Sök:

Sökresultat:

900 Uppsatser om Litterärt verk - Sida 51 av 60

TrÀdgÄrdens mÀstare : En studie om Rudolf Abelins politiskt-sociala författarskap i sekelskiftets Sverige

Undersökningen behandlar Rudolf Abelins författarskap frÄn slutet av 1880-talet och fram till mitten av 1910-talet. Det finns en avsaknad av forskning, om Abelin, som tar hÀnsyn till samtidskontexten och samtliga av hans publicerade verk. Uppsatsen Äsyftar att visa hur samtliga böcker skall uppfattas som en helhet. De böcker som studeras Àr frÀmst mönsterböcker i trÀdgÄrdsskötsel, men dÀr ventileras ocksÄ ett större system av idéer och vÀrderingar. Litteraturen placeras i kontexten av den kulturkris som uppkom­mer nÀr moderniteten gör sitt intÄg i Sverige.  Modernitetskritiska rörelser, som egna­hemsrörelsen och kolonirörelsen, jÀmförs med de idéer som presenteras i Abelins litte­ratur, för att pÄ sÄ vis försöka skapa en större förstÄelse för hur hans sÄg pÄ sin samtid och framtid.Uppsatsen pÄvisar att det finns stora likheter mellan Abelin och de modernitetskri­tiska rörelserna, och att det Àr en utveckling som skett över tid.

Kvinna föds inte till man, kvinna blir det

Denna C-uppsats Àr en kvalitativ studie om genus. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om och hur könsrollerna stÀrks i interaktionen mellan pedagog och elev samt Àven om detta Àr nÄgot mÀrkbart elever sinsemellan i grundskolans yngre Äldrar.Uppsatsen utgÄr frÄn ett socialkonstruktionistiskt perspektiv, men jag har Àven valt att beröra och presentera ett biologiskt perspektiv. Detta i jÀmförande syfte, för att skÀnka min studie en djupare förstÄelse i Àmnet.Mina tre frÄgestÀllningar Àr: Bemöter pedagogen eleverna olika, beroende pÄ om det Àr en pojke eller flicka? HÀr undersöks Àven vilket talutrymme flickor respektive pojkar fÄr i klassrummet. BÀr eleverna pÄ förestÀllningar om vad som anses vara ?manligt? eller ?kvinnligt?? Medier Àr en stor del av vÄr vardag.

R?tten till sin egen r?st

I den h?r uppsatsen behandlas m?jligheten att reglera r?tten till sin egen r?st inom den svenska immaterialr?ttsliga lagstiftningen samt Lag (1978:800) om namn och bild i reklam. Uppsatsen ?r ?mnad att f?nga upp en upptrappande problematik som kontinuerligt diskuteras inom AI-diskursen, n?mligen hur AI-system med avancerade maskin- och djupinl?rningsmodeller numera kan efterlikna och manipulera verkliga personers r?ster utan att n?got samtycke har inh?mtats f?r r?stanv?ndningen i fr?ga. Unders?kningsf?rem?let har d?rmed inramats i en AI-r?ttslig kontext, d?r uppsatsen utreder hur anv?ndandet av AI-genererade r?ster f?rh?ller sig till den svenska upphovs- och varum?rkesr?tten samt Lag (1978:800) om namn och bild i reklam.

Nationalmuseum - Tillbyggnad

Ambitionen med projektet har varit att skapa en tillbyggnad som tydligt relaterar till huvudbyggnaden pĂ„ flera nivĂ„er. Projektet genomfördes genom att studera tidsandan, idĂ©er och företeelser som lĂ„g till grund för museets födelse, arkitekten StĂŒlers tankar kring vad ett museum Ă€r och hur en museibyggnad bör utformas, förstĂ„ huvudbyggnadens form och proportioner samt analysera platsen. Friedrich August StĂŒler ansĂ„g att museet i lika hög grad som dess innehĂ„ll var konst. StĂŒler formulerade fyra punkter om hur byggnaden pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt kunde visa upp och komplettera sitt innehĂ„ll1. Undvikande av en för stor anhopning av likartade konstverk2. En i möjligast mĂ„n mĂ„ngfaldig utformning av rummen med olika uppstĂ€llnings- och belysningsmotiv för konstverken3.

Inspiration eller intrÄng : En studie av skyddsomfÄnget inom möbelindustrin

I denna uppsats utreds hur stort skyddsomfÄng ett möbeloriginal har, det vill sÀga hur mycket en formgivare kan inspireras av ett original innan inspirationen övergÄr till att anses vara intrÄng i en skyddad rÀttighet. En god formgivning krÀver en ekonomisk insats som Àr förenad med ett visst mÄtt av risktagande. Formgivningsskyddet hjÀlper formgivaren att ÄterfÄ sin investering. PÄ EU-nivÄ regleras omrÄdet av Mönsterdirektivet och EG-förordningen för gemenskapsformgivning. Formgivningens utseende skyddas pÄ liknande sÀtt i de bÄda regleringarna och omfattar varje formgivning som inte ger ett annat helhetsintryck för den kunnige anvÀndaren.I den svenska lagstiftningen regleras omrÄdet av Mönsterskyddslagen och Lagen om upphovsrÀtt till konstnÀrliga och litterÀra verk.

BerÀttande som identitetsskapare? : En jÀmförelse mellan tvÄ romaner

Den hÀr uppsatsen har anknytning, men ingen direkt koppling, till b-uppsatsen Invandrarsvenska ? ett ungdomssprÄk?, dÀrför kan man se denna uppsats bÄde som fristÄende och som en del av Invandrarsvenska ? ett ungdomssprÄk? I uppsatsen har jag valt att titta nÀrmre pÄ det litterÀra verket Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri, som frÄn början skulle ha fÄtt ett större utrymme i Invandrarsvenska ? ett ungdomssprÄk? Ett öga rött publicerades 2003 och blev snabbt en omtalad bok eftersom den inte var skriven pÄ korrekt grammatisk svenska. Den Àr skriven pÄ vad som kom att kallas ?invandrarsvenska?, en form av talsprÄk, dÀr det svenska sprÄket blandats med slang och ord frÄn andra sprÄk. Ett öga rött handlar om en ung pojke som söker svar pÄ frÄgor om sin omgivning och identitet.

I den monokroma gestaltens gryningsland : Representationen av icke-vita och vita i John Q

Uppsatsens övergripande syfte Àr att utröna huruvida ett specifikt samtida populÀrkulturellt verk ? den amerikanska filmen John Q (2002) ? i representationen av sina karaktÀrer befÀster en kolonialistisk diskurs eller om dessa gestaltas pÄ ett sÀtt som skiljer sig frÄn denna diskurs representationsmönster. Med kolonialistisk diskurs avser jag hÀr en diskurs som fundamentalt gror ur de idémönster som var verksamma under den egentliga kolonialismen. UtifrÄn ett poststrukturalistiskt perspektiv med teoretiska analysinstrument frÄn diskursteori och postkolonialism analyseras kvalitativt filmens karaktÀrer som indelas i fyra subjektspositioner; icke-vit man/kvinna och vit man/kvinna. Dessas identiteter undersöks i analysen utifrÄn fem huvudsakliga aspekter; 1/ funktion/roll i narrativet, 2/ personlighet och icke-fysiska egenskaper, 3/ agerande och förehavanden, 4/ utseende och slutligen 5/ eventuellt tydligt intertextuellt förhÄllande till den skÄdespelare som representerar honom/henne.Analysen visar att filmen John Q i upprÀttandet av en gynnad dikotomi mellan mÀnniska och system konstruerar karaktÀrernas identiteter pÄ ett sÀtt som nÀstintill fullstÀndigt följer den kolonialistiska diskursens representationsmönster.

Beskrivningar av lÀs- och skrivutredningar utförda av logopeder. Komplexa situationer och test som ger resultat med mÄnga bottnar

Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka hur lÀs- och skrivutredningar gÄr till ? lÀs- och skrivutredningar som kan utmynna i en dyslexidiagnos ocksÄ benÀmnd specifika lÀs- och skrivsvÄrigheter. Fokus ligger pÄ logopeders upplevelser kring lÀs- och skrivutredningar.Teori: Den teoretiska utgÄngspunkten i studien kan karaktÀriseras som ett pragmatiskt kvalitativt arbete. Med ett pragmatiskt kvalitativt verk menas att strÀvan har varit att vara praktiskt jordnÀra i min teoretiska utgÄngspunkt, att inte bli fastlÄst inom en teoribildning.Metod: Fallstudie som metod har valts för att söka svar pÄ arbetets frÄgestÀllning, med intervju och observation som verktyg att samla in data.Resultat: LÀs- och skrivutredningar, ocksÄ kallade dyslexiutredningar, Àr komplexa verksamheter dÀr resultaten som kommer fram inbegriper mycket mer Àn de resultat som Àr avsedda att utmynna ur utredningen. Det gÄr inte att lyfta ut endast en lÀs- och skrivförmÄga och endast bedöma denna utan att samtidigt fÄ med mycket annat i bedömningen.

PÄ tal om fotografi: "folk tycker att det finns regler" : En undersökning om ungdomars fotograferande

Den hÀr uppsatsen handlar om att ta bilder/fotografera i kontexterna Instagram och Fotografisk bild i gymnasieskolan och bygger pÄ en fallstudie med nÄgra gymnasieungdomar. Syftet med undersökningen Àr att fÄ större förstÄelse för hur ungdomar tÀnker nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram och nÀr de löser uppgifter i skolan. Skiljer sig förhÄllningssÀtt Ät och hur resonerar ungdomarna kring det? I skolan finns mÄl och betygskriterier, hur förhÄller ungdomarna sig till dem och vad gör dessa med hur de löser uppgifter? PÄ Instagram finns inte skrivna regler sÄ som i skolan, men finns det oskrivna regler som kan identifieras som riktlinjer för vad som anses vara rimligt handlande? Hur förhÄller sig ungdomarna till dem nÀr de publicerar bilder pÄ Instagram? Ett syfte med undersökningen Àr ocksÄ att synliggöra lÀrande utanför skolan och att ta till vara pÄ kunskaper som ungdomar skapar i interaktion med andra.Den gestaltande delen i mitt examensarbete Àr inspirerad av ungdomarnas reflektioner kring seende i olika kontexter och deras beskrivning av hur vissa skriver ?hashtags? sÄ att det blir lite som en melodi. PÄ vÄrutstÀllningen bad jag besökare anvÀnda hashtagen #perspektivpÄkonstfack och hjÀlpa mig fylla en vÀgg med bilder.

Dilemman i fritidshemsverksamheten : Att se, möta och bekrÀfta alla barn

I kursplanen för Svenska B stÄr att lÀsa att eleven ska ?ha tillÀgnat sig och ha kunskap om centrala svenska, nordiska och internationella verk och ha stiftat bekantskap med författarskap frÄn olika tider och epoker? (Skolverket.se). Harold Bloom, författaren till Den vÀsterlÀndska kanon beskrev 1994 sin oro över vÄrt litterÀra förfall med orden ?Skuggorna blir allt lÀngre i vÄrt aftonland och vi nÀrmar oss det tredje Ärtusendet beredda pÄ ytterligare mörker? (1994:28)Det finns med andra ord idag en motsÀttning mellan vad man som elev bör lÀsa och vad man som elev kanske vill lÀsa. Dilemmat tycks vara att mÄnga elevers uppfattning om en klassiker idag Àr ?trÄkiga, svÄrlÀsta och föga inspirerande? (BÀcklund & Eriksson 2008:4).  I och med det senaste decenniets vampyrvÄg har dock serier som Twilight och True Blood brutit ny mark hos ungdomar som tidigare inte hyst lÀsintresse.

En postmodern litteraturdidaktik? : En undersökning av Hjalmar Söderbergs Doktor Glas och dess litterÀra ekon i skolan

Hjalmar Söderberg Àr en svensk författare vars verk i allra högsta grad lever kvar i vÄra dagar, vilket visar sig i de mÄngtaliga omtolkningar pÄ hans romaner som uppkommit under 2000-talet. Med detta arbete vill jag dels analysera Hjalmar Söderbergs mest uppmÀrksammande roman Doktor Glas (1905), dels utveckla en didaktisering av de sentida pastischer som sprungit ur verket och belysa pastischernas postmoderna tendenser.Mitt syfte Àr ocksÄ att undersöka hur dagens gymnasielÀrare ser pÄ anvÀndandet av Hjalmar Söderbergs texter i sin undervisning. I arbetet intervjuar jag sex yrkesverksamma svensklÀrare som pekar pÄ olika förtjÀnster med att anvÀnda sig av Söderbergs texter i elevsammanhang, dÀribland sprÄket, stockholmsskildringen, de etiska och moraliska frÄgestÀllningarna som tas upp i texterna samt Söderbergs texter som förmedlare av ett svenskt kulturarv.DÀrutöver har jag sjÀlv gÄtt ut i skolan och provat min didaktisering av de sentida omtolkningarna av Söderbergs Doktor Glas med en elevgrupp. Eleverna har sedermera fÄtt besvara en skriftlig uppgift om pastischerna samt en utvÀrderande enkÀt om hur de upplevde mitt lektionsmoment. UtifrÄn detta diskuterar jag hur och varför Söderbergs texter kan ha en plats i skolundervisningen samt vilka förtjÀnster det finns med att undervisa om postmodernistisk litteratur i skolan.Resultatet frÄn lÀrarintervjuerna och elevenkÀterna för mitt resonemang in pÄ hur vissa elever kan ha svÄrigheter att förstÄ Àldre texter och forna tiders moralsyn, men ocksÄ nyttan av att utmana sina egna perspektiv och sin egen tids tankesÀtt.

Att bÀra eller inte bÀra : En studie kring bÀrbarhet inom smyckekonsten

Syftet med studien Ă€r att genom en jĂ€mförande studie skapa förstĂ„else för hur verksamma smyckekonstnĂ€rer i Sverige tĂ€nker kring bĂ€rbarhet och hur deras smycken pĂ„verkar kroppen.Jag har genom kvalitativa intervjuer med fem smyckekonstnĂ€rer lyft fram deras Ă„sikter och tankar kring bĂ€rbarhet och jĂ€mfört detta med aktuell litteratur.De frĂ„gestĂ€llningar som behandlas Ă€r följande:Hur resonerar verksamma smyckekonstnĂ€rer kring bĂ€rbarhet i förhĂ„llande till kroppen, i deras arbete?PĂ„ vilket sĂ€tt Ă€r bĂ€rbarheten viktig i uttrycket?Hur vill konstnĂ€rerna pĂ„verka kroppen med sina verk?Vem skapar de för?Resultatet visade att bĂ€rbarheten inom smyckekonsten inte Ă€r svart eller vit utan i relation till smyckets koncept och syfte. BĂ„de bĂ€rbarheten och kroppen Ă€r centrala element för de verksamma smyckekonstnĂ€rer som medverkar i studien men den kommer in i olika skeden i deras processer. Detta Ă„terfinns Ă€ven i litteraturstudien vilket understryker att detta Ă€r en generell företeelse. Det finns Ă€ven en uppdelning mellan kunder med mer traditionella förvĂ€ntningar och kunder med mer konstinriktade förvĂ€ntningar vilket gör att mĂ„nga smyckekonstnĂ€rer skapar bĂ„de unika föremĂ„l till utstĂ€llningar och mer gĂ„ngbara smycken till butiksförsĂ€ljning för att nĂ„ ut till en bredare kundkrets.Även begreppet bĂ€rbarhet visar sig ha flera inriktningar; bĂ€rbart som kommersiellt gĂ„ngbart och bĂ€rbart som funktion.

Ett federalt Indien hÄllbart i ett lÀngre perspektiv

Indien och Pakistan blev tvÄ sjÀlvstÀndiga stater 1947. Anledningen var att muslimerna inte ville bli lÀgre vÀrderade Àn hinduerna som var i majoritet. 12 % av Indiens befolkning (125 miljoner) Àr muslimer. Konflikten mellan muslimer och hinduer hör till vanligheterna och har alltid förekommit. I slutet av 1980-talet ökade motsÀttningarna dramatiskt och Indiens existens hotades.

Körorganisation : En studie i körledningars arbetssÀtt

 SammanfattningDenna uppsats handlar om körer och körorganisation och har som syfte att ge en fördjupad förstÄelse för körers organisering och körledares yrkesroll. Detta görs genom att studera fyra aspekter av körarbetet nÀmligen organisering, repertoar, ledarskap och marknadsföring. FrÄgestÀllningen som ska besvaras Àr:Hur ser körledningens arbete ut med att teoretiskt lÀgga grunden för en konsert?Inledningsvis förklaras den körteoretiska grund (Uggla, 1979, Lundgren, 1999) pÄ vilken uppsatsen vilar. Deras stÀllningstaganden förstÀrks och styrks genom att koppla dem till organisations-, beteende-, marknadskommunikations- och ledarskapsforskning.I undersökningen har det genomförts kvalitativa intervjuer med sju körledare varav tre kommer frÄn kyrklig körverksamhet och fyra kommer frÄn verksamhet inom fristÄende körer.

Automatgenererade testsviter som hanterarkombinatorisk explosion

I alla mjukvaruprojekt spelar mjukvarutestning en viktig roll. Om enprogramdefekt inte upptÀcks och rÀttas innan systemet sÀtts i produk- tion, kan detta leda till betydande förluster för organisationen.Scanias kunder har möjligheten att skrÀddarsy sina fordon, efterkundens egna behov, istÀllet för att vÀlja bland en uppsÀttning fÀrdigamodeller. Denna praktiskt taget oÀndliga uppsÀttning teoretiska model- ler medför dock svÄrigheter inom testning.En elektronisk styrenhet (ECU) Àr ett inbyggt system som kon- trollerar ett eller ?era av de elektroniska systemen i ett fordon, t.ex.motorn, kraftöverföringen och luftkonditioneringen. NÀr fordonen lÀm- nar produktionen parametersÀtts deras ECU-parametrar efter ett regel- verk som anges i kon?gureringsprogrammet Parameter Setting Module(PSM).

<- FöregÄende sida 51 NÀsta sida ->