Sök:

Ett vinnande koncept för strategier med IKT i skolan ? En vägledande modell för integrering av IKT-verktyg i skolan.


Syftet med detta examensarbete är att formulera en vägledande modell av strategier som är lämpliga för attintegrera IKT i skolan. Syftet är också att med hjälp av huvudfrågor få en bild av vilka strategier som bör ingå ien vägledande modell och som är viktiga för arbetets utfall.Frågor:Vilka mål har de fokuserat på?Vilka strategier används för att implementera IKT i skolan?Vilka konsekvenser och effekter av nyttan kan man se?Min metod för att undersöka strategier i skolan har varit intervju som jag har kompletterat med teoretiskastudier av litteratur, styrdokument och historiskt bakgrundsmaterial. Genom att studera litteratur ochhistoriskt material, samt att gå igenom de forskningsrapporter och utvärderingar som gjorts har jag sett att detfinns brister i arbetet med IKT ? strategier i skolan. Genom intervjuer och bakgrundsmaterial har jag funniteffekter av både närvarande och frånvarande strategier, vars konsekvenser jag har sett som viktiga, för attformulera en vägledande modell.Jag vill med mitt arbete öka förståelse för strategiernas betydelse. Visa vilka effekter och konsekvenser de kanfå för elever i deras lärande, deras möjlighet till en jämlik undervisning, samt en ökad digital kompetens bådehos lärare och elever.

Författare

Elisabeth Ljungberg

Lärosäte och institution

IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..