
Sökresultat:
1701 Uppsatser om Litterär kontext - Sida 53 av 114
Religionsfrihet i en nordisk kontext : Hur bör en nordisk stat förhÄlla sig till religionsfrihet?
Uppsatsen utgÄr ifrÄn att religionsfrihet Àr en mÀnsklig rÀttighet som hÄller pÄ att fÄ allt mer internationell uppmÀrksamhet pÄ grund av dess roll i ett demokratiskt samhÀlle. Genom att ingÄende beskriva de faktorer som pÄverkar religionsfrihet och se in pÄ hur religionsfrihet förstÄs och behandlas ur en statlig synvinkel kan en rimlig förstÄelse skapas av religionsfrihet för Norden. Syftet med uppsatsen Àr att öka kunskapen om religionsfrihet för att en nordisk stat bÀttre ska kunna ta sig an morgondagens utmaningar i form av framförallt ett mera mÄngkulturellt samhÀlle. Den nordiska kontexten, en sekulÀr statsmodell samt en godtagbar religionsfrihetsmodell för framtiden Àr alla centrala delar i vilka religionsfrihet behandlas.Uppsatsen visar bl.a. pÄ att religion bör ha en naturlig plats i den offentliga sfÀren samt behovet av att diskutera och fastslÄ civilsamhÀllets och religiösa församlingars roll i framtidens Norden betrÀffande frÄgor som berör t.ex.
Skolans andra uppdrag : En kvalitativ intervjustudie av hur lÀrarearbetar med demokrati- och vÀrdegrundsuppdraget
Skolan befinner sig i en kontext dÀr diskussioner om inkludering, exkludering, normalitet och avvikelse stÀndigt aktualiseras. FrÄgor som pÄ ett eller annat sÀtt försÀtter eleverna ofrivilligt i ett inom eller utanförskap. Uppsatsen syftar dÀrför till att undersöka hur normalitet och avvikelse skapas och förstÄs av olika skolaktörer pÄ en skola, och dÄ genom empiriska undersökningar av olika skolaktörers förstÄelse av fenomenet inlÀrningssvÄrigheter hos elev. Undersökningens metod Àr kvalitativ och bygger pÄ det material som framstÀllts genom intervjuer av fyra olika skolaktörer inom samma skola. Materialet har sedan analyserats tematiskt och utifrÄn teoretiska perspektiv som normkritik och makt skapat en vidare förstÄelse för fenomenet inlÀrningssvÄrigheter hos elev.Resultatet visar att förstÄelsen av skolans idag strÀvan att inkludera kan genom uttrycket ?en skola för alla? tolkas som en prioriterad mÄlsÀttning men i realiteten nÄgot som kanske inte fungerar.
Astronomins intellektuella bas 1999 - 2013 : En författarcociteringsanalys av fÀltet astronomi
Kontext: I denna uppsats kartlades den intellektuella basen i forskningsfÀltet astronomi. MÄl: Syftet med denna uppsats var att studera strukturella förÀndringar som skett i det vetenskapliga fÀltet astronomi mellan 1999 och 2013 och identifiera dess specialomrÄden. Metod: Syftet uppfylldes med tre författarcociteringsanalyser, en för perioden 1999-2003, en för 2004-2008 och den sista för Ären 2009-2013. Totalt hÀmtades 94642 artiklar för analys frÄn de fem core-tidskrifterna Astrophysical Journal, Astronomical Journal, Montly Notices of the Royal Astronomical Society, Astronomy and Astrophysics och Publications of the Astronomical Society of the Pacific mellan Ären 1999 och 2013. Resultat: De visade sig att de största specialomrÄdena i astronomins intellektuella bas tillhörde kosmologin.
Fet och dum eller alldeles, alldeles underbar? En litteraturstudie om upplevelser av att leva med övervikt eller fetma
Ăvervikt och fetma Ă€r ett problem som finns i hela vĂ€rlden. I takt med att detta ökar, blir ocksĂ„ riskerna att drabbas av sjukdomar större hos dessa mĂ€nniskor. Förutom sĂ€mre fysisk hĂ€lsa leder övervikt och fetma Ă€ven till ökad psykisk ohĂ€lsa. Syftet med litteraturstudien Ă€r att belysa mĂ€nniskors upplevelser av att leva med övervikt eller fetma. I studien har nio vĂ„rdvetenskapliga artiklar analyserats, vilket resulterat i tre huvudkategorier.
Att tillfredsstÀlla behov med personlig assistans ur ett Self-Determination Theory-perspektiv
Personlig assistans Àr en insats inom Lagen om Stöd och Service (LSS) och en del av det samhÀllssystem som syftar till att tillgodose vÄra mÀnskliga rÀttigheter. De mÀnskliga rÀttigheterna speglar olika mÀnskliga behov och inskrÀnkningar av dessa leder till att behoven inte kan tillgodoses. För att en individ ska utvecklas, nÄ sin fulla potential och uppleva vÀlbefinnande Àr det avgörande att individens behov tillgodoses. Insatsen personlig assistans Àr en del av samhÀllets initiativ för att överbrygga de funktionshinder en individ kan uppleva med grund i de handikappolitiska vÀrdena om bland annat delaktighet och sjÀlvbestÀmmande. I detta examensarbete fokuseras pÄ dem som fÄr personlig assistans genom LuleÄ kommuns försorg, och Àr en kvantitativ inventering av tillfredsstÀllelsen av de grundlÀggande behoven autonomi, kompetens och samhörighet, samt upplevelser av delaktighet och vÀlbefinnande.
Storformen som utvecklingsplats för pianoteknik: En studie om tvÄ lÀrares syn pÄ pianotekniska problem inom storform samt allmÀnna syn pÄ pianoteknik och övning
Storform Ă€r ett viktigt element i varje pianists utveckling. För att kunna nĂ„ en optimal teknik i de olika musikaliska typerna inom storform, som sonater och konserter, mĂ„ste pianisten genomgĂ„ en vĂ€g som Ă€r full med teknisk övning. Ăvning ger i sin tur en alldeles sĂ€rskild möjlighet att vara reflekterande, samt att Ă€ga sitt lĂ€rande. Det Ă€r en utmanande och livslĂ„ng process att utvecklas som musiker. Faktiska problem med teknisk inlĂ€rning av storform i pianospel Ă€r grundlĂ€ggande i mitt arbete.
Debattens sakfrÄgor glöms bort nÀr tidningarna utser vinnare och förlorare : En kvalitativ textanalys av hur Svenska Dagbladet och Aftonbladet under fem decennier gestaltat TV-sÀnda partiledardebatter
Den hĂ€r studiens syfte var att undersöka hur den sista TV-sĂ€nda partiledardebatten innan valdagen gestaltades i Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Vi har undersökt om politiken gestaltades som spel eller sakfrĂ„ga, hur gestaltningen förĂ€ndrats över tid och vilka faktorer som avgjort vilken gestaltningsform som dominerat. En slutdebatt per decennium frĂ„n 70-talet och framĂ„t har genomgĂ„tt en kvalitativ textanalys. Ă
ren Àr 1976, 1982, 1991, 2002 och 2010.  Den kvalitativa textanalysen kompletterades med dels en kvantitativ studie som redovisar hur mÄnga gÄnger olika karaktÀristiska drag frÄn spelgestaltning förekommer i tidningarna, och dels en tillbakablick pÄ de olika valrörelserna för att sÀtta analysen i en historisk kontext.  Studiens slutsats var att vilken gestaltning som dominerar i tidningarna beror pÄ flera olika saker. En jÀmnare valrörelse skapar mer artiklar om vinnare och förlorare och ger mer spelgestaltning.
LĂ€rande genom spelande : Om spel och spelifiering i det moderna klassrummet
Syftet med studien Àr att ur ett sociokulturellt perspektiv skapa kunskap om förskollÀrares beskrivningar av kollegialt lÀrande i förskolan. Hattie (2012) och Timperley (2013) talar om vikten av det kollegiala lÀrandet. Sökningar visar att det finns brist pÄ forskning avseende förskollÀrares kollegiala lÀrande. Studiens frÄgestÀllningar rör sig om förskollÀrares beskrivningar av vad kollegialt lÀrande kan innebÀra samt deras beskrivningar av sina erfarenheter av kollegialt lÀrande. UtifrÄn det sociokulturella perspektivet ses mÀnniskor som deltagare i en social interaktion dÀr handlingar och tÀnkande Àr situerade i en social kontext (SÀljö, 2011).
Konkretisering : En lÀromedelsanalys av hur olika subtraktionsmetoder konkretiseras i lÀromedel för Ärskurs ett
Syftet med studien Àr att ur ett sociokulturellt perspektiv skapa kunskap om förskollÀrares beskrivningar av kollegialt lÀrande i förskolan. Hattie (2012) och Timperley (2013) talar om vikten av det kollegiala lÀrandet. Sökningar visar att det finns brist pÄ forskning avseende förskollÀrares kollegiala lÀrande. Studiens frÄgestÀllningar rör sig om förskollÀrares beskrivningar av vad kollegialt lÀrande kan innebÀra samt deras beskrivningar av sina erfarenheter av kollegialt lÀrande. UtifrÄn det sociokulturella perspektivet ses mÀnniskor som deltagare i en social interaktion dÀr handlingar och tÀnkande Àr situerade i en social kontext (SÀljö, 2011).
FÄr alla vara med? : En analys av MÄngkulturÄret 2006 och dess retoriska kontext.
The aim of this paper is to describe the position of the Swedish welfare state within the shaping of a Swedish national identity. This is done through the study of MÄngkulturÄret 2006, and its rhetorical context. The point of departure is that history is formed continuously in current speech and a text analytical method has been used. MÄngkulturÄret was issued by the Department of Culture as an extended perspective of Cultural politics. The rhetoric used in the official document Agenda för MÄngkultur is analyzed through a comparison with earlier official documents on the field of multiculturalism and integration.
Skapar DRM mervÀrde? En Studie i Market Timing
Denna studie undersöker huruvida aktiv strategi villkorlig en diskret regression modell (DRM) skapar mervÀrde relativt en passiv buy-and-hold strategi i form av avkastning, risk samt variationskoefficient. Modellens metod, en binÀr logistisk regression, estimerar den förvÀntade relativa avkastningen mellan en indexfond (AFGX) samt den korta riskfria rÀntan (SSVX). För estimera den relativa avkastningen mellan tillgÄngarna anvÀnder DRM data frÄn aktiemarknaden, rÀntemarknaden, obligationsmarknaden, inflationsindex samt industriproduktionsindex. Timingbeslutet görs vid varje mÄnadsskifte och kapitalet placeras i den tillgÄngen med högst förvÀntad avkastning under kommande mÄnad med start den 1:e januari 2002 och slut den 31:e december 2005.Den empiriska diskussionen visar att mervÀrdet av DRMŽs avkastning, risk och variationskoefficient kontra de fast viktade portföljerna uteblir. SÄledes blir slutsatsen att DRM inte klarar av att mÀta den förvÀntade relativa avkastningen mellan tillgÄngarna och den passiva strategin i denna kontext förblir ett bÀttre alternativ..
Europaparlamentet och skolans demokratiuppdrag
Ett av den svenska skolans mest centrala uppdrag Àr att förbereda eleverna för det samhÀlls- och arbetsliv som vÀntar efter avslutad skolgÄng. Bland annat ska eleverna förberedas att delta i demokratiska val. I Sverige har vi val till fyra politiska församlingar, varav representanter i tre av dessa församlingar har gemensam valdag vart fjÀrde Är. Den fjÀrde samlingen, Europaparlamentet, har separat valdag och dessutom hÄlls dessa val var femte Är. Uppsatsens syfte Àr att i lÀroböcker för gymnasieskolan undersöka hur valet till Europaparlamentet framstÀlls i jÀmförelse med hur valen till Riksdagen, landstingsfullmÀktige och kommunfullmÀktige framstÀlls.
Ett oskyldigt nöje : En kritisk diskursanalys av hur köp av sexuella tjÀnster konstrueras i tingsrÀttsdomar och pÄ internetforumet Flashback
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur köp av sexuella tjÀnster konstrueras, dels i tingsrÀttsdomar och dels pÄ internetforumet Flashback. Vidare vill vi undersöka om det finns likheter och skillnader mellan dessa tvÄ sprÄkliga arenor. För att uppnÄ studiens syfte utgÄr vi ifrÄn ett socialkonstruktionistiskt perspektiv och knyter an till teorier gÀllande hegemonisk maskulinitet och diskursteori. Vidare har vi tagit del av tidigare forskning som berör köp av sexuella tjÀnster med olika infallsvinklar för att bearbeta vÄrt material. I studien har kritisk diskursanalys anvÀnds för att analysera sju tingsrÀttsdomar och en trÄd frÄn internetforumet Flashback.Vi kan se att köp av sexuella tjÀnster i tingsrÀttsdomar konstrueras som nÄgot olagligt med en koppling till stigmatisering.
BerÀttelser i organisationer : en analys av hur fyra organisationer och tvÄ konsulter anvÀnder Corporate Storytelling som ett strategiskt muntligt kommunikationsverktyg
Abstact: Syftet med uppsatsen BerÀttelser i organisationer - en analys av hur fyra organisationer och tvÄ konsulter anvÀnder Corporate Storytelling som ett strategiskt muntligt kommunikationsverktyg var att öka kunskapen om begreppet Corporate Storytelling samt att undersöka hur de intervjuade organisationerna och konsulterna anvÀnde sig av verktyget i en intern kontext. Vid anvÀndandet av Corporate Storytelling inom organisationer handlar det framförallt om hur berÀttelser kan anvÀndas som ett strategiskt verktyg för att förenkla och begripliggöra olika fenomen och budskap dels för den enskilda mÀnniskan, dels mellan mÀnniskor. BerÀttelser kan exempelvis anvÀndas för att förmedla kÀnslor, politik och symbolism till medarbetare och omvÀrlden. Uppsatsen utgick frÄn ett pedagogiskt perspektiv och frÄgestÀllningarna besvarades med hjÀlp av en kvalitativ undersökning bestÄende av sex intervjuer. I uppsatsen arbetade vi utifrÄn en abduktiv metod och resultatet visade att de intervjuade organisationerna och konsulterna som medvetet arbetade med Corporate Storytelling frÀmst gjorde det i syfte att stÀrka organisationskulturen.
Ledares upplevelser av sitt ledarskap pÄ en mellanchefsnivÄ inom en offentlig verksamhet
Med utgÄngspunkt i den hermeneutiska ansatsen har vÄrt syfte varit att tolka, förstÄ och förklara ledares upplevelser av sitt ledarskap pÄ en mellanchefsnivÄ vid en offentlig verksamhet. Ansatsen innebar att arbetet med studien gÄtt frÄn del till helhet och frÄn helhet till del. Tolknings- och förstÄelseprocessen har haft sin utgÄngspunkt i författarnas förförstÄelse och litteratur. För att komma vidare i forskningsprocessen anvÀndes metoden intervjuer. Det pedagogiska forskningsintresset har grundats i de faktorer som vi frÄn början trodde skulle vara av vikt för den studerade organisationen, sÄsom vikten av kommunikation och utveckling i arbetet.