Sökresultat:
5464 Uppsatser om Litteratur och högläsning i förskolan - Sida 19 av 365
Hund inom vÄrd och behandling - effekter av terapihundsanvÀndning inom behandling
Syftet med vÄr studie var att studera arbetsplatser inom socialt arbete som anvÀnder terapihundar. Vi ville undersöka om anvÀndande av terapihundar kan ge sociala, fysiska och psykiska effekter hos mÀnniskan. Vi har gjort tre kvalitativa intervjuer med personal pÄ arbetsplatser dÀr terapihundsarbete anvÀnds. Vi har ocksÄ studerat tidigare forskning och litteratur. Den forskning och litteratur vi anvÀnt oss av har vi sammanstÀllt i en forskningsöversikt som tillsammans med intervjusammanstÀllningen varit grund för vÄr analys.
LÀslust! : Tio femtonÄringars lÀsvanor och attityder till lÀsning och skönlitteratur.
LÀsförmÄga Àr inte nÄgot man tillÀgnar sig under den första tiden i skolan och sedan behÄller livet ut, utan det Àr nÄgot som mÄste vidareutvecklas genom kontinuerlig lÀsning under hela skoltiden. Forskning visar att svenska ungdomar generellt lÀser mer pÄ fritiden Àn ungdomar i mÄnga andra lÀnder, men ÀndÄ har mÄnga svenska elever svÄrt att uppnÄ god lÀsförmÄga. Huvudsyftet med den hÀr undersökningen var att försöka lyfta fram och tolka lÀsvanor och attityder till lÀsning och skönlitteratur hos tio elever i Är 9. Undersökningen lyfter ocksÄ fram former av lÀs- och litteraturundervisning som gynnar lÀsutvecklingen. För att undersöka situationen genomfördes kvalitativa intervjuer med tio elever i Är 9, som alla gÄr i samma klass.
Utbildning som preventiv ÄtgÀrd för att förebygga fotsÄr hos vuxna personer med diabetes mellitus : En litteratur studie
Education as an interventionto prevent foot ulcer in adult witg diabetes mellitus.
Modets identitet, en gestaltning om ungdomar, klÀder och identitet
Denna projektredogörelse behandlar processen med en gestaltning och det fÀrdiga resultatet, samt besvarar frÄgestÀllningen som ligger till grund för detta examensarbete; Vad har ungdomars förhÄllande till mode och klÀder för betydelse för deras identitetsskapande? Gestaltningen innehÄller fotografier, illustrationer och citat och Àr i bokform. Den ska kunna fungera som ett diskussionsunderlag för skolor.
FrÄgestÀllningen som gestaltningen Àr baserad pÄ har besvarats genom analys av empiriskt material i form av visuella studier med semiotisk grund, enkÀter och intervjuer i samspel med relevant litteratur. Litteratur som bland annat behandlar den strukturellt baserade vetenskapen semiotik.
"MÄsteverk" och lÀsglÀdje : en studie om hur svensklÀrare pÄ gymnasiet vÀljer skönlitteratur
Syftet med undersökningen Àr att undersöka vilken skönlitteratur svensklÀrare pÄ gymnasietföresprÄkar samt studera om lÀrarna har speciella vÀrderingar kring litteratur. Detta för att sevilken sorts inofficiell skolkanon det finns i den svenska skolan i dag. Fem intervjuergenomfördes med svensklÀrare pÄ gymnasiet frÄn tre olika geografiskt placerade skolor inorra SkÄne. De frÄgor vi sökte svar pÄ Àr: Vilken skönlitteratur vÀljer en svensklÀrare pÄgymnasiet att anvÀnda i undervisningen av sina elever? Vilka faktorer styr svensklÀrares valav skönlitteratur pÄ gymnasiet? Resultatet visar pÄ att det existerar en skolkanon, enskolkanon som styrs av lÀrarna och vad de sjÀlva lÀste under sin gymnasietid vilket till storadelar innebÀr klassisk litteratur.
?Jag tycker att det Àr en bra bok samtidigt som den inte tilltalar mig alls? : Diskursen i litteraturbloggars kommentarsfÀlt
Uppsatsens syfte Àr att undersöka kommentarsfÀlten pÄ svenska litteraturbloggar, och diskursanalys anvÀnds för att avgöra hur diskursen ser ut. Diskussionen i kommentarsfÀlten stÀlls i relation till forskning om traditionella lÀsgrupper, för att se om och hur fenomenen kompletterar varandra. Uppsatsens frÄgestÀllning Àr ?Hur diskuteras och tolkas litteratur i bloggkommentarer??.Uppsatsens resultat visar att en tiondel av de 165 kommentarer som studerats innehÄller tolkning. Detta innebÀr att de lÀsare som söker sig till de studerade litteraturbloggarnas kommentarsfÀlt inte huvudsakligen gör det för att tolka litteratur.
Geografiska perspektiv pÄ turismlitteratur
Efter att ha lÀst Turismprogrammet, med kulturgeografisk inriktning, pÄ Södertörns Högskola föddes intresset för huruvida den turistiska litteraturen anknyter till Àmnet geografi. Den allmÀnna uppfattningen av litteraturen pÄ Turismprogrammet Àr att den Àr bristfÀllig och inte av önskad bredd. En eventuell geografisk anknytning Àr svÄr att hitta. FrÄgan Àr om det Àr ?dÄlig? litteratur pÄ turismprogrammet eller om annan litteratur har samma brister.
Trivsel pÄ fritidshem: en intervjustudie
MĂ„nga barn gĂ„r pĂ„ fritidshem före och/eller efter skoltid dĂ„ deras förĂ€ldrar arbetar. Barnen spenderar olika mycket tid pĂ„ fritidshemmet. Det finns styrdokument om fritidshemmet och barnens utveckling dĂ€r. För denna utveckling Ă€r trivsel viktigt.BakgrundDetta Ă€r en studie dĂ€r 8 stycken barn har intervjuats om hur de uttrycker sin trivsel pĂ„ fritidshemmet. TvĂ„ fritidshem har ingĂ„tt i studien, vilka vi kallar Ăngens skola och Dahlens skola.MetodGenom litteratur har vi fördjupat vĂ„r förstĂ„else om faktorer kring trivsel.
Trivsel pÄ Fritidshem - En intervjustudie
MĂ„nga barn gĂ„r pĂ„ fritidshem före och/eller efter skoltid dĂ„ deras förĂ€ldrar arbetar. Barnen spenderar olika mycket tid pĂ„ fritidshemmet. Det finns styrdokument om fritidshemmet och barnens utveckling dĂ€r. För denna utveckling Ă€r trivsel viktigt.BakgrundDetta Ă€r en studie dĂ€r 8 stycken barn har intervjuats om hur de uttrycker sin trivsel pĂ„ fritidshemmet. TvĂ„ fritidshem har ingĂ„tt i studien, vilka vi kallar Ăngens skola och Dahlens skola.MetodGenom litteratur har vi fördjupat vĂ„r förstĂ„else om faktorer kring trivsel.
Att utveckla ett andrasprÄk
Sammandrag
Detta examensarbete handlar om elever som har ett annat modersmÄl Àn svenska och deras utveckling av andrasprÄket. Jag vill i mitt arbete visa hur man enligt litteratur och forskning rekommenderar att frÀmja andrasprÄkselevernas sprÄkutveckling och göra en jÀmförelse hur man arbetar i verkligheten. Litteratur och forskning stÀlls emot hur fyra lÀrare arbetar pÄ en invandrartÀt skola. LÀrarna arbetar alla pÄ samma lÄgstadieskola och informationen de gav mig fick jag genom individuella intervjuer. Mitt arbete speglar bÄde likheter och olikheter mellan de tvÄ parterna; litteratur och intervjuade lÀrare.
Personalisering för mobila anvÀndare med avseende pÄ anvÀndarvÀnlighet : Personalization for mobile users in terms of usability
Umea? universitet ha?ller i nula?get pa? att utveckla ett nytt intrana?t som a?r ta?nkt att anva?ndas av ansta?llda pa? Umea? universitet. Detta intrana?t har ett inloggat och utloggat la?ge. Det utloggade la?get a?r o?ppet fo?r allma?nheten och det inloggade a?r ta?nkt ska vara en personaliserad del da?r den ansta?llde ska kunna anpassa sitt inloggade la?ge efter behov.
Genus ur fantasylitteraturens perspektiv. : Om genuskonstruktionen i fantasyromanen Graceling
Uppsatsen undersöker framstÀllningen av kvinnligt genus i en fantasy roman..
Skönlitteraturen och ordförrÄdet ? en studie om andrasprÄkslÀrares instÀllning till skönlitteraturlÀsning som ordinlÀrning
Specialarbete, 15 hpSIS133, Svenska som andrasprÄkVÄrterminen 2012Handledare: Qarin Franker.
Rosor för det XXI:a Ärhundradet : En intertextuell analys av Iosif Brodskijs ?Zakri?at i zachlopo?ut petuchi...? och Anna Achmatovas ?Poslednjaja roza?
I denna uppsats har jag diskuterat och analyserat hur unga tjejer upplever och fo?rha?ller sig till sin menstruation. Jag har insamlat materialet till denna uppsats genom en semi-strukturerad kvalitativ gruppintervju, i vilken fyra tjejer pa? gymnasiet deltog. Det insamlade materialet analyserade utifra?n den tolkande, fenomenologiska analysmetoden IPA (Interpretative Phenomenological Analysis), som syftar till att underso?ka individens levda erfarenhet och meningsskapandet kring sina upplevelser.
Nyttjandet av friskvĂ„rdsbidraget : -en kvalitativ studie kring anvĂ€ndandet av friskvĂ„rdsbidraget i Ăstersunds kommun
Denna uppsats byggerpÄ en kvalitativ undersökning dÀr resultatetbaseras pÄ intervjuer som genomförts medsex eleveri gymnasieskolans andra Är. Den syftar till att ge en fördjupad förstÄelse för gymnasieungdomars attityder till lÀsningsom i sin tur kan vÀcka tankar hoslÀrare och blivande lÀrare om hur kunskapen om lÀsvanor kan appliceras i undervisningen. Studien visar att en tidig kontakt med lÀsning i ett hem dÀr lÀsning Àr ett naturligt inslag banar vÀg för en positiv lÀskarriÀr i framtiden. Den visar Àven att ungdomar som kommer frÄn ett lÀsfattigt hem tenderar att vara mer negativt instÀllda till lÀsning. För att lÀsning i skolan ska bli mer tilltalande efterlyser eleverna att de sjÀlva fÄr vara med och pÄverka valet av litteratur samt att skolan erbjuder litteratur som behandlar sÄdana Àmnen som faller inom deras intresseomrÄden.Skolan stÄr inför en tuff utmaning nÀr det gÀller ungdomars lÀsintresseoch det gÀller att odla en positiv instÀllning till lÀsning redan tidigt i grundskolan för att alla ska ha samma chans att vara med pÄ tÄget..