Sök:

Det é skrill

En studie om högstadieelevers musiklyssning


Vi ville i denna text undersöka vad högstadieelever lyssnar på för musik, varför de lyssnar på musik och hur ofta de lyssnar. Det intresserade oss att både veta hur musik påverkar dem positivt och negativt. För att få reda på hur ungdomar lyssnar på musik och hur de uppfattar att den påverkar dem valde vi att genomföra intervjuer med 14 elever, både tjejer och killar, i högstadiet. Det vi kom fram till i vår intervjustudie var att eleverna lyssnar mycket på musik. Vi kunde tydligt se hur informanterna använder musik på olika sätt. Många av informanterna använder musik för att förstärka sina känslor och många använder musik till att öka sin koncentrationsförmåga. Det framgick också att informanterna använder olika musikstilar till olika situationer och sammanhang, till exempel är de ledsna vill de lyssna på glad musik eller när de idrottar vill de lyssna på musik med högt tempo för att orka och vilja mer. Många vill att musiken ska vara cool, det vill säga skrill.

Författare

Sara Nilsson Tyler Voelz

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..