Sök:

Sökresultat:

26467 Uppsatser om Litterär metod - Sida 21 av 1765

Bildens betydelse i matematikboken

Under vÄr verksamhetsförlagda tid upplevde vi att bilder i matematikboken inte anvÀndes i sÀrskilt stor utstrÀckning i undervisningen. DÀrför valde vi att göra en lÀromedelsgranskning i tre matematikböcker för Ärskurs Ätta. Vi gjorde en semiotisk tolkning för att se om bildernas tyngdpunkt var pÄ Àmnet eller pÄ mottagaren. Vi sorterade bilderna i tre kategorier för att undersöka hur stor del av bilderna som Àr möjliga att anvÀnda sig av i undervisningen. Vidare tolkade vi bildernas lÀsbarhet genom att anvÀnda en metod som heter BLIX.

SvÄrigheter inom SFI : Hur yttrar de sig och vilka metoder anvÀnds för att motverka dom?

Syftet med arbetet Àr att ta reda pÄ hur de svÄrigheter som förekommer inom SFI yttrar sig, enligt tre lÀrare som arbetar i en kommun i Sverige och vilka metoder som anvÀnds, för att motverka de svÄrigheter som förekommer.Metoden Àr att intervjua tre lÀrare och sedan göra en tematisk analys, dÀr fem teman bildats, som stÄr för de största svÄrigheterna. Dessa Àr resursproblematik, metod och anpassningsproblematik, kulturell/religiös problematik, psykisk problematik och bristande metakognitiv insikt. Metod och didaktik Àr ytterligare ett tema som bildats och som stÄr för de metoder som anvÀnds för att motverka de svÄrigheter som förekommer.Resultatet överensstÀmmer med tidigare forskning vad gÀller de svÄrigheter som förekommer. Dock visar forskningen pÄ fler metoder som visat sig effektiva för att motverka svÄrigheterna, Àn vad respondenterna nÀmner.Slutsatsen Àr att det rÄder brist pÄ metoder som krÀvs för att kunna anpassa undervisningen efter varje individs behov, bÄde vad det gÀller sprÄkinlÀrningen, men ocksÄ metoder för att höja elevernas motivation..

Att plocka russinen ur kakan : Fyra pedagogers erfarenheter av att frÀmja elevers sociala kompetens i skolan

SammanfattningSyftet med den hÀr uppsatsen Àr att bidra med kunskap om pedagogers erfarenheter av att arbeta för att öka elevers sociala kompetens, de olika hinder och möjligheter pedagogerna kan uppleva, dÄ de blir erbjudna att arbeta utifrÄn en metod som de fÄtt kompetensutbildning inom. Undersökningen Àr gjord med kvalitativa intervjuer av fyra pedagoger. I resultatet framgÄr att pedagogernas arbete för att frÀmja elevers sociala kompetens genomsyrar hela verksamheten, de arbetar inte endast under nÄgon lektion i veckan med social kompetens. Resultatet visar att pedagogerna inte arbetar utifrÄn en viss metod, utan anvÀnder sig av mÄnga olika material, trots att alla fyra pedagoger nyligen fÄtt kompetensutbildning inom en viss metod. Det framkom att endast en av de fyra pedagogerna berÀttade om nya upplevelser av hur man kan arbeta för att öka elevers sociala kompetens, genom deras kompetensutbildning inom en metod.

BTI, en pedagogisk interventionsteknisk metod för barn med autism : En studie kring nÀr en metod initierad av Barnhabiliteringen pÄ uppdrag av förÀldrarna gÄr in i förskolans och förskoleklassens verksamhet styrd av lÀroplaner och skollag

Syftet med den hÀr studien Àr att synliggöra hur BTI-metoden anvÀnds i förskolans och förskoleklassens pedagogiska verksamhet och sÀtta det i relation till förskolans och förskoleklassens lÀroplan och gÀllande skollag. Syftet Àr ocksÄ att fÄ en förstÄelse för hur en pedagogisk interventionsteknisk metod riktad mot en individ, kan pÄverka förskolans och förskoleklassens pedagogiska verksamhet. Vi har tittat pÄ tidigare studier som gjorts kring anvÀndandet av BTI men det finns vÀldigt lite forskning pÄ det hÀr omrÄdet. De teoretiska utgÄngspunkterna bestÄr av Skinners teori operant betingning som kommer frÄn behaviorismen och den sÀtter vi i relation till ett sociokulturellt perspektiv och ett hÀlsoperspektiv. I analysen problematiserar vi kring de konsekvenser en pedagogisk interventionsteknisk metod kan fÄ för förskolans och förskoleklassens verksamhet med hjÀlp av dessa teorier och vÄr empiri.

"Att fÀrga skolan med verkligheten" : En studie i bemötandet av kulturell mÄngfald

I denna studie har författarna utifrÄn intervjuer och enkÀter försökt se samband mellan kulturell mÄngfald och undervisning. PÄverkar den kulturella mÄngfald som finns i skolan undervisningen och relationen mellan elev och lÀrare?Tre lÀrare pÄ tre olika skolor i Sverige har genom kvalitativa intervjuer svarat pÄ en del frÄgor och delat med sig av sina erfarenheter.Interkulturell pedagogik Àr en metod som tar stor del i denna uppsats dÄ författarna undersöker om interkulturell pedagogik Àr en lÀmplig metod för att bemöta kulturell mÄngfald i skolan. .

Vilken metod inom den traditionella kinesiska medicinen (tcm) kan hjÀlpa mot stressrelaterade sjukdomar?

Bakgrund: FolkhÀlsoproblemet stress har bara ökat under senare Är och flertalet sjukdomar uppkommer ur stress. Det finns olika stresshanteringsmetoder, men den kinesiska medicinen som stresshantering Àr inte sÄ vanligt Àn. Hur kan den kinesiska medicinen pÄverka stressen hos individen? Syfte: Vilken metod inom den traditionella kinesiska medicinen(TCM) kan hjÀlpa mot stressrelaterade sjukdomar? Metod: En litteraturstudie genomfördes med tio utvalda artiklar som analyserades och sammanstÀlldes till en rapport. Resultat: Akupunktur, akupressur, qigong har visat sig vara bra redskap till stresshantering.

Kusin Vitamin : En studie om vitaminförpackningars olika attribut

Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka vilka förpackningsrelaterade attribut som utgör en tilltalande vitaminförpackning.Metod: Studien lutar sig pÄ en kvalitativ metod och för att fÄ fram material som svarar pÄ syftet har intervjuer med Ätta stycken respondenter genomförts.Slutsats: De slutsatser som dragits Àr att mellanstora rundade förpackningar medskruv/?plopp?-lock föredras samt att blÄtt och grönt Àr attraktiva fÀrger för vitaminförpackningar. Tydlig, bÄde innehÄlls- och utformningsmÀssig, information Àr Àven av stor vikt..

LÀmplig förÀlder? En beskrivning av den metod som kuratorn anvÀnder vid den psykosociala utredning som görs i samband med Àgg och spermadonation

Denna uppsats syftar till att beskriva den psykosociala kuratorsutredning som görs vid Àgg- och spermadonation av heterosexuella par. Studien avser den metod som kuratorerna anvÀnder vid denna utredning och görs pÄ uppdrag av kurator Viveca Ekdahl ? Lindgren, enhetschef för kuratorsverksamheten ? OSS SU/Sahlgrenska. UtifrÄn syftet Àr frÄgestÀllningarna följande:? Vad anvÀnder kuratorerna för metod nÀr de arbetar med den psykosociala utredning som görs i samband med Àgg ? eller spermiedonation? ? Vad syftar denna utredning till?Jag ville ocksÄ undersöka:? PÄ vilket sÀtt vÀrderingar pÄverkar utredningenStudien har en deskriptiv ansats dÄ den syftar till att beskriva metoden och utgÄr frÄn en kvalitativ metod.

Organizational Behavior Management (OBM) och feedback : En metod för konflikthantering

En konsult vid företagshÀlsovÄrden i Norrland anvÀnder sig av Organizational Behavior Management (OBM) för att hantera konflikter. Konsulten beskriver metoden som ?att det Àr inte problemet som Àr problemet, utan det Àr lösningen som Àr problemet?. I OBM fokuseras inte pÄ vad som har hÀnt eller vad anstÀllda kÀnner, utan pÄ beteendet, d.v.s. det som de anstÀllda gör och sÀger i en given situation.

Interaktiv kontakthantering i diskussionsforum med Ajax

etta arbete undersöker den i mÄnga omrÄden bristande interaktivitet som rÄder bland webbapplikationer, i synnerhet inom webbaserade diskussionsforum, och söker förbÀttra denna aspekt genom nyttjandet av tekniker för att utföra serverförfrÄgningar utan att störa anvÀndarens interaktion med webbsidan. En prototyp av ett XML-baserat diskussionsforum innehÄllande tre specificerade funktioner för ökad interaktivitet och responsivitet har utvecklats med en metod kallad Ajax. Resultaten har visat att Ajax Àr en lÀmplig metod för att utöka interaktiviteten och responsiviteten i ett diskussionsforum. Ett antal uppslag till vidare arbete har presenterats och möjligheterna att nyttja delar av den implementerade funktionaliteten som grund för ett större projekt har bedömts som goda.

Empowerment som metod för ökad livskvalitet vid diabetes.

Inledning: Information och undervisning Àr en stor del av omvÄrdnadsarbetet vid vÄrd av patienter med kronisk sjukdom. Diabetes Àr en sjukdom dÀr det Àr tydligt att en lyckad information och utbildning till patienten kan vara skillnaden mellan svÄra komplikationer och en fungerande vardag. Bakgrund: I bakgrunden har tre huvudbegrepp presenterats. Empowerment Àr ett begrepp som har vÀxt sig starkt inom omvÄrdnadsÀmnet under de senare decennierna och innebÀr att patienten sÀtts i fokus. Vid litteraturgenomgÄng beskrevs begreppet som det ideala sÀttet att bedriva patientundervisning.

Lean Production i ett byggprojekt : Kan Lean Production ge fördelar i byggbransschen?

Detektion av gaslÀckor anvÀnds i en mÀngd olika applikationer som till exempel kvalitetskontroll av kylskÄp, lokalisering av skador pÄ kablar och lokalisering av brÀnslelÀckor i brÀnsletankar.Denna rapport undersöker förbÀttring av detektionsalgoritmen i en existerande vÀtgasdetektor.CUSUM algoritmen Àr en enkel men kraftfull metod för att snabbt detektera smÄ Àndringar i nivÄn av en signal. Denna metod Àr anpassad till det dynamiska beteendet i sensorn som anvÀnds för att spÄra vÀtgaslÀckorna och Àven utvÀrderad pÄ omfattande mÀtningar utförda pÄ lÀckor med kÀnda storlekar. Resultaten visar att anvÀndning av den föreslagna detektionsalgoritmen innebÀr en betydande ökning av detektorns prestanda. SÀrskilt bra blir resultatet pÄ smÄ lÀckor..

LÀsinlÀrningsmetoder : En kvalitativ studie om pedagogers val av metod för lÀsinlÀrning

The purpose of this study is to investigate the reading methods that pedagogues, active in classes 1-3, use in the first stage of learning to read and how they consider their own choices of methods. In the theoretical background I sort out the basic differences between synthetic and analytic methods of acquiring the skills of reading. The analytic reading method means that the skills of reading starts with the complete text in order to later analyze the parts of the text. The synthetic method approach is based on a reading method where the parts are linked as a whole. The two methods are considered antipodes but can also be looked upon as complements in the current governing documents.

RR 22 vs ny IAS 1 - en jÀmförelsestudie

Syfte: Syftet med föreliggande uppsats Àr att göra en jÀmförelse mellan RR 22 och IASB: s utkast till ny IAS 1, samt analysera och diskutera vad skillnaderna kom-mer att fÄ för konsekvenser för de finansiella rapporterna. Metod: För att kunna uppfylla vÄrt syfte med föreliggande uppsats har vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod. Vi har ocksÄ haft ett abduktivt synsÀtt. Slutsatser: Genom vÄr jÀmförelse och analys har vi kommit fram till att redovisningen blir striktare och mer detaljerad, vilket ökar jÀmförbarheten mellan olika företags finansiella rapporter, nÀr IASB: s utkast till ny IAS 1 börjar gÀlla Är 2005..

Barn kan sÀga allt sjÀlva genom lek

I vÄrt arbete belyser vi hur tvÄ kommunala skolor i Perugia, Italien, tar tillvara pÄ leken som ett redskap/metod inom undervisning. Vi har tagit del av vad som stÄr i den italienska lÀroplanen om lek och hur de lÀrarstuderande upplever att lÀrarutbildningen i Perugia stÀller sig till lek som en del av barns lÀrande. I teoribakgrunden definierar vi begreppet lek samt presenterar tre teoretiska inriktningar kring lek. VÄr huvudfrÄga lyder; Vilken syn har nÄgra aktörer inom det italienska skolvÀsendet ifrÄga om leken som pedagogiskt redskap/metod? Vi valde att anvÀnda oss av enkÀter, intervjuer, observationer och teckningar för att samla in vÄrt empiriska material.

<- FöregÄende sida 21 NÀsta sida ->