Sökresultat:
5464 Uppsatser om Litteratur och högläsning i förskolan - Sida 24 av 365
OMV?RDNADS?TG?RDER SOM SJUKSK?TERSKAN KAN ANV?NDA F?R ATT LINDRA ?NGEST INF?R MRUNDERS?KNING. En litteratur?versikt
Bakgrund: I Sverige har antalet unders?kningar med magnetresonanstomografi, MR,
dubblerats sen millennieskiftet. Studier visar att ca 1?2% av alla planerade MRunders?kningar
st?lls in p? grund av att patienten upplever ?ngest eller klaustrofobi. Att
drabbas av ?ngest och oro i samband med unders?kningar ?r vanligt.
No undervisning utomhus : nÄgra synpunkter frÄn elever och lÀrare
Syftet med mitt arbeta var att försöka ta reda pÄ hur man anvÀnder utomhusmiljön i undervisningen för grundskolans senare del, Är 7-9. Jag var Àven intresserad av vad lÀrare och elever hade för synpunkter pÄ att vara ute i skolarbetet. Som utgÄngspunkt för arbetet hade jag frÄgestÀllningarna: Vilken syn har elever i grunskolans senare del pÄ No?,Vad har eleverna för synpunkter pÄ undervisning utomhus i No?,Vilken Àr lÀrarnas instÀllning till att anvÀnda utemiljön i undervisningen och vilka orsaker kan det finnas till att de anvÀnder respektive inte anvÀnder utemiljön i undervisningen.För att ta reda pÄ detta gjorde jag en enkÀtundersökning pÄ tvÄ skolor bland elever i Är 7-9 som hur de arbetade med No Àmnen i skolan. UtifrÄn enkÀten valde jag ett mindre antal elever som jag interjuade för att ta reda pÄ vad de de tycker om att vara ute under No lektionerna.
Att lösa och förstÄ : en studie i elevers abstrakta tolkningsförmÄga av litterÀra texter pÄ högstadiet och gymnasiet
Att arbeta med skönlitteratur inom svenskÀmnet Àr en sjÀlvklarhet för alla svensklÀrare och ingÄr i styrdokumenten. Den litterÀra kanon ska ingÄ i de kunskaper eleven har med sig nÀr den gÄr ut till arbetslivet eller vidare studier. Elevers lÀsförstÄelse och kognitiva utveckling har under de senaste decennierna varit föremÄl för forskning. MÄnga forskare studerar hur elever upplever och tar till sig litteratur. Jack Thomson har i sin studie undersökt elevers förstÄelse och attityder till litteratur och utvecklat en abstraktionsmodell dÀr en individ genomgÄr flertalet stadier i sin utveckling mot abstrakt förstÄelse.
TillgĂ€nglighet för rullstolsburna : Politik, praktik och vardagsliv. En fallstudie i Ărebro
Syftet med denna uppsats Ă€r att studera hur man i Ărebro arbetar med den fysiska tillgĂ€ngligheten i staden, och vilka erfarenheter detta arbete har gett. Jag utgĂ„r frĂ„n tre frĂ„gor. Hur arbetar man politiskt nĂ€r det gĂ€ller tillgĂ€nglighet i Ărebro? Hur planerar man praktiskt inom Ărebro kommun med frĂ„gor kring tillgĂ€nglighet i staden? Hur ser rullstolsburna pĂ„ tillgĂ€ngligheten i Ărebro? För att besvara frĂ„gorna studerar jag litteratur och gĂ€llande lagar som behandlar Ă€mnet tillgĂ€nglighet pĂ„ olika sĂ€tt. Jag genomför Ă€ven tre intervjuer som jag spelar in med en politiker, en tjĂ€nsteman samt en person som Ă€r rullstolsburen.
Offentlig budgetering - En fallstudie av budgetprocessen i Malmö stad stadsdel Centrum
Syfte: Syftet Ă€r att beskriva och analysera budgetprocessen i en kommun indelad i stadsdelsnĂ€mnder och speciellt diskutera budgetprocessen internt inom en stadsdelsnĂ€mnd. Metod: VĂ„r studie av budgetprocessen i Stadsdel Centrum Ă€r att karaktĂ€risera som en fallstudie. Teoretiska perspektiv: Litteraturen behandlar budgetprocessens olika delar. I huvudsak anvĂ€nds litteratur inriktad pĂ„ offentlig verksamhet. Ăven allmĂ€n företagsekonomisk litteratur anvĂ€nds dock för att visa pĂ„ skillnader mellan offentlig och privat verksamhet.
Paketering av vÀredepÄsar : Automatisering av en manuell process
Detta examensarbete syfta pa? att automatisera en paketeringsprocess av mynt som idag utfo?rs manuellt av personalen pa? fo?retaget Loomis. Det automatiserade konceptet som kommer presenteras fo?r fo?retaget skall kortfattat klara av att paketera deras va?rdepa?sar med myntenheter.Projektet startar med att skapa en fo?rsta?else fo?r vad som skall utfo?ras pa? fo?retaget och vilka problem som finns idag. I arbetets fo?rsta fas utfo?rs samtal med beho?rig personal da?r noggrann dokumentation och granskning om hur arbetsmetodiken utfo?rs fo?r tillfa?llet.Efter att tillra?ckligt med fakta hade samlats bo?rjade na?sta fas med informationsinsamling.
RÀkna med verkligheten : Attityder till laborativ matematik kontra lÀroboken
Studiens syfte var att undersöka matematikundervisande lÀrares syn pÄ laborativ matematik samt lÀroböckers anvÀndning inom matematik. Hur ser lÀrare i Ärskurs 1-5 pÄ ett laborativt arbetssÀtt kontra lÀrobokens anvÀndning inom Àmnet matematik. TillgÀngligheten och det laborativa materielets förekomst i undervisningen har undersökts. För att studera detta delades enkÀter ut till verksamma lÀrare i Ärskurs 1- 5 pÄ tre skolor i Kalmar kommun. Observationer har Àven genomförts för att nÀrmare undersöka hur tillgÀngligt och naturligt materielet Àr för eleverna.
OMT och Objectory : vilka synpunkter har nÄgra svenska utvecklingsföretag pÄ dessa metoder idag?
Objektorientering har kommit att bli en vÀletablerad teknik inom systemutvecklingen. De fördelar som den objektorienterade tekniken anses medföra Àr bl a att den ger en mer anvÀndarnÀra systemutveckling och ökar produktiviteten genom ÄteranvÀndning av komponenter. Men det har Àven riktats kritik mot den objektorienterade tekniken. Ett omrÄde som har kritiserats Àr de objektorienterade metoderna. De har uppfattats som instabila och ofullstÀndiga i början av 90-talet dÄ de var nya.
Loggbok och lÀslogg i undervisningen
I samhÀllet finns det mycket text och mÄnga andra situationer som krÀver tolkning för att förstÄs. I skolan Àr det mest texter av olika slag som övar tolkningsförmÄgan. Arbetet Àr riktat mot svenskundervisningen och speciellt litteraturundervisningen.Det Àr ett forskningskonsumtionsarbete dÀr tidigare forskning och litteratur studeras. HÀr Àr det olika litteratur som belyser hur de tvÄ olika loggböckerna anvÀnds i undervisning. Syftet med arbetet Àr att undersöka forskning kring hur loggbok och lÀslogg kopplas till och anvÀnds i skolans litteraturundervisning.Arbetet tar upp hur loggbok och lÀslogg skiljer sig dels i anvÀndningsomrÄde och dels i innehÄll.
Ett vinnande koncept för strategier med IKT i skolan ? En vÀgledande modell för integrering av IKT-verktyg i skolan.
Syftet med detta examensarbete Àr att formulera en vÀgledande modell av strategier som Àr lÀmpliga för attintegrera IKT i skolan. Syftet Àr ocksÄ att med hjÀlp av huvudfrÄgor fÄ en bild av vilka strategier som bör ingÄ ien vÀgledande modell och som Àr viktiga för arbetets utfall.FrÄgor:Vilka mÄl har de fokuserat pÄ?Vilka strategier anvÀnds för att implementera IKT i skolan?Vilka konsekvenser och effekter av nyttan kan man se?Min metod för att undersöka strategier i skolan har varit intervju som jag har kompletterat med teoretiskastudier av litteratur, styrdokument och historiskt bakgrundsmaterial. Genom att studera litteratur ochhistoriskt material, samt att gÄ igenom de forskningsrapporter och utvÀrderingar som gjorts har jag sett att detfinns brister i arbetet med IKT ? strategier i skolan.
Fuzzy Front End: en litteratur review
Denna uppsats behandlar första fasen i produktutvecklingsprocessen, det vill sÀga Fuzzy Front End (FFE). FFE Àr perioden frÄn att det finns en möjlig idé och företaget anser att den Àr vÀrd att utforska ytterligare, till dess att idén Àr godkÀnd och företaget Àr redo för att börja utveckla samt investera i projektet. I litteraturen anses denna fas som kritisk dÀrför att den Àr problematisk samt avgörande för företagets fortsatta aktiviteter inom FFE. Forskningen har visat att det finns ett samband, att om företaget effektiviserar FFE bidrar det till framgÄng för den nya produkten. Det finns liten förstÄelse vad som verkligen försiggÄr i FFE fasen och i denna Litteratur Review har 12 stycken teman identifieras för att redogöra för FFE.
Att vila i hÀndelsernas centrum - en litteraturstudie av ÄterhÀmtande faktorer i urban miljö
Denna uppsats bestÄr av en studie av litteratur som behandlar frÄgestÀllningen ?Vad frÀmjar att mÀnniskor skall vilja stanna till pÄ en plats i staden, i syfte att slappna av och ÄterhÀmta sig under en tidsperiod pÄ ca 5-20 minuter??
.
LÀra för att anvÀnda - En forskningsöversikt om hur nya medier kan anvÀndas vid Äterkoppling av utvÀrderingsresultat
Föreliggande uppsats Àr en forskningsöversikt dÀr litteratur frÄn omrÄdena för utvÀrdering, lÀrandeforskning och kommunikation ligger till grund för att problematisera Äterkoppling av utvÀrderingsresultat. Den i sÀrklass vanligaste formen för Äterkoppling av utvÀrderingsresultat Àr genom en skriven rapport, mÄnga gÄnger kompletterat med en muntlig presentation. Ett av syftena med denna uppsats Àr dÀrför att vÀnda bort blicken frÄn denna instrumentella syn pÄ hur ett anvÀndande kommer till stÄnd och i stÀllet lyfta fram innovativa Äterkopplingsformer. Uppsatsen har ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande, vilket innebÀr att lÀrande och kunskap uppstÄr i relationer. Centralt för det sociokulturella perspektivet Àr att ta till vara pÄ det informella lÀrandet som sker inom organisationen.
KÀra barn : En undersökning av kÀrleken i barnlitteratur
Syftet med arbetet Àr att se hur kÀrlek skildras i barnlitteratur, för att ha det som utgÄngspunkt för diskussion om kÀrlek i skolan.Jag valde att studera litteratur som definierar barnlitteraturen och beskriver dess historia. Den tidigare forskning som jag hittat inom det valda omrÄdet, har jag varit i form av faktaböcker för barn. I litteraturgenomgÄngen tar jag Àven upp olika metoder för boksamtal, dÀr alla fÄr möjligheten att vÄga uttrycka sig. För sjÀlva undersökningen valde jag att analysera barnböcker utifrÄn kriterierna att de skulle passa till elever i skolÄr fyra till sex och vara moderna sÄ att eleverna lÀttare kan relatera till dem. Böckerna handlar huvudsakligen om kÀrlek men jag avgrÀnsade mig ifrÄn sexuellt innehÄll.Resultatet visar pÄ att barnlitteraturen Àr anvÀndbar i boksamtal om kÀrlek.
Men hur skriver jag? : Analys av novellen ?NĂ€r hedningen kom till byn?.
Syftet med min uppsats har varit att undersöka mitt författarskap, dess litterÀra sprÄk och plats i den samtida litteraturen, genom att analysera min novell ?NÀr hedningen kom till byn?.Undersökningen bestÄr av översikter över de genrer jag tycker min text passar inom: magisk realism, norrlÀndsk litteratur och skrÀcklitteratur; undersökning av författares verk som har influerat mig och varit representativa för den genre de skriver inom; mina kurskamraters och handledares reaktioner och konstruktiva kritik pÄ novellen.Resultaten av genreundersökningarna visar hur jag anvÀnt eller inte anvÀnt mig av respektive genres olika sÀrdrag och markörer samt hur min text förhÄller sig till dess samtida författare. I undersökningen av skrivprocessen framgick textens styrkor och svagheter.Mina slutsatser Àr att genrebestÀmningen av novellen Àr beroende av med vilken blick man vÀljer att lÀsa texten. Jag upptÀckte ocksÄ att jag delvis följer de traditionella skrivmönstren inom respektive genre samtidigt som jag har min egen sÀrprÀgel och ton samt sÀtt att framstÀlla en text..