Sök:

Sökresultat:

1701 Uppsatser om Litterär kontext - Sida 52 av 114

Myndigheter och organisationers bemötande av vÄldsutsatta kvinnor. En kvalitativ studie utifrÄn kvinnors erfarenhet

Syftet med denna kvalitativa undersökning Àr att undersöka vÄldsutsatta kvinnors erfarenheter och upplevelser av bemötandet hos myndigheter och organisationer som de kommer i kontakt med dÄ de har sökt hjÀlp. Enligt feministiska vÄldsforskningen mÄste vÄldet förstÄs och tolkas utifrÄn en samhÀllelig kontext som Àr utformad av mÀns makt över kvinnor som resulterat i att mÀnnen besitter rollen som överordnad och kvinnan underordnad. Med Handlingsprogram för insatser vid vÄld mot kvinnor i Malmö som underlag, presenterar jag myndigheters ansvar och uppdrag vid bemötandet av vÄldsutsatta kvinnor som jag sedan jÀmfört och analyserat tillsammans med feministisk teori och det empiriska materialet. Insamling av empirisk data gjordes utifrÄn semistrukturerade intervjuer med sex stycken kvinnor dÀr samtliga lÀmnat en relation som innefattat vÄld. Resultatet visar pÄ att brister finns vid bemötandet hos myndigheter och organisationer.

Skolutveckling, Problemlösning eller Muntration? : En innehÄllsanalys av nÄgra texter om fortbildning

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka talet om fortbildning i en fortbildningskatalog som riktar sig till sprÄklÀrare pÄ gymnasienivÄ. Vi har fokuserat kurser som riktar sig till lÀrare med engelska som undervisningsÀmne. UtgÄngspunkten för vÄr studie Àr frÄgan om vilken syn pÄ fortbildning och kunskap som kommer till uttryck i materialet och vem som vinner mest pÄ fortbildningen: den enskilde individen eller kollektivet? Vi tror att det sÀtt pÄ vilket ett fortbildningsmaterial presenteras kan pÄverka hur materialet anvÀnds, och dÀrmed fÄ konsekvenser för bÄde lÀrare och elever. Vi vill utveckla ny kunskap om fortbildning och Àven bidra med en referenspunkt, en ögonblicksbild, för vidare forskning pÄ omrÄdet.Genom att presentera en historisk tillbakablick av fortbildningen av lÀrare i Sverige frÄn mitten av 1800-talet och fram till idag, 2007, placerade vi vÄr uppsats i en kontext ur vilken vi hÀmtade utgÄngspunkterna för vÄr undersökning.

Företag och mÀnskliga rÀttigheter -policy och diskurs inom tvÄ typer av företag

För att leva upp till uppstÀllda mÄl om mÀnskliga rÀttigheter, som aspekt av socialt ansvarstagande, anvÀnder sig svenska, transnationella företag av olika kriterier som bygger pÄ internationellt erkÀnda system. Efterlevnaden av dessa kontrolleras inom företaget. Kriteriernas innehÄll avgörs av det specifika företagets vision. Sociala företag utgÄr frÄn en social vision, dÀr det sociala ansvaret Àr huvudfokus. Konventionella företag utgÄr frÄn marknadens principer, dÀr vinstintresset Àr frÀmsta fokus.

Ett Pussel av Individer : Hur skilda upplevelser av vÀrden pÄverkar realiserandet av ett filmprojekt

Att realisera en film a?r ett unikt och kreativt projekt da?r olika akto?rer med olika yrkesroller samarbetar. Syftet med denna studie a?r att beskriva hur en manusfo?rfattare anva?nder sitt kontaktna?tverk inom den svenska filmbranschen fo?r att realisera en film. Studien redogo?r fo?r vilka upplevda va?rden, i form av fo?rma?ner, som akto?rer samskapar med manusfo?rfattaren och hur det fo?ranleder andra akto?rer att vilja delta i filmprojektet.

Manlig styrka och kvinnlig avvikelse? : Fokusgruppsintervjuer med universitets- och högskolestudenter om deras förestÀllningar om offer och gÀrningspersoner i nÀra relationer

Denna uppsats bygger pÄ tre, av mig och en annan student, genomförda fokusgruppsintervjuer. Sammanlagt intervjuades Ätta personer som alla vid tidpunkten för intervjuerna var studerande vid universitet och högskolor i stockholmsomrÄdet. UtgÄngspunkten Àr att ur ett genusteoretiskt perspektiv undersöka vilka attityder till och Äsikter kring vÄld i heterosexuella nÀra relationer som framstÀlls av intervjudeltagarna samt hur dessa i grupp, tillsammans konstruerar förestÀllningar om mÀn och kvinnor som offer och gÀrningspersoner. Valet av fokusgruppsintervjuer som metod för kunskapssökande grundar sig i, en hos mig, konstruktivistisk syn pÄ hur kunskap produceras. Detta innebÀr att jag ser pÄ kunskap som nÄgot som skapas i interaktionen mellan mÀnniskor i en viss socialt och kulturellt betingad kontext och dÀr fokusgrupperna fÄr anses representera en nÄgorlunda verklighetsbaserad sÄdan.

Hur ser medborgarna pÄ den lokala planeringen? : - en granskning av detaljplaner i VÀxjö kommun

VÄr yrkesmÀssiga erfarenhet som hÀlsopedagoger har fÄtt oss intresserade av att undersöka den pedagogiska aspekten av det lÀrande som rehabiliteringsdeltagare gör som hÀlsobefrÀmjande aktivitet i samband med en arbetslivsinriktad rygg- och nackrehabilitering vid Svenska Rygginstitutet AB. Syftet med studien Àr att undersöka om och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt en arbetslivsinriktad rygg- och nackrehabilitering bidrar till deltagarens lÀrande, insikter och befrÀmjande av hÀlsa. Fyra deltagare som genomgÄtt en sÄdan rehabilitering intervjuades. Intervjuerna spelades in och transkriberades för vidare analys utifrÄn kvalitativ narrativ metod. Undersökningens resultat visar att upplÀgg dÀr aktivt lÀrande betonas och informationsförmedling samt reflektion varvas med att praktiskt fÄ prova pÄ och erfara, gör förvÀrvande av sÄvÀl nya insikter och kunskaper som ökad förstÄelse möjligt och tillgÀngligt.

Vad Àr intelligens? : En studie av uppfattningar hos elever, studenter och lÀrare.

Syftet med detta arbete Àr att fÄ en uppfattning om synen pÄ begreppet intelligens hos ett antal personer med anknytning till skolvÀrlden. För att fÄ svar pÄ mina funderingar har jag gjort en empirisk och kvalitativ studie dÀr jag har intervjuat elever, lÀrarstudenter och lÀrare. Resultatet visar att synen pÄ vad intelligens Àr förÀndras med Älder och erfarenhet. I arbetet kan man uppmÀrksamma en trend dÀr uppfattningar förÀndras frÄn eleverna via studenterna till lÀrarna. Eleverna anser t.ex.

Se barnet pÄ nytt varje dag

Detta examensarbete handlar om synen pÄ barn som fyra pedagoger frÄn tvÄ olika förskolor förmedlar i samband med samtal kring videoobservationer frÄn de bÄda verksamheterna. Syftet med studien var att ta del av vÄra informanters tankegÄngar och resonemang kring de av oss utvalda konfliktsituationer som Àgde rum mellan barnen samt synliggöra vilka bilder av barn lÀrarna ger uttryck för i dessa diskussioner. Undersökningens frÄgestÀllningar var följande: Hur resonerar pedagoger pÄ tvÄ olika förskolor kring de av oss utvalda konfliktsituationer som utspelar sig mellan barnen pÄ respektive förskola? Vilken barnsyn Äterspeglas i pedagogernas utsagor i samband med de specifika situationerna? De metoder som vi valde var videoobservationer av barnen i deras dagliga miljö. Observationerna utgjorde sedan grunden för diskussionsmötena, dÀr vi samtalade med pedagogerna kring de av oss utvalda konfliktsituationerna.

Permanent uppehÄllstillstÄnd till syriska flyktingar : diskursanalysom ansvar, stereotyper och EU

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka den diskurs som följde i svensk media efter migrationsverkets beslut att ge syriska flyktingar permanent uppehÄllstillstÄnd.Metoden som vi har utgÄtt ifrÄn Àr kritisk diskursanalys och innehÄllsanalys. Som data har vi valt ut tolv artiklar och tvÄ TV-program.Resultatet visar att media Àger den makt som gör att de fÄr avgöra hur ett sÄdant beslut ska presenteras och diskuteras. Resultatet visar Àven att media anvÀnder idag en annorlunda diskurs jÀmfört med 1980 och 1990 talet.Media kan med sin makt avgöra vem som ska/inte ska uttrycka sig. En ?Vi? och ?De? skapas av media som skiljer mellan den etablerade och den oetablerade i samhÀllet.

InnehÄllet pÄ förstasidan : En analys av Aftonbladets och Expressens förstasidor under en 30-Ärsperiod

Syftet med den hĂ€r studien Ă€r att jĂ€mföra Aftonbladets och Expressens förstasidor under fyra olika Ă„r för att se vilka förĂ€ndringar som har skett. I kontext till detta har vi Ă€ven undersökt mediemarknadens utveckling. Åren vi har undersökt Ă€r 1977, 1987, 1997 och 2007.Undersökningsmaterialet Ă€r 182 förstasidor som Ă€r vĂ€l utspridda under de fyra Ă„ren. Vi har anvĂ€nt oss av en syntetisk vecka dĂ€r man till exempel undersöker mĂ„ndagen frĂ„n en vecka, tisdagen veckan dĂ€rpĂ„ osv. VĂ„r frĂ€msta utgĂ„ngspunkt har varit Marina Ghersettis forskning om den alltmer utbredda sensationsjournalistiken samt andra teoretiker som forskar inom samma omrĂ„de.Den kvantitativa studien visade att brott förekommer mest som huvudnyhet pĂ„ förstasidorna samt att det förekommer mer nyheter om kĂ€ndisar Ă€n vad det gjorde för 30 Ă„r sedan.

JÀmstÀlldhet ? en otydlig vision med svenskhet som norm : en genusvetenskaplig fallstudie och intersektionell analys av jÀmstÀlldhetsarbete i en kommunal kontext

This is a case study of work for gender equality, performed by the Employment and Competence Centre (Arbets- och kompetenscenter) in the municipality of Botkyrka. The aim of the study is to explore how gender equality is understood in the context of a municipality, and what underlying assumptions this understanding is based upon. The questions raised are; How is gender equality understood by the personnel? How do they understand gender? To what extent are women and men seen as homogeneous groups and what differences are (un)visible? What other power hierarchies besides gender are seen as important when working for gender equality? The analysis show that gender equality is a blurry vision, mainly understood in terms of equal conditions and rights, equal results for male and female participants and equal amount of women and men employed. Gender is seen as a binary system and differences between the genders are highlighted.

Ingen har lÀngre sig sjÀlv i sin hand : Queerperspektiv pÄ Kerstin Söderholms diktsamling Ord i natten

I min uppsats har jag undersökt Kerstin Söderholms diktsamling Ord i natten, dels kontextuellt och dels ur ett queerperspektiv. Söderholms lyrik kan utan problem placeras in en modernistisk kontext. De modernistiska uttrycken Àr i sig intressanta att granska ur ett queerperspektiv. Den genomgÄende gemenskapsproblematiken yttrar sig pÄ ambivalenta vis i Ord i natten. TillstÄnd av nÀrhet förankras i en materiell diktvÀrld, medan avstÄnd frÄn gemenskapen kan kopplas till ett transcenderande tillstÄnd.

En i mÀngden, men ÀndÄ inte

De internationellt adopterade har ett biologiskt samt ett etniskt ursprung som skiljer sig frÄn majoriteten i det land de Àr adopterade i. De internationellt adopterade har tvÄ uppsÀttningar förÀldrar, de biologiska förÀldrarna och adoptivförÀldrarna. Den symboliska interaktionismen menar att en mÀnniskas identitet utvecklas i samspel med andra mÀnniskor som Àr viktiga för individen. Studiens syfte Àr att undersöka fem internationellt adopterades upplevelser av att leva i Sverige och hur de konstruerar sig en adekvat identitet. DÄ studien har sin grundlÀggande utgÄngspunkt frÄn den symboliska interaktionismen granskar den i sin helhet den betydelse som interaktionen har för de adopterades identitetsutveckling.

TerrÀnggenerering och dess pÄverkan pÄ spelupplevelse

Kontext. Inom speldesign Àr terrÀng ofta en viktig aspekt, sÀrskilt i sammanhanget med spelare som ska aktivt interagera med terrÀng. Dess utformning och design kan bÄde positivt och negativt pÄverka hur spelaren uppfattar spelet.MÄl. I detta arbete beskrivs ett arbete i terrÀnggenerering och om terrÀng kan pÄverka spelaren i ett interaktivt media för att fÄ bÀttre förstÄelse inom Àmnet. Har terrÀngen en pÄverkan pÄ hur spelaren uppfattar situationer i spel samt deras sÀtt att spela? Kan den pÄverka om de uppfattar upplevelsen som negativ eller positiv? Vad Àr mest pÄverkande för en spelare och hur?Metoder.

Fackföreningarna mot framtiden : En studie om fackföreningarnas legitimeringsprocesser

I takt med att den svenska arbetsmarknaden blir allt mer globaliserad, individualiserad och flexibel stÀlls nya krav pÄ fackföreningarnas tjÀnster. FrÄn att under en lÄng tidsperiod ha kunnat vila pÄ den svenska partsmodellens goda rykte, talas det nu om att fackföreningarna mÄste anta en ny roll och nya strategier för att överleva pÄ arbetsmarknaden. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur fackföreningar inom tjÀnstemannasektorn diskursivt konstruerar sin roll pÄ arbetsmarknaden samt legitimerar sin verksamhet. Materialet som har anvÀnts har bestÄtt av handlingsprogram och videor frÄn TjÀnstemÀnnens Centralorganisation och dess tvÄ största medlemsförbund Unionen och Vision. PÄ materialet har vi utfört en diskursanalys dÀr Foucaults diskursbegrepp har stÄtt som teori.

<- FöregÄende sida 52 NÀsta sida ->