Distriktssköterskors upplevelser av att använda Motiverande samtal - En intervjustudie
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health scienceDistriktssköterskorIntervjuerMotiverande samtalUpplevelser
Bakgrund: att motivera människor är en stor del av distriktssköterskans
hälsofrämjande omvårdnad och bör vara en naturlig del av hälso- och sjukvården.
Många människor söker sig till sjukvården på grund av ohälsosamma levnadsvanor.
Motiverande samtal är en enkel metod för distriktssköterskor att använda och
har visat sig ha positiva effekter på patienter som är i behov av att ändra sin
livsstil.
Syftet: med studien var att belysa hur distriktssköterskor inom
primärvården upplever att använda sig av motiverande samtal som metod i möten
med patienter som är i behov av
livsstilsförändring.
Metoden: som användes hade en
kvalitativ ansats. Sex distriktssköterskor intervjuades genom semistrukturerade
intervjuer för att samla in data till studien. Det insamlade datamaterialet
analyserades sedan med inspiration från Burnards innehållsanalys.
Resultat: Distriktssköterskorna
upplevde motiverande samtal som en positiv metod som medförde positiva effekter
på patienterna. Genom att använda motiverande samtal upplevde
distriktssköterskorna en möjlighet att leda patienter till förändring och komma
till insikt. Det som påverkade användandet sig av motiverande samtal var tiden,
uppföljningsmöjligheter och distriktssköterskornas
fortbildningsmöjligheter.
Slutsats: Distriktssköterskorna upplevde motiverande samtal som ett positivt
verktyg att använda i möten med patienter i behov av livsstilsförändringar. Det
som upplevdes problematiskt var bristen på uppföljningsrutiner, ledningsstöd,
tidsbrist och bristen på fortbildning.