Sök:

Organizational Behavior Management (OBM) och feedback

En metod för konflikthantering


En konsult vid företagshälsovården i Norrland använder sig av Organizational Behavior Management (OBM) för att hantera konflikter. Konsulten beskriver metoden som ?att det är inte problemet som är problemet, utan det är lösningen som är problemet?. I OBM fokuseras inte på vad som har hänt eller vad anställda känner, utan på beteendet, d.v.s. det som de anställda gör och säger i en given situation. Är OBM och feedback en verksam metod för konflikthantering? Resultaten av en litteraturgenomgång visar att om organisationen kan identifiera och prioritera nyckelbeteenden i kombination med feedback och belöningar kan prestationen ökas och organisationen kan nå förbättrade mål. Resultaten visar också på en stor brist på forskning om hur väl OBM och feedback fungerar i en arbetsplatskonflikt.

Författare

Anders Lampa

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..