
Sökresultat:
26467 Uppsatser om Litterär metod - Sida 27 av 1765
LÀsprojekt: övning ger fÀrdighet - lÀstrÀning ger lÀsförmÄga
Genom vÄrt examensarbete ville vi fÄ svar pÄ om en kvarts höglÀsning per dag i tre veckors tid kunde öka lÀsförmÄgan, det vill sÀga lÀsförstÄelse och lÀshastighet, hos elever i Ärskurs fyra. För att undersöka om detta var möjligt utarbetade vi en enkel kvantitativ inriktad metod, bestÄende av tre positivistiska tester, för att kontrollera lÀsförstÄelse och lÀshastighet. Dessutom gjordes ostrukturerade hermeneutiska observationer av eleverna under tiden projektet pÄgick. Kontrollerna genomfördes bÄde före och efter en tre veckor lÄng lÀsperiod, dÄ eleverna i hemmen övade höglÀsning med sina förÀldrar. Det sammantagna resultatet visar bÄde positiva och negativa förÀndringar, men dÄ vi kunnat finna förklaringar till de negativa resultaten, kan vi pÄstÄ att vÄr metod ger ökad lÀsförmÄga..
To work in project - a way to link instruction in Multimedia B with reality
Detta examensarbete behandlar möjligheterna att genom projektarbete verklighetsförankra Àmnet Multimedia B pÄ gymnasiet.
Undersökningen har utgÄtt frÄn aktionsforskningens principer, vilket innebÀr att jag undersökt och reflekterat kring min egen undervisning i Multimedia B. Litteraturstudier, utvÀrderingar och intervjuer har kompletterat de egna observationerna.
Arbetets syfte Àr i första hand att undersöka om en viss metod, i det hÀr fallet projektarbete, kan skapa större verklighetsförankring i ett Àmne. Samtidigt Àr ocksÄ syftet att ta reda pÄ elevernas syn pÄ verklighetsförankring, hur de ser pÄ lÀrarens roll i ett projektarbete och vilka för- och nackdelarna Àr med att arbeta i projekt.
Trageton-metoden : Ett sÀtt att arbeta med lÀs- och skrivinlÀrning i de yngre Äldrarna
Syftet med fallstudien var att undersöka vad eleverna i klassen tyckte om att arbeta med Trageton- metoden men ocksÄ vad pedagogen hade för erfarenheter vid anvÀndningen av denna metod. Undersökningen som gjordes under fyra veckors period visar att elever och pedagog, i klassen som observerades, allmÀnt har en ganska positiv instÀllning till denna metod. Att skriva sig till lÀsning genom datorn passade eleverna dÀr de ocksÄ fick skapa egna böcker vilket resulterade i sjÀlvkÀnsla och motivation. Pedagogens variation av olika metoder passade de elever som fanns i klassen, dÄ hon hade anpassat denna till elevernas kunskapsnivÄ..
Hur lÀr lÀroboken? : Om hur krig förklaras och förmedlas i historielÀroböcker pÄ grundskolan och gymnasiet
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka pÄ vilka sÀtt krig förklaras och förmedlas i tre grundskolelÀroböcker och i lika mÄnga gymnasielÀroböcker. De fyra krig jag har valt att fokusera pÄ Àr: TrettioÄriga kriget, Napoleonkrigen, Andra vÀrldskriget och Vietnamkriget. Min metod bygger pÄ en metod av Halvdan Eikeland och pÄ Tom Wikmans tio principer för en god lÀrobok. Mina resultat visar att lÀroböckerna genomgÄende Àr ganska dÄliga pÄ att förklara orsakerna till de fyra krigen. LÀroböckerna Àr heller inte speciellt elevaktiva utan upplevs som slutna texter.
Förebyggande ÄtgÀrder mot illegal graffiti : En ekonometrisk studie av hur otillÄten graffiti pÄverkas av situationella ÄtgÀrder
Ănda sedan graffiti började förekomma i Sverige för ca 20 Ă„r sedan har den, nĂ€stan utanundantag, stĂ€ndigt ökat i omfattning. Sveriges kommuner har försökt bemöta den illegalagraffitins framfart med olika sorters förebyggande Ă„tgĂ€rder. Dock har dessa metoder sĂ€llanutvĂ€rderats kvantitativt, och resultaten av de implementerade Ă„tgĂ€rderna Ă€r ofta osĂ€kra. Syftetmed denna studie Ă€r att med ekonometrisk metod utvĂ€rdera tvĂ„ av dessa metoder; lagligavĂ€ggar och snabbsanering. FörhĂ„llandet mellan dessa Ă„tgĂ€rder och anmĂ€lda graffitibrottundersöks med OLS-regressioner genomförda för en panel med 172 svenska kommuner underperioden 1996-2004.
Att förÀndra anstÀlldas beteende genom e-learning : En fallstudie pÄ Stena Line
Den hÀr fallstudien syftar till öka kunskapen om hur Stena Line kan förbÀttra service genom lÀrandet frÄn en e-learning utbildning samt om personalen har ett behov av uppföljning, och i sÄ fall hur den ska utformas. Vi ville Àven öka vÄr kunskap om hur Stena Line kan förÀndra de anstÀlldas beteenden med hjÀlp av e-learning och vilka förutsÀttningar som krÀvs för att personalen ska bli motiverade till att förÀndra sitt beteende.Fallstudien har genomförts genom metodkombination. TillvÀgagÄngssÀttet har varit att inledningsvis dela ut en enkÀt, kvantitativ metod, för att skapa oss en uppfattning om arbetsplatsen. DÀrefter genomfördes semistrukturerade person-, och gruppintervjuer med ett strategiskt urval, kvalitativ metod, med en intervjuguide som utformats med hÀnsyn tagen till enkÀtens resultat. Det kvalitativa tillvÀgagÄngssÀttet har varit vÄr huvudsakliga metod.Vi har kommit fram till att hur utbildningen presenteras Àr viktigt för hur den mottas hos anstÀllda, vilket i sin tur pÄverkar resultatet av utbildningen.
Man köper ju inte asfalt med hjÀrtat : En studie av tonalitet i bruk pÄ NCC
I denna uppsats undersöker jag hur tonalitetsbegreppet uppfattas och anvÀnds av medarbetare pÄ NCC, och hur begreppet relaterar till det diskursanalytiska begreppet stil. Mitt material bestÄr av intervjuer med medarbetare pÄ NCC och fyra sÀljande webbtexter frÄn NCC:s webbplats. Jag tillÀmpar diskursanalys som metod i min analys av intervjuerna och diskursanalytisk stilanalys som metod för webbtexterna. Resultatet visar att diskursen om tonalitet innehÄller mÄnga olika uppfattningar om begreppet och vad syftet med kommunikationen Àr, men att stil som identitet och Faircloughs modell för stilanalys ÀndÄ kan vara ett vÀrdefullt analysverktyg för att förstÄ och analysera det som avses med tonalitet. För att tÀcka in alla aspekter som avses med tonalitet pÄ NCC bör dock fler analyskategorier anvÀndas..
Hur anvÀnds verksamhetsmÄl och mÄtt för att styra kommunala förvaltningar? - en fallstudie av Landskrona kommun
Syfte: Att beskriva och analysera Landskrona kommuns förvaltningars utformning och anvÀndning av verksamhetsmÄtt som styrinstrument. Metod: Det empiriska materialet Àr huvudsakligen hÀmtat frÄn olika kommunala dokument, sÄ som budgetskrivelser, Ärsredovisningar och interna mÄldokument. Som komplement till de skriftliga dokumenten har intervjuer med ansvariga tjÀnstemÀn genomförts. Studien Àr avgrÀnsad till att omfatta tre av Landskrona kommuns förvaltningar, de tre största. Forskningsansatsen Àr abduktiv med en kvalitativ metod.
Den medicinska turismprodukten pÄ Filippinerna
Problem: Filippinerna erbjuder idag medicinsk turism till lÀnder runt omkring, men det finns ingen forskning pÄ hur turismprodukten ser ut i kombination med medicinsk turism.Syfte: Studien gÄr ut pÄ att beskriva hur turism och medicinska faktorer bildar den filippinska medicinska turismprodukten och hur den sedan framstÀlls.Metod: Med en kvalitativ metod genomfördes, med hjÀlp av innehÄllsanalyser och en ostrukturerad intervju, analyser av tre olika hemsidor som förmedlar medicinsk turism. Dessa innehÄllsanalyser tolkades med en hermeneutisk ansats.Resultat: Studien kommer fram till att alla delar i modellen, det medicinska turismsystemet Àr viktiga för att en medicinskturismprodukt ska fungera pÄ Filippinerna. Varje kategori stÄr för sin del av den medicinska turismprodukten och alla bör anvÀndas för att skapa en sÄ bra turismprodukt som möjligt..
Ytrengöring av alfa-diamond : En studie och urval av ytrengöringsmetoder för hÄrda belÀggningar
Examensarbetets mÄl Àr att rengöra en diamantkomposit med en ytrengöringsmetod. Metoden skulle vara mera effektiv Àn den manuella sandblÀstring som anvÀnds idag för att ytrengöra detaljen.Detaljen Àr liten och har ett vitalt spÄr som ska rengöras. Detta stÀller höga krav pÄ effektiva metoder. De metoder som tas upp teoretiskt i examensarbetet Àr bland annat blÀstring, trumling och laserrengöring. Ett urval av metoderna testades.
Ny metod för dÀmpning av kvardröjande klang vid högtalaravlyssning
Rapporten beskriver hur en ny metod för dÀmpning av resonanta frekvenser har utformats och implementerats. För att undersöka dÀmpningen mÄste först rumskarakteristiken mÀtas upp och för det har olika metoder att göra detta undersökts innan ett program för mÀtning och behandling av mÀtdatan skrivits och implementerats digitalt. Flera dÀmpningsfilter har skapats och testats för att fÄ fram optimala filterparametrar. MÀtmetoden har visat sig vara instabilare Àn i teorin och kan tÀnkas fungera bÀttre genom att lÀgga till ett smalt bandpassfilter för varje frekvens, ha högre volym vid inmÀtningen samt förÀndra testsignalen nÄgot. Testerna av dÀmpningar som gjorts har inte gett önskat resultat vilket till stor del beror pÄ anvÀndningen av testsignal.
Likformighet i ledning? : Hur omhÀndertar försvarsmakten begreppet ledning?
Uppsatsen syftar till att analysera hur försvarsmakten omhÀndertar krigsvetenskapens variabler för ledning ?teknik, mÀnniska och metod? i dess tre nivÄer; den militÀrstrategiska, den operativa samt den taktiska.Metoden som anvÀnds utgörs av en kvalitativ metod som analyserar försvarsmaktens inriktande och styrande dokumentation.Resultatet visar att försvarsmakten till stor del omhÀndertar krigsvetenskapens teorier om ledningssystem.Det finns idag en otydlighet hur begreppet ledning omhÀndertas av försvarsmakten. FrÄn att historiskt varit en egenskap hos en befÀlhavare har ledning i nutid utvecklats till nÄgot som har karaktÀriserats till att utgöra ett system dÀr mÀnniskor möter metoder och teknik med syfte att skapa en planerad samordning av en given verksamhet med givna komponenter i en mer eller mindre kÀnd kontext. Ledning inom försvarsmakten definieras olika beroende pÄ vilket reglemente, doktrin eller anvisning som behandlar omrÄdet.ForskningsmÀssigt Àr ÀmnesomrÄdet Àr relativt nytt, Àven om företeelsen ledning troligvis har funnits sÄ lÀnge som mÀnniskan har Àgnat sig Ät strid och krigskonst. Genom systematisering, vetenskapligt intresse och inte minst en teknisk utveckling, har behovet av att studera krigets ledning ökat för att kunna behÄlla och utveckla krigföringsförmÄga..
Metod för att optimera missilestimator
I detta examensarbete har en metod för att optimera en missilestimator med hÀnsyn till mÀtdata frÄn skjutna skott tagits fram. Missilestimatorn Àr konstruerad som ett Kalmanfilter. Metoden utnyttjar nya mÀtsignaler samt anvÀnder sig av en kostnadsfunktion som minimeras. Val av bÄde mÀtsignaler, vilka av de extra mÀtningar som utförs vid ett skjutprov tillför extra information till missilestimatorn, kostnadsfunktion, vilket kriterie som skall vÀljas för att optimera missilestimatorn, samt minimeringsalgoritm, hur skall den optimala missilestimatorn bestÀmmas, beskrivs. Nackdelar med metoden och förslag till förbÀttringar, fortsatt arbete, diskuteras.
Melankolins anatomi - Tankar om en film - dess Àmne och metod
BAKGRUND:I bakgrunden beskrivs muntlig sprÄkfÀrdighet, lÀsaren fÄr en bild av styrdokumenten samt kursplanen i svenska vad gÀller den muntliga sprÄkfÀrdigheten. I dagens samhÀlle stÀlls det högre krav pÄ att kommunicera, dÀrför belyser vi vikten av att kunna tala för sig.SYFTE:Syftet med vÄr undersökning Àr att ta reda pÄ hur verksamma pedagoger i grundskolans svenskundervisning ser pÄ den muntliga sprÄkfÀrdigheten, hur de arbetar med talet i klassrummet samt i vilken utstrÀckning talet ingÄr vid betyg och bedömning.METOD:Intervjuer genomfördes med sju behöriga pedagoger i svenska, Är 4-9, pÄ tre olika skolor.RESULTAT:Resultatet visar att pedagogerna anser att det Àr viktigt att arbeta med den muntliga sprÄkfÀrdigheten, men faktorer som nÀmns som svÄrigheter Àr gruppstorlek, tidsbrist samt vaga mÄl i kursplanen i svenska gÀllande talet..
Interpretation av dubbelgreppspassager i violarepertoar
Syfte: Syftet med detta arbete har varit att utveckla mig som interpret genom att skaffa mig en bredare kunskap om hur dubbelgrepp och ackord nyttjas inom olika epoker av klassisk konstmusik skriven för viola.FrÄgestÀllning: Kan kÀnnedom om dubbelgreppens (inklusive ackordspelets)musikaliska funktion, kompositörernas syfte med dem och de olika epokernas ideal för dubbelgreppsspel, hjÀlpa mig i mitt eget utförande och interpretation av dubbelgrepp?Metod: Min metod har varit att först vÀlja ut ett antal dubbelgreppspassager ifrÄn olika epoker inom klassisk konstmusik och sedan intervjua ett antal olika teoriprofessorer och musiker om hur dessa bör interpreteras. Slutligen har jag övat pÄ passagerna och gjort inspelningar av mina egna interpretationer av dessa..