat oförstÄende lÀrare som inte satt sig in i elevernassituation under skoltiden. Eleverna ansÄg Àven att de inte fÄtt den hjÀlp och de stödinsatser som de behövde för att klara sin skoltid. .

<- FöregÄende sida 59 NÀsta sida ->