
Sökresultat:
26467 Uppsatser om Litterär metod - Sida 17 av 1765
TillÀmpad Beteendeanalys - eller varför slÄss Kalle?
Syftet med uppsatsen var att beskriva och bedöma om TBA var en bra metod för att arbeta med beteendeproblem hos barn inom barnomsorg och skola.
Studien gav kunskap om beteendeterapi och behavioristerna genom historik, fakta om tillÀmpad beteendeanalys samt TBA, som var den metod jag anvÀnde mig av. Studien byggde pÄ deltagande observationer. Tre utvalda elever med olika beteendeproblem observerades och analyserades enligt TBA.
Sammanfattningsvis pekade resultatet av studien pÄ att TBA var en vÀl fungerande analysmetod för faststÀllande av beteendeproblemets typ och art. Som arbetsmetod för beteendeproblem var TBA vÀl fungerande vid enklare beteendeproblem, men behövde komplitteras vid svÄrare beteendeproblem med flera bakomliggande faktorer..
A school?s policy, documentation and support of pupils with a diagnosis.
Syftet med min uppsats Àr att undersöka vad SET-programmet och Livskunskap som ett schemalagt Àmne Àr. Men Àven hur det Àr utformat och hur dess pedagogiska metod anvÀnds i skolan. Med hjÀlp av kvantitativa enkÀter och kvalitativa intervjuer ska jag ta reda pÄ elevers i Ärskurs 7-9 och lÀrares instÀllningar till SET-programmet. Jag har kommit fram till att elever och lÀrare Àr positivt instÀllda till Livskunskap, men att det krÀvs ett lÄngsiktigt arbete och vÀlförbereda lÀrare för att uppnÄ tillfredsstÀllande resultat. MÄnga elever svarade att Livskunskapen inte hjÀlpte till att fÄ en bÀttre arbetsmiljö, eftersom att mÄnga elever inte tar det pÄ allvar.
VARFĂR UTOMHUSPEDAGOGIK I FĂRSKOLAN?
Genom denna undersökning ville vi ta reda pÄ hur man som pedagog kan arbeta didaktiskt med utomhuspedagogik i förskolan för att barnen redan i förskoleÄldern ska fÄ ett naturligt förhÄllningssÀtt gentemot naturen. VÄrt arbete kring utomhuspedagogik och hur man kan anvÀnda den som metod i förskolan grundar sig pÄ tio intervjuer och sex observationer som vi har gjort i förskolor med utomhuspedagogisk inriktning. Genom resultatet av dessa har vi fÄtt kunskap om hur man kan stimulera barns utveckling och lÀrande genom att anvÀnda sig av denna metod. Det som visade sig vara viktigt Àr att barnen befÀster sina kunskaper genom konkret inlÀrning i naturmiljö. För att ge barnen denna inlÀrning och utveckling arbetar pedagogerna medvetet med att stimulera barnens alla sinnen.
De förtrycktas teater : Antanas Mockus arbete för samhÀllsförÀndring i Bogotå
Denna kvalitativa fallstudie utgÄr frÄn det teoretiska ramverket om teorin och metoden 'de förtrycktas teater'. Augusto Boal formade 'de förtrycktas teater' utifrÄn tanken om att teatern skulle vara ett vapen för folket i förÀndring av samhÀllets strukturer och normer. Teorin och metoden appliceras pÄ fallet; Antanas Mockus teatrala aktioner för förÀndring i Bogotå. FrÄgestÀllningen gÀller Hur teater kan fungera som metod för att skapa samhÀllsförÀndring? och PÄ vilket sÀtt Antanas Mockus har anvÀnt 'de förtrycktas teater' i sitt arbete för samhÀllsförÀndring i Bogotå? Resultatet nÄr en diskussion om att deltagande Àr vitalt i skapandet av samhÀllsförÀndring och det specifikt genom teater som metod.
Proxy voting : Framtidens bolagsstyrning?
Syfte: Studien har tvÄ huvudsakliga syften. Det första Àr att beskriva hur proxy voting sker i Sverige och i hur pass stor omfattning proxy voting förekommer. Det andra Àr att analysera proxy voting utifrÄn den teoretiska bild som finns om bolagsstyrning och Àgande.Metod: Vi intervjuade nyckelpersoner i proxy voting-processen och genomförde en enkÀtundersökning med företag pÄ large cap-listan.Slutsatser: Svensk bolagsstyrning Àr i förÀndring, Àgare som visar upp ett nytt beteende. Det stÀlls krav pÄ bÀttre informationssystem hos företag för att hantera proxy voting. Delade meningar om proxy voting som metod..
ĂvergĂ„ngen till K3 : En manual för förstagĂ„ngstillĂ€mpare
Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur K3 togs fram genom att analysera remissinstansernas Äsikter och Àven ta upp fördelar och nackdelar med K3. Vidare ska vi undersöka övergÄngen till K3 och göra en sammanstÀllning i form av en manual.FrÄgor: Hur togs K3 fram och vad tyckte remissinstanserna? Vilka fördelar och nackdelar har K3? Vilka delar av redovisningen kommer att pÄverkas vid tidpunkten för övergÄngen?  Metod: Studien Àr mestadels baserad pÄ primÀrdata dÀr befintlig information om K3 framtaget av andra. Informationen Àr bland annat hÀmtad frÄn lagtexter, artiklar och elektroniska kÀllor. Uppsatsen Àr byggd pÄ en kombination av en kvalitativ metod, induktiv metod och litteraturstudie, dÀr informationen har analyserats, diskuterats och sammanstÀllts. Slutsats: K3 Àr ett regelverk som ger en vÀgledning i form av allmÀnna rÄd inom redovisning, men de Àr inte helt tvingande.
Upplevelser av att vÄrda nÀra anhörig som drabbats av stroke : Litteraturstudie
Introduktion: NÀr nÄgon i en familj drabbas av en stroke Àr det inte ovanligt att nÄgon annan i familjen blir anhörigvÄrdare. Det Àr inte endast individen som drabbas av en stroke som pÄverkas utan hela familjen berörs av sjukdomen. Syftet var att belysa anhörigvÄrdares upplevelser av att vÄrda en nÀra anhörig efter en stroke. Metod: AllmÀn litteraturstudie. Baserad pÄ 11 vetenskapliga artiklar som söktes i databaserna, CINAHL och PubMed.
Stresshantering ur ett ledarskapsperspektiv
Titel: Stresshantering ur ett ledarskapsperspektiv Författare: Lina Jonsson, Kristian Olsson, Mattias Olsson,Shabnam Tahajjod Handledare: Marie Aurell Institution: Institutionen för ekonomi och management Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, FEC 007 FrÄgestÀllning: Hur kan vi förstÄ stresshantering ur ett ledarskapsperspektiv? Metod: För vÄr uppsats har vi valt en kvalitativ metod med intervjuer som kvalitativ datainsamling. Intervjuerna hade en lÄg grad av standardisering. Slutsatser: UtifrÄn vÄr frÄgestÀllning har vi kommit fram till att det Àr vik-tigt att skapa trivsel pÄ arbetsplatsen, att det finns en trygghet och kÀnsla av att klara av arbetsuppgifterna samt att det sker ett rikligt informationsflöde mellan chef och anstÀllda för att kun-na hantera arbetsplatsens stressituation..
Ett reportage i tre tidningar: En journalistisk studie i olika tidningars arbetsprocess och slutprodukt
Detta Àr ett arbete av juridisk karaktÀr och arbetet tar fasta pÄ kommersiell hyresrÀtt. Arbetets syfte respektive avgrÀnsning Àmnar besvara frÄgor gÀllande relationen mellan parterna i hyresförhÄllandet med fokus pÄ att hitta ett underlag för hur ett hyresavtal skulle kunna utformas. Arbetet behandlar sÄledes, utöver hyreslagens regler, Àven annan relevant lagstiftning. Med annan lagstiftning Äsyftas huvudsakligen avtalslagen Arbetet Àr dels utfört med traditionell juridisk metod vilket innebÀr studier av lag, förarbeten, praxis och doktrin och dels med kvalitativ metod med hjÀlp av intervjuer.
LTG eller LÀsning pÄ talets grund- hur fungerar metoden i praktiken?
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur LTG-metoden fungerar och hur man arbetar med denna metod pÄ en skola i Mellansverige. Jag har en kvalitativ ansats pÄ mitt arbete och har dÀrför anvÀnt mig av öppna intervjuer med tvÄ lÀrare dÀr jag ville fÄ dem att beskriva hur de arbetar med metoden pÄ skolan. Dessutom genomförde jag sex barnintervjuer för att Àven fÄ barnens syn pÄ hur de lÀser i skolan samt nÄgra observationer. Det resultat jag fick fram var att man anvÀnder tre av de fem faserna i LTG-metoden pÄ skolan och att man regelbundet genomför olika tester för att kontrollera lÀsutvecklingen hos alla barn. Min slutsats Àr att LTG-metoden med sina olika faser verkar vara ett givande arbetssÀtt för bÄde lÀrare och elever eftersom man utgÄr frÄn barnens gemensamma upplevelser och erfarenheter.
Storboken : En studie om pedagogers förhÄllningssÀtt
Syftet med vÄr studie var att undersöka hur ett antal pedagoger förhÄller sig till storboken som ett pedagogiskt verktyg vid barns lÀsinlÀrning i skolan. För att besvara syftet med tillhörande frÄgestÀllningar intervjuades tre specialpedagoger samt fyra grundskolelÀrare. Intervju som metod valdes för att lÀttast kunna redogöra för pedagogernas förhÄllningssÀtt till metoden.   Studiens resultat kan sammanfattas med att bÄde lÀrare och specialpedagoger Àr positiva till storboken som ett pedagogiskt redskap för lÀsinlÀrning. Ett centralt resonemang som uppmÀrksammades i studien var att storboken möjliggör en gemensam lÀsupplevelse. Sambandet mellan lÀsinlÀrning och sjÀlvkÀnsla visade sig vara starkt utifrÄn de intervjuades uppfattningar om barns tidiga lÀsinlÀrning.
Att ge för att fÄ : En undersökning av produktens betydelse vid donation till vÀlgörenhet
FrÄgestÀllning: Vilken uppfattning har bankanstÀllda om begreppet whistleblowing och begreppets anvÀndning som metod för internrapportering?Hur tror bankanstÀllda att deras arbetssituation kommer att pÄverkas av anvÀndandet av whistleblowing som internrapportering?Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att utveckla förstÄelsen för anstÀlldas uppfattning om begreppet whistleblowing och anvÀndandet av whistleblowing som en metod för internrapportering i den befintliga organisationen och verksamheten.Metod: Studien utfördes med en abduktiv ansats och en kvalitativ undersökning utfördes för datainsamling, det i form av semistrukturerade intervjuer med sju anstÀllda pÄ tre olika banker. Resultatet frÄn intervjuerna analyserades med hjÀlp av en tematisk analysmetod.Slutsats: Studien visar att flertalet av respondenterna vet om att det finns interna rapportsystem inom organisationen men inte hur de ska anvÀnda de om det skulle bli aktuellt. De vet heller inte nÄgot om att Finansinspektionen har kommit med nya regler som behandlar just detta. De sÀger sig vara positiva till att det finns möjlighet till att rapportera internt men skulle helst undvika att behöva rapportera sjÀlva om det var möjligt.
A standardized method for evaluating trueness and precision of intraoral scanners ? in vitro accuracy
Bakgrund. En gyllene standard för att bestÀmma noggrannheten för intraorala scannrar
existerar inte. Intraorala scannrars prestanda som ges av olika leverantörer Àr inte fullt
jÀmförbara. Det finns ett behov att standardisera och ta fram oberoende försöksupplÀgg för att kunna jÀmföra intraorala scannrar.
MÄl. MÄlet med studien var att beskriva och utvÀrdera en ny metod för att bestÀmma
noggrannheten av intraorala scannrar genom ett standardiserat in vitro testförsök och att
anvÀnda metoden för att berÀkna noggrannheten pÄ en kommersiell intraoral scanner.
Material och metod.
K2- och K3-regelverket : Ett intressentperspektiv
Syfte:                                 Syftet med denna uppsats Àr att belysa K2- och K3-regelverket och deras skillnader utifrÄn bankers perspektiv. Vi vill Àven utifrÄn bankers syn analysera vad K2- respektive K3-regelverken har för pÄverkan pÄ redovisningars helhetsbild kopplat till grundlÀggande principer.Teori:                                 I den teoretiska referensramen presenteras underlag som Àr till för att skapa förstÄelse kring vÄrt valda Àmne. I referensramen presenteras K2- och K3-regelveken och deras skillnader, grundlÀggande principer rörande redovisning, intressentteorin och institutionell teori.Metod:                               Den metod som anvÀnts Àr kvalitativ metod med induktiv ansats. Vi har genomfört semi-strukturerade intervjuer med 4 banker.Resultat och slutsats:Studien visar att företags val av regelverk inte Àr en faktor som har betydelse vid bankers utlÄning till företag. Bankernas bedömning vid utlÄning Àr styrt utav uppfyllelse av deras informationsbehov.
?TAKK ? Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation? : En kvalitativ studie om en metod som ofta anvÀnds inom specialpedagogiken kan stödja elevers lÀs- och skrivutveckling i grundskolan.
Alla elever har rÀtt till en individanpassad undervisning enligt de styrdokument som rÄder just nu. LÀraryrket Àr ett komplext yrke som bland annat innefattar att lÀrare mÄste ha kunskap om mÄnga olika metoder, teorier och strategier för att ett positivt lÀrande ska kunna ske för alla elever i grundskolan. Syftet med den föreliggande studien Àr att studera om en metod som ofta anvÀnds inom specialpedagogiken, kan anvÀndas i grundskolan inom lÀs-och skrivutveckling som en alternativ metod i undervisningen. Metoden heter Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation, vilket förkortas som TAKK. Bakgrunden i studien tar upp vad lÀrare mÄste arbeta med utifrÄn styrdokumenten, en förförstÄelse för hur barn och elever utvecklar lÀrande utifrÄn sociokulturella perspektiv samt alternativa strategier för att utveckla sprÄkkunskaper.