Urban Sprawl och Dagens Stadsbyggnadstrender - en fallstudie av Kungsbacka
Fysisk planeringSpatial planning - housingSpatial planning - local planningSpatial planning - regional planningUrban sprawlStadsbyggnadstrenderStadsbyggnadsidealKungsbackaFysisk planeringStadsutglesning
Syftet med arbetet är att undersöka fenomenet Urban Sprawl för att se om det
går och få svar på varför Kungsbacka kommun ser ut som den gör idag. Kungsbacka
har ett speciellt utseende med en väldigt liten centralort i förhållande till
kommunens storlek. De flesta av invånarna i kommunen bor i utbredda
villaområden utanför staden. Arbetet inleds med en teoridel som börjar med att
beskriva Urban Sprawl i ett internationellt perspektiv för att till sist gå in
på vad det har betytt för Sveriges och enskilda kommuners del. När man talar om
Urban Sprawl förs ofta tankarna till USA med dess breda motorvägar, stora
köpcentrum och utbredda städer. Los Angeles är det vanligaste exemplet i
litteraturen. Även fast de mest uppenbara exemplen av fenomenet hittas i USA är
samma utveckling tydlig även i Europa. Trots att orsakerna till Urban Sprawl är
olika i USA och Europa menar många forskare att det utgör det största hotet mot
den traditionella europeiska staden. I Sverige är Värmdö ett av de tydligaste
exemplen av Urban Sprawl. Det är Sveriges snabbast växande kommun, folkmängden
förutspås att dubblas inom tjugo år. Likheterna med Kungsbackas utveckling är
slående. Arbetets analys av Kungsbacka kommun leder till slutsatsen att Urban
Sprawl har skett i Kungsbacka. Det är dock inte den vanliga typen av Urban
Sprawl där en stads befolkning sprids ut från stadskärnan. Istället kan det
kallas för ett fritidshussprawl. Ett fritidshussprawl innebär kortfattat att
kommunen från början var en plats dit många lockades att bygga sina fritidshus.
Det var då själva sprawl-utvecklingen skedde. Kommunen har därefter inte
sprawlat utan fritidshusområdena har förtätats med vanliga hus. Bebyggelsens
utbredning har inte ökat. Men i slutändan har ändå utvecklingen lett till samma
konsekvenser som typiska sprawlade städer runtom i världen lider av: långa
transportavstånd, högt bilberoende och brist på offentliga miljöer. En annan
fråga som ställs i detta arbete är vad kommunen gör idag? Hur ser de på sin
glesa bebyggelsestruktur? Vad har de för bebyggelsestrategier idag och kan
dessa härledas till några av dagens gällande stadsbyggnadstrender? För att ta
reda på detta beskrivs först ett antal av de stadsbyggnadstrender som dominerar
i västvärlden idag: den hållbara staden, den täta staden, den flerkärniga
staden, blandstaden, New Urbanism och Smart Growth. Gemensamt för dessa trender
är att de alla förespråkar förtätning. De ställer sig alla negativa till
utvecklingen som lett till många av dagens sprawlade städer. Genom olika
metoder och principer förespråkar många av trenderna en återgång till den
traditionella europeiska staden. Alla stadsbyggnadsdebattörer håller dock inte
med utan framhåller olika brister i dessa idéer. I arbetets analys av
Kungsbackas bebyggelsestrategier och byggnadsprojekt är det tydligt att
kommunen sätter stor tilltro till lösningarna som dessa trender säger sig
erbjuda. Det har skett en skiftning i hur kommunen planerar. Kommunens glesa
struktur beror till viss del på en väldigt tillåtande planering under lång tid.
Det är först på senare tid som kommunen har börjat utnyttja sitt planmonopol
till fullo. Hittills har de flesta som flyttat till kommunen hamnat i
villaområdena utanför staden. Nu vill man vända den utvecklingen. Majoriteten
av alla nybyggnation ska ske i staden. Staden ska växa till en tät och blandad
stad, allt enligt idealen som dagens stadsbyggnadstrender förespråkar. Huruvida
målet med ?en stad för alla? och ?rikt stadsliv? har uppnåtts kan diskuteras.
Kommunens ambition med att förhindra ytterligare sprawl är dock tydlig.