Sök:

Stammande ungdomars upplevelser av kommunikativa vardagssituationer

Sammanfattning Bakgrund. Stamning är en talstörning som vanligtvis karaktäriseras av repetitioner, förlängningar och blockeringar. Dessa symtom kan ge negativa psykosociala följder hos den stammande, såsom undvikanden av kommunikativa vardagssituationer (KVS). Inom forskning råder det brist på studier om hur ungdomar som stammar upplever KVS i en svensk kontext, varför det är betydelsefullt att genomföra en studie i området.Syfte. Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur ungdomar som stammar upplever olika KVS. Vidare undersöktes om resultatet påverkades av deltagarnas kön, ålder, svårighetsgrad av stamning och stamningsproblematik.Metod. Trettiosex deltagare, 19 män och 17 kvinnor, i åldrarna 15 - 25 deltog i studien som genomfördes på ett årligen anordnat stamningsläger för ungdomar som stammar. Studiematerialet utgjordes av en enkät innehållande frågor som berörde olika allmänt förekommande KVS.Resultat. Resultatet tyder på att stammande ungdomar som grupp upplevde att deras stamning hade en liten till måttlig inverkan på KVS och inga signifikanta skillnader erhölls beroende på könstillhörighet eller åldersgrupp. Däremot visade resultaten på att personer med svårare grad av stamning eller större stamningsproblematik upplevde mer negativ inverkan på KVS.Slutsats. Studieresultatet utgör värdefull information för logopeder som behandlar stammande ungdomar, men också för lärare, arbetsgivare och samhället i stort som stammande ungdomar dagligen kommer i kontakt med.

Författare

Ronie Saleh

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Logopedi

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..