Sök:

Sökresultat:

620 Uppsatser om Logistik - Sida 14 av 42

Analys av reservdelstillverkning inom Autoliv Sverige AB

Bakgrunden till detta arbete är att man inom Autoliv (Vårgårda) tillverkar reservdelar dels när en bilmodell fortfarande går i serieproduktion, men också upp till 15 år efter det att bilmodellen gått ur serieproduktion. Utifrån en nulägesanalys konstaterades att problemen kunde delas in i två områden, vid övergången från serietillverkning till reservdelstillverkning (EOP) och vid tillverkning av reservdelar. Problemen upplevdes främst vara hur mycket reservdelar som kommer att efterfrågas de kommande åren (d.v.s. behov av komponenter och kapacitet i produktionsutrustning, behov av lagerplatser m.m.). Samt i vissa fall problem med kompetens när gamla artiklar åter skall produceras.

Uppföljningssystem för trucktransporter : Utförande på transportavdelningen på Sandvik

För att kunna öka värdet på sina produkter gäller det att Logistikservicen är av högsta kvalitet. Det är att leverera rätt produkt, i rätt tid, till rätt plats, i rätt kvalitet och kvantitet. För att kunna leverera denna service behöver företag ha kontroll på alla delar av tiden det tar att producera varan. Det kan vara allt från lagerhantering till transporter mellan olika produktionsavsnitt.Det beställaren hos administrationen på Sandviks transportavdelning ville undersöka var hur deras sidlastare egentligen utnyttjas. Därifrån har syftet med examensarbetet blivit att utforma ett uppföljningssystem som automatiskt ska registrera värden på prestationer på truckfordon inom ett begränsat geografiskt område.För att uppfylla syftet har olika metoder använts för att inhämta den teori som krävdes till uppföljningssystemet och för att kunna utföra tidsstudien.

Skapa och leverera kundvärde i ett teknikkonsultföretag /

The increased specialisation and complexity in products and services has created the need for Swedish companies to focus more on their core businesses. This has resulted in them opting to buy services and products that lie outside of their core business from consultancy businesses or other types of suppliers. When companies describe their offers in internal and external marketing it is done often in terms of company or service attributes that are not based on customer value or offered value for the customer. The reason for this is that companies have not adapted their services to the different needs of their customers. As a result of this, they run the risk of offering the same services as their competitors and communicate values that the customers either do not understand or experience as value adding. By using the theory on the data collection from the case company we have an understanding and shown how the customer values can be developed from a service company?s internal and external prerequisites and competitive advantages.

Lokalisering av sågverk i Västerbotten : en jämförelse mellan två alternativ

The number of sawmills in Sweden has decreased dramatically since the 1980s and the trend looks set to continue. The sawmills that are left instead becomes larger and are situated farther apart. In northern Sweden, they are concentrated along the coastline.In our study, we compared conditions for running a sawmill in inland areas and coastal areas and looked at what factors have the greatest impact on the profitability of the sawmill in northern Sweden.We chose to compare different locals conditions for a sawmill that only sawn pine timber and had an annual raw material requirements of 300 000 m3ub per year. By analyzing the kNN-data from the Swedish National Forest Inventory we have taken out the size of the timber volume at each site and its catchment. We have also looked at possible competitors in the areas that may affect the purchase price of the commodity.

Avancerade planeringssystem som beslutsstöd vid produktions- och distributionsplanering

Logistik och Supply Chain Management som koncept har fått en ökad uppmärksamhet de senaste åren. Ett föråldrat synsätt på organisationen som en samling vertikala enheter som fungerar autonomt byts ut mot en vision om en flödesorganisation där ett helhetsgrepp om verksamheten och djupare samarbeten med leverantörer och kunder står i fokus. Ökade krav på konkurrenskraft genom effektivisering ställer nya ökade krav på en fungerande planering och styrning av varuflöden och där kan så kallade avancerade planeringssystem (APS) fungera som ett stöd och hjälpmedel. APS för produktions- och distributionsplanering är fortfarande ett nytt och relativt oprövat beslutsstödssystem. De senaste åren har företag som utvecklar affärssystem även börjat utveckla och sälja så kallade APS-moduler som genom sofistikerade matematiska algoritmer och optimeringsfunktionalitet kan stödja styrning och planering av komplexa system såsom försörjningskedjor.

Avancerade planeringssystem som beslutsstöd vid produktions- och distributionsplanering

Logistik och Supply Chain Management som koncept har fått en ökad uppmärksamhet de senaste åren. Ett föråldrat synsätt på organisationen som en samling vertikala enheter som fungerar autonomt byts ut mot en vision om en flödesorganisation där ett helhetsgrepp om verksamheten och djupare samarbeten med leverantörer och kunder står i fokus. Ökade krav på konkurrenskraft genom effektivisering ställer nya ökade krav på en fungerande planering och styrning av varuflöden och där kan så kallade avancerade planeringssystem (APS) fungera som ett stöd och hjälpmedel. APS för produktions- och distributionsplanering är fortfarande ett nytt och relativt oprövat beslutsstödssystem. De senaste åren har företag som utvecklar affärssystem även börjat utveckla och sälja så kallade APS-moduler som genom sofistikerade matematiska algoritmer och optimeringsfunktionalitet kan stödja styrning och planering av komplexa system såsom försörjningskedjor.

En ny e-ra i bokbranschen? : En fallstudie av Akademibokhandeln & Adlibris

Som huvudsyfte avser vi att undersöka vad som kännetecknar de synliga och osynliga kundfaktorerna i en traditionell butikskedja i jämförelse med en Internetaktör. Vi vill även få fram framgångsfaktorer för en traditionell butikskedja och en Internetaktör som ett delsyfte.Frågeställning: Vad kännetecknar de synliga och osynliga kundfaktorerna i en traditionell bokhandel respektive i en Internetbaserad bokhandel? ? Akademibokhandeln & AdlibrisVi har genomfört fallstudie med en kvalitativ ansats. Empirin har insamlats genom semistrukturerade intervjuer och teorin genom relevant litteratur inom traditionell handel samt e-handel.Akademibokhandeln och Adlibris är två företag som erbjuder ett likvärt sortiment men på helt olika sätt. Akademibokhandeln har sin handelsplats i en butik där service är deras ledstjärna.

En ny e-ra i bokbranschen? : En fallstudie av Akademibokhandeln & Adlibris

Som huvudsyfte avser vi att undersöka vad som kännetecknar de synliga och osynliga kundfaktorerna i en traditionell butikskedja i jämförelse med en Internetaktör. Vi vill även få fram framgångsfaktorer för en traditionell butikskedja och en Internetaktör som ett delsyfte.Frågeställning: Vad kännetecknar de synliga och osynliga kundfaktorerna i en traditionell bokhandel respektive i en Internetbaserad bokhandel? ? Akademibokhandeln & AdlibrisVi har genomfört fallstudie med en kvalitativ ansats. Empirin har insamlats genom semistrukturerade intervjuer och teorin genom relevant litteratur inom traditionell handel samt e-handel.Akademibokhandeln och Adlibris är två företag som erbjuder ett likvärt sortiment men på helt olika sätt. Akademibokhandeln har sin handelsplats i en butik där service är deras ledstjärna.

Företags utnyttjande av lagerhanteringsfunktioner i affärssystem

Lagerhantering handlar inte bara om den fysiska produkten, utan även om information som berör produkter i lager. För att underlätta informationen för lagerhantering internt och externt kan affärssystem eller andra datoriserade system användas. Affärssystem kan vara stora och komplexa och utnyttjas inte alltid fullt ut. Därför var syftet med denna studie att förklara i vilken utsträckning företag använder affärssystem för att stödja information för lagerhantering internt och externt. Vår teoretiska referensram är uppbyggd genom tre olika avsnitt som är en utbyggnad av problemområdet.

Produktansvar i logistiksamarbeten : särskilt om ansvarsfördelningen mellan logistiker och produktsäljare

Den traditionella transport- och speditionsnäringen har utvecklats till en Logistiknäring där allt mer allomfattande tjänster erbjuds av Logistikföretagen. Förutom de traditionella transport- och speditionstjänsterna erbjuder Logistikföretagen även tjänster som enklare tillverkning, montering, utbildning etc. Köparen av den traditionella transportjänsten efterfrågar idag helhetslösningar och långsiktiga samarbeten, när det gäller materialflöden, snarare än enstaka transporter eller speditionstjänster. Rättsutvecklingen har inte följt med i den snabba utvecklingen inom Logistiksektorn och frågan om hur Logistikern skall betraktas juridiskt framstår som oklar i flera avseenden.Den för uppsatsen aktuella frågan är hur ett produktansvar, dvs. ett ansvar för en produkts skadebringande egenskaper, skall fördelas mellan säljaren av produkten och Logistikern.

Mot en hållbar utveckling : Vad motiverar företag att arbeta för en bättre miljö?

De negativa klimatförändringarna är 2000-talets stora moraliska dilemma. Transportsektorn bidrar idag med cirka 27 procent av världens alla utsläpp. Därmed kan det finnas ett stort utrymme för branschen att minska sina utsläpp och därmed sin miljöpåverkan.Syftet med denna studie är undersöka vad som motiverar företag att ta hänsyn till miljön i sina beslut, dagliga som långsiktiga strategiska beslut.Studien är genomförd med en kvalitativ ansats och data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med 8 företag. Samtliga företag är verksamma inom transport- och Logistikbranschen.Studien visar att majoriteten av de undersökta företagen idag arbetar med att förbättra miljöprestandan, och en stor del av det miljöarbete som företag gör bottnar i en strävan efter ökad lönsamhet. Företagen förklär sina effektiviseringsåtgärder med en ?grön exteriör? som kommunicerar miljöarbetet.

Kartläggning och analys av kundorderprocessen vid Ericsson AB
i Borås

Ericsson AB i Borås är en del av Business Unit Transmission & Transport Networks (BTTN), en affärsenhet inom Ericssonkoncernen. Enheten tillverkar och tillhandahåller trådlösa och optiska transmissionssystem. På grund av häftiga marknadssvängningar, som stundtals genererar så pass hög orderinläggning att vissa underleverantörer har svårigheter att leverera enligt överkommelse, uppstår materialbrist och leveransförseningar. Denna omständighet och det faktum att vissa kunder inte tillhandahåller Ericsson några prognoser, leder till omfattande omplaneringar som i sin tur medför extra arbete som inte tillför kunden något mervärde. Syftet med examensarbetet har därför varit att kartlägga kundorderprocessen samt huvudplaneringens arbetsrutiner för att sedan analysera och framställa eventuella förbättringsförslag för att reducera antalet omplaneringar.

Energimodell över processerna i byggnad UD, Volvo Lastvagnar

På uppdrag av Volvo Lastvagnar har detta examensarbete genomförts under våren 2013 för att undersöka potentialer av energibesparande åtgärder i måleriet. Syftet med uppdraget var att utveckla en energimodell över måleriet i byggnad UD, där användaren kan testa olika driftparametrar för att se måleriets potentiella besparingar ur en ekonomisk och energimässig synvinkel. Energimodellen byggdes i Microsoft Excel och arbetet innefattar tydliga redogörelser över de energikrävande processerna, samt över de data som ligger till grund för modellens beräkningar. Data över 2012 års driftsituation har använts som grunddata i modellen och analyser av dessa tyder på att stora energibesparande åtgärder är möjliga.De lastbilshytter som lackeras i Line 3 är de i särklass dyraste, då Line 3 i dagsläget används väldigt ineffektivt. Av den maximala kapaciteten på 12,9 hytter per timme, använder Line 3 endast mellan 8 % och 15 %. Modelleringar visar att en reduktion av drifttiden på Line 3 från ca 95 timmar per vecka till 40 timmar per vecka skulle medföra en minskad driftkostnad på en dryg miljon kronor per år.

Så nås samstämmighet mellan logistik och företagsstrategi : en analys av hur den logistiska strategin ska utformas för att stödja företagets överordnade strategi

Background: Due to an increasing globalization the competition has increased and this has lead to overcapacity and falling prices on markets today. The subject field logistics has during the last decades been given increasingly significance and has become a way to handle the competition. Theories clearly point outthe importance that a concordance exists between logistics and superior strategy but few, if any, authors give further details about how this adjustment should be made. Purpose: The aim of this thesis is with a case study approach survey if the subject field, which describe the importance that logistical solutions correspond with the superior strategy, is known and implemented in a company. We aim to develop the subject field through our empirical findings.

Samordning av interna materialtransporter: En fallstudie vid LKAB

I dagens globala marknad kan företag runt om i världen konkurrera om samma kunder. Detta gör att betydelsen för Logistik ökar och företag ständigt strävar efter att effektivisera sina logistiska processer för att inte tappa konkurrenskraft. För företag inom råvarubranschen och specifikt gruvbranschen är det ännu viktigare att ha en så effektiv Logistik som möjligt eftersom att dessa företag inte kan påverka sina priser i någon större utsträckning. För gruvföretag är en viktig del av Logistiken den interna materialförsörjningen då sena leveranser kan medföra väldigt kostsamma stopp i verksamheten.I det här examensarbetet har ett gruvföretags samordning av interna materialtransporter undersökts. Syftet med examensarbetet var att undersöka hur interna materialtransporter inom ett gruvföretag kan samordnas på ett effektivt sätt.

<- Föregående sida 14 Nästa sida ->