Sök:

Sökresultat:

618 Uppsatser om Logistik - Sida 2 av 42

Prototyp på webbgränssnitt av en orderläggningsmodul

FLB Logistik i Gävle är en lagerfirma som arbetar med lagerhållning och Logistik åt andra stora företag. FLB har idag en webbsida där deras kunder kan logga in och se saldo och produkter som de lagerhåller. Problemet är att denna webbsida saknar en ?orderläggningsmodul?, en funktion där deras kunder kan lägga beställningar på pallar som de vill ha utkörda. Beställningar görs idag via e-post eller telefon till anställda hos FLB Logistik, som i sin tur skriver in alla beställningar manuellt i ett system.

Prototyp på webbgränssnitt av en orderläggningsmodul

FLB Logistik i Gävle är en lagerfirma som arbetar med lagerhållning och Logistik åt andra stora företag. FLB har idag en webbsida där deras kunder kan logga in och se saldo och produkter som de lagerhåller. Problemet är att denna webbsida saknar en ?orderläggningsmodul?, en funktion där deras kunder kan lägga beställningar på pallar som de vill ha utkörda. Beställningar görs idag via e-post eller telefon till anställda hos FLB Logistik, som i sin tur skriver in alla beställningar manuellt i ett system.

Logistik - en begränsande funktion för manöverkrigföring?

Uppsatsen belyser huruvida Logistiken som funktion kan påstås ha varit begränsandeför möjligheterna att tillämpa manöverkrigföring inom ramen för den amerikanskledda koalitionens operation Iraqi Freedom under 2003. Framförallt koncentrerasfrågeställningarna till Logistikledning, analys av tjänstegrenar samt materielsystemsstandard och användbarhet. Som grund för den empiriska undersökningen ligger enbeskrivning av den amerikanska Logistikmodellen för gemensamma operationer ochmilitärteoretikern Robert R Leonhards tolkning av manöverteorin. Den empiriskadelen omfattas av en fallstudie där operationen Iraqi Freedom diskuteras..

Har Försvarsmakten behov av simuleringssystem för logistik?

Försvarsmaktens nya inriktning med förskjutning från invasionsförsvar till insatsförsvar samt Sverigesökande internationella engagemang kräver en försvarsmakt som aktivt kan utnyttjas som ett säkerhetspolitiskt instrument.Detta ställer krav på att Försvarsmakten flexibelt kan genomföra insatser med kort varsel vid såväl nationell sominternationell konflikthantering. För att genomföra det krävs ett fokuserat stöd i form av snabb och flexibel Logistik. Detmilitära försvarets agerande skall präglas av manövertänkande vilket innebär att Logistikresurserna bör utformas så att destridande enheternas manöverförmåga vidmakthålls och helst förstärks av ett robust och dynamiskt Logistiksystem. Ett sättatt stödja den utvecklingen kan vara att använda simuleringssystem i större omfattning.Uppsatsen syfte är att undersöka vilket behov av simuleringssystem för Logistik som Försvarsmakten har samt att studeravilka befintliga system som är användbara i framtiden. Kvalitativa intervjuer och litteraturstudier utgör källmaterialet föruppsatsen.

Logistik : En studie som belyser ett företags outsourcing av sin logistikverksamhet

I dagens tuffa företagsklimat är det extra viktigt att kunna effektiviseras och snabbt utvecklas för att skapa eller behålla sina marknadsandelar. En allt viktigare del för att effektivisera företagen är att Logistiken fungerar bra. Alla delar i ett företag kan inte fungera perfekt, vilket har lett till att allt fler företag har valt att lägga ut delar av sin verksamhet på en extern part.Denna magisteruppsats beskriver varför ett företag outsourcar sin Logistikverksamhet åt ett tredjepartsLogistikföretag, samt hur försörjningskedjan ser ut och fungerar inom det valda tredjepartsLogistikföretaget.Vi har gjort vår empiriska undersökning i form av en fallstudie på McDonald´s som har outsourcat sin Logistikverksamhet åt Scandlog.Den största drivkraften till att företag väljer att utkontraktera sin Logistikverksamhet är för att de ska kunna ägna sig åt sin kärnverksamhet och utveckla den på bästa möjliga sätt. Genom att överlämna Logistikverksamheten till ett externt företag, som är specialiserade inom Logistik, utvecklas även denna del av företaget på ett effektivt sätt..

Fokus på : utveckling av nyckeltal för effektiv internlogistik

Detta arbete inom prestationsmätning av effektiv Logistik är utfört på Scanias produktionsenhet MB i Oskarshamn. Denna produktionsenhet tillverkar hytterna till Scanias lastbilar på europamarknaden, från plåtrulle till färdigmålad hyttkaross. Produktionsenheten MB består av en pressverkstad, en karossverkstad och ett måleri.Uppgiften i detta arbete är att utveckla ett antal mätetal för prestationsmätning av MB:s internLogistik, och utifrån dessa ge förslag på förbättringsmöjligheter i verksamheten.Uppgiften löses genom att använda Bourne och Neelys metoder för utveckling av mätetal, så som en framgångskarta för den kritiska framgångsfaktorn effektiv Logistik och utformandet av ett definitionsblad, vilket explicit definierar varje mätetal. Detta tillsammans med Parmenters definitioner angående mätetal och arbetssätt vad det gäller prestationsmätning, avser att spegla moderna tillvägagångssätt för prestationsmätning och för implementering av dessa i ett företag.De mätetal som rekommenderas för implementering i MB:s logistiska verksamhet är trucktimmar per hytt, leveranspålitlighet, lageryta, energianvändning per hytt för transporter och materialhanteringskostnad per hytt. Flera förbättringsförslag rekommenderas också vad det gäller den förbättringspotential som finns vid införandet av en gemensam materialhanteringsfunktion på MB.

Att handskas med trender inom Logistik : Supply Chain Management

Logistikens vikt för företag blir allt större. En mängd faktorer i företagens omvärld tvingar företag att följa med i utvecklingen för att behålla sin konkurrenskraft. Den ständiga förändringen som sker inom Logistikområdet präglas av en mängd tidstypiska trender. Företag med en betydande Logistik tvingas därför ta ställning till dessa trender, som på olika sätt sätter avtryck i organisationer då de väljer att implementera tillhörande arbetssätt och metoder från trenderna.Studien undersöker hur företag påverkas av logistiska trender. Detta sker genom att beskriva hur de ser på utvecklingen inom Logistik och de trender som utvecklas inom området, samt att se till hur trenderna har satt spår i företagens verksamheter.

Intern logistik - En fallstudie kring det interna varuflödet i ett detaljhandelsföretag

Både Logistiken och detaljhandeln har under de senaste årtiondena haft en kraftig utveckling. För detaljhandeln har Logistiken en allt mer växande betydelse, då de med rätt Logistik kan korta sina ledtider, enklare ge kunderna de varor de önskar och vid rätt tidpunkter. Den interna Logistiken syftar på de Logistikaktiviteter som utförs inom detaljhandelsföretagen, d.v.s. de aktiviteter som får det interna varuflödet att fungera. Ett vanligt problem hos detaljhandelsföretag är ?slut i hyllan?.

Logistikverksamheten i mindre företag : En studie om synen på logistik och informationsflöden

Logistikverksamheten i mindre företag är ett relativt outforskat ämne. Vårat intresse för området grundas i våra tidigare studier i Logistik på Kungliga Tekniska Högskolan. Under vår studietid identifierade vi att nästan alla Logistikstrategier och modeller är baserade på stora företag och koncerner. Vi ville därför undersöka hur mindre företags Logistikverksamhet ser ut. Det som varit i fokus för vår studie är att se hur de mindre företagen hanterar det viktiga informationsflödet.

Transportör : Lokal logistik

This report is the result of a project work carried out at Karlstad University in conjunctionwith the local consulting firm Camatec where most of the work has been performed.The work can be classified as a classic engineering work with supportive theories andcalculations which in this context is relevant.The engineering project has focused on developing new standards for a conveyor that is usedin the Värmland paper industry where large rolls of paper are produced. A conveyor can takeits appearance in many different forms but in this thesis it has been an exemplary look and ithas also become modulatable with a central section, a drive end and a turning end.The construction work has been build under CAD programs such as Pro Engineer, drawingshave been created and costings have been analyzed. Strength calculations have been made andcooperation from several different companies have erected to explore different solutions andideas for a modern and sustainable conveyor..

Modell för analys och förbättring avförsörjningskedja med hänsyn till ett supply chain- och marknadsperspektiv

Logistik kan bidra till kostnadsbesparingar bland företag vid användning av resurser, utöver det så kan en framgångsrik Logistik ge företag fördelar när det handlar om att skapa värde åt kund. Vid marknadsföring så kan Logistik även ha en stor inverkan på hur bra slutresultatet blir (Fuller et al., 1993). Hur bra kvalitén är på Logistiktjänsterna är därför en viktig faktor inom marknadsföring för att skapa kundtillfredsställelse. För att effektivt kunna använda Logistik som ett hjälpmedel för att få ett konkurrensmässigt övertag så krävs det ett samspel mellan företagets marknadsavdelning och de som arbetar med logistiska frågor (Mentzer et al., 2004). Syftet med denna undersökning är att utveckla och testa en modell för analys och förbättring av försörjningskedjor med hänsyn till ett supply chain- och marknadsperspektiv. Modellen har skapats med stöd av litteraturstudier och empiri i form av dokument och intervjuer från företaget, även möten med handledare.

På väg mot en grönare distribution : En studie av möjligheter till miljövänligare transportupplägg för Polarbröd AB:s export till den franska marknaden

Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att undersöka ett företags givna transportstrukturs miljöpåverkan i växthusemissioner eller CO2e. Detta genom att med hjälp av olika verktyg och teorier ta fram ett antal scenarion som har en lägre miljöpåverkan än befintlig transportstruktur. Det sekundära syftet är att ta fram modeller som hjälper företaget att ta hänsyn till de ekonomiska kostnader som kan vara kopplade till en omstrukturering av transportstrukturen.Metod: Kvalitativa intervjuer om grön Logistik och vilka verktyg som används i detta arbete samt en kvantitativ datainsamling i beräkningar av emissioner med hjälp av NTMCalc.Slutsatser: Ett antal olika scenarion togs fram där miljöpåverkan uppskattades, utifrån dessa valdes 5 stycken ut som hade en lägre miljöpåverkan än befintlig transportstruktur. I dessa utvalda scenarion tas hänsyn till ytterligare faktorer som exempelvis ledtider, hur många landsgränser som måste korsas, tätortskörning etc. Då det inte finns ett ekonomiskt underlag för vad ett transportstrukturbyte skulle kosta förs det en diskussion med rekommendationer över åtgärder vid ett byte av transport..

Miljöaspektens prioritering vid logistikplanering

Sammanfattning Titel: Miljöaspektens prioritering vid Logistikplanering Författare: Viveca Freij och Olivia Idström Ekestolpe Handledare: Björn Carlsson Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp, VT 2013 Nyckelord: Stora företag i Sverige, miljöaspekten, Logistikplanering, greenwash, grön marknadsföring, CSR och Logistik. Problemformulering: Hur prioriteras miljöaspekten hos stora företag i Sverige vid Logistikplanering? Syfte: Syftet med denna studie är att utforska om och hur stora företag i Sverige tar hänsyn till miljön vid Logistikplanering. Metod: En kvalitativ forskningsstrategi med ett induktivt angreppssätt. Studien börjar med en intervju med ett transportbolag och följs av en tvärsnittsstudie som genomförs via telefonintervjuer med 33 av Sveriges största arbetsgivare. Teoretisk referensram: Studien hanterar teorier inom grön marknadsföring, CSR, Logistik och grön Logistik. Teorier inom grön marknadsföring bidrar till att skapa förståelse om vilka fördelar som grön marknadsföring kan ge.

Den svenska Byggbranschen : I behov av kundfokusering

Uppsatsen behandlar stora byggföretags förutsättningar att överleva den ökade konkurrensen från europeiska byggföretag.

Svenska logistikföreträdare vid internationella insatser : ett kompetensförsörjningsproblem?

Våra internationella insatser är resurskrävande. Logistikföreträdare har uppgifter före,under och efter en insats. Har vi tillräckligt många Logistikofficerare med rätt kvalitet föratt tillgodose framtida behov?Syftet med denna uppsats är att undersöka om utbildningen av Logistikofficerare är rätt,dvs. om den är utformad för att Sverige ska kunna fullfölja de logistiskakraven/direktiven.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->