Sök:

Mentorskap i skolan

en metod och en möjlighet för
nyexaminerade lärare


Detta examensarbete belyser ett mentorskap mellan en nyexaminerad lärare, adept, och en erfaren lärare, mentor. Utifrån forskningsrapporter och litteraturstudier har vi studerat hur mentorskap som modell och metod för nyexaminerade lärare har framställts. I examensarbetets bakgrund definierade vi mentorskap samt mentorns och adeptens roll, dessutom presenterade vi teorier om reflektion och lärande samt tidigare forskning. Syftet med studien var att visa mentorskapets för- och nackdelar som metod och möjlighet för att stödja nyexaminerade lärare i en framtida yrkesroll. Vår empiriska studie, som byggde på en kvalitativ metod, visade på vilka uppfattningar och förväntningar som 54 lärarstudenter har på mentorskap. Resultaten visade att respondenterna ansåg att en mentor ska vara ett "bollplank" att utväxla idéer med, utan att ge färdiga lösningar på problemen, så att adepten kommer att utveckla sitt eget lärande som lärare/pedagog. Respondenterna ansåg vidare att en mentor är en person som ska hjälpa adepten framåt/uppåt i karriären. När det gäller mentorns utbildning ansåg respondenterna att mentorn bör vara en utbildad lärare/pedagog, men när vi applicerade kompetent och erfaren mentor istället för utbildad mentor visade respondenternas svar på skilda uppfattningar. Sammanfattningsvis påvisade vår enkät att ett stort behov och önskemål fanns av mentorskap som stöd till nyexaminerade lärare

Författare

Carina Bergdah Kristina Nygård

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..