
Sökresultat:
900 Uppsatser om Litterärt verk - Sida 45 av 60
"över de mÀrkta i muren inlagda" : En begrundan över sprÄket i Katarina Frostensons BerÀttelser frÄn dom
1998 beslutade NÀssjö kommun att ett minnesmonument skulle uppföras lagom till millenieskiftet. En av de drivande personerna till idén var Jan Holmquist som vid tidpunkten var Kultur- och fritidschef för kommunen. Monumentet skulle göras av "den bÀste" varpÄ Carl Fredrik ReuterswÀrd fick förfrÄgan.Skulpturen gestaltar NÀssjö stad med hjÀlp av ett minne, historien om stadens uppbyggnad med jÀrnvÀgen som en central del. TÄg som rörde sig framÄt med hjÀlp av hÄrt arbete och kol inspirerade konstnÀren. Skisserna till verket spelar stor roll för att kunna förstÄ konstnÀrens intention med Kolskyffeln.
Damn Pinkerton, and all such as he! : Om orientalism i Madame ButterflyÂ
Sebastian Beverloo: "Damn Pinkerton, and all such as he! ? Om orientalism i Madame Butterfly." Exa- mensarbete pa? kandidatniva? i musikvetenskap, Institutionen för musik- och teatervetenskap, Stockholms universitet, ht 2014.Orientalism Àr teorin att VÀst, genom representation i konsten, har förmedlat en ofördelaktig bild av Ori- entens folk, seder och bruk. Begreppet förklarar de estetiska strömningar som följde med den ostindiska handeln och den europeiska kolonialismen. Problemen som teorin om kulturell orientalism sÀtter fingret pÄ innefattar olika aspekter av representation; hur orientalerna (redan det ett problematiskt begrepp i sig) har gestaltats i konsten. Ett av de centrala problemen Àr att etnicitet lyfts fram före individualitet: en orien- talisk man Àr i första hand orientalisk, och bara i andra hand man.
Att verka i det tysta : - en analys av kvinnan i Mor gifter sig och Analfabeten
Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur kvinnan skildras i tvÄ verk i svensk arbetarlitteratur. Romanerna som ligger till grund för undersökningen Àr Moa Martinsons Mor gifter sig (1936) och Ivar Lo-Johanssons Analfabeten (1951). För att belysa uppsatsens syfte har följande frÄgestÀllningar stÀllts: Hur skildras kvinnliga könsroller i de bÄda romanerna? PÄ vilket sÀtt skildras kvinnans underordning i förhÄllande till mannen? Finns det nÄgon skillnad i hur kvinnan framstÀlls i de bÄda romanerna utifrÄn ett samhÀlleligt perspektiv? De perspektiv som anvÀnts som utgÄngspunkt för uppsatsens teoretiska bakgrund Àr baserad pÄ feministiska förestÀllningar om hur genus och kön Àr kulturellt och samhÀlleligt konstruerat, samt hur kvinnan ur ett historiskt och samhÀlleligt perspektiv har ansetts vara underordnad mannen. Tidigare forskning utgÄr ifrÄn Ebba Witt-Brattströms (1988) och Magnus Nilssons (2003) avhandlingar om Moa Martinsons respektive Ivar Lo-Johanssons författarskap.
Barn i behov av sÀrskilt stöd vid lek - pedagogers syn pÄ lekutveckling i förskolan
Andersson, Natalie & Andersson, Peter (2011). Barn i behov av sÀrskilt stöd vid lek ? peda-gogers syn pÄ lekutveckling i förskolan. Malmö högskola
Studien inriktas kring barn som Àr i behov av sÀrskilt stöd vid lek och den ses ur ett pedagog-perspektiv. Studiens intention Àr att ta reda pÄ hur pedagoger upptÀcker barn som har svÄrig-heter med lek och hur pedagoger stÀrker dessa barn.
HÀstverksamheter : - en levande skattefrÄga
GrĂ€nsdragningen mellan nĂ€rings- och hobbyverksamhet Ă€r sĂ€rskilt svĂ„r i hĂ€stverk-samheter dĂ€r det nĂ€stan alltid finns ett inslag av personligt nöje i utövandet. En verk-samhet ska bedrivas yrkesmĂ€ssigt, sjĂ€lvstĂ€ndigt och med ett vinstsyfte för att uppfyl-la nĂ€ringskriterierna i 13 kap. 1 § IL. Ăr kraven pĂ„ nĂ€ringsverksamhet inte uppfyllda sĂ„ kan verksamheten istĂ€llet beskattas som hobby. Det rĂ€cker oftast inte att hĂ€stverk-samheten bedrivs med ett vinstsyfte utan den mĂ„ste i princip generera ett överskott för att inte beskattas som hobbyverksamhet.
Undervisning genom barnlitteratur: en studie gÀllande
huruvida lÀrare i grundskolans tidigare skolÄr undervisar
elever i kulturella och sociala förhÄllanden och normer och
vÀrderingar genom barnlitteratur
Syftet med denna studie var att studera vilka mÄl i styrdokumenten lÀrare i grundskolans tidigare skolÄr vill uppnÄ genom anvÀndning av barnlitteratur. Genom att fÄ en insikt i detta, var vÄr önskan att kunna besvara vÄra frÄgestÀllningar, gÀllande huruvida lÀrare anvÀnder barnlitteratur för lÀra elever om normer och vÀrderingar, sociala samt kulturella förhÄllanden. Vi hade en öppen instÀllning till vÄr forskningsfrÄga och för att fÄ svar pÄ den genomförde vi intervjuer Äsyftande kvalitativ resultatbearbetning med fyra stycken lÀrare i Norrbottens lÀn verksamma i grundskolans tidigare skolÄr. Studien tog totalt sju veckor att genomföra. Att barnlitteratur har flera egenskaper som kan vara till fördel vid anvÀndning i pedagogiska sammanhang, visar forskning och litteratur frÄn sÄvÀl Sverige som övriga vÀrlden.
Hitman vs. Hitman : En adaptionsanalys av spelserie och film
AbstractUppsatsen handlar om tv-spelen Hitman: Blood Money (2006) och Hitman: Absolution (2012) samt dess adaptionsförhÄllanden till filmtolkningen Hitman (2007). Spelen Àr utvecklade av det danska spelföretaget IO Interactive och filmen Àr regisserad av den franska regissören Xavier Gens. Analysen Àr baserad pÄ Ätta teoretiska texter varav en text handlar om tv-spel och dess förhÄllande till film, fyra texter om adaption (varav tvÄ nÀrmare gÄr in pÄ auteurteorier), en text om vÄld, en text om skrÀck och slutligen en text om genreteori. Uppsatsen tar upp problematiken i adaptionsprocessen med fokus pÄ överföring frÄn spel till film och sedan vice versa.Den tar ocksÄ upp tre fördjupningsÀmnen som Àr anpassade till spelen och filmen samt ett mindre fördjupningsÀmne om vem som har rÀtt till att kalla sig auteur. Dessa tre primÀra fördjupningsÀmnen Àr skrÀck, vÄld och genre.
VÄld i film : En evolutionÀrbiologisk förklaring till vÄr fascination
Denna uppsatsen undersöker varför vÄld i film Àr sÄ utbrett och populÀrt. Jag anvÀnder mig av ett evolutionÀrbiologiskt perspektiv, som tidigare inte anvÀnts vid filmforskning i sÄ stor utstrÀckning. IstÀllet har filmforskning och andra studier pÄ mÀnniskans beteende oftast utgÄtt ifrÄn ett socialkonstruktivistiskt perspektiv. Uppsatsen Àr av typen ?forskningsöversikt? vilket innebÀr att jag inte har gjort nÄgon klassisk analys pÄ ett filmiskt verk eller empiriskt material, utan har sammanstÀllt en stor mÀngd forskning frÄn andra forskare.
NÄja, vad Àr en klassiker att lÀsa, den kan ju vara alldeles
trÄkig och dötrist, eller alldeles, alldeles underbar: om
elevers lÀsning av klassisk litteratur i Ärskurs 9
Syftet med vÄr undersökning Àr att studera instÀllningen hos elever i Ärskurs 9 nÀr det gÀller lÀsningen av skönlitteratur och framförallt klassisk litteratur och hur deras lÀsning pÄverkas av presentationen av den litterÀra kontexten i ett klassiskt verk. Analysen genomfördes i tvÄ steg eftersom presentationen av litteraturen som eleverna skulle lÀsa lÄg pÄ tvÄ olika nivÄer. Vi ville ta reda pÄ hur skillnaden av lÀsupplevelsen var nÀr en klass fick omfattande information om författaren och verket. Den andra klassen fick enbart ta del av texten och först efter genomförandet av enkÀterna och intervjuerna fick de en presentation av författaren, verket och tiden dÄ det skrevs. Vi genomförde en kvalitativ och kvantitativ undersökning baserade pÄ enkÀter och intervjuer.
Den nya rationella skolan : - En teoriprövande studie av den nya lÀroplanen utifrÄn Habermas rationalitetsbegrepp
Denna studie behandlar den nya lÀroplanen för grundskolan utifrÄn samhÀllskritisk teori. Marcuse och Habermas verk bidrar med det grundlÀggande teoretiska perspektivet för studien med tesen att det sker en omfattande likriktning i samhÀllet dÀr allt fler vÀrden kan omvÀrderas och rationaliseras utifrÄn ett ekonomiskt perspektiv, det vill sÀga en marknadens logik blir allt oftare det enda rÄdande sÀttet att beskÄda verkligheten frÄn. För att beskriva denna logiks hegemoni över samhÀllet anvÀnder Habermas termen ?den endimensionella rationaliteten?.Studien stÀller frÄgorna huruvida förÀndringarna av grundskolans lÀroplan kan sammankopplas till en endimensionell rationalitet och om det gÄr att urskilja idéerna bakom nÄgra av de etablerade organisationsteorierna, som grovt talat utgör en rationell handlingsmall.Analysen av lÀroplanerna kan avslöja flera tydliga kopplingar till olika organisationsteorier och en klar tendens mot likriktning gÄr att urskilja i den nya lÀroplanen i förhÄllande till den gamla. StrÀvansmÄl och individuell utveckling har ersatts med detaljstyrt centralt innehÄll och kunskapskrav.
Animation av MOBS till Dreamlords - The Reawakening : Att animera karaktÀrer till ett MMORTS
 Det hÀr Àr en reflexiv rapport som hör till det verk jag har skapat i mitt examensarbete pÄ Högskolan i Skövde. Verket bestÄr av ett trettiotal animationer skapade för fyra olika Mobs (Movable Objects), det vill sÀga icke-spelbara, fientliga karaktÀrer i datorspel. Rapporten beskriver min arbetsprocess och mina tankar kring verket, och har som syfte att ge en inblick i och om möjligt Àven ge lÀrdomar om hur man animerar karaktÀrer för realtidsstrategispel (RTS) i fantasy-miljö. Det centrala datorspelet för den hÀr rapporten samt verket Àr Dreamlords ? The Reawakening (Lockpick Entertainment, 2008). De huvudsakliga frÄgorna jag tar upp i den hÀr rapporten avser hur den generella grafiska stilen i Dreamlords pÄverkar animationerna, samt hur dessa bör te sig i spelet ? dels de grafiska och designmÀssiga kraven som har funnits frÄn Lockpick Entertainments sida men Àven i relation till andra spel av liknande genre.
Den nya rationella skolan : En teoriprövande studie av den nya lÀroplanen utifrÄn Habermas rationalitetsbegrepp
Denna studie behandlar den nya lÀroplanen för grundskolan utifrÄn samhÀllskritisk teori. Marcuse och Habermas verk bidrar med det grundlÀggande teoretiska perspektivet för studien med tesen att det sker en omfattande likriktning i samhÀllet dÀr allt fler vÀrden kan omvÀrderas och rationaliseras utifrÄn ett ekonomiskt perspektiv, det vill sÀga en marknadens logik blir allt oftare det enda rÄdande sÀttet att beskÄda verkligheten frÄn. För att beskriva denna logiks hegemoni över samhÀllet anvÀnder Habermas termen ?den endimensionella rationaliteten?. Studien stÀller frÄgorna huruvida förÀndringarna av grundskolans lÀroplan kan sammankopplas till en endimensionell rationalitet och om det gÄr att urskilja idéerna bakom nÄgra av de etablerade organisationsteorierna, som grovt talat utgör en rationell handlingsmall.
Jag ser en banan i gardinen
Mat har betydelse för barns hÀlsa ur kortsiktigt sÄ vÀl som lÄngsiktigt perspektiv. Förskolan Àr en betydelsefull arena i arbetet att frÀmja god hÀlsa i tidig Älder. I förskolans lÀroplan poÀng-teras att varje barn ska kunna utveckla sin förstÄelse för hÀlsa och vÀlbefinnande genom aktiv delaktighet i frÄgor som pÄverkar deras vardag. DÀremot saknas association till hÀlsans rela-tion till mat och matvanor. Detta motiverar vidare studier om hur förskolebarn kan erbjudas möjligheter till delaktighet i situationer med hÀlsosamma matvanor.
FlygsÀkerhet och Risktagning i Flygvapnet.
Svenska Flygvapnet har under de senaste Ärtiondena lagt ned mycket resurser pÄ att motverka den bistra haveristatistik som prÀglade 50 och 60 talen. Denna satsning har varit lyckosam och ökat flygsÀkerheten. Detta har lett till instÀllningen att inget fÄr hÀnda och att flygsÀkerheten prioriteras minst lika högt som verksamhetens mÄl.Flygvapnets huvuduppgift Àr att genomföra vÀpnad strid. Denna uppgifts natur medför att ett visst mÄtt av risktagning Àr nödvÀndigt. FrÄgan Àr om ett alltför starkt flygsÀkerhetsklimat med fokus pÄ att regler Àr till för att följas, kan leda till att man inte Àr beredd att ta de risker som kan vara nödvÀndiga för att vara effektiv i strid.
Familjekonstellationer i modern svensk barnlitteratur
Syftet med detta arbete var att titta pÄ vilka olika familjekonstellationer som presenteras i svensk barnlitteratur utgiven i sin första upplaga Är 2006, för barn i Äldrarna 6 ? 9 Är. DÀrför har jag genomfört en kvantitativ studie av den litteratur som matchat ovannÀmnda kriterier pÄ Lunds stadsbibliotek, för att se i vilken utstrÀckning de familjekonstellationer som presenteras matchar den mÄngfald vi ser i Sverige idag.
Jag har ocksÄ genomfört en kvalitativ analys av tre barnböcker i vilka en familj dÀr nÄgon har en funktionsnedsÀttning presenteras, en familj dÀr förÀldrar invandrat/familjen invandrat tillsammans samt en titel dÀr nÄgon i familjen har en sexualitet som inte faller under termen heterosexuell. Detta för att se hur dessa kan anvÀndas i arbetet för att bryta ner samt förhindra uppkomsten av fördomar och stereotyper i klassrummet.
Arbetet visar att kÀrnfamiljen fortfarande dominerar i svensk barnlitteratur.