Sök:

Sökresultat:

1224 Uppsatser om Live-programmering - Sida 4 av 82

Sociala rättigheter inom äldreomsorgen : En kvalitativ studie med parboendegarantin som exempel

Guaranteed cohabitation of elderly couples is a new law that gives elderly couples the right to live together in special housing. Even if only one of the spouses has an administrator?s decision to live in special housing. The aim of this study is to describe and understand how three municipalities materialize the social rights guaranteed for the elderly couples? cohabitation.

Mjukvarubaserad 3D-renderare

Abstrakt Produkten som jag har utvecklat är en mjukvarubaserad 3D-renderare. För att göra en sådan produkt är man tvungen att gå djupt in i området 3D och utföra alla beräkningar på egen hand. Dessa tar annars grafikkortet hand om. Denna rapport förklarar varför jag har valt att göra en egen mjukvarubaserad 3D- renderare och vad den är för något och i vilka områden den används. Här förklaras även min syn på programmering, digitala spel, vad programmering innebär för mig och hur min syn på spel har påverkat mig med tiden. Jag tar även upp mina tankar om spelindustrin och samhällets misstolkade värderingar av spel samt vad för sorts spel jag anser skulle gynna mänskligheten i framtiden. Vad jag tycker om utbildningen Digitala spel nämns också samt hur jag tror att den skulle kunna förbättras. Slutligen följer en kortfattad beskrivning av hur mitt projekt har genomförts. Abstract The product I have been developing is a software based 3D renderer.

Portabilitet ? en framtidssäkring? Portabel källkod som medel för ökad kvalitét

I en värld där informationsteknologi spelar en allt större roll i våra liv,blir konkurrensen om användarna på marknaden allt tuffare. I takt medatt GNU/Linux och Apples operativsystem ökar i användarantal har detblivit intressant för utvecklare att kunna erbjuda sina produkter på ett flertalplattformar. Genom att skriva portabel källkod kan man med liten ellerminimal revision erbjuda mjukvara på flera plattformar. Vi har genomförten studie där vi deltagit i ett projekt som syftat till att göra en applikationtillgänglig på flera plattformar. Genom aktionsforskning har vi på ettaktivt sätt deltagit i ett portningsprojekt för insamlandet av empiri.

Function Practice : Ett verktyg för att öva programmering

När fler och fler väljer att lära sig programmering kan det vara bra att öva på attlösa problem, genom att skriva funktioner som sedan kan testas för att se omanvändaren har lyckats. Function Practice är en tjänst för att kunna öva programmeringpå just detta sätt, genom att lösa uppgifter med att skriva funktioneri olika programmeringsspråk, de språk som kommer kunna användas ärJava, C++ och Python. Det ger även ett lätt och smidigt sätt att skapa sådanauppgifter. Syftet med projektet är att utveckla denna tjänst, genom att skapa enwebbtjänst som kan kompilera och köra funktioner för de olika språken, enhemsida som användarna kan skriva och testa kod på, samt ett sätt att definierauppgifterna som ska lösas, detta testas sedan med hjälp av ett användartest i enmindre grupp för att se om hur användarvänlig den är, samt att funktionalitetentestas och jämförs med några tidigare lösningar. Tjänsten testas för att se om ytterligaresäkerhet behövs genom att försöka att köra kommandon på värdsystemet.Slutsatsen av projektet är funktionaliteten bakom tjänsten fungerar dock atthemsidan behöver vara lite tydligare för att den ska vara mer användarvänlig,samt att användaren borde kunna få felmeddelanden utifall något inte fungerarför att de lättare ska veta vad de behöver göra.

Ingen dag är den andra lik... på både gott och ont. En studie om hur det är att leva i ett förhållande tillsammans med en partner som har diagnosen ADHD

To live in a relationship demands hard work with good communications, mutual respect, compromises, empathy and an understanding of your partners feelings and needs. For a person with ADHD all of this can cause difficulties and create a strained relationship, but it can also mean a relationship with thrills, adventure, spontaneity and passion. This study is built on a qualitative method using triangulation, where the studies empirical materials consist of 4 interviews along with observations online. The empirical material is applied on the theories: love, conflict and coping. The purpose of this paper is to increase the understanding of how it is to live in a relationship with a partner who has been diagnosed with ADHD. The questions at issue are: How does everyday life work with a partner who has ADHD? What different aspects (positive and negative) are there to live in a relationship with a partner that has ADHD? How is the possible if any help and support perceived in their relationship and everyday life? The results showed that a relationship with a partner that has ADHD looks like any other relationship, but that it can differ due to the possible difficulties that are at hand.

Allt har förändrats men ändå ingenting

Everything has changed, yet everything is the sameUsually, there is no reason for people to think about death or illness, although it is a highlynatural part of life. Most people live in health without major problems. When something does happen, people assume it will be at the end of their life and then it will be a natural part ofgrowing old. Yet some will get the notice or the feeling that something is not the way it should be, it can be something they can live with or they may have to face death.The work concerns the body?s fragility and feelings about human vulnerability.

Live slow motion: from idea to product

Vi ville undersöka om det var möjligt att på en begränsad budget bygga och programmera en Live Slow Motion-maskin för att generera repriser under en TV-sändning. Utan tillgång till dyrare specialtillverkad hårdvara skulle allt skötas i mjukvara på i grunden en vanlig konsument-PC. Vi ville så långt som möjligt att vår maskin skulle efterlikna de etablerade produkter som används i TV-branchen då vår förhoppning var att maskinen skulle kunna utnyttjas av TV-studenter efter färdigställandet. Vi ville dock inte begränsa oss för mycket, utan vi skulle försöka förbättra de saker vi ansåg behövde förändras..

"Är det vårat hus bomben har träffat?" : En kvalitativ studie om vuxnas krigsupplevelser från barndomen

The purpose of this study was to illustrate how adult people think that, experiencing a war during their childhood has affected their lives. Questions at issue: 1. what does it mean to live in a war as a child? 2. How do the respondents think about possible significance of experiencing a war in their childhood and how their lives have turned out today?The study is performed with a qualitative method of research, based on studies of literature, two individual interviews and a group interview.

Export av får och nötkreatur från Australien

Live exports of animals began during the late 19th century and are nowadays a valuable alternative to the slaughter industry in Australia. About four million sheep and half a million to one million cattle are exported annually from Australia to the Middle East and Southeast Asia. Most of these animals are exported for slaughter, but some cattle are exported with the purpose of breeding. One factor that has been the driving force for the live export industry is that countries through tariffs and other barriers have favored the import of live animals rather than the import of meat.The export means that animals with a great cognitive ability are exposed to a long chain of production from the farm to the market and there are many factors that can affect the welfare of the animals in a negative way. Some of the most serious are high temperatures and a high stocking density, although seasickness, noises and handling can also have a negative impact on the welfare of animals.

Affischen - Ett döende medium? : En kvalitativ studie av evenemangsaffischering

As students of graphic design the craft of print is close to our hearts. One of the most essential mediums of the evolution of printing techniques is the poster. In a world where digital mediums are being utilized to a greater degree everyday, our love for the printed poster makes us wonder if the days of the poster are counted.What we did was to take a closer look at the role of the poster in promoting events. We focused on the Stockholm area and did qualitative interviews with three different event promoters. Live Nation which is an international live entertainment promoter, Dramaten which is one of Sweden?s most well respected theaters and Stockholm Live which is a stand up comedy promoter in Stockholm city.From doing this we learned that economics play an important part in defining the role of the poster.

Blodtrycksfall, pulstryck och lindriga kognitiva symptom - En polytom logistisk regressionsanalys

People live longer. There is a growing need to increase the knowledge of aging and of the need among the elderly for medical care in the near future. As a step towards meeting this need, a survey among the elderly in Skåne is made by the division of Geriatric Medicine in Malmö University Hospital. This survey is called Gott åldrande i Skåne, GÅS. A frequent decease among the elderly is Mild Cognitive Impairment (MCI).

Logicat

I vår produktion har vi tagit fram ett system för order- och lagerhantering, med vikt på realtidsuppdateringar, åt en extern mottagare där infrastrukturen inte hängt med i företagets utveckling. Vi valde detta projekt i syfte att bredda våra kunskaper inom både programmering och projekthantering. Denna slutreflektion tar upp den förundersökning vi gjorde för att kunna besluta om vilka verktyg vi använde i utvecklingen, den tar även upp vårt sätt att hantera och planera projektet. Under projektet har vi arbetat med en egenutformad arbetsprocess vilken även beskrivs här. --- Our production has been to design a system for ordering and supply management with emphasis on realtime updates to an external recipient, where the infrastructure has not kept pace with the development of the company.

Generaliseringsförmåga vid genetisk programmering

I detta arbete undersöks hur bestraffningsmetoder för att bestraffa storleken på GP-program påverkar generaliseringsförmågan. Arbetet grundar sig på ett arbete som Cavaretta och Chellapilla gjort, där de undersöker skillnaden i generaliseringsförmåga mellan bestraffningsmetoden ?Complexity Penalty functions? och ingen bestraffningsmetod.I detta arbete har nya experiment gjorts med ?Complexity Penalty functions? och ?Adaptive parsimony pressure?, som är en annan bestraffningsmetod. Dessa bestraffningsmetoder har undersökts i samma domän som Cavaretta och Chellapilla och ytterligare i en domän för att ge en bättre bild av hur de generaliserar.I arbetet visar det sig att användningen av någon av bestraffningsmetoderna ?Complexity Penalty functions? och ?Adaptive parsimony pressure? oftast ger bättre generaliseringsförmåga hos GP-program.

Bodaborg som spel: programmering

Vi har gjort vårt examensjobb på reklambyrån Aptera. På efterfrågan av Äventyrshuset Bodaborg, en av Apteras kunder, fick vi uppdraget att göra ett litet spel för reklamsyften, som ett sätt att nå ut till konsumenterna på ett underhållande och lite nytänkande sätt. I reklambranschen är det viktigt att man har bra och nyskapande koncept för att folk ska lägga märke till, och ännu viktigare, gilla reklamen. Och reklam finns ju i alla möjliga former, så det kändes som ett naturligt steg att även använda dataspel som ett reklammedium. Vi var ett team på fyra personer som skulle jobba med projektet, två grafiker och två datorspelstekniker och det skulle pågå under tio veckor.

Logicat

I vår produktion har vi tagit fram ett system för order- och lagerhantering, med vikt på realtidsuppdateringar, åt en extern mottagare där infrastrukturen inte hängt med i företagets utveckling. Vi valde detta projekt i syfte att bredda våra kunskaper inom både programmering och projekthantering. Denna slutreflektion tar upp den förundersökning vi gjorde för att kunna besluta om vilka verktyg vi använde i utvecklingen, den tar även upp vårt sätt att hantera och planera projektet. Under projektet har vi arbetat med en egenutformad arbetsprocess vilken även beskrivs här. --- Our production has been to design a system for ordering and supply management with emphasis on realtime updates to an external recipient, where the infrastructure has not kept pace with the development of the company. We chose this project in order to broaden our knowledge in both programming and project management. This text brings up the investigation we made to decide which tools to use in the development, it also brings up the way we managed and planned our project. During the project we have worked with a self-designed software development process which is also described here..

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->