Sök:

Rosor för det XXI

a århundradet


I denna uppsats har jag diskuterat och analyserat hur unga tjejer upplever och fo?rha?ller sig till sin menstruation. Jag har insamlat materialet till denna uppsats genom en semi-strukturerad kvalitativ gruppintervju, i vilken fyra tjejer pa? gymnasiet deltog. Det insamlade materialet analyserade utifra?n den tolkande, fenomenologiska analysmetoden IPA (Interpretative Phenomenological Analysis), som syftar till att underso?ka individens levda erfarenhet och meningsskapandet kring sina upplevelser. Analysen behandlar materialet i sex steg, vilket innefattar bland annat na?rla?sning, kommentering samt utsorterande av teman. De teman analysen ledde fram till a?r ?Bristande kontroll?, ?Osynliggo?rande och avslo?jande?, ?Tystnad och o?ppenhet? samt ?Begra?nsningar?. I dessa teman diskuterar och analyserar jag olika centrala faktorer som pa?verkar tjejernas upplevelse och fo?rha?llningssa?tt till sin menstruation.I analysen framkom att tjejerna a?r pa?verkade av normen att kroppsva?tskor ska disciplineras och kontrolleras, na?r de misslyckades med att kontrollera sin menstruation upplevde de ka?nslor av skam och panik. Denna norm har implicit fo?rmedlats till dem i ba?de hemmet och skolan, da? menstruation varit ett a?mne som i stor utstra?ckning omgetts av tystnad. Tjejerna har erfarenhet av bristfa?llig information om menstruation i skolan samt att informationen getts separat till tjejer utanfo?r sexualkunskapen. Tjejerna upplever sin menstruation som a?cklig, oren och ofra?sch. Detta leder i sin tur till att de med hja?lp av olika strategier osynliggo?r och undviker exponering av sin menstruation i sto?rsta mo?jliga utstra?ckning. Tjejerna begra?nsar sig i viss ma?n rumsligt och avsta?r fra?n aktiviteter da?r de upplever att det finns risk fo?r att deras menstruation synliggo?rs. 

Författare

Henrik Christensen

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Slaviska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..