Sök:

Sökresultat:

5464 Uppsatser om Litteratur och högläsning i förskolan - Sida 28 av 365

LÀsstimulans : En studie om hur lÀrare kan skapa intresse för skönlitteratur hos elever.

Denna uppsats handlar om hur lÀrare kan stimulera elever till litteraturlÀsning och hur lÀrare kan arbeta för att vÀcka lÀslust. FrÄgorna som behandlas i arbetet Àr: Vad stÄr det i styrdokumenten, lÀroplan och kursplan i svenska, om litteraturlÀsning? Hur kan lÀrare skapa lÀslust hos elever? Hur arbetar lÀrare med lÀsstimulans och hur skulle de vilja arbeta? Hur informerar lÀrare sig om nya barnböcker? Finns det nÄgot samarbete mellan lÀrare och skolbibliotekarier / bibliotekarier? Arbetet bygger pÄ litteraturstudier samt en empirisk undersökning i form av intervjuer. I resultatdelen redovisas intervjuerna som gjorts med fyra grundskollÀrare Är 4-9 och tre bibliotekarier Är 4-9. Svaren jag fÄtt har jÀmförts med litteraturen.

Astrid Lindgrens litteratur utifrÄn ett didaktiskt perspektiv : En idéanalys med fokus pÄ de idéer och vÀrderingar som författarens verk förmedlar

I det hÀr examensarbetet studeras Astrid Lindgrens litteratur utifrÄn ett didaktiskt perspektiv. Syftet Àr att i en idéanalys undersöka vilka idéer och vÀrderingar som förmedlas i ett urval av Astrid Lindgrens verk som kan vara en tillgÄng i undervisningen i grundskolans tidigare Är, i detta fall frÄn förskoleklass till Ärskurs fyra. Fokus ligger pÄ vad litteraturen förmedlar, varför den Àr didaktiskt relevant samt pÄ vilket sÀtt innehÄllet kan vara en tillgÄng i undervisningen. Idéanalysen Àr gjord utifrÄn fyra olika teman, som Àr relationer, kÀnslor, genus och sjÀlvkÀnsla.Analysen framhÄller att böckerna förmedlar olika sorters relationer, som elever kan identifiera sig med. Dessa Àr relevanta att lyfta i undervisningen för att behandla viktiga Àmnen sÄ som identitet, krÀnkande behandling, mobbning, demokrati, alla mÀnniskors lika vÀrde, respekt, moral, etik och vÀrdegrund.

En studie av lÀxans vara eller icke-vara

NÄgot som det talas mycket om i dag Àr den ökande stressen bland barn och ungdomar. Kan lÀxorna vara en medverkande orsak? Och vad tÀnker elever och lÀrare egentligen om lÀxor? Den forskning och litteratur som uppsatsen bygger pÄ bestÄr bÄde av föresprÄkare och motstÄndare till lÀxor..

Dramaarbete i förskolan

Vigren Johansson, Kalle & Svensson, Christian (2008) Dramaarbete i förskolan Malmö: LÀrarutbildningen: Malmö högskola Examensarbetet handlar om hur arbetet med pedagogiskt drama ser ut pÄ förskolor. Huvudsyftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ vad förskollÀrare har för instÀllning till pedagogiskt drama samt om de kÀnner att de har tillrÀckliga kunskaper för att anvÀnda det i den dagliga verksamheten. Vi har utgÄtt frÄn följande frÄgor: Hur ser verksamma förskollÀrare pÄ pedagogiskt drama som en del av verksamheten i förskolan? Hur framstÀlls pedagogiskt drama/dramalek i förskolans lÀroplan? Hur stor kompetens anser förskollÀrarna krÀvs för att leda denna typ av verksamhet? Hur Àr utbudet av litteratur eller andra kunskapskÀllor tillgÀngliga pÄ arbetsplatserna? För att besvara dessa frÄgor har vi genomfört en enkÀtundersökning med förskollÀrare i Lunds kommun samt ett mindre antal intervjuer. Vi har utgÄtt frÄn litteratur som rör pedagogiskt drama i allmÀnhet samt drama och teaterarbete i förskolan.

VÀrdegrund i skolan : En kvalitativ studie om olika skolors tolkning och arbete med vÀrdegrund.

Syftet med denna uppsats Àr att belysa hur vÀrdegrundsarbetet bedrivs i grundskolans lÀgre Är. Vidare vill vi se hur vÀrdegrund tolkas pÄ olika skolor och om det finns nÄgon samverkan mellan skolorna i kommunen.I denna studie gör vi en historisk tillbaka blick pÄ skolans uppdrag. Vi har fördjupat vÄr kunskap om skolors tolkning samt arbete med vÀrdegrund genom att vi har tagit del av litteratur som berör dessa Àmnen. Vi har anvÀnt oss av Skolverkets rapporter, tidigare forskning samt relevant litteratur om tolkning och praktisk tillÀmpning med vÀrdegrundsfrÄgor. Studien tar Àven upp pedagogers etiska medvetenhet.Denna studie har genomförts med hjÀlp av kvalitativa intervjuer som innebÀr att fÄ sÄ uttömmande svar som möjligt av informanterna.

"SÄ mycket mer Àn ord": Inslag av meÀnkieli i tvÄ tornedalska författares verk

Syftet med uppsatsen har varit att studera betydelsen av inslag av meÀnkieli i modern svensk litteratur ur ett narratologiskt och postkolonialt perspektiv. Inslagen har rÀknats och kategoriserats med avseende pÄ vilken betydelse de har för berÀttelsen, för karaktÀrerna, tiden och rummet, i vilken situation de förkommer, vilken kÀnsla de förmedlar och om de Àr översatta till svenska eller inte. De verk som studerats Àr tvÄ av Gunnar Kieri, Av dig blir det ingenting (1976) och Bara ett liv (2001), samt Mikael Niemis Mannen som dog som en lax (2006). De bÄda verken av Gunnar Kieri har jÀmförts sinsemellan och en jÀmförelse har ocksÄ gjorts mellan de bÄda författarnas sÀtt att anvÀnda meÀnkieli. Postkoloniala teorier har prövats pÄ de tre verken.

Att vara överviktig i en vÀrld designad för smala mÀnniskor : En litteraturöversikt om vuxna överviktigas upplevelser

Bakgrund: O?vervikten o?kar i va?rlden och i Sverige a?r varannan man och var tredje kvinna o?verviktig. Att vara o?verviktig a?r en riskfaktor fo?r ma?nga sjukdomar och kan leda till en fo?r tidig do?d. Sjuksko?terskor har enligt kompetensbeskrivningen ett ansvar att behandla alla patienter lika.

IPv6 : ÖvergĂ„ngsmekanismer och relaterade sĂ€kerhetsproblem

I januari 2011 delades de tva? sista fria IPv4-adressblocken ut av Internet Assigned Numbers Authority (IANA) till den asiatiska Internetregistratorn Apnic (Asia Pacific Network Information Centre). Detta inneba?r att adresserna som fanns i den centrala adresspoolen nu a?r slut. Registratorn hade anso?kt om dessa adressblock eftersom det ra?der akut brist pa? Internet Protocol version 4- (IPv4-adresser) i Asien samtidigt som Internetanva?ndarna i denna del av va?rlden o?kar explosionsartat (Magnusson, 2011a).

Metaforer i Ciceros Pro Caelio

Syftet med denna uppsats Àr att utifrÄn Lakoffs och Johnsons metaforteorier i Metaphors We Live by (1980/2003) undersöka vilka typer av metaforer Cicero anvÀnder sig av i Pro Caelio..

SPR?KBARRI?RER INOM H?LSO- OCH SJUKV?RD En litteratur?versikt om upplevelser och erfarenheter av tolkanv?ndning

Bakgrund: Inom h?lso- och sjukv?rden ?r det vanligt att m?ta migranter och det finns ofta spr?kbarri?rer som f?rsv?rar kommunikationen. F?r att bryta denna spr?kbarri?r kan tolkar anv?ndas, men att anv?nda tolkar i v?rdm?tet kan ocks? ha konsekvenser. Syfte: Syftet ?r att belysa migranters och sjuksk?terskors erfarenheter av tolkanv?ndning. Metod: En litteratur?versikt har genomf?rts som baseras p? 10 vetenskapliga artiklar, varav 8 anv?nder sig av kvalitativ metodik och 2 anv?nder sig av kvantitativ metodik. Resultat: Resultatet sammanfattades i 3 huvudteman och 6 subteman; huvudtemat ?Informella tolkar? med subtema ?Familjemedlemmar och anh?riga som tolkar? och ?V?rdpersonal som tolkar?, huvudtemat ?Professionella tolkar? med subtema ?Anv?ndning av professionella tolkar i den kliniska v?rden?, ?Erfarenheter av tolkanv?ndning inom h?lso- och sjukv?rden?, ?Egenskaper hos tolken som p?verkar tolksituationen? och ?Tolkens professionella kompetens? samt huvudtemat ?Organisatoriska faktorer som p?verkar tolkanv?ndningen?. Resultatet visar hur olika faktorer p?verkar tolkanv?ndningen. Slutsats: Anv?ndningen av tolkar inom h?lso- och sjukv?rden kan ha olika konsekvenser beroende p? vilket typ av tolk som anv?nds.

Vad ska man med specialpedagogen till? Rektorers uppfattning om specialpedagogens roll i skolutvecklingsfrÄgor

Syfte: Att studera hur rektorer ser pÄ specialpedagogers arbetsuppgifter i skolutvecklings frÄgor. Dessutom ville vi undersöka hur rektorer kan uppfatta begreppet skolutveckling. Ambitionen var att lyfta fram rektorernas livsvÀrldar och deras upplevelser. Deras berÀttelser kopplades till begreppet skolutveckling, litteratur och styrdokument.Teori: Vi har i vÄr studie anvÀnt oss av fenomenologisk livsvÀrldsansats. För att förstÄ rektorernas upplevelser kring specialpedagogen och dess arbete med skolutvecklingsfrÄgor har vi anvÀnt litteratur om specialpedagogens yrkesroll, skolutveckling och livsvÀrldsfenomenologi.Metod: För att fÄ en förstÄelse för hur rektorerna upplevde begreppet skolutveckling och fÄ en inblick i deras samverkan med specialpedagoger valde vi att göra en kvalitativ studie som grundar sig i en fenomenologisk livsvÀrldsansats.

Librarians are vicious monsters, but canalso recommend a good read : En analys av alternativa bibliotekarieframstÀllningar iscience fiction-litteratur

Uppsatsens syfte Àr att studera framstÀllningar av manliga bibliotekarier i science fiction-litteratur, analysera vad dessa framstÀllningar förmedlar för förestÀllningar om bibliotek och biblioteksverksamhet, samt att analysera de manliga bibliotekariernas koppling till maskuliniteter. Titlarna som analyseras Àr fyra romaner; Audrey Niffeneggers TidsresenÀrens hustru, Dmitrij Gluchovskijs Metro 2033, Jules Vernes Paris i tjugonde seklet, och Jasper Ffordes Uppslukad ? En fÀngslande historia om Torsdag Nesta, samt en podcast; Welcome to Night Vale och en tv-serie; Buffy ? the vampire slayer. Resultatet av analysen Àr att ett flertal av de valda titlarna ger enövervÀgande negativ bild av biblioteket som en exkluderande samhÀllsinstitution samt Àr vidarerelaterat till de sÀtt pÄ vilka bibliotekarierna i de olika titlarna konstrueras som maskulina. Tre olika kategorier framkom sÀrskilt tydligt under analysen; bibliotekarien som monster/mutant, bibliotekarien som sexuellt avvikande, och bibliotekarien som lÀrdomsgigant och vÀktare av kunskapen.

Som som som. En studie av konstruktionen x-som-x

En undersökning, med utgÄngspunkt i talsprÄksgrammatiken, av den grammatiska konstruktionen x-som-x syntaktiska, pragmatiska och semantiska aspekter..

Symboler talar : En fördjupad studie om symbolernas betydelse i textilen bogolan, jÀmförd med kelim och batik.

Arbetets syfte Àr att göra en fördjupad studie av symbolerna i den textila fÀrgningstekniken bogolan frÄn Mali dÀr intervju och litteratur stÀlls emot varandra. Syftet Àr att ta reda pÄ om malis befolkning Àr medvetna om symbolernas betydelse i textilen bogolan. Arbetet forskar i djupare kunskaper kring symbolers vÀrde för mÀnniskor dÀrför jÀmförs textilen med tvÄ andra textila hantverk nÀrmare bestÀmt kelimmattor frÄn Kurdistan och batik frÄn Java. Uppsatsen behandlar de likheter och skillnader som pÄtrÀffas mellan de tre textilierna. UtifrÄn en kvalitativ metod med ett deduktivt förhÄllningssÀtt genomfördes en sammanstÀllning av det insamlade materialet frÄn litteratur och frÄn halv-strukturerade intervjuer.

?Men dom kan ju i alla fall lÀsa? ? Litteratur pÄ teckensprÄk

The goal of this Master?s thesis is to explore the approach and general attitude of public libraries regarding Sign Language Literature. There is a need to study and advance how the deaf can find ways to read in their own language, as it is as important to them to be able to read in their language, as it is to the next hearing person. The purpose is to define and explain the full capacity of the problem. In the process of research, by investigating how library staff approaches and deal with deaf patrons, the nature of the patron-staff relationship is revealed.

<- FöregÄende sida 28 NÀsta sida ->