Sök:

Att öka innovationsförmågan

Vilka behov uppstår i övergången mellan teknikdriven och designdriven utveckling


När innovation inte längre kan uppnås enbart genom effektivisering är ett alternativ att skifta fokus till användaren istället. Genom att lära känna användare och deras kontext genereras insikter vilka ligger till grund för nya koncept och idéer. Denna strategi kallas designdriven innovation.Den här uppsatsen behandlar en deltagande observation på Acreo i Norrköping, ett forskningsinstitut som utvecklar tryckt elektronik. Acreo är en teknikutvecklande verk-samhet som jobbar utifrån en teknikdriven utvecklingsprocess. Verksamheten upple-ver dock problem att övertyga tänkbara intressenter om potentialen i tekniken. För att få ut tryckt elektronik på marknaden har de nu börjat att själva utveckla produkter ba-serade på tekniken.Deltagandeobservationen har fokuserat på den utvecklingsprocess verksamheten har idag. Vilka problem och behov som finns i processen ur ett designdrivet perspek-tiv, med avseende på att nå större framgång i utvecklingen av innovativa produktkon-cept. De problem och behov som identifierats har sedan jämförts mot två design-drivna innovationsmodeller, NABC (Carlson, 2006) och Innovation planning process, IPP (Kumar, 2009) för att se hur dessa svara mot verksamhetens behov.Behoven och problemen som identifierats kan i stora drag delas in i två grupper, bristande information om kund, kontext, användare och konkurrens och avsaknad av en strukturerad utvecklingsprocess.Bristande information om värde för kunden och användarbehov gör det svårt att ge-nerera meningsfulla koncept som kan överleva på marknaden.Avsaknaden av en strukturerad utvecklingsprocess leder bland annat till att problem upptäcks sent i utvecklingen och steget från labbmiljö till produktion försvåras.Båda studerade modellerna svara mot de identifierade behoven. IPP stödjer dock en verksamhet utan erfarenhet inom design och produktutveckling på ett bättre sätt än NABC. En förutsättning för båda modellerna är dock att det inom verksamheten fri-görs mer tid i projekten för informationsinsamling innan konceptutveckling eller fysisk utveckling börjar.

Författare

Lisa Malmberg

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..