
Sökresultat:
900 Uppsatser om Litterärt verk - Sida 52 av 60
Vampyrer i klassrummet : -vad kan Bram Stoker och Stephanie Meyer lÀra elever i högstadiet?
I kursplanen för Svenska B stÄr att lÀsa att eleven ska ?ha tillÀgnat sig och ha kunskap om centrala svenska, nordiska och internationella verk och ha stiftat bekantskap med författarskap frÄn olika tider och epoker? (Skolverket.se). Harold Bloom, författaren till Den vÀsterlÀndska kanon beskrev 1994 sin oro över vÄrt litterÀra förfall med orden ?Skuggorna blir allt lÀngre i vÄrt aftonland och vi nÀrmar oss det tredje Ärtusendet beredda pÄ ytterligare mörker? (1994:28)Det finns med andra ord idag en motsÀttning mellan vad man som elev bör lÀsa och vad man som elev kanske vill lÀsa. Dilemmat tycks vara att mÄnga elevers uppfattning om en klassiker idag Àr ?trÄkiga, svÄrlÀsta och föga inspirerande? (BÀcklund & Eriksson 2008:4).  I och med det senaste decenniets vampyrvÄg har dock serier som Twilight och True Blood brutit ny mark hos ungdomar som tidigare inte hyst lÀsintresse.
Den performativa uppvÀxten : en studie i den heterosexuella matrisens verkan i tre svenska skolskildringar
Uppsatsen Den performativa uppvÀxten syftar till att studera den heterosexuella matrisens verkan i tre svenska skolskildringar. Som teoretisk grund för undersökningen anvÀnds sÄvÀl Yvonne Hirdmans teori om hur genussystemet bÀrs upp av de logiska fundamenten isÀrhÄllning och könshierarki, som Judith Butlers queerfeministiskt filosofiska dekonstruktion av kön som kategori. De skönlitterÀra verk som analyseras Àr Agnes von Krusenstjernas Tony vÀxer upp och Tonys lÀroÄr, Jan Guillous Ondskan och Jonas Gardells trilogi En komikers uppvÀxt, Ett ufo gör entré och Jenny. Genom ett textanalytiskt tillvÀgagÄngssÀtt med komparativa inslag undersöks hur genusstereotyper reproduceras och stabiliserar heterosexualiteten som obligatorisk norm, vidare hur dessa processer gestaltar ungdomars identitetstillblivelse i den skönlitterÀra skolmiljön. De tre skolskildringarna statuerar exempel som belyser hur grupptryck och okritisk medvetenhet resulterar i kollektiv könsseparerad performativitet.
Flower Power : hur kan ett symboliskt stillebenmÄleri anvÀndas i bildundervisningen för att beröra frÄgor om liv, död och identitet?
"I dag prÀglas samhÀllet av en mÄngfald uttryck inom bild- och formomrÄdet. I det fria konstnÀrliga utövandet pÄgÄr ett stÀndigt experimenterande med olika material, tekniker och uttrycksformer. Olika medier pÄverkar oss genom anvÀndning av symboler för att föra fram sina budskap. DÀrför finns behov av att kunna analysera och tolka bild- och formomrÄdets olika funktioner i dagens samhÀlle."I min undersökning har jag tagit reda pÄ hur man kan utveckla ett symboliskt mÄleri genom att lÄta sig inspireras av HollÀndska blomsterstilleben frÄn 1600-talet, för att sedan kunna skapa en meningsfull och inspirerande stillebenundervisning i skolan.Jag har valt att utgÄ frÄn dessa 1600-talsmÄlningar dÄ det finns en mÀngd dokumenterad symbolik och historik kring dessa verk, och för att de estetiskt intresserar mig med sin passiva och dekorativa utstrÄlning. PÄ ett lekfullt sÀtt har jag undersökt dessa mÄlningars kraft och symboliska betydelse för att sedan förskjuta symboliken i dem och skapa egna konnotationer som betyder nÄgot för mig.DÄ jag frÀmst har fokuserat pÄ gestaltningen i min undersökning har jag kunnat konstatera att mitt bildsprÄk, min teknik, kompositions och associationsförmÄga har berikats betydligt genom att mÄleriskt ha undersökt dessa religiösa, kulturella och vetenskapliga bilder.
Sagan : sagans vara eller icke vara i barnens vardag
Studien Àr en empirisk studie om sagans betydelse i barnens vardag. Jag har valt att arbeta utifrÄn kvalitativa metoder och syftet med arbetet Àr att fÄ vetenskap om sagans betydelse i barnens vardag. Bakgrunden Àr en oro om att sagan hÄller pÄ att försvinna frÄn barnen i deras vardagsmiljö. Med barnens vardag och sociala nÀrhet menas barnens vardagliga vistelse i nÀrheten av sin hemmiljö och förskola. Med saga menas i detta arbete muntligt berÀttande, litterÀrt framstÀllt verk eller pÄ annat kommunikativt sÀtt framstÀlld berÀttelse, Àmnad för barn.Jag har gjort tre undersökningar pÄ en förskoleavdelning.
Visualisering av energiflöden vid avloppsreningsverk ? Ett verktyg för kartlÀggning och planering av resurseffektiva system
Kommunal avloppsvattenrening Àr en energikrÀvande verksamhet. Det beror till stor del pÄ att avloppsvattnet behöver transporteras med hjÀlp av pumpar och att den biologiska reningen krÀver syretillförsel. Reningen ger Àven upphov till ett slam och behandlingen av detta krÀver ytterligare energi. Samtidigt kan det energirika slammet utnyttjas för att alstra energi. Att minska energiförbrukningen Àr till nytta bÄde för samhÀllet och för miljön.Syftet med detta examensarbete var att utveckla ett enkelt verktyg som stöd till personer som arbetar med avloppsvattenrening.
Mot nÄgot nytt : Ett riktigt arbete för personer med utvecklingsstörning
Det övergripande syftet med denna uppsats Àr att beskriva och förstÄ den viljeinriktning som prÀglar en privat daglig verksamhet för personer med utvecklingsstörning utifrÄn olika utsa-gor frÄn handledare och deltagare. Vi har i vÄr studie utgÄtt frÄn tvÄ olika sÀtt att tÀnka angÄ-ende stödet till personer med utvecklingsstörning. Vi anger dessa skilda viljeinriktningar som det linjÀra och det cirkulÀra tÀnkandet. Resultatet analyseras utifrÄn Bradleys modell i svensk översÀttning av Jönsson (1995) Misa AB. Sex respondenter intervjuades, tre handledare och tre deltagare, varav tvÄ mÀn och fyra kvinnor.
Doktrin för markoperationer, Doktrin i gerillakrigföring? : en liknelse pÄ taktisk nivÄ mellan svenska taktiska grundprinciper för markarenan och grundprinciper för gerillakrigföring
Idag Àr det för en stark stat i vÀstvÀrlden inte svÄrt att vinna ett konventionellt krig. Dock har man svÄrt med konflikter dÀr en stat möter en icke-stat, till exempel USA i Afghanistan idag, trots att gerillan nÀstan uteslutande Àr sÀmre rustad och trÀnad jÀmfört med sin motstÄndare. Sverige Àr ett förhÄllandevis litet land och frÄgan finns om vi skulle klara en eventuell invasion. Det har tidigare existerat en debatt om gerillakrig Àr nÄgot för de svenska stridskrafterna och det torde vara aktuellt Àn idag. Principer för hur striden ska föras benÀmns i Sverige taktiska grundprinciper.
"Man ska vara glad om man fÄr dem att lÀsa hela texten" : En undersökning av vilka kunskaper gymnasieelever förvÀntas utveckla i arbetet med skönlitteratur
Abstract Syftet med denna studie Àr att undersöka vilka olika former av kunskaper nÄgra lÀrare strÀvar efter att deras elever utvecklar genom litteraturen. Undersökningen Àr baserad pÄ intervjuer med sex olika lÀrare som alla undervisar pÄ gymnasiekursen Svenska B.Resultaten visar att lÀrarnas olika kunskapssyn och elevsyn, gör att de kan delas in i tvÄ olika grupper. Den ena gruppen av lÀrare ser inte sina elever som potentiella kunskapskÀllor och Àr starka anhÀngare av antologilÀsning med tillhörande instuderingsfrÄgor. Dessa lÀrare ser epokkunskap och kunskap i form av allmÀnbildning som prioriterad kunskap att utveckla genom litteraturen. Den undervisning de bedriver Àr kronologisk och lÀrarstyrd.
George Gershwin och den symfoniska jazzen : Etablering av ett musikidiom
AbstractPilo, Joakim: George Gershwin och den symfoniska jazzen. Etablering av ett musikidiom. - Uppsala: Musikvetenskap ht 1998. - 60p. Hur kommer det sig att den musikaliska kombinationen mellan seriös konstmusik och populÀra inslag företrÀdesvis jazz, kunde vara sÄ pass framgÄngsrik? Den frÄgan ligger till grund för uppsatsen, dÀr huvudsyftet Àr att visa hur den amerikanska tonsÀttaren George Gershwin (1898-1937)  med Rhapsody In Blue (1924) lyckades etablera ett musikidiom, symfonisk jazz.
Trender i upplevelseindustrin; Hur de uppkommer samt vilken effekt de har pÄ turismutvecklingen
Föreliggande studie har som syfte att undersöka hur trender i turismindustrin uppkommer samt vilka drivkrafter det Àr som styr huruvida trender fÄr stark genomslagskraft eller ej.Inom turismindustrin, liksom i andra nÀringar, kan vi finna trender. Dessa trender styr utvecklingen av turismen, samtidigt som de till stor del Àven styr konsumtionsbeteende. Genom att vara medveten om vilka drivkrafter i samhÀllet det Àr som styr utvecklingen av trender skapas Àven en möjlighet att förutspÄ hur turismutvecklingen möjligtvis kan komma att se ut pÄ lÄng sikt och dÀrmed skapa sig ett försprÄng i egenskap av turismutvecklare, alternativt vara i framkant och leda utvecklingen.Tidigare forskning Àr framför allt pÄ engelska och till största del endast tillgÀnglig via artikeldatabaser. Jag hoppas dÀrmed kunna frigöra kunskapskapital sÄ att det blir tillgÀngligt för allmÀnheten. Teorin visar att de drivkrafter som ger upphov till och styr utvecklingen av trender Àr teknologi, demografi, politisk situation, ekonomi, miljömedvetenhet, och sociologiska faktorer.Intervjuobjekten Àr subjektivt handplockade genom stratifierat urval.
Omfunktionalisering av konsten : för ett breddat och genusvaket konstbegrepp i teori och praktik
I min examensuppsats behandlar jag det konstrum, dÀr konstteoretiker och konstutövande blandas med lekmÀn. För ett nyanserat konstbegrepp behövs en genusmedveten och breddad syn pÄ sÄvÀl konsthistorien som samtidskonsten . Min frÄgestÀllning Àr: Hur hanterar och hur kan skolan hantera konsthistorien och konstbegreppet pÄ ett utvidgat och genusmedvetet sÀtt? Jag Àr nyfiken pÄ hur elever och lÀrare nÀrmar sig konstfÀltet och hur de upplever konsten och konstbegreppet i stort. Hur pass integrerad Àr teorin och praktiken och hur vÀl appliceras genusbegreppet pÄ undervisningen.
Att öka innovationsförmÄgan : Vilka behov uppstÄr i övergÄngen mellan teknikdriven och designdriven utveckling
NÀr innovation inte lÀngre kan uppnÄs enbart genom effektivisering Àr ett alternativ att skifta fokus till anvÀndaren istÀllet. Genom att lÀra kÀnna anvÀndare och deras kontext genereras insikter vilka ligger till grund för nya koncept och idéer. Denna strategi kallas designdriven innovation.Den hÀr uppsatsen behandlar en deltagande observation pÄ Acreo i Norrköping, ett forskningsinstitut som utvecklar tryckt elektronik. Acreo Àr en teknikutvecklande verk-samhet som jobbar utifrÄn en teknikdriven utvecklingsprocess. Verksamheten upple-ver dock problem att övertyga tÀnkbara intressenter om potentialen i tekniken.
Buy out bolags trovÀrdighet : En jÀmförande studie av börsnoterade respektive onoterade buy-out bolags externfinansiering
Det övergripande syftet med denna uppsats Àr att beskriva och förstÄ den viljeinriktning som prÀglar en privat daglig verksamhet för personer med utvecklingsstörning utifrÄn olika utsa-gor frÄn handledare och deltagare. Vi har i vÄr studie utgÄtt frÄn tvÄ olika sÀtt att tÀnka angÄ-ende stödet till personer med utvecklingsstörning. Vi anger dessa skilda viljeinriktningar som det linjÀra och det cirkulÀra tÀnkandet. Resultatet analyseras utifrÄn Bradleys modell i svensk översÀttning av Jönsson (1995) Misa AB. Sex respondenter intervjuades, tre handledare och tre deltagare, varav tvÄ mÀn och fyra kvinnor.
Heterosexuella skÄdespel i Margareta av Navarras Heptameron
Jag vill i den hÀr uppsatsen beskriva hur sexualitet och genus konstrueras, befÀsts och utmanas i Margareta av Navarras verk Heptameron. Jag utgÄr frÄn Judith Butlers och Thomas Laqueurs queerteoretiska perspektiv och visar hur de olika maktdiskurserna kristendom, aristokrati, patriarkalism och nyplatonism pÄverkar och pÄtvingar olika konstruktioner av sexualitet och genus, och kan konstatera att alla dessa diskurser bygger pÄ en normerande och normaliserad heterosexualitet som stÀndigt för tillbaka avvikelserna frÄn denna norm, hos sÄvÀl devisanterna som i de tvÄ noveller jag studerat, till en binÀr könskategorisering. Huvudfokus ligger pÄ tvetydigheten hos begrepp som man, kvinna, och fullkomlig kÀrlek. Jag menar att just avsaknaden av slutgiltiga definitioner av sÄdana begrepp i verket visar pÄ att det inte gÄr att finna nÄgot essentiellt ursprung eller nÄgon slutgiltig definition av dem. Det Àr just dÀrför den heterosexuella normen mÄste iscensÀttas gÄng pÄ gÄng.Jag menar dock att man kan konstatera att det finns en skillnad i frÄga om de bakomliggande diskursernas gestaltning i ramberÀttelse dÀr de slÄs fast och i novellerna dÀr de problematiseras, vilket ocksÄ pÄpekats av Bernard.
Elevers instÀllning till Àmnet historia
Huvudsyftet med denna uppsats var att undersöka elevers generella instÀllning till Àmnet historia och om det finns nÄgra skillnader mellan könen i instÀllning. Som sekundÀr frÄga har huruvida förÀldrarnas utbildningsnivÄ inverkar pÄ elevernas instÀllning till Àmnet undersökts. Dessa frÄgor Àr intressanta att veta mera omkring dÄ Àmnet historia verkar bli ett av de kÀrnÀmnen som lÀses pÄ gymnasiet inom en snar framtid. Resultaten kan Àven hjÀlpa för att pÄ ett bÀttre sÀtt undervisa i Àmnet dÄ elevers instÀllning generellt Àr dokumenterade. Ett stort antal verk har skrivits om bÄde historia i skolan samt olika genus och jÀmstÀlldhetsfrÄgor.