Sök:

Trivsel på fritidshem

en intervjustudie


Många barn går på fritidshem före och/eller efter skoltid då deras föräldrar arbetar. Barnen spenderar olika mycket tid på fritidshemmet. Det finns styrdokument om fritidshemmet och barnens utveckling där. För denna utveckling är trivsel viktigt.BakgrundDetta är en studie där 8 stycken barn har intervjuats om hur de uttrycker sin trivsel på fritidshemmet. Två fritidshem har ingått i studien, vilka vi kallar Ängens skola och Dahlens skola.MetodGenom litteratur har vi fördjupat vår förståelse om faktorer kring trivsel. I intervjuerna har barnen fått uttrycka sig om viktiga trivselfaktorer, dels faktorer de själva tar upp som viktiga för trivseln samt de faktorer som hittats i litteratur. De redogör även för sin egen trivsel på det fritidshem där de är.ResultatBarnens svar analyserars utifrån den teori och den litteratur som används i studien. Resultatet var mycket varierat. Barnen hade olika uppfattningar. På grund av detta var det svårt att dra generella slutsatser. Några generella drag gick dock att utläsa. Aktiviteter och kompisar föreföll vara viktigt för trivseln och barnen verkade trivas ganska bra. Ett annat generellt drag var att barnen hade olika åsikter. Ett undantag fanns dock då barnen på Ängens skola var eniga om att mellanmålet där var dåligt. Det kan vara av stor vikt att personalen lyssnar till de barn som finns på just deras fritidsavdelning. Då kan verksamheten anpassas efter de aktuella barnens intressen och behov, eftersom dessa är olika från individ till individ.

Författare

Lovisa Engelbrektsson Johanna Rasmusson

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..