Sök:

Sökresultat:

26467 Uppsatser om Litterär metod - Sida 33 av 1765

Samtal i undervisningen : En studie kring tre lÀrares instÀllning till och anvÀndning av samtal i undervisningen

Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka hur tre lÀrare arbetar med samtal som metod i undervisningen och deras instÀllning till samtal i undervisningen.För att undersöka detta har vi anvÀnt oss av intervju och observation. Vi intervjuade först respektive lÀrare, för att sedan observera dem under tvÄ tillfÀllen.Resultatet visar att alla lÀrarna Àr postivt instÀllda till samtal i undervisningen. Flera av lÀrarna anvÀnder samtalet i undervisningen men ofta i form av kontrollfrÄgor, som syftar till att ta reda pÄ vad eleverna kan eller vet. Det finns vissa brister i anvÀndandet av samtal som metod, dÀr den viktiga dialogen inte lyfts fram.Resultatet av studien visar att lÀrarna ofta Àr medvetna om samtalets betydelse, men det anvÀnds i olika hög grad i undervisningen av de undersökta lÀrarna..

IntensivvÄrdssjuksköterskors uppfattningar om komplementÀra och alternativa metoder

Utförandet av komplementÀra och alternativa metoder styrs av svensk lagstiftning. En viss överlappning mellan komplementÀra och alternativa metoder och den etablerade sjukvÄrd finns. NÄgon entydig och helt vedertagen definition pÄ begreppet komplementÀr och alternativ medicin eller metod finns inte. Det finns en begrÀnsad mÀngd forskning om intensivvÄrdssjuksköterskors uppfattning om komplementÀra och alternativa metoder inom intensivvÄrd. Syftet med den hÀr pilotstudien var att kartlÀgga intensivvÄrdssjuksköterskors uppfattningar om komplementÀra och alternativa metoder inom intensivvÄrd.Den metod som anvÀndes var en kvantitativ metod.

LÀs- och skrivinlÀrning : Pedagogens och metodens roll

Det övergripande syftet med denna undersökning har varit att ta reda pÄ varför tvÄ pedagoger arbetar med en viss modell vid lÀs- och skrivinlÀrning. Jag har velat ta reda pÄ varför de anvÀnder sig av just den metoden de arbetar med och varför och hur de valt att arbeta med den. TvÄ kvalitativa intervjuer gjordes med pedagoger. Jag har ocksÄ velat ta reda pÄ hur mycket man anvÀnder sig av dator i undervisningen och om man kan se nÄgra för och nackdelar med detta. Jag har Àven genom intervju och genom att tagit del av material undersökt hur en pedagog vidareutvecklat en arbetsmetod och implementerat den som ett nytt arbetssÀtt och hur det kan göras.

BestÀmning av axellÀget för astigmatism ? JÀmförelse mellan tre objektiva metoder

Bakgrund: MÄnga tidigare studier har genomförts dÀr olika objektiva metoder för att ta fram refraktionsvÀrden utvÀrderats med den subjektiva refraktionens resultat som guldstandard. AxellÀget för astigmatism har dock sÀllan varit i fokus för dessa studier.Syfte: Studiens syfte var att undersöka vilken objektiv metod av retinoskopi, autorefraktor och keratometri som bÀst överrensstÀmmer med resultaten frÄn subjektiv refraktion nÀr det gÀller att hitta axellÀget för astigmatism. Studien har undersökt vilken eller vilka av dessa objektiva metoder som bÀst kan assistera undersökaren i att fÄ fram en utgÄngspunkt för sin synundersökning.Metod: Studiens resultat har baserats pÄ undersökningar av 21 försökspersoner med en regelbunden astigmatism pÄ ?-0.75 DC pÄ minst ett öga. De objektiva testerna utfördes först varefter en binokulÀr subjektiv refraktion genomfördes.Resultat: Resultaten analyserades genom att differensen för avvikelsen i axellÀge mellan subjektiv refraktion och varje objektiv metod togs fram.

Förskolebarns arbetsstrategier i teknik betraktat ur ett genusperspektiv

Bakgrund: Kunskap i teknik Àr en frÄga om demokrati. I vÄrt samhÀlle behöver vi ett stort tekniskt kunnande för att kunna delta. Det Àr viktigt att mÀnniskor har kunskap för att kunna vara med och fatta beslut om hur teknologin ska utvecklas (Skogh 2001). I arbete med barngrupper i teknik har man funnit att flickor och pojkar som gÄr i skolan har olika arbetsstrategier. Flickor funderar pÄ hur de ska göra, diskuterar och frÄgar varandra innan de sÀtter igÄng med experimentet medan pojkar först brukar granska materialet och konkurrera med varandra om att testa sin lösning pÄ problemet.

KonkurrensrÀttens övergripande syfte i EU och USA. : Konsumentskydd eller konkurrensskydd?

Bakgrund: Det rÄdande pensionssystemet i Sverige bestÄr av sex sÄ kallade AP-fonder. Genom Ären har pensionssystemet flertalet gÄnger kritiserats för dess lÄga avkastning.Problem: VÄr huvudfrÄga Àr att jÀmföra AP-fondernas risk och avkastning med aktiemarknaden som helhet, detta ska ske med hjÀlp av tvÄ jÀmförelseindex: MSCI World och SIXRX.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att jÀmföra de fyra första AP-fondernas risk och avkastning med aktiemarknaden som helhet under Ären 2002-2010.Metod: Vi har anvÀnt oss av en kvantitativ metod, genom att samla in information frÄn AP-fondernas Ärsredovisningar och hemsidor. Vi har samlat in historisk data, som vi sedan har bearbetat och analyserat.Slutsats: De studerade AP-fonderna har presterat sÀmre Àn aktiemarknaden..

Distriktssköterskors upplevelser av att anvÀnda Motiverande samtal - En intervjustudie

Bakgrund: att motivera mÀnniskor Àr en stor del av distriktssköterskans hÀlsofrÀmjande omvÄrdnad och bör vara en naturlig del av hÀlso- och sjukvÄrden. MÄnga mÀnniskor söker sig till sjukvÄrden pÄ grund av ohÀlsosamma levnadsvanor. Motiverande samtal Àr en enkel metod för distriktssköterskor att anvÀnda och har visat sig ha positiva effekter pÄ patienter som Àr i behov av att Àndra sin livsstil. Syftet: med studien var att belysa hur distriktssköterskor inom primÀrvÄrden upplever att anvÀnda sig av motiverande samtal som metod i möten med patienter som Àr i behov av livsstilsförÀndring. Metoden: som anvÀndes hade en kvalitativ ansats.

PrognosanvÀndning i företag

Inledning: MÄnga företag genomför idag nÄgon form av prognos som underlag för deras beslut.Det kan handla om prognoser för hur mycket marknaden kommer att efterfrÄga, hur storakostnader företaget förvÀntas ha eller hur mycket personal som kommer krÀvas.Problemformulering: Hur anvÀnder företag prognoser i sin verksamhet?Syfte: Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att beskriva och förklara hur prognoser anvÀnds i företag.Metod: Den hÀr studien har byggt pÄ en kvalitativ forskningsstrategi. Arbetets forskningsansatshar varierat mellan en induktiv metod och en deduktiv metod. Uppsatsens empiriska material harinförskaffats genom semistrukturerade intervjuer pÄ tvÄ utvalda företag; Galenica AB och SAABtraining and simulation.Resultat och slutsats: Undersökningen visar att företag anvÀnder prognoser som grund för attfatta beslut. Prognoser anvÀnds frÀmst som grund för budgetarbetet, men företag upprÀttar Àvenprognoser över andra faktorer som pÄverkar företagets framtid.

Webbkonfiguratorer : Konsten att skrÀddarsy pÄ Internet

Syfte: VÄrt syfte med denna uppsats Àr att identifiera och beskriva de faktorer som kritiskt inverkar pÄ en webbkonfigurators framgÄng och öka förstÄelsen kring faktorernas pÄverkan ur ett företagsperspektiv. VÄrt syfte Àr Àven att försöka identifiera och beskriva eventuella mönster, som kan ses som generella inom omrÄdet för webbkonfiguratorer. Metod: Som metod för insamling av empirisk data, har vi anvÀnt oss utav enkÀter. Dessa har sÀnts ut via elektronisk post till de medverkande företagen. Vi har Àven genomfört ett test av de medverkande företagens webbkonfiguratorer.

Dramatik som pedagogik : NÄgra pedagogers syn pÄ drama i skolan

Detta examensarbete handlar om drama som pedagogik, vad det Àr, hur man gör och varför man gör det. Mitt syfte med den hÀr uppsatsen Àr att lyfta fram kunskap om hur vi pedagoger ska kunna hjÀlpa elever i vÄra klasser genom att anvÀnda drama som metod för kunskap och utveckling. Arbetet innefattar tre intervjuer samt litteraturstudier om Àmnet. Individerna som jag har intervjuat Àr en klasslÀrare pÄ mellanstadiet, en dramalÀrare samt en barnteaterförfattarinna. Intervjuerna innehöll frÄgor som rörde drama som pedagogik och hur de som pedagoger kommer i kontakt med detta, vad de tycker om drama som pedagogik, samt vad man kan anvÀnda det till och vilka fördelar som blir följden av anvÀndandet.Jag kom fram till att drama som pedagogik Àr en metod med vilken elever och lÀrare lÀr sig mer om sig sjÀlva, varandra och vÀrlden.

Produktkalkyler & KostnadsstÀllen : En fallstudie av Ovako i Hofors

Syfte: Att belysa problem och möjligheter med att uppfölja kostnadsstÀllestruktur sÄ den stöder organisationen, ansvarsfördelningen och ger en struktur som underlag till produktkalkylering.Metod: Vi har anvÀnt kvalitativ metod i arbetsprocessen. Genom intervjuer har vi skaffat underlag för fallstudien. Dessutom fick vi tillgÄng till företagets databas.Resultat & slutsats: Ovako bör minska ner antalet kostnadsstÀllen pÄ varje sektion samt göra en översyn av strukturen sÄ att denna stÀmmer bÀttre överens med arbetssÀttet i hantering av produktkalkyler.Förslag till fortsatt forskning: Att undersöka om det Àr lika viktigt för andra företag att följa upp kostnadsstÀllestrukturen och anpassa den till produktkalkyler.Uppsatsens bidrag: Vi har tillÀmpat teorier inom produktkalkylering pÄ ett tillverkande företag i Sverige (GÀstrikland). Dessutom har vi undersökt hur kostnadsstÀllestrukturen pÄverkar upprÀttandet av produktkalkyler..

Vi ?var p? att leva med varandra kanske. Barns perspektiv p? lek, l?rande och demokrati.

Syftet med studien ?r att f?rs?ka f? f?rst?else f?r hur barn beskriver lek och l?rande i fritidshemmet utifr?n barn som respondenter genom intervju som metod. Studien f?rs?ker att ta reda p? vad barn beskriver n?r de l?r sig n?r de leker, hur barn reflekterar om varf?r de leker samt hur vi utformar ett fritidshem f?r framtiden utifr?n v?r kunskap och f?rst?else kring barns erfarenheter av lek. Studien kommer fram till att barns upplevelser av l?rande i leken r?r sig kring utvecklingen av mjuka f?rm?gor och att leken ?r en arena f?r demokrati.

Motiverande samtal enligt MI-metoderna : anvÀndbarhet och begrÀnsningar

Bakgrund: Anledningen till att mĂ€nniskor söker sig till sjukvĂ„rden beror ofta pĂ„ deras hĂ€lsobeteende. De behöver göra en förĂ€ndring, men vad Ă€r det som fĂ„r mĂ€nniskor att göra förĂ€ndringar? Syfte: Syftet med studien var att beskriva pĂ„ vilka sĂ€tt motiverande samtal (MI) varit en anvĂ€ndbar metod för att frĂ€mja livsstilsförĂ€ndringar. Metod: Studien utfördes som en allmĂ€n litteraturstudie. Åtta empiriska studier ingick.

Anskaffning av standardsystem : en företagsstudie

Vid affÀrssystembyten vÀljs ibland standardsystem framför egenutvecklade system. En orsak Àr att egenutvecklade system Àr dyra och komplicerade att bygga. Flera företag tycker ocksÄ att det Àr smidigare att implementera standardsystem dÄ dessa Àr utformade som en paketlösning dÀr samtliga moduler Àr integrerade.Ett problem för företag Àr att vÀlja "rÀtt" standardsystem. Ett arbetsmÄl i denna uppsats Àr att ta reda pÄ i hur stor utstrÀckning företag anvÀnder sig av en metod i anskaffningsprocessen. Huvudfokus Àr att ta reda pÄ vad företag tycker Àr viktigast att anpassa - verksamhet eller system? Ett annat delmÄl Àr att titta pÄ hur företagskulturen förÀndras vid ett standardsysteminförande.I undersökningen görs sex företagsintervjuer hos företag som alla har anskaffat standardsystem.

Har etnicitet betydelse? En studie av sex mammors möte med en Mini-Maria mottagning

Mini-Maria Nordost Àr en av fyra öppenvÄrdsmottagningar i Göteborg för unga som har bekymmer med alkohol och eller droger. Verksamheten vÀnder sig till ungdomar upp till 21 Är och Àven till deras anhöriga. Syftet med min uppsats Àr att undersöka hur förÀldrar upplever mötet med mottagningen och samtal som metod. Jag har gjort en kvalitativ studie dÀr sex mammor har intervjuats, fyra med utlÀndsk bakgrund och tvÄ med svensk bakgrund. FrÄgestÀllningarna handlar om i vilken mÄn man upplever samtal som metod som meningsfull och hur erfarenhet av att vÀxa upp i en annan familjekultur Àn den svenska pÄverkar hur man hanterar bekymmer med tonÄrsbarns drogmissbruk.

<- FöregÄende sida 33 NÀsta sida ->