Sök:

Sökresultat:

5464 Uppsatser om Litteratur och högläsning i förskolan - Sida 40 av 365

Stowe: en landskapspark av betydelse

MÄlet med uppsatsen var att utforska och resonera kring hur en parkanlÀggning, i detta fall Stowe Landscape Gardens i Buckinghamshire, England, kan fÄ en viss betydelse och vÀrderas högt av eftervÀrlden. FrÄgorna som uppsatsen utgÄtt frÄn Àr: - Vad Àr Stowe? - Hur beskrivs Stowe? - Vilken betydelse har Stowe och varför? Stowe verkar vara betydelsefull för landskapsarkitekter att kÀnna till, och uppsatsen kan komma att utgöra ett underlag för en diskussion kring hur olika anlÀggningar framstÀlls i trÀdgÄrdshistorien, och hur man som landskapsarkitekt kan förhÄlla sig till det. Genom litteraturstudier och en intervju med Barry Smith, Head Gardener pÄ Stowe, har en undersökning av hur Stowe omnÀmns i olika typer av litteratur genomförts, för att se hur Stowe representeras. Uppslagsverk, undervisningslitteratur för landskapsarkitekt-programmet pÄ SLU Alnarp, litteratur frÄn The National Trust (organisationen som Àger och förvaltar Stowe idag1) och resonerande trÀdgÄrdskonstteori har utgjort underlags-material. Resultatet i tabellsammanstÀllningen tyder pÄ att Stowe har en stor betydelse i trÀd-gÄrdshistorien, eftersom den anses vara mycket tidstypisk för landskapsparkernas tids-period, med stöd av de studerade kÀllorna.

Den höglÀsande gymnasielÀraren : En kvalitativ studie av nÄgra lÀrares reflektioner och tankar kring höglÀsning som ett pedagogiskt verktyg i gymnasieskolan

Denna studie syftade övergripande till att ta reda pÄ vilka sÀtt höglÀsning anvÀnds som pedagogiskt verktyg i gymnasieskolan, och mer specifikt till att ta reda pÄ hur de medverkande lÀrarna reflekterar kring höglÀsning, hur lÀrarna reflekterar kring höglÀsningsprocessen (före, under och efter höglÀsning) samt att ta reda pÄ vilka slags texter som höglÀses och hur dessa vÀljs ut.Undersökningen baserades pÄ halvstrukturerade intervjuer med Ätta gymnasielÀrare och resultaten som studien uppvisade analyserades utifrÄn diskursanalys som metod, och kopplades till den tidigare forskning och de teoretiska utgÄngspunkter studien vilar pÄ.Resultaten av undersökningen visade att de tillfrÄgade gymnasielÀrarna reflekterar kring höglÀsning som en metod att anvÀnda som introduktion till arbetsomrÄden. LÀrarna menade ocksÄ att metoden anvÀnds om de vill vÀcka elevers intresse, engagemang och lÀslust genom att vÀlja litteratur eleverna tycker om, och om de vill arbeta sprÄkutvecklande, genom att vÀlja litteratur som utmanar eleverna sprÄkligt och innehÄllsmÀssigt. Samtliga lÀrare poÀngterade lÀrarens roll vid arbete under och efter höglÀsning, dÀr de framhöll lÀraren som sprÄklig förebild. NÄgra av lÀrarna reflekterade kring förberedelser innan höglÀsning, men mÄnga framhöll tiden som ett hinder.Huruvida höglÀsning Àr nÄgot som frÀmst lÀraren bör Àgna sig Ät, eller nÄgot som eleverna bör göra, resonerar lÀrarna lite olika kring, men samtliga av de medverkande lÀrarna menar att de höglÀser för sina elever nÀr innehÄllet i texter Àr det vÀsentliga. .

Vem vinner? PopulÀr och litterÀr gestaltning i medierapporteringen om Nobelpriset i litteratur

Who will win? Popular and literary framing in media coverage of Nobel Prize in Literature by Magnus Wennerberg Autumn 2013Instructor Mats Ekström The question at issue in this essay is how does mass media frame Nobel Prize in Literature? The starting point is to study whether game framing is occuring in media coverage of Nobel Prize in Literature. Previously, game framing has been studied in coverage of politcs, contrasted against issue framing. Game framing means that media frame politics as a game, a contest between politicians about power. This kind of framing is supposed to be used by media in purpose of attracting larger audience.

Digitaliseringen av skolan

Syftet med examensarbetet Àr att göra en studie i hur teknikutvecklingen pÄverkar lÀraruppdraget hos fem lÀrare. Detta genom att ta reda pÄ hur fem lÀrare uppfattar att deras lÀraruppdrag har pÄverkats av En till En-satsningen, en dator per elev. Sedan jÀmför jag dessa uppfattningar med hur litteratur och styrdokument uppfattar förÀndringen i klassrummet. Min övergripande frÄgestÀllning Àr: Vilken Àr de fem utvalda lÀrarnas uppfattning till En till En- satsningen? Examensarbetet Àr utfört utifrÄn en kvalitativ undersökning dÀr resultaten frÄn intervjuer med fem lÀrare tolkas och jÀmförs med litteratur. Resultatet av intervjuerna visar en övergripande positiv instÀllning till satsningen hos lÀrarna.

Attityder till skönlitteratur i svenskÀmnet : - en studie bland elever och lÀrare i gymnasieskolan

VÄrt arbete tog sin utgÄngspunkt i vÄra tankar om skönlitteraturens betydelse. Vi Àr bÄda av uppfattningen att skönlitteratur kan vara en kÀlla till kunskap och vi var nyfikna pÄ hur lÀrare och elever anvÀnder och uppfattar skönlitteraturen i undervisningen. Syftet med uppsatsen var att granska svensklÀrares instÀllning till att anvÀnda skönlitteratur i undervisningen, samt undersöka elevernas uppfattning om skönlitteraturlÀsning i skolan för att avslutningsvis se om det finns nÄgon samstÀmmighet dem emellan. I bakgrundsdelen redovisar vi vad skönlitteratur-begreppet innefattar, forskning inom omrÄdet, vilka förtjÀnster skönlitteraturlÀsning har och hur man kan arbeta med det i undervisningen. Vi beskriver Àven olika synsÀtt pÄ svenskÀmnet samt lÀrare och elevers uppfattning om skönlitteratur.VÄr undersökning bestÄr av en kvalitativ undersökning, dÀr vi har intervjuat fyra gymnasielÀrare om deras instÀllning till att anvÀnda och arbeta med skönlitteratur i undervisningen, samt en kvantitativ enkÀtundersökning, dÀr elever frÄn fem klasser har fÄtt svara pÄ olika pÄstÄenden om skönlitteratur.Under intervjuerna framkom det att lÀrarnas avsikter med skönlitteraturlÀsning Àr att öka elevernas förstÄelse för olikheter samt öka deras bildning.

Familjekonstellationer i modern svensk barnlitteratur

Syftet med detta arbete var att titta pÄ vilka olika familjekonstellationer som presenteras i svensk barnlitteratur utgiven i sin första upplaga Är 2006, för barn i Äldrarna 6 ? 9 Är. DÀrför har jag genomfört en kvantitativ studie av den litteratur som matchat ovannÀmnda kriterier pÄ Lunds stadsbibliotek, för att se i vilken utstrÀckning de familjekonstellationer som presenteras matchar den mÄngfald vi ser i Sverige idag. Jag har ocksÄ genomfört en kvalitativ analys av tre barnböcker i vilka en familj dÀr nÄgon har en funktionsnedsÀttning presenteras, en familj dÀr förÀldrar invandrat/familjen invandrat tillsammans samt en titel dÀr nÄgon i familjen har en sexualitet som inte faller under termen heterosexuell. Detta för att se hur dessa kan anvÀndas i arbetet för att bryta ner samt förhindra uppkomsten av fördomar och stereotyper i klassrummet. Arbetet visar att kÀrnfamiljen fortfarande dominerar i svensk barnlitteratur.

Att marknadsföra sig som underhÄllare. : En studie om hur skÄdespelare och stÄuppkomiker marknadsför sig i Sverige

Det hÀr arbetet tar upp och analyserar hur en underhÄllare marknadsför sig samt den vÀg en underhÄllare i form av stÄuppkomiker eller skÄdespelare, tar för att marknadsför sig idag. Med hjÀlp av intervjuer och litteratur har vi kommit fram till att det inte finns ett klart och tydligt sÀtt hur dessa underhÄllare marknadsförs utan att det Àr en kombination av flera tillvÀgagÄngssÀtt. En annan viktigt aspekt som lyfts fram Àr att underhÄllare idag till stor del ansvarar för sin egen marknadsföring..

Upplevelsen av livskvalitet hos patienter som drabbats av Poststroke Depression : en litteraturstudie

SammanfattningSyfte: Att utifrÄn litteratur beskriva hur patienter som drabbats av Poststroke Depression (PSD) upplever sin livskvalitet.Design: Beskrivande litteraturstudie.Metod: Litteratur söktes i databaserna PubMed och CINAHL, som publicerats mellan 2002-2012. Resultatet baseras pÄ 13 vetenskapliga artiklar.  Resultat: Livskvalitet kan ses ur tvÄ dimensioner, psykiskt och fysiskt. DÄ livet förÀndras inom dessa dimensioner efter en stroke, kan detta pÄverka hur individen upplever sin livskvalitet. Patienter som drabbas av PSD kan uppleva en sÀmre livskvalitet, dÄ de kan uppleva minskad fysisk aktivitet, liksom nedsatt funktionsförmÄga och minskad sjÀlvstÀndighet i utförandet av aktiviteter i dagliga livet (ADL).

Stadens hÄrdgjorda miljöer som vÀxtplats för trÀd

MÄlet med uppsatsen var att utforska och resonera kring hur en parkanlÀggning, i detta fall Stowe Landscape Gardens i Buckinghamshire, England, kan fÄ en viss betydelse och vÀrderas högt av eftervÀrlden. FrÄgorna som uppsatsen utgÄtt frÄn Àr: - Vad Àr Stowe? - Hur beskrivs Stowe? - Vilken betydelse har Stowe och varför? Stowe verkar vara betydelsefull för landskapsarkitekter att kÀnna till, och uppsatsen kan komma att utgöra ett underlag för en diskussion kring hur olika anlÀggningar framstÀlls i trÀdgÄrdshistorien, och hur man som landskapsarkitekt kan förhÄlla sig till det. Genom litteraturstudier och en intervju med Barry Smith, Head Gardener pÄ Stowe, har en undersökning av hur Stowe omnÀmns i olika typer av litteratur genomförts, för att se hur Stowe representeras. Uppslagsverk, undervisningslitteratur för landskapsarkitekt-programmet pÄ SLU Alnarp, litteratur frÄn The National Trust (organisationen som Àger och förvaltar Stowe idag1) och resonerande trÀdgÄrdskonstteori har utgjort underlags-material. Resultatet i tabellsammanstÀllningen tyder pÄ att Stowe har en stor betydelse i trÀd-gÄrdshistorien, eftersom den anses vara mycket tidstypisk för landskapsparkernas tids-period, med stöd av de studerade kÀllorna.

Urvalsproblematiken pÄ folkbibliotek; en studie av etik och estetik kring urval av populÀrlitteratur och erotisk litteratur pÄ sex svenska folkbibliotek

The purpose of this Master?s thesis is to investigate issues concerning librarians? view on three genres, (a) popular literature for women, (b) popular literature for men and (c) erotic literature, when choosing what to buy for their libraries. A qualitative method has been used and the empery consists of seven qualitative interviews with altogether eight librarians involved in choosing and buying literature. The theoretical framework is built on theories regarding concepts of hegemony and cultural hegemony; the male sex as norm; taste culture and quality. The results show that three of the libraries in the study have a written purchase policy and that the policies that exist are very general.

Snuskig, utmanande eller erotisk En studie i elevers, lÀrares och förÀldrars attityd till och reaktioner pÄ en novell

Att tonÄringar pÄ vÀg in i vuxenvÀrlden intresserar sig för det som hör vuxenvÀrlden till, exempelvis kÀrlek och sex, Àr inget nytt. Detta ser man inte minst pÄ den litteratur som mÄnga ungdomar konsumerar. Jag har lÀst en stor mÀngd böcker genom Ären, bÄde ungdoms- och vuxenlitteratur, och jag kan bara minnas ett fÄtal som inte tar upp dessa teman. Vissa författare lÄter dock lÀsaren mer ana vad som hÀnder, medan andra skriver ocensurerat och naket..

Föroreningsreduktioner i dagvattendammar i Lunds kommun

Fyra dagvattendammar i Lunds kommun har studerats med avseende pÄ förmÄgan att uppta föroreningar som kommer med dagvattnet. Vilken betydelse för upptaget har Älder, storlek eller utformning pÄ dammen. I vilken grad pÄverkar föregÄende torrperioder, regnintensitet och avrinningsomrÄde. En litteratur studie har genomförts för att ta reda pÄ hur en damm bör utformas pÄ bÀsta sÀtt..

StrÀvan efter delaktighet. : En kvalitativ studie gÀllande nyanlÀnda invandrares upplevelser av integration i det svenska samhÀllet.

Syftet med studien Àr att skapa en ökad kunskap om hur det Àr att leva i missbruk och vad det Àr som gör att missbrukaren vill bli drogfri. Vidare vill uppsatsen undersöka och skapa en förstÄelse för vad det Àr som hjÀlper missbrukarna att förbli drogfria. Ett missbruk har inte bara förödande konsekvenser för individen, utan kostar Àven samhÀllet oerhört mycket. I Sverige uppskattas det finnas mellan 26 000 och 30 000 tunga missbrukare (Brottförebyggande rÄdet 2012 refererad i Brottsförebyggande rÄdet, 2013). Sju intervjuer genomfördes och dessa analyserades med stöd av kvalitativ innehÄllsanalys och inslag av grounded theory.

En man, flera kvinnor : En kvalitativ studie om manliga förskollÀrare i ett kvinnodominerat yrke.

Den hÀr studien handlar om jÀmstÀlldhet i förskolan ur ett verksamhetsperspektiv, dÀr fokus Àr pÄ pedagogerna. Vi har valt att fokusera pÄ de manliga förskollÀrarna, eftersom de Àr en underrepresenterad grupp. Syftet med studien Àr att undersöka hur manliga pedagoger upplever att det Àr att arbeta inom ett kvinnodominerat yrke som förskolan. FrÄgestÀllningarna som ligger bakom detta examensarbete Àr: Hur upplever manliga förskollÀrare det Àr att arbeta inom ett yrke som domineras av kvinnor? Möter manliga förskollÀrare förutfattade meningar vad det gÀller genus frÄn kollegor och barnens förÀldrar? Hur har samhÀllets jÀmstÀlldhetsutveckling pÄverkat verksamheten i förskolan? VÄrt kunskapsbidrag Àr att ge en nyanserad bild av den manlige förskollÀraren. Denna forskning Àr ett kunskapsbidrag till diskussioner om genus i arbetslag inom förskolan.

Locko - Det smarta lÄset

MÄnga lÀrosÀten anvÀnder idag fler Àn en lÀrplattform, ibland inom en och samma institution, program eller kurs. Uppsatsens syfte var dÀrför att ta fram riktlinjer för vad som bör beaktas vid val av lÀrplattform för att fylla organisationens behov och passa dess förutsÀttningar. Undersökningen genomfördes med en kvalitativ datainsamlingsmetod dÀr vi genom intervjuer med fem lÀrare vid Linnéuniversitetet samlade in deras krav. Resultatet blev en checklista som listar lÀrarnas krav och genom att kritiskt granskat litteratur kan vi rekommendera organisationer vad de bör övervÀga inför implementationen av en lÀrplattform..

<- FöregÄende sida 40 NÀsta sida ->