Sök:

Kan abstrakt matematik engagera samhällsvetare?


Kursen Matematik B är gemensam för alla program på gymnasieskolan idag.Knappt 40% av eleverna på samhällsprogrammet fick IG på det nationella provetläsåret 08/09. Jag försöker i min undersökning hitta svar på varför så många avsamhällseleverna misslyckas med kursen. Undersökning visar att dessa elever harett stort behov av att arbeta med verklighetsanknutna uppgifter. Den abstraktamatematiken i Matematik B upplevs av många som svår och meningslös.Under den kvalitativa delen av undersökningen har jag observerat elever när detillsammans har arbetat med att översätta en konkret situation i en kontext till ettabstrakt matematiskt uttryck. Resultatet av undersökningen visade att elever somarbetade tillsammans ökade både sitt engagemang och sin förmåga att lösauppgifter. Oberoende av om de hade ett avancerat matematiskt språk attkommunicera med eller om de använde ett enkelt språk lyckades de med sinuppgift i högre grad när deras samtal flöt ledigt under tiden de samarbetade.Intervjuerna jag genomförde visade elevernas pragmatiska inställning tillmatematikstudierna, de arbetar för att klara sina prov och få bra betyg, inte för attutveckla sin kunskap eller sin logiska förmåga.I diskussionen tar jag upp behovet av att göra matematiken mer angelägen församhällselever, både med avseende på kursens innehåll och vilka arbetsmetodersom bör utvecklas.

Författare

Margareta Wahlgren

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Sektionen för Lärarutbildning

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..