
Sökresultat:
5464 Uppsatser om Litteratur och högläsning i förskolan - Sida 41 av 365
VÀgar till Kvidinge- kreativ kommunikation inför Kvidinges 700-Ärs jubileum
Hur pÄverkar en författare sin berÀttelse, hur viktig Àr berÀttarens mÀnniskosyn? Vad Àr mÀnniskans natur, vad Àr oförÀnderligt, vad Àr inlÀrt, och hur pÄverkar det berÀttaren och det som berÀttas? Dessa var nÄgra av de frÄgor som vi stÀlldes inför nÀr vi Ätog oss kommunikationsuppdraget att uppmÀrksamma Kvidinges 700-Ärsjubileum. Vi bestÀmde oss för att skapa ett hÀfte och en film. FrÄgan var: Hur kan mÀnniskors levnadsöden berÀttas om pÄ ett sÀtt som visar bÄde den oförÀnderliga mÀnskliga naturen och anpassningen till de förÀnderliga sociala och kulturella normerna? Vi sökte svaren pÄ dessa frÄgor genom litteratur och intervjuer med mÀnniskor som Àr vÀl insatta i berÀttarkonsten.
Att försörja sig som lagidrottare - Guld och gröna skogar? : Upplevelser av att förena arbete med passion
Denna uppsats syftar till att dels skapa förstÄelse för hur lagidrottsmÀn upplever sitt yrke och sin vardag men ocksÄ att skapa förstÄelse för hur dessa tÀnker kring framtiden dÄ deras yrken prÀglas av korta karriÀrer. För att uppnÄ undersökningens syfte formulerades fyra frÄgestÀllningar: I vilken mÄn gÄr tankarna om det goda arbetet att applicera pÄ idrottsmÀn som arbetar inom lagidrott? InkrÀktar yrkessfÀren nÄgot pÄ den privata sfÀren? Om sÄ, pÄ vilka sÀtt? Hur ser dessa personer pÄ framtiden och livet efter idrottskarriÀren? Vad motiverar lagidrottare i sitt yrke? UtgÄngspunkt i undersökningen har varit litteratur kopplad till tankarna om det goda arbetet, exempelvis Svenska metallindustriarbetareförbundets nio principer om det goda arbetet, Karaseks krav- och kontrollmodell samt work-life balance. Tidigare studier och litteratur som berör essensen; att leva som idrottsman berörs dessutom. Vi har anvÀnt en kvalitativ metod och utifrÄn befintliga teorier har sex intervjuer med lagidrottare inom fotboll och ishockey genomförts. Resultatet av intervjuerna redovisas genom övergripande Ätergivningar samt citat och analyseras dÀrefter utifrÄn studiens teoretiska referensram. I slutsatsen Äterges studiens frÄgestÀllningar som ocksÄ besvaras.
KlimatförĂ€ndringarnas antropologi : En kvalitativ studie av förhĂ„llningssĂ€tt till klimatförĂ€ndringar bland boende i Ăstergötland
Denna studie syftar till att uppmÀrksamma uppfattningar om klimatförÀndringarna utifrÄn fem informanters perspektiv och med kopplingar till relevant litteratur inom klimatomrÄdet. Viktiga aspekter av klimatförÀndringar som diskuteras Àr informanternas syn pÄ mÀnniskans inverkan pÄ klimatet, fördelningen av ansvar och viljan till förÀndringar och uppoffringar..
Laborativ matematikundervisning : Ett tÀnkbart komplement till traditionell gymnasieundervisning
Detta examensarbete i matematikdidaktik presenterar och analyserar en laborativ undervisningsmetod i matematik. Ett konkret laborationsexempel togs fram för att vara underlag i de undersökande intervjuer som gjordes med tre verksamma matematiklÀrare. Undersökningen, laborationsexemplet samt studerandet av matematikdidaktisk litteratur visade att en laborativ undervisning Àr ett tÀnkbart komplement till den traditionella undervisningen. Det finns dock en olöst tidsproblematik avseende laborativ undervisning..
Bilden och musikens roll i barns utveckling - en undersökning av pedagogens uppfattning av bild och musik i förskolan
Arbetets syfte Àr att undersöka hur olika försolepedagoger ser pÄ bild och musik i förskolan. Vi har studerat litteratur som Àr relevant för Àmnet och det redovisas i litteraturdelen. VÄr undersökning Àr baserad pÄ tio stycken intervjuer. I vÄrt resultat kom vi bland annat fram till att de pedagoger vi intervjuade anser att bild och musik Àr en viktig del i förskolan. De ser inte bara bild och musik som nÄgot roligt nÀr man har tid över.
Grönt ljus för gröna kemikalier? Pilotstudie om hÄllbar etylenoxid
Nya produkter mÄste till om den svenska massa- och pappersindustrin ska behÄlla konkurrenskraften gentemot utlÀndska producenter. Biokemikalier Àr en trolig framtida marknad för skogsindustrin, och den hÀr rapporten fokuserar pÄ möjligheten att investera i en mindre, lokal fabrik som producerar etylenoxid genom direkt oxidation av etanol.
MÄlet med studien Àr att svara pÄ frÄgestÀllningarna; Hur hög grundinvestering kan tillÄtas vid anlÀggning av en lokal etylenoxidfabrik? Hur förÀndras grundinvesteringen nÀr vissa ekonomiska antaganden varieras? Hur mycket etanol kommer den tÀnkta etylenoxidfabriken att förbruka?
Utöver dessa tre mÄl diskuteras Àven integration av etylenoxidfabriken med ett vedbaserat bioetanolraffinaderi.
En skattning av den maximala grundinvesteringen har genomförts med nettonuvÀrdesmetoden. KalkylrÀnta, driftkostnader och marknadspris har varierats i en kÀnslighetsanalys. Vidare har förbrukningen av etanol berÀknats baserat pÄ litteratur.
KULTURANALYS OCH SKOLUTVECKLING PĂ SĂDERSKOLAN
Bakgrund: I samband med Söderskolans 10-Ă„rsjubileum kĂ€nde skolledning och personal attutvecklingen gĂ„tt lite i stĂ„ och att vi behövde en nystart. Jag föreslog att jagkunde göra en kulturanalys med hjĂ€lp av brevmetoden som ett led i minmagisterutbildning.Syfte: Jag vill bidra till skolans utveckling genom att kartlĂ€gga och sammanstĂ€lla olikaförslag och idĂ©er i breven för att hitta lĂ€mpliga utvecklingsomrĂ„den. FrĂ„n minsynvinkel fanns ytterligare ett syfte och det Ă€r att fĂ„ prova pĂ„ att sjĂ€lv göra enstudie med hjĂ€lp av brevmetoden för att se hur den fungerar i praktiken och attkunna jĂ€mföra med aktuell litteratur och min tidigare erfarenhet av skolutveckling.Teori: Den teoretiska basen för detta arbete har jag till stora delar hĂ€mtat frĂ„n professorGunnar Bergs förlĂ€sningar och hans tvĂ„ böcker Skolkultur ? nyckeln till skolansutveckling och Att förstĂ„ skolan. Ăven litteratur av Andy Hargreaves har varittill stor nytta och försett mig med tankar och teoretiska modeller, som t ex denrörliga mosaiken, en flexibel organisationsstruktur som kan svara upp motframtidens krav.Metod: Jag anvĂ€nde mig av en modifierad variant av kulturanalys genom brevmetoden,som förklaras utförligt i ovanstĂ„ende böcker av professor G Berg.
Historia 1a1 i det mÄngkulturella klassrummet
Undersökningen syftar till att utreda huruvida historiemedvetandet hos elever med ett dubbelt kulturarv frÄn Sverige och ett arabisktalande land kan inkluderas i historiegymnasiekursen 1a1. Med hjÀlp av relevant litteratur och utifrÄn problemformuleringen: ?Hur kan pedagogen lÀra kÀnna elevens historiemedvetande?? har jag utarbetat intervjufrÄgor som avser till ett ta fram exempel pÄ dessa elevers historiemedvetande. Undersökningens urval var sex elever som gÄtt pÄ yrkesförberedande gymnasium och har lÀst eller lÀser historiekursen 1a1. Intervjuerna Àr utarbetade med hjÀlp av litteratur kring historiemedvetandet frÀmst utifrÄn perspektiven kultur, identitet och intresse.
F?R?LDRARS UPPLEVELSER AV ATT HA ETT BARN MED CANCERSJUKDOM
Bakgrund: Idag drabbas cirka 300 000 barn i v?rlden av cancer varje ?r. Barncancer kr?ver
l?nga behandlingar vilket leder till att barnet spenderar mycket tid i h?lso- och sjukv?rden.
F?r?ldrars delaktighet i barnets v?rd ?r central och ?r n?dv?ndig f?r barnets v?lm?ende,
d?rmed kr?vs deras n?rvaro n?r barnet behandlas p? sjukhus. Att vara f?r?lder till ett barn
med cancersjukdom leder till stora f?r?ndringar och utmaningar.
Sparka uppÄt : En undersökning om satir i litteraturen
Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur fantasy kan anvÀndas för att öka elevers lÀsförstÄelse. Min uppsats Àr teoretisk pÄ sÄ sÀtt att jag inte har gjort nÄgon empirisk undersökning. Jag har istÀllet anvÀnt mig av lÀsförstÄelseundersökningar, litteratur om lÀsning samt genomfört en litteraturanalys av Tolkiens HÀrskarringen. De undersökningar jag anvÀnt mig av, PISA-undersökningen frÄn 2009 och IEA:s undersökning om lÀsförstÄelse, visar att pojkar generellt har sÀmre lÀsförstÄelse, framförallt pÄ de berÀttande texterna, och dÀrför har jag valt att fokusera pÄ fantasy, som Àr en genre som Olin-Scheller (2006) i sin undersökning kommit fram till att pojkar föredrar. Pojkars sÀmre lÀsförstÄelse kan förstÄs som vilken lÀsarroll de intar vid lÀsningen, ett uttryck frÄn Appleyard som Olin-Scheller anvÀnder sig av för att förklara elevers lÀsning. DÄ högre lÀsförstÄelse krÀver att lÀsaren intar rollen som tolkare, har jag i min analys av Tolkiens HÀrskarringen gÄtt in i den rollen och visat pÄ de delar i verken som en lÀrare skulle kunna lyfta fram för eleverna. Eftersom pojkar inte lika ofta nÄr upp till rollen som tolkare och dÀrför avvisar texter som krÀver den rollen vill jag visa hur de kan stanna i den genre de trivs med (hÀr kommer motivationsaspekten in) och ÀndÄ utveckla sina lÀsarroller.
SkÄdespelaren och sÄngrösten: frÄn tal till sÄng och tvÀrtom
Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur skÄdespelarens scenkonstnÀrliga uttryck pÄverkas av att gÄ frÄn tal till sÄng, och vad som Àr orsaken till skÄdespelarens eventuella osÀkerhet inför anvÀndningen av sin sÄngröst. Tanken att skriva en uppsats om skÄdespelaren och sÄngrösten, kommer av att författaren till uppsatsen observerat sÄngundervisning pÄ en av Sveriges högre utbildningar för skÄdespelare. Författaren har ocksÄ funnit inspiration till uppsatsen frÄn litteratur som riktar sig till skÄdespelare och artister som önskar utveckla sÄngen i sitt yrke. För att kunna jobba praktiskt med sÄng integrerat i skÄdespeleriet, önskade författaren fÄ veta vad skÄdespelare och skÄdespelarelever sjÀlva har för förhÄllande till sina egna sÄngröster och hur pass stor betydelse de anser att sÄngen har för deras skÄdespelarkarriÀr. Arbetets upplÀggning bygger pÄ litteratur inom omrÄdet teater, sÄng, och psykologi med fokus pÄ sjÀlvförtroende och tillit till egen förmÄga.
Undervisning och lÀrande i matematik för andrasprÄkselever i grundskolans lÀgre Är
Denna uppsats handlar om andrasprÄkselevers svÄrigheter i matematik och hur dessa kan jÀmföras med svenska elevers svÄrigheter. Mitt syfte med uppsatsen Àr att ta reda pÄ om andrasprÄkselever har svÄrare med matematiken bara för at de inte förstÄr sprÄket samt visa, om sÄ Àr fallet, hur undervisningen kan anpassas till dessa elever. Jag har en problemformulering som har besvarats med en litteraturstudie och empirisk studie. Min problemformulering har varit: ? Hur ser andrasprÄkselevers prestationer ut i matematik jÀmfört med elever som undervisas pÄ sitt första sprÄk?? Vilken betydelse har sprÄket i andrasprÄkselevers matematikundervisning?? Hur kan man som lÀrare arbeta med andrasprÄkselevers inlÀrning i matematik? Den första formuleringen har besvarats med hjÀlp av litteratur och de tvÄ andra besvarade jag genom litteratur och den empiriska studien.
Romantikens sköna och sublima konst : konstnÀrerna Caspar David Friedrich och Marcus Larson
Uppsatsen undersöker pÄ vilket sÀtt konstnÀrerna Caspar David Friedrich och Marcus Larsons konst influerats av epoken romantiken samt om deras bildkonst kan ha kopplingar till den gotiska litteraturens tematik..
TorsÄs en attraktiv smÄstad - förbÀttring av utemiljö
Ordet attraktiv stad anvĂ€nds dagligen, men sjĂ€lva begreppet Ă€r komplex och svĂ„rdefinierat. Ă
ena sidan den Àr stark kopplad till individens egen uppfattning och Ät andra sidan rymmer den mÄnga olika faktorer. UtifrÄn litteratur som studerades sÄ framkom det att ett fysiskt rum i detta fall en attraktiv stad Àr svÄr att planera om inte begreppet faststÀlls. Det finns mÄnga teoretiker som har försökt förklara begreppet och rymma in alla faktorer under en och samma definition. Trots detta allomfattande forskningen finns det idag ingen faststÀlld teori eller konkret definition pÄ vad som utgör en attraktiv stad, varken i den nyare eller Àldre litteratur.I examensarbetet undersöks begreppet attraktiv stad/ attraktiv smÄstad.
Om smak skall hÀr diskuteras : En kvalitativ textstudie med fokus pÄ normativitet i behandlingen av EU i litteratur för kursen SamhÀllskunskap A
This work is an attempt to study how the ambivalent demands of normativity in the Swedish curriculum is implemented in schoolbooks used for education in the course SamhÀllskunskap A. For this purpose, different normative theories are applied in conjunction with a qualitative text analysis method comprising the sections which describe the European Union in three different schoolbooks. The results indicate that not one of the selected books uphold all of the demands of normativitity as described by the Swedish curriculum..