Sök:

Sökresultat:

6032 Uppsatser om Lyssna till elevers röster - Sida 31 av 403

"Nu mÄste ni lyssna pÄ oss" : Kontext och betydelse av den svenska vÄrdstrejken 2008

Den hÀr studien tar fasta pÄ kontexten och betydelsen av 2008 Ärs svenska vÄrdstrejk och utreder dess motivationer. Studien utgÄr frÄn tre kvinnliga sjuksköterskor, som alla deltog aktivt i strejken..

Matematik i tvÄ arbetsÀtt : En studie om elevers uppfattningar av enskilt arbete i lÀrobok och problemlösning i grupp

Studiens övergripande syfte Àr att jÀmföra och analysera elevers uppfattningar av tvÄ arbetsÀtt i matematikundervisningen. ArbetsÀtten Àr: enskilt rÀknande i lÀrobok och problemlösning i grupp. Detta undersöks med hjÀlp av intervjuer av tio elever i skolÄr 5. Elevernas uppfattningar av arbetsÀtten analyseras utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv kompletterat med forskning om elevers uppfattningar av matematik. I resultatet framgÄ att mÄnga av eleverna har en uppfattning om matematik som rÀkning, göra mÄnga tal och att det Àr viktigt att det blir rÀtt, vilket överensstÀmmer med tidigare forskning.

Elevers instÀllning till utomhusundervisning och lÀrande

Undersökningen syftar till att ta reda pÄ elevers, i skolÄr 4, instÀllning och uppfattning om det lÀrande som sker vid utomhusundervisning i förhÄllande till klassrumsundervisning. Det Àr en kvalitativ studie med intervjuer och observation som metod. Resultaten visar att eleverna uppskattar utomhusundervisningen, men anser generellt att de lÀr i klassrumsmiljö snarare Àn nÀr de Àr utomhus. Samtidigt sÀger eleverna att de lÀr nÀr nÄgot Àr roligt, intressant eller vÀcker deras nyfikenhet. Eleverna ser snarare utomhusundervisningen som en kÀlla till hÀlsa och rörelse samt möjlighet till fri lek, Àn som lÀrandetillfÀlle..

Den typiska krönikan : En multimodal analys av kröniketexter

Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka huruvida det finns nÄgra förÀndringar i elevers sprÄkbruk och hur nÄgra lÀrare ser pÄ detta. De frÄgestÀllningar studien baseras pÄ Àr: Hur ser gymnasielÀrare i svenska pÄ elevers sprÄkbruk i och utanför skolan? Finns det nÄgon förÀndring i elevers sprÄkbruk idag jÀmfört med tidigare? och Vad kan denna förÀndring i sÄ fall bero pÄ? Teoretiskt utgÄr studien frÄn forskning kring sprÄkets förÀndring i det moderna svenska samhÀllet och hur vi med sprÄkets hjÀlp kommunicerar pÄ olika sÀtt. Vidare utgÄr studien frÄn forskning kring ungdomars sprÄkbruk och sprÄkutveckling frÀmst utanför men Àven i skolan. Den undersökningsmetod som anvÀnds i denna uppsats Àr av kvalitativ art och bestÄr av separata semi-strukturella intervjuer med svensklÀrare pÄ gymnasiet.

I affekt Àr det svÄrt att lÀra : Elevers matematikrelaterade uppfattningar och affektiva reaktioner pÄverkar inlÀrningen och prestationsförmÄgan

I denna studie beskriver sex gymnasieelever sina erfarenheter av och uppfattningar om matematikundervisningen i grundskolan i relation till deras matematiksvÄrigheter. Studien Àr kvalitativ med fenomenologisk hermeneutisk metodansats eftersom den undersöker subjektiva upplevelser och hur eleverna tolkar dessa för att skapa en förstÄelse av sin situation. Metodvalet föll pÄ semistrukturerade intervjuer för att det gav eleverna möjligheten att uttrycka sina upplevelser mer fritt.Ur litteraturstudien och resultatet framkommer en tydlig bild av att elevers uppfattningar och affektiva reaktioner kan bli en begrÀnsningsfaktor för matematikinlÀrningen. Efter att ha misslyckats med matematiken under flera Är skildrar alla eleverna i denna studie en uppgivenhet som ledde till en negativ sjÀlvuppfattning om den akademiska förmÄgan och affektiva reaktioner som matematikÄngest och ett undvikande beteende. Kontexten inom vilket lÀrandet sker har stor betydelse för inlÀrningen och omgivningen bidrar till elevers uppfattningar och reaktioner.

InlÀrningsstilar - fokus i lÀrares undervisning?

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ lÀrarnas uppfattning om sin undervisning, samt om undervisningen bedrivs med hÀnsyn till elevers inlÀrningsstilar. I mitt arbete har jag anvÀnt kvalitativa intervjuer som ger djupa beskrivningar av den intervjuandes vÀrld. Intervjuerna bestÄr av tvÄ huvudfrÄgor, som beroende pÄ svar, skulle leda till eventuella följdfrÄgor, valda i förskott för att tÀcka alla omrÄden som jag hade intresse för. Resultatet pekar pÄ alla lÀrare bedriver undervisningen med hÀnsyn till elevers inlÀrningsstilar, men de gör inte detta utifrÄn inhÀmtat kunskap om teorier om inlÀrningsstilar, utan utifrÄn erfarenhet, kÀnsla och intuition..

Elevers framtidsvisioner i ett segregerat Malmö

Föreliggande studie har behandlat elevers framtidsvisioner i ett segregerat Malmö. Syftet med undersökningen har varit att studera samband mellan elevers sociala bakgrund och deras framtidsvisioner avseende karriÀrplaner, samt vilka personer som de ansÄg vara av betydelse i samband med studieval. Undersökningen har genomförts med hjÀlp av en kvantitativ metod, dÀr elever frÄn skolor i olika omrÄden, med olika sociala bakgrunder ingÄtt. De teoretiska ansatser vi anvÀnt oss av Àr Pierre Bourdieus teori dÀr begrepp som kapital och habitus varit anvÀndbara i utformningen av analys, samt Ziehes teori om kulturell fristÀllning. Av undersökningen har framgÄtt att eleverna frÄn den skola med högre socioekonomisk bakgrund, i större utstrÀckning tenderar att vilja vÀlja högskolestudier samt att denna grupp oftare ser sina förÀldrar som förebilder. Det har Àven framkommit att samma undersökningsgrupp var mer osÀkra pÄ framtida karriÀrplaner och att eleverna i större utstrÀckning sÄg sina förÀldrar som mer betydelsefulla i val av karriÀrplaner..

Har elever en negativ attityd till skönlitteratur? En kvalitativ undersökning av elevers lÀsvanor

Syftet med detta arbete var att undersöka om elever har en negativ attityd till lÀsning av skönlitteratur och vilka vÀrden de ser i lÀsning. VÄr studie bygger pÄ en kvalitativ undersökning dÀr resultatet baseras pÄ intervjuer som genomfördes med Ätta elever i Ärskurs sju i en skola i Göteborg. Resultatet visade pÄ att elever har en i huvudsak positiv attityd till att lÀsa skönlitteratur. De ger uttryck för att lÀsning Àr vÀrdefullt pÄ mÄnga sÀtt. Trots detta lÀser de flesta förhÄllandevis lite och nÄgra inte alls..

Elevers uppfattningar kring bedömningsmatriser i svenska

Syftet med denna magisteruppsats Àr att undersöka elevers uppfattningar och upplevelser av bedömningsmatriser i svenska. Uppsatsen Àr ett led i ett skolutvecklingsprojekt om kunskapssyn, bedömning och IUP, Individuell utvecklingsplan, pÄ FÀladsgÄrden, en 6-9-skola, i Lund . Med undersökningen vill jag fÄ fördjupad förstÄelse för hur eleverna uppfattar och anvÀnder matriser och vad de anser sig behöva för att uppfatta lÀrarresponsen som god. Elva kvalitativa intervjuer med elever i skolÄr sju och nio genomfördes under december 2008 och januari 2009. Det Àr dessa elevers uppfattningar som tillsammans med litteratur i Àmnet ligger till grund för arbetet. Resultatet av undersökningen visar att elevernas uppfattningar om bedömningsmatrisen i grunden Àr positiva, men att de efterfrÄgar kompletterande kommentarer till den.

Talet i fokus: lÀrare och elevers uppfattningar om det engelska talets betydelse i engelskundervisningen

Syftet med denna studie Àr att undersöka lÀrare och elevers uppfattningar om vikten och anvÀndandet av engelska som arbetssprÄk i engelskundervisningen. Uppsatsen inleds med en teoridel, dÀr bland annat den sociokulturella teorin presenteras och kopplas till studien. Det inledande bakgrundkapitlet följs av en beskrivning engelskundervisningens utveckling i Sverige fram till idag. Studiens undersökning omfattar fyra observationstillfÀllen i en klass i Ärskurs 9 och lika mÄnga kvalitativa intervjuer med fyra lÀrare. För att fÄ reda pÄ elevers Äsikter har en kvantitativ enkÀtundersökning utförts med 83 elever i Ärskurs 9.

LÀrstilar: elevers uppfattningar om miljö, fysiologiska och
psykologiska preferenser

Syftet med denna undersökning var att göra en beskrivning av elevers uppfattningar om sina lÀrstilar, inom de utvalda preferensomrÄdena ljus, ljud, möblering, rörelsebehov, olika sinnen samt om eleverna var analytiska eller globala inlÀrare. Vi utgick frÄn en stilenkÀt om lÀrstilar, som vi omarbetade till att bli en kvalitativ intervju. VÄr studie genomfördes i Är ett pÄ en grundskola i Kalix kommun. Vi kom fram till att eleverna har olika uppfattningar om hur de lÀr sig pÄ bÀsta sÀtt och att de kanske inte alltid Àr medvetna om hur denna process gÄr till, det vill sÀga att deras metakognitiva medvetenhet inte Àr fÀrdigutvecklad. .

Formativ bedömning för frÀmjande av elevers lÀrande:
verksamma lÀrares uppfattningar

Syftet med vÄr studie var att ge en förstÄelse för hur lÀrare inom vuxenutbildningen anvÀnder formativ bedömning för att frÀmja elevers lÀrande. I vÄr studie av litteratur i Àmnet sÄg vi att formativ bedömning har stor betydelse för elevers kunskapsutveckling och att det finns mÄnga sÀtt att arbeta med bedömning med formativt syfte. Litteraturen visade vidare att de aktuella styrdokumenten har frÀmjat utvecklingen mot ett individbaserat lÀrande och att bedömning Àr en viktig bestÄndsdel i elevernas lÀrande. Fyra kvalitativa intervjuer genomfördes vid en kommunal vuxenutbildning med tvÄ lÀrare vid varje intervjutillfÀlle. Samtliga informanter undervisar i kurser pÄ gymnasial nivÄ.

Elevers uppfattningar om likhetstecknets roll

I denna uppsats undersöktes elevers förstÄelse för likhetstecknets olika funktioner. SkÀlet till att undersökningen gjordes var att det förelÄg en misstanke om att elever inte har tillrÀckligt god förstÄelse för likhetstecknets strukturella sÄvÀl som dess operationella funktioner. I undersökningen anvÀndes kvalitativa intervjuer och enkÀter och undersökningsgruppen bestod av 79 elever som genomförde enkÀten och elva elever som blev intervjuade frÄn skolÄr nio. Resultatet visade att majoriteten av eleverna har bristande förstÄelse för de olika roller likhetstecknet har och hur man anvÀnder dem. Likhetstecknet uppfattades av eleverna som en symbol vars uppgift var att visa ett svar..

Det hÀnder nÄgot vid tröskeln! : En studie om pedagogers uppfattningar av utomhuspedagogik och vilka effekter den har pÄ elevers beteende

Syftet med denna studie var att undersöka vilka olika uppfattningar pedagoger har vad gÀller hur utomhuspedagogiken pÄverkar elevers beteende. Den viktigaste slutsatsen jag drar av studien Àr att pedagogerna uppfattar att det hÀnder nÄgot i elevernas beteende nÀr de passerar tröskeln in och ut. Utomhus fÄr elevernas egen fantasi och kreativitet anvÀndas och dÀrmed blir beteendet hos eleverna förÀndrat och uppfattas av pedagogerna som tillÄtande och konstruktivt. Vid tröskeln ut dÀmpas och i vissa fall försvinner den etikett som en del elever har i inomhusmiljön. .

LÀrande pÄ elevers villkor : En studie om lÀrande pÄ omvÄrdnadsprogrammet, med fokus pÄ medicinsk grundkurs.

Arbetets syfte Àr att ta reda pÄ om det finns kunskap om lÀrstilar bland lÀrare och elever pÄ gymnasiets omvÄrdnadsprogram. Vidare har arbetet fokuserat pÄ hur undervisningen ser ut i medicinsk grundkurs och hur den kan utvecklas för att anpassas till elevers olika sÀtt att lÀra in. Uppsatsen anknyter till tidigare pedagogisk forskning och teori dÀr nyckelorden Àr lÀrande, lÀrstilar och undervisning.Studiens empiri bestÄr av en lÀrstilsanalys som genomförts i tvÄ klasser samt intervjuer av vÄrdlÀrare och elever, dÀr lÀrarna har undervisat nÄgon av eleverna i medicinsk grundkurs. Arbetet begrÀnsas till att omfatta Richard Bandlers och John Grinders lÀrstilar samt de faktorer som enligt Gardner pÄverkar elevernas inlÀrning.Studien visar att det finns kunskap om de olika lÀrstilarna, sÄvÀl bland lÀrare som elever och att undervisningen i medicinsk grundkurs Àr flexibel. Avslutningsvis hÀvdar uppsatsen att undervisningen kan utvecklas genom att pedagoger bl.a.

<- FöregÄende sida 31 NÀsta sida ->