Sök:

Sökresultat:

1701 Uppsatser om Litterär kontext - Sida 55 av 114

Tingen med de första Runorna : frÄn vÄr tiderÀknings början till ca 400 e Kr ? vad kan de berÀtta?

MÄlet med detta arbete Àr att undersöka pÄ vilken typ av föremÄl som de förstarunorna ristades, i vilken arkeologisk kontext som de har hittats, varruninskriptionen suttit pÄ föremÄlen. Jag hade ocksÄ som mÄlsÀttning att tareda pÄ vilka tolkningar som gjorts till dessa och vilka behov som kan ha legat bakom skapandet och anvÀndandet av runorna, varför det skedde just vid den tidpunkten och vilka personer som kan ha Àgt runmÀrkta ting. PeriodmÀssigt begrÀnsade jag arbetet till ungefÀr de första fyra hundra Ären av vÄr tiderÀkning med inriktning pÄ romersk jÀrnÄlder och inom Skandinavien. Information och intryck om aktuella fynd skaffade jag genom publicerad litteratur, nÄgra fÄ Internetsidor och besök pÄ Lunds historiska museum och Nationalmuseum i Köpenhamn. Eftersom runstenar Àr svÄra att datera valde jag att inte alls ta med nÄgra sÄdana.

AnvÀndarupplevelse inom mobila applikationer : En kvalitativ utvÀrdering av en befintlig utvÀrderingsmetodiks funktionalitet i en mobil kontext

Choosing the right user experience evaluation method can be difficult, choosing the right one for mobile user experience can be even more so. One major cause is that mobile usage is context dependent. Another contributing factor is that there is not one widely adopted theory or framework for user experience due to its complexity.The purpose of this study was to evaluate an existing method artifact in its feasibility for evaluating mobile applications. The chosen method, AttrakDiff2 is a self-reporting semantic differential questionnaire to evaluate the user experience of an interactive product, based on its hedonic and pragmatic qualities.A study was conducted where the participants assessed one mobile and one web application, which were later rated with AttrakDiff2. The completion of the questionnaire was conducted as a think-aloud session subsequently followed by an interview.The results suggest that the participants experience was affected more by the evaluated application style than the different platforms.

Pantrarna - En social rörelse i förorten

Syftet med uppsatsen var att undersöka Pantrarna genom att se pÄ vad för typ av social rörelse Pantrarna Àr. Sociala faktorer som lÄg bakom bildandet, deras förebilder, metoderna de anvÀnde, hur de organiserade sig och vad de ville uppnÄ undersöktes. Bakgrunden till bildandet av en social rörelse som Pantrarna var komplex och flera teorier och begrepp fick dÀrför anvÀndas för att försöka förklara kontext sÄvÀl som Pantrarna som social rörelse. Uppsatsen Àr gjord genom en kvalitativ metod bestÄende av intervjuer, innehÄllsanalys pÄ filmen om dem, observation vid deras festival, netnografisk studie av rörelsen dÀr Facebook,Youtube och deras hemsida studerats. De viktigaste resultatet som hittades var att Pantrarna Àr en social rörelse som bygger pÄ ett konfliktperspektiv dÀr de anvÀnder metoder som att storma politikers möten och genom demonstrationer.

Alla har olika svÄrigheter - lyssna

Föreliggande studie bygger pÄ ett dramapedagogiskt arbete inom en specialpedagogisk kontext. Studien har utförts pÄ en resursskola med elever i behov av sÀrskilt stöd. Syftet Àr att undersöka vilka kvaliteter pedagogiskt drama kan tillföra i arbetet med elever i behov av sÀrskilt stöd, sÀrskilt utifrÄn förhÄllningssÀtt, social interaktion och sjÀlvkÀnsla. För att nÄ detta syfte har det pedagogiska arbetet bestÄtt av att tillsammans med eleverna utföra olika dramaövningar. Vidare har eleverna skapat en musikvideo utifrÄn deras egenproducerade lÄt.

Professionell identitet : FörskollÀrares yrkesspecifika kompetenser, i en förskola pÄ vetenskaplig grund.

2011 fick det svenska utbildningsvÀsendet en ny skollag, i vilken det stÄr att utbildningen ska vila pÄ vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Tidigare studier har pÄvisat att förskollÀrare kÀnner en osÀkerhet inför vad det vetenskapliga begreppet innebÀr. Den hÀr studien syftar till att undersöka förskollÀrares yrkesidentitet och yrkesspecifika kompetenser i relation till att förskolan vilar pÄ vetenskaplig grund. Studien utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv vilket innebÀr en syn pÄ mÀnniskor som deltagare i en social interaktion dÀr handlingar och tÀnkande Àr situerade i en social kontext.  Studiens empiriska data hÀrrör frÄn fokusgrupper med förskollÀrare samt intervjuer med en lektor och en professor.

Att vara eller inte vara? : SamhÀlleliga normer och individuellt handlingsutrymme för identitetsskapande och livsvillkor

Under de senaste decennierna har det skett stora förÀndringar nÀr det gÀller synen pÄ individen och vad som kan uppfattas vara normalt eller avvikande. Denna antologi utgÄr ifrÄn hur individers livsvillkor och identitet skapas i dagens moderna samhÀlle. Samtliga bidrag utgÄr frÄn ett socialkonstruktionistiskt perspektiv i vilket fokus ligger pÄ mÀnskliga relationer, samt hur verklighetsuppfattningar konstrueras genom individens sociala samspel i samhÀllet. De olika teman som studerats Àr skilsmÀssa, homosexualitet, flyktingar och könsroller. Karin Berglund har studerat hur individen kan pÄverkas av en skilsmÀssa.

"Paddan flyttar in" En fallstudie om hur elever i grundsÀrskolan anvÀnder surfplattan i sitt lÀrande.

Abstract/Sammanfattning ProblemomrÄde För elever med funktionsnedsÀttningar Àr behovet av informations- och kommunikationsteknik mÄnga gÄnger störst och ibland Àven en förutsÀttning för att eleverna ska nÄ mÄlen i sin utbildning. LÀrare i grundsÀrskolan arbetar mycket med att finna lÀmpliga redskap och metoder som leder till lÀrande och utveckling. Forskning visar att digitala redskap som surfplattan gör undervisningen tillgÀnglig. Surfplattan har fÄtt ett genombrott i den svenska skolan. DÄ den anses ge eleverna nya förutsÀttningar till lÀrande och utveckling, medför detta att elever inom grundsÀrskolan fÄr nya möjligheter att utforska och utmana sitt lÀrande.

Kan abstrakt matematik engagera samhÀllsvetare?

Kursen Matematik B Àr gemensam för alla program pÄ gymnasieskolan idag.Knappt 40% av eleverna pÄ samhÀllsprogrammet fick IG pÄ det nationella provetlÀsÄret 08/09. Jag försöker i min undersökning hitta svar pÄ varför sÄ mÄnga avsamhÀllseleverna misslyckas med kursen. Undersökning visar att dessa elever harett stort behov av att arbeta med verklighetsanknutna uppgifter. Den abstraktamatematiken i Matematik B upplevs av mÄnga som svÄr och meningslös.Under den kvalitativa delen av undersökningen har jag observerat elever nÀr detillsammans har arbetat med att översÀtta en konkret situation i en kontext till ettabstrakt matematiskt uttryck. Resultatet av undersökningen visade att elever somarbetade tillsammans ökade bÄde sitt engagemang och sin förmÄga att lösauppgifter.

I grÀnslandet mellan hemmet och fritidshemmet : -Om vÄrdnadshavarens och pedagogens syn pÄ kommunikation och samspel mellan hem och fritidshem.

Denna uppsats handlar om samspelet mellan hemmet och fritidshemmet och hur detkan pÄverka elevens trygghet, trivsel och personliga utveckling pÄ fritidshemmet.Syftet med denna studie Àr att i viss mÄn studera vad rektorer men frÀmst vadpedagoger och vÄrdnadshavare anser om kommunikation och samverkan mellan hemoch fritidshem. Vi redogör för vad skolans föregÄende och gÀllande styrdokumentmenar om samverkan med hemmet samt ger en teoretisk bakgrund som beskriver vadforskning och litteratur sÀger om Àmnet. VÄrt teoretiska perspektiv i uppsatsen Àr detsociokulturella perspektivet som utgÄr frÄn lÀrande, kommunikation, kontext ochartefakter. Av dessa nyckelbegrepp fokuserar vi pÄ kommunikation och det lÀrandesom sker mellan pedagoger och vÄrdnadshavare nÀr eleven sÀtts i centrum fördiskussionerna. Genom skriftliga frÄgeformulÀr till vÄrdnadshavare, pedagoger ochrektorer pÄ fyra utvalda skolor samlades en mÀngd data in för att kunna belysa dettaomrÄde.

Malas Aguas en Buenos Aires - En studie av ojÀmlikhetsfÀllan och privatiseringen av vattendistributionen i Buenos Aires

SammanfattningDenna uppsats utreder sambandet mellan privatiseringsreform av vattendistribution och det teoretiska begreppet ojÀmlikhetsfÀllan. En ojÀmlikhetsfÀlla Àr ett tillstÄnd av relativ brist pÄ tillgÄngar och möjligheter, skapat och bevarat av en snedvriden institutionell miljö. VÄr frÄgestÀllning Àr huruvida ojÀmlikhetsfÀllan som fenomen bestÄr efter en genomgripande privatiseringsreform. Det fall som vi undersöker Àr Buenos Aires, som 1993 genomförde vÀrldens hittills största vattenkoncession. Koncessionen annullerades 2006, sjutton Är i förtid.

Partnerlös och Barnfri : Friheten och ensamheten med singelskap

Med denna uppsats har vi velat ta reda pÄ hur singlar över 30 Är upplever sitt singelskap samt hur de förhÄller sig till att inleda partnerskap och att skaffa barn. Singel Àr ett begrepp som inrymmer mÄnga olika aspekter och perspektiv. Genom individuella intervjuer har vi tagit del av 4 kvinnliga singlar och 4 manliga singlars egna upplevelser, alla Àr över 30 Är och bosatta i mellan Sverige. Vi har analyserat det empiriska materialet vi fÄtt fram med hjÀlp av vÄr teoretiska utgÄngspunkt som berör modernitetens samhÀlle dÀr individen skapar sin sjÀlvidentitet och livsstil utifrÄn sin kontext. Singlarna har givit oss en bild av deras liv och deras instÀllning till den norm om parrelationer och att skaffa barn som finns i vÄrt samhÀlle.

Stammande ungdomars upplevelser av kommunikativa vardagssituationer

Sammanfattning Bakgrund. Stamning Àr en talstörning som vanligtvis karaktÀriseras av repetitioner, förlÀngningar och blockeringar. Dessa symtom kan ge negativa psykosociala följder hos den stammande, sÄsom undvikanden av kommunikativa vardagssituationer (KVS). Inom forskning rÄder det brist pÄ studier om hur ungdomar som stammar upplever KVS i en svensk kontext, varför det Àr betydelsefullt att genomföra en studie i omrÄdet.Syfte. Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur ungdomar som stammar upplever olika KVS.

Flytt av trÀd : motiv, metod och exempel

I en stĂ€ndigt förĂ€nderlig stadsmiljö hĂ€nder det ofta att trĂ€d mĂ„ste tas ner pĂ„ grund av ombygg- nationer, trots att de egentligen har mĂ„nga Ă„r kvar att vĂ€xa pĂ„ platsen. Att ta ner uppvuxna trĂ€d i förtid Ă€r en förlorad investering, bĂ„de ur ett ekonomiskt och ur ett estetiskt perspektiv. Men istĂ€llet för att ta ner trĂ€den finns ibland förutsĂ€ttningar att flytta dem och ge dem en ny vĂ€xtplats. Syftet med arbetet, FLYTT AV TRÄD, Ă€r att vĂ€cka tankar och intresse kring Ă€mnet trĂ€dflytt och visa pĂ„ hur man i metoden kan finna lösningar pĂ„ olika situationer. I en framarbetad arbetsbe- skrivning skildras hur en trĂ€dflytt gĂ„r till med hĂ€nsyn till det enskilda trĂ€dets förutsĂ€ttningar och redogör för det praktiska utförandet av flytten. För att sĂ€tta arbetets tvĂ„ huvudfrĂ„gor, varför och hur, i en kontext har tre exempel dĂ€r trĂ€dflytt utförts under de senaste Ă„ren i Sverige beskrivits. Motiven bakom och omfattningen av de tre fallen skiljer sig Ă„t och visar pĂ„ metodens möjliga anvĂ€ndningsomrĂ„den. I diskussionsdelen tas bland annat potentialen i en samordningsmodell för flytt av trĂ€d upp. TrĂ€d i offentliga rum, som en gĂ„ng drivits upp pĂ„ plantskolor, borde vid Ă€ndrad markplanering utnyttjas som en resurs istĂ€llet för att tas ner. En ny vĂ€xtplats för trĂ€det skulle kunna hittas, antingen inom projektet eller via en trĂ€dförmedling sĂ€ljas vidare till ett annat projekt.

Tematiskt eller kronologiskt? : en jÀmförande studie av lÀroböcker i svenska för gymnasiet

Detta examensarbete Àr en lÀroboksstudie, dÀr tematiskt respektive kronologiskt upplagda lÀroböcker i kursen Svenska B för gymnasieskolan har jÀmförts med avseende pÄ texturval. Arbetets syfte Àr att kartlÀgga skillnader i texturvalet mellan de tvÄ lÀrobokstyperna.Tre lÀroböcker av varje typ undersöktes. För var och en av de 593 textutdragen insamlades en rad data om texten sÄsom titel, publiceringsplats (verk), publiceringsdatum, textlÀngd, författare, författarens hÀrkomst och kön, period, genre och om det finns nÄgon information om författaren i textens kontext. Resultaten kunde mestadels tas fram ur kopplade tabeller skapades utifrÄn dataformulÀret.Undersökningen visar att de tematiskt uppbyggda lÀromedlen innehÄller större andel nyare texter och större andel sakprosatexter, samt fler texter skrivna av kvinnor, Àven om situationen Ànnu Àr lÄngt ifrÄn jÀmstÀlld. I de kronologiskt uppbyggda lÀromedlen dominerar skönlitteraturen, med epiken i spetsen, stort, och den manliga dominansen bland författarna Àr större.

MetodmÀssig handlingsbarhet : En empiriskt grundad reflektion av kriteriebaserad utvÀrderingsmetodik med utvÀrdering av IT-stödet för en kÀrnprocess hos Tekniska Verken i Linköping i Linköping som kontext

Majoriteten av medelstora till stora verksamheter anvÀnder sig i dag av IT-system vars syfte Àr att stödja verksamheten vid t.ex. lagerhantering, fakturering och informationshantering. Ett sÄdant IT-system som anvÀnds inom en affÀrskontext benÀmns ofta som ett affÀrssystem. För att kunna sÀkerstÀlla att affÀrssystemet stödjer verksamhetsmÄlen bör det stödja de handlingar som existerar inom verksamheten.Ett affÀrssystem med dÄlig handlingsbarhet kommer fÄ det svÄrt att stödja de processer som existerar inom verksamheten dÄ dess anvÀndare kommer fÄ det svÄrt att uppnÄ de mÄl som har satts av verksamheten. MetodmÀssig handlingsbarhet Àr dÀrför ett vÀldigt viktigt perspektiv vid utvÀrdering och utveckling av affÀrssystem dÄ det Àr helt avgörande gÀllande hur handlingsbart affÀrssystemet kommer bli för dem som arbetar samt den nytta det kommer bidra med till verksamheten.Syftet med uppsatsen har dÀrför varit att fördjupa mig inom Àmnet handlingsbarhet.

<- FöregÄende sida 55 NÀsta sida ->