Sök:

Sökresultat:

26360 Uppsatser om Litterär metod - Sida 16 av 1758

?Fröken, vet du vad?? ? samtal i förskolan, en vÀg till barns sprÄkutveckling!

Med detta arbete vill vi undersöka om personalen i förskolan anvÀnder samtalet som en sprÄkutvecklande metod Àven utanför den planerade sprÄktrÀningsstunden. I förskolan lÀgger man grunden till barnens sprÄkliga utveckling, och för att barn ska kunna utveckla sitt sprÄk mÄste de ha bl.a. vuxna som lyssnar, stödjer och bekrÀftar det barnen sÀger. VÄr litteraturgenomgÄng tar upp barnets tidiga sprÄkutveckling och hur man redan hÀr kan se att barnet Àr instÀllt pÄ kommunikation med omgivningen, samt hur man gör nÀr man samtalar för att det ska vara sprÄkutvecklande för barnen. För att fÄ en djupare kunskap om och förstÄelse för hur personalen i förskolan anvÀnder samtal har vi valt att anvÀnda oss av bÄde kvalitativ och kvantitativ metod, dvs.

Mentorskap i skolan: en metod och en möjlighet för
nyexaminerade lÀrare

Detta examensarbete belyser ett mentorskap mellan en nyexaminerad lÀrare, adept, och en erfaren lÀrare, mentor. UtifrÄn forskningsrapporter och litteraturstudier har vi studerat hur mentorskap som modell och metod för nyexaminerade lÀrare har framstÀllts. I examensarbetets bakgrund definierade vi mentorskap samt mentorns och adeptens roll, dessutom presenterade vi teorier om reflektion och lÀrande samt tidigare forskning. Syftet med studien var att visa mentorskapets för- och nackdelar som metod och möjlighet för att stödja nyexaminerade lÀrare i en framtida yrkesroll. VÄr empiriska studie, som byggde pÄ en kvalitativ metod, visade pÄ vilka uppfattningar och förvÀntningar som 54 lÀrarstudenter har pÄ mentorskap.

Bland Àlgar och bronsÄldersfolk : En jÀmförelse av tvÄ undervisningsmetoder

Syftet med det hÀr examensarbetet har varit att jÀmföra en dramapedagogisk undervisningsmetod med en traditionell undervisningsmetod. För att uppnÄ studiens syfte har vi utgÄtt ifrÄn fyra frÄgestÀllningar.1. Vilka skillnader gÄr att se i elevernas kunskaper inom ett Àmne om de har fÄtt arbeta med dramapedagogik respektive traditionell undervisning som metod för lÀrande?2. Hur upplever eleverna de olika arbetssÀtten?3.

Snigelns vandring över fÀltet : Aktionsanalys - en metod för skolutveckling

En orsak till att skolors arbetsorganisationer byggs upp av grupper, ofta i form av arbetslag, kan vara att det finns en förvÀntan att detta skall leda till skolutveckling. Med detta som grund har arbetet i sin första del strÀvat efter att utveckla ett analysinstrument i form av en metod för att trÀnga in i den övergripande frÄgestÀllningen om arbetsgruppers arbete i skolor kan sÀgas leda till skolutveckling. Arbetet att utveckla ett analysinstrument har gjorts utifrÄn ett organisations- och institutionsperspektiv pÄ skolan. I arbetets andra del ges exempel pÄ hur det utvecklade analysinstrumentet tillÀmpats. Denna tillÀmpning, dvs.

Alla Àr vÀlkomna! ? en kvalitativ studie om hur tonÄrstjejer i Angered uppfattar ungdomsmottagningens kommunikation

Titel Alla Àr vÀlkomna! ? en kvalitativ studie om hur tonÄrstjejer i Angered uppfattar ungdomsmottagningens kommunikationFörfattare Sofia StoorHandledare Jan StridUppdragsgivare Angereds NÀrsjukhus (ANS) och dess ungdomsmottagningKurs Examensarbete i Medie- och KommunikationsvetenskapInstitution Institutionen för journalistik, medie- och kommunikation, JMG, Göteborgs UniversitetSidantal 50, inklusive bilagorAntal ord 13 289Syfte Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ hur ungdomsmottagningen vid ANS kan förbÀttra sin kommunikation med tjejer, 13-24 Är, i Angeredgenom att undersöka hur ungdomsmottagningens kommunikation tas emot av mÄlgruppen idag.Metod En kvalitativ metod har anvÀnts.Material Informantintervju med kommunikationschefen för ANS samt med enhetschefen för ungdomsmottagningen vid ANS. TvÄ fokusgruppermed totalt 10 tjejer, i Äldrarna 15-18 Är, frÄn Angered.Huvudresultat Ungdomsmottagningen nÄr ut till mÄlgruppen genom olika kanaler.Vissa av dessa Àr ineffektiva dÄ mÄlgruppen varken har behov eller intresse utav dessa medan andra har visat sig fungera.Ungdomsmottagningen förlitar sig pÄ mun-till-mun kommunikation för att sprida att de finns vilket har visat sig vara en lyckad metod dÄ de flesta tjejer i studien fÄtt reda pÄ ungdomsmottagningens existensoch vad deras verksamhet kan erbjuda genom just denna metod. För att ytterligare förbÀttra kommunikationen bör ungdomsmottagningenÀven anvÀnda sig mer av t.ex. appar och andra digitala medier vilka mÄlgruppen efterfrÄgar..

?Det kÀnns som man Àr mellan den stressade staden och den lugna skogen? : En studie om nÀr en konstnÀrlig metod anvÀnds Àmnesövergripande i grundskolans senare Är

Studiens syfte Àr att se vad som hÀnder nÀr elever anvÀnder sig av en konstnÀrlig metod i grundskolans senare Är och förankra den undersökta undervisningsmetoden pÄ en vetenskaplig grund. Studiens teoretiska ram utgörs av socialkonstruktionismen och visuell kultur. De frÄgestÀllningar som studien söker svar pÄ Àr: ?Vilka förmÄgor utvecklar elever genom att arbeta med en konstnÀrlig metod?? och ?Hur blir elevers förmÄgor synliga i representationer och iscensÀttningar i arbetet med en konstnÀrlig metod?? Den empiriska utgÄngspunkten Àr elevrepresentationer, i form av tal, skrift, bild och film, samt detta kompletteras med inspelade processamtal. Kopplat till begreppet visuell kultur Àr den undersökta konstnÀrliga metoden en undervisningsstrategi som ger eleverna möjligheter att undersöka sina för-givet-taganden om en plats.

SynvÀndor : Ett kvalitativt synliggörande av synvÀndor hos studenter i gymnasiet

Studiens syfte sökte svar pÄ om det gÄr att se kvalitativt skilda sÀtt hos studenter att sjÀlva beskriva sitt eget lÀrande pÄ gymnasienivÄ. Jag ville undersöka Vad- och Hur- aspekter i studenternas svar utifrÄn Ahlbergs metod. En metod som utarbetats av Ahlberg och som gÄr ut pÄ att endast stÀlla en frÄga till respondenterna. Detta skulle i sin tur belysas med teorier inom fenomenografi med filosofiska och didaktiska infallsvinklar för att försöka ge ett vidare perspektiv pÄ svaren.Jag fann att den metodik som jag anvÀnde inte var tillrÀcklig för att sÀkerstÀlla validiteten i den empiri som insamlades. NÄgot som i sin tur omöjliggjorde den kvalitativa analys som Àr vÀsentlig för att kunna faststÀlla synvÀndor utifrÄn Ahlbergs metod. Metoden som i grunden Àr anpassad för studier pÄ universitetsstudenter under en hel praktikperiod, Àr möjligen inte lÀmplig att applicera pÄ gymnasieelever dÄ de inte uppnÄtt samma mognadsgrad.

Hur kan man motivera elever som har lÀs- och skrivsvÄrigheter?

?ADHD Àr som en snubbeltrÄd ungefÀr. Om man ser den Àr det lÀttare att lÄta bli att snubbla.?                                                                                                             Agneta Hellström Citatet stÀmmer huvudsakligen in pÄ vad denna studie behandlar. Vad sÀger litteraturen om hur vi bör behandla elever med ADHD och hur överensstÀmmer det med verkligheten? Jag har anvÀnt mig av kvalitativa intervjuer kombinerat med en litteraturstudie som metod för denna studie.

Marknadsstudie för att kartlÀgga kulturskillnader i Sverige kontra Norge

Impact AB Ă€r ett nystartat företag som specialiserat sig pĂ„ att rekrytera svensk personal till norska företag.Impact AB inriktar frĂ€mst sin verksamhet mot företag med 30-500 anstĂ€llda inom teknik, ekonomi och försĂ€ljningsomrĂ„det som har ett behov av att anstĂ€lla akademiker.ÄndamĂ„let för denna uppsats Ă€r skaffa information om hur företag, bĂ„de svenska och norska, reagerar pĂ„ olika kontaktmetoder nĂ€r Impact AB som ett nystartat företag erbjuder sina tjĂ€nster. Detta för att Impact AB pĂ„ ett effektivt och framgĂ„ngsrikt sĂ€tt ska kunna utöka sin kundbas. ErhĂ„llen information om vilka metoder som Ă€r mest framgĂ„ngsrika gör att Impact AB kan fokusera sin marknadsföring pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt för att spara bĂ„de tid och pengar.Fyra olika metoder har anvĂ€nts för att fĂ„ information om företags reaktioner. Dessa metoder har anvĂ€nts pĂ„ liknande sĂ€tt bĂ„de i Norge och i Sverige.Metod 1: Utskick via e-post med uppföljning via telefon Metod 2: Uppringning utan föranledning s.k. cold calling Metod 3: Enbart utskick via e-post Metod 4: Direktmarknadsföring via utskick med post och uppföljning via telefonUndersökningen var kvantitativ.

MÄlinmÀtning med EO/IR-sensor pÄ rörlig plattform

Detta examensarbete Àr en del av SNOD-projektet vid Totalförsvarets Forskningsinstitut (FOI), vars syfte Àr att utveckla ett sensorsystem med infraröda- och videosensorer och integrerat navigationssystem. Sensorsystemet Àr placerat i en kameragimbal och kan anvÀndas pÄ rörliga plattformar, t ex UAV:er, för övervakning och rekognoscering. Gimbalen Àr till för att möjliggöra inriktning av sensorerna i önskad riktning.Detta examensarbete behandlar en metod för inmÀtning av mÄlkoordinater frÄn den rörliga plattformen, det s k QWIP/MASP-systemet. Detta efterliknar ett UAV-system. Metoden för inmÀtning baseras pÄ ett extended information filter dÀr mÄlkoordinaterna filtreras fram.

Är MBSR en effektiv metod för att lindra stress hos friska mĂ€nniskor?: evidensbaserad litteraturstudie

Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) har framförts som en lÀmplig metod för lindring av stress hos friska, men stressade mÀnniskor. Effekten av MBSR pÄ stress hos personer utan psykiska eller fysiska sjukdomar undersöktes genom en litteraturgenomgÄng av artiklar som behandlar experimentella utvÀrderingar av MBSR. Resultaten visar att MBSR Àr en verksam behandlingsmetod, men ocksÄ att de publicerade studierna har brister vilket motiverar fler utvÀrderingar med striktare kontrollmetodik..

Genus och IT : En studie av genuspartiskhet i systemvetenskaplig kurslitteratur

Denna studie kartlÀgger systemvetenskaplig kurslitteratur som anvÀnds pÄ svenska universitet.UtifrÄn denna kartlÀggning har en ordsökning med syfte att ge en indikation pÄ genuspartiskhet itext sedan utförts. Detta har gjorts med hjÀlp av programvaran Hamlet II, ordlistor medgenuspartiska och genusneutrala ord samt ord för att beteckna generiska personer inom IT. MedhjÀlp av teorier om design science och metodologi har resultatet slutligen visat att denarbetsprocess som genomsyrat studien kan ses som en ÄteranvÀndbar metod för att undersökagenuspartiskhet i systemvetenskaplig kurslitteratur..

Kommersiella hyresavtal

Detta Àr ett arbete av juridisk karaktÀr och arbetet tar fasta pÄ kommersiell hyresrÀtt. Arbetets syfte respektive avgrÀnsning Àmnar besvara frÄgor gÀllande relationen mellan parterna i hyresförhÄllandet med fokus pÄ att hitta ett underlag för hur ett hyresavtal skulle kunna utformas. Arbetet behandlar sÄledes, utöver hyreslagens regler, Àven annan relevant lagstiftning. Med annan lagstiftning Äsyftas huvudsakligen avtalslagen Arbetet Àr dels utfört med traditionell juridisk metod vilket innebÀr studier av lag, förarbeten, praxis och doktrin och dels med kvalitativ metod med hjÀlp av intervjuer.

Gör dina egna kartor : undersökning om kartan som metod och kunskapsbyggare

PÄ vilka sÀtt kan kartor hjÀlpa oss i dagens samhÀlle? De flesta av oss har tillgÄng till en karta med GPS nÀr som helst, i vÄra telefoner. Behöver vi kartan i vÄrt dagliga liv pÄ andra sÀtt Àn genom denna (ganska) exakta positionering? Det Àr nÄgra av frÄgorna som stÀlls i detta examensarbete, dÀr kartan undersöks som metod och byggare av kunskap. I detta arbete har mitt intresse för kartor slagits samman med ett hantverksnÀra arbetssÀtt.

Analys och utveckling av en metod för distribution av data

Detta examensarbete omfattar utveckling och test av en metod för distribution av data i ett multidatabassystem. Testen av metoden har gjorts genom att den har implementerats i en fallstudie. Fallstudien berör en organisation som har behov av att integrera tre av sina databassystem. Detta för att information ska kunna utbytas mellan dessa. Integrationen av databassystemen har gjorts pÄ ett sÄdant sÀtt att de data som distribueras frÄn dessa skickas till en central databas, med SQL Server som databashanterare.Det verktyg som har valts att anvÀndas i examensarbetet för att lösa uppgiften Àr Data Transformation Services, DTS, i SQL Server..

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->