Sök:

Undervisning genom barnlitteratur

en studie gällande
huruvida lärare i grundskolans tidigare skolår undervisar
elever i kulturella och sociala förhållanden och normer och
värderingar genom barnlitteratur


Syftet med denna studie var att studera vilka mål i styrdokumenten lärare i grundskolans tidigare skolår vill uppnå genom användning av barnlitteratur. Genom att få en insikt i detta, var vår önskan att kunna besvara våra frågeställningar, gällande huruvida lärare använder barnlitteratur för lära elever om normer och värderingar, sociala samt kulturella förhållanden. Vi hade en öppen inställning till vår forskningsfråga och för att få svar på den genomförde vi intervjuer åsyftande kvalitativ resultatbearbetning med fyra stycken lärare i Norrbottens län verksamma i grundskolans tidigare skolår. Studien tog totalt sju veckor att genomföra. Att barnlitteratur har flera egenskaper som kan vara till fördel vid användning i pedagogiska sammanhang, visar forskning och litteratur från såväl Sverige som övriga världen. Exempel på författare vars verk vi tagit del av och vidrört i denna studie, är Lindö (2005), Nilsson (1997) och Marriott (1995). Dessa tre har en gemensam uppfattning om att barnlitteratur speglar människoliv på ett sätt som kan gynna individers utveckling. Slutsatser vi drar av vårt resultat är att användningen av barnlitteratur i de tidigare skolåren främst tycks fokusera på elevers totala språkutveckling, men att det även förekommer specifik undervisning i normer och värderingar och sociala samt kulturella förhållanden genom barnlitteratur. Huruvida elever undervisas i kulturella förhållanden genom barnlitteratur, är förhållandevis oklart utifrån vårt resultat.

Författare

Sara Hagelind Veronika Rehnstedt

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..