Sökresultat:
915 Uppsatser om Loose housing - Sida 59 av 61
Förslag till utveckling av Gullbergsvass
Gullbergsvass är ett centralt lågexploaterat område beläget vid Göta älv i
Göteborg. Utvecklingen av Norra Älvstranden är snart klar och planeringen av
Södra Älvstranden pågår. Gullbergsvass står nu inför en liknande omvandling.
Enligt kommunens översiktsplan (ÖP99) kan området på sikt omvandlas till en
blandad markanvändning där bostäder kan ingå.
Gullbergsvass var fram till 1800-talet som namnet antyder, ett vassområde. Fram
till 1880-talet fylldes området ut och Gullbergsvass började fungera som infart
för tågtrafiken till Göteborg.
Efter de nya spelreglerna - vem ansvarar för bostadsbyggandet?
Arbetet vill belysa en situation i bostadsbyggandet där två aktörer, en
offentlig och en privat samarbetar om att uppföra ny bostadsbebyggelse. Ett
bostadsbyggande som omges av komplexa
lagar och strukturer.
Stadsbyggnad handlar om hur, var och när. I Arkitekten beskriver Dan Hallemar
(2004) hur Stockholm Stad använder tre principer för att bygga stad;princip 1)
Låt gå principen; handlar om det goda samtalet mellan professionen och
marknaden där det sedan ofta görs som marknaden vill, men andra ord uppnå höga
byggsiffror på kort tid och undvika överklaganden. Till princip 1 hör
exempelvis LUX- området på Lilla Essingen och Liljeholmskajen i Årstadal.
Åkarp - en del av en expansiv region
Närheten till Danmark och utvecklingen av Öresundsregionen har länge skapat
positiva och dynamiska effekter för Skåne, med ökade investeringar och
etableringar. Avståndet mellan Sverige och Danmark är kort vilket underlättar
rörligheten för kapital, varor, tjänster och arbetskraft. På den svenska sidan
om Öresund är den privata tjänstesektorn med högutbildad arbetskraft
huvudsakligen koncentrerad till sydvästra delen av Skåne. Malmö är Sveriges
tredje största stad med nästan 300 000 invånare, denna region är länets
ekonomiska motor.
Intill Malmö ligger Lund som är en av Sveriges största studieorter. Med omkring
30 000 studenter och 10 000 inflyttade varje år är det en snabbt växande stad.
Skäggetorp - ett förslag hur stadsdelen kan integreras med övriga staden
Stadsdelen Skäggetorp är en förort cirka 4 kilometer från Linköpings centrum
som uppfördes under miljonprogrammet det vill säga mellan 1965-74. Under dessa
tio år uppfördes drygt en miljon bostäder i Sverige med avsikten att bygga bort
den bostadsbrist och trångboddhet som då rådde. Efteråt har byggandet och
stadsdelarna från epoken kommit att kritiserats hårt för att bland annat ha
monotona och torftiga miljöer. Utemiljöerna var något som allt som oftast blev
eftersatt vid byggandet på grund av att det rationaliserades och
serietillverkning skedde. Förorterna från miljonprogrammet har även kritiserats
på grund av den segregering som allt som oftast skett i dessa stadsdelar.
Kokvigeproduktion baserad på köttraser : en fältstudie
Most of the beef production in Sweden has been integrated with milk production. Since the 1990:s, the number of dairy cows has decreased. A specialised beef production has developed in purpose to compensate for this decrease. The consumption of beef have increased in the last decade, but the Swedish production has no followed this trend. In 2004, the percentage of beef self-sufficiency in Sweden was 60 %.
Skydda så långt möjligt : den lokala kulturmiljövårdens hantering av kulturvärden i kulturlandskap och kulturmiljöer - en analys av fyra kulturmiljöprogram
The responsibility to identify, protect, look after and develop cultural and historical values in our surroundings - urban as well as rural - falls on the local authorities. This essay focus on local preserve programs for cultural landscapes in Sweden?s municipalities. Programs for preserving cultural landscapes are important tools in the aim to reach a sustainable development of these values. The object of the essay is to delineate how the municipalities handle cultural landscapes in terms of how cultural and historical values is identified, how the landscape is divided and assessed and how different aspects of intangible and tangible values are taken into consideration.
Centrum och handel - Mål och förslag för centrum vid regementsområdet i Borås
Arbetets syfte är att ta fram principer för hur levande centrum kan utformas
samt att komma med förslag på hur det kan ske vid regementsområdet i Borås. Det
har skett genom att studera handelns utveckling, dess situation idag och det
offentliga rummet. Utifrån dessa ämnen har sedan en målbild utformats som
beskriver principer för vilka kvaliteter som är viktiga att sträva efter i
planeringen av centrum och hur de kan tänkas uppnås. Förslaget utgår från det
som har beskrivits i målbilden och även från en inventering som visar
Regementet idag och planeringen av dess framtida utveckling. Arbetet avslutas
med reflektioner kring processen med att ta fram förslaget, vad planeringen har
för roll i centrumskapande och hur vi kan se på handelns utveckling.
Polstjärnan. Ett fastighetsutvecklingsprojekt
Efter att ha ägt fastigheterna benämnda som Polstjärnan, belägna i stadsdelen Lindholmen på Norra Älvstranden i Göteborg, under många år ställs Wallenstam nu vid ett vägskäl. Med byggnader som åldrats och ett område som utvecklas ifrån dem växte fastighetsutvecklingsprojektet Polstjärnan fram.Syftet med arbetet är således att utreda en framtida utvecklingsplan för fastigheterna som är väl förankrad i området Lindholmen och kvarteret Polstjärnegatan-Karlavagnsgatan. Till att börja med ville jag få en bild av Lindholmen ser ut och vad det finns för planer för fortsatt utveckling i området. Därför kontaktade jag Johan Altenius, planarkitekt på stadsbyggnadskontoret i Göteborg och Anna Eckerstig, byggprojekt och verksamhetsansvarig på Chalmers Fastigheter.För att sedan skapa en gällande utgångspunkt för arbetet har flera personer på Wallenstam intervjuats. I dessa intervjuer har de fått ge sin bild av fastigheterna, dess historik och tidigare tankar på vidare utveckling.
MÖJLIGHETER ATT MÖTAS? Hur mötesplatser med handelskaraktär kan förstärkas för social hållbarhet då handeln lämnar, med exempel på Hjo centrum
Denna kandidatuppsats fokuserar på mötesplatser och dess roll i samhället. Här
behandlas handelsplatsens funktion som mötesplats. Handelsplatsen är inte bara
till för kommers utan fyller även en viktig funktion som mötesplats.
Möjligheter till möten, att integrera med eller betrakta andra människor, är
betydande för att stärka samhällets sociala kapital inom demokrati- och
hälsoaspekter (Ericsson, 2003). Det har därmed varit relevant utifrån rollen
som planeringsarkitekt att se över den fysiska miljön i centrum, och då
specifikt vilka möjligheter det finns för platser att fortsätta vara attraktiva
mötesplatser.
Borås - staden vid Viskan
Mitt i Sjuhäradsbygden ligger staden Borås, i ett kuperat och sjörikt
skogslandskap genomflutet av Viskan. Viskan flyter genom Borås och delar staden
utan att det egentligen märks. De båda sidornas olikheter möts kring
vattenrummet. Den strukturerade och stadsmässiga rutnätstaden med anor från
1600-talet på ena sidan Viskan och den mer uppluckrade och storskaliga
industrilandskapet som växt fram under expansionsåren, Borås var Sveriges
snabbats växande stad mellan 1890-1930, på den andra sidan årummet. Viskans
anonymitet är påtaglig, beskrivningar av Viskan som att den skär genom staden
utan att den märks är påvisande.
Urban Sprawl och Dagens Stadsbyggnadstrender - en fallstudie av Kungsbacka
Syftet med arbetet är att undersöka fenomenet Urban Sprawl för att se om det
går och få svar på varför Kungsbacka kommun ser ut som den gör idag. Kungsbacka
har ett speciellt utseende med en väldigt liten centralort i förhållande till
kommunens storlek. De flesta av invånarna i kommunen bor i utbredda
villaområden utanför staden. Arbetet inleds med en teoridel som börjar med att
beskriva Urban Sprawl i ett internationellt perspektiv för att till sist gå in
på vad det har betytt för Sveriges och enskilda kommuners del. När man talar om
Urban Sprawl förs ofta tankarna till USA med dess breda motorvägar, stora
köpcentrum och utbredda städer.
Södra Segestrand - en ny stadsdel i Svedala
Södra Segestrand är ett ny föreslagen stadsdel i centrala Svedala, alldeles
intill stationen och Sege å. Det är en stadsdel med blandade funktioner som
kan erbjuda bostäder, arbetsplatser, fritid, handel och skola. Stadsdelen
innehåller ca 520 nya lägenheter vilket förväntas ge drygt 1300 nya invånare.
Närhet till stationen ger goda förutsättningar för boende att miljövänligt
pendla med tåg till Köpenhamn, Malmö, Lund osv.
Området uppförs på ett idag befintligt industri- och verksamhetsområde;
Industriområde Syd.
Avgång Raus - en ny station i södra Helsingborg
Helsingborgs stad är en stationstät kommun. Utmed tre järnvägslinjer finns inte
mindre än tio lokaltågstationer. Intentionerna i kommunens översiktsplan är att
lokalisera bebyggelse i stationsnära lägen för att skapa en flerkärnig
stadsstruktur och att leda in landsbygdens grönstruktur in i de centrala
delarna av tätorten. Behov och önskemål om ytterliggare tre stationer finns och
Raus, i södra Helsingborg, är ett av de önskade stationslägena. Fram till 1966
hade Raus en station och i samband med anläggandet av Västkustbanan skapades
återigen förutsättningar för en station.
Hattholmen - Från oljehamn till central stadsdel i Karlskrona
Examensarbetet är ett förnyelseprojekt i centrala Karlskrona. Planområdet
utgörs av ett stycke utfylld landmassa vilken nyttjats som oljehamn sedan
mitten av 1950-talet. Området är aktuellt som förnyelseområde då den pågående
verksamheten successivt skall avvecklas fram till år 2010.
På samhällsbyggnadsförvaltningen i Karlskrona har en stigande efterfrågan på
centrala lägen för bostäder och verksamheter uppmärksammats. I översiktsplanen
har denna efterfrågan besvarats med en planberedskap där en rad
utvecklingsområden pekats ut. Oljehamnen på Hattholmen är ett av dessa
utvecklingsområden.
Hattholmens läge i stadsstrukturen innebär både goda utvecklingsmöjligheter och
svårhanterliga problem.
Free cow traffic in automatic milking systems (AMS) : a case study on nine commercial dairy farms in Sweden
In Automatic Milking Systems (AMS), cows are kept in a free stall barn equipped with one or several milking units (MU). The cows? activities in the system are called cow traffic. There are three types of cow traffic systems: guided, partly-guided and free. Free systems have no gates, allowing the cows access to the feeding and resting areas at any time.