Sök:

Sökresultat:

1701 Uppsatser om Litterär kontext - Sida 31 av 114

SlakthusomrÄdets urbana odlingscenter : En produktion- och utbildningsplats i Stockholms nya matkvarter

Vi har trĂ€dit in i det urbana Ă„rhundrade. Idag bor vi för första gĂ„ngen fler mĂ€nniskor i staden Ă€n pĂ„ landsbygden. År 2050 berĂ€knas 80% av jordens befolning att bo i stĂ€der.Att förse den vĂ€xande urbana befolkningen med mat har visat sig vara svĂ„rt. Jordbruket som idag Ă€r uppbyggt kring en storskalig industri pĂ„ landsbygden följs av en lĂ„ng förĂ€dlingskedja med mĂ„nga mellanhĂ€nder.SlakthusomrĂ„det Ă€r en plats med en över hundraĂ„rig historia och tradition av mat- och livsmedelshantering. OmrĂ„det som anlades Ă„r 1912 och som idag Ă€r ett utav Stockholms 2 partihandelsomrĂ„den för livsmedel stĂ„r nu inför en stor förĂ€ndringsprocess.

Varför Àr minus sÄ svÄrt? : En studie om elevers uppfattningar kring subtraktion

Syftet med studien var att undersöka elevers uppfattning kring subtraktion och varför de uppfattar subtraktion som svÄrt. Detta utifrÄn vÄr egen erfarenhet att elever uppfattar subtraktion svÄrt vilket vi ocksÄ fann stöd för i litteraturen. Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med elever i Ärskurs tvÄ och fyra dÀr samma matematiska uppgifter gavs, bÄde muntligt i en kontext och skriftligt med symboler.Resultatet bekrÀftade vÄr uppfattning att elever tycker att subtraktion Àr svÄrt. Det visade ocksÄ tydligt att de muntliga uppgifterna var betydligt enklare för eleverna att lösa Àn de skriftliga. Baserat pÄ resultatet i denna studie och med stöd i litteraturen pÄstÄr vi att för en framgÄngsrik subtraktionsinlÀrning bör undervisningen utgÄ frÄn elevers verklighet och tidigare erfarenhet och gÄ hand i hand med additionsinlÀrning.

Socialt entreprenörskap pÄ landsbygden : en kÀlla för inspiration, engagemang och socialtvÀrdeskapande

För att uppnÄ mÄlet med en levande landsbygd i Sverige finns ett antal ÄtgÀrder och program vilka syftar till att utveckla landsbygden. Trots detta karaktÀriseras den svenska landsbygden av urbanisering, lÄg ekonomisk tillvÀxt och avveckling av mjölkföretag. Ur ett globalt perspektiv stÄr svenska livsmedelsproducenter pÄ landsbygden inom de gröna nÀringarna inför stora konkurrenskraftsutmaningar. Antalet mjölkföretag har halverats pÄ tio Är och det Àr nÄgot som inte sker i linje med mÄlet om en levande och livkraftig landsbygd. Landsbygden stÄr för en central del av den hÄllbara utvecklingen. Utarmningen av mjölkföretagen innebÀr negativa miljökonsekvenser och dÀrmed kan inte en hÄllbar samhÀllsutveckling nÄs.

PĂ„ modernitetens rand - om EU: s audiovisuella politik och diskursen om MEDIA

Bakgrund: Den europeiska unionen Àr idag en realitet. Mycket har hÀnt under det senaste seklet och den geografiska kontinent varpÄ det för hundra Är sedan lÄg en rÀcka politiska nationalstater ligger det idag en politisk union, en stormakt. Detta har fÄtt stora konsekvenser bÄde för vÀrldspolitiken och för den enskilda individens uppfattning om sin egen tillvaro. Min undran Àr hur detta kunnat ske. Hur kan vÀrlden förÀndras pÄ ett sÄ radikalt sÀtt pÄ bara nÄgra Ärtionden? Hur har övergÄngen frÄn nation till union kunnat gÄ sÄ snabbt? Vilka verklighetsansprÄk ligger bakom den bild av vÀrlden som presenteras utifrÄn EU.MÄl: För att analysen ska kunna sÀgas vara lyckad bör frÄgor som hur den bild av vÀrlden som manifesteras i dokumenten om MEDIA ser ut, ur vilka diskursiva strukturer som denna vÀrldsbild hÀmtar legitimitet samt hur dessa diskurser Àr relaterade till varandra ha besvarats.Metod: Diskursanalys har anvÀnts som bÄde teoretisk och metodologisk utgÄngspunkt.

FörsÀkringskassans förnyelsearbete : en studie av organisatoriskt lÀrande vid förÀndringsarbete

The Swedish government corporation FörsÀkringskassan is currently undergoing large organizational changes. Modifications are made regarding the national insurance system and work procedures. In this study we have investigated the procedures of change with the aim of identifying which pedagogical processes in work procedures that enables organizational learning. Furthermore, the study aimed at gaining insight of how the work procedures enable organizational learning in a learning organization. We have utilized case study tradition to examine specific occurrences in their natural environment to thereby understand the matter of investigation.

Medborgardialogernas betydelse för stadsutvecklingen i Sverige : - SamhÀllsplanerares upplevelser av medborgardialogernas relevans

Studiens syfte Àr att undersöka vilken betydelse planerare upplever att deras arbete med medborgardialoger har för svensk stadsutveckling. Metod för datainsamling Àr kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med aktiva planerare pÄ nationell, lokal och stadsdelsnivÄ. Intervjuerna kompletteras med en litteraturstudie av medborgardialoger. Det samlade empiriska materialet analyseras med hjÀlp av Purdys (2012) utvÀrderingsmodell för samverkansprocesser i offentlig förvaltning som bygger pÄ de tre begreppen formell auktoritet, diskursiv legitimitet och resurstillgÄng vilken Àven kompletterats med Foresters (1989) teori om planeringsprocessernas beroende av dess innehÄll och kontext. Studien visar att arbetet med medborgardialoger i Sverige idag upplevs ha en betydelse för bÄde den fysiska planeringen och för andra för staden viktiga vÀrden som den sociala sammanhÄllningen.

Ontologi/taxonomi för att stödja integration mellan KBE-applikationer

Som nÀmns i titeln till examensarbetet Àr mÄlet att integrera olika knowledge-based engineering (KBE) -applikationer till ett nytt IT-stöd. Med mÄl i examensarbetets kontext avses att skapa en begreppsmodell genom att tillÀmpa ontologi och taxonomi som en teknik i en begreppsmodellering. PÄ detta sÀtt kan ett gemensamt vokabulÀr skapas. Syftet med vokabulÀret Àr att presentera en samstÀmmig förklaring till olika begrepp samt relationerna dem emellan. DÀrav kan tolkningen av ett begrepps betydelse minimeras och pÄ sÄ sÀtt undvika "sprÄkförbistring".

Datorprogram och skolmatematik : en granskning av matematikuppgifter i didaktiska datorprogram

Studien syftar till att granska ett urval av pedagogiska datorprogram avsedda för matematik för att fÄ reda pÄ vad det Àr för typ av matematikuppgifter anvÀndaren (eleven) kan möta. Den teoretiska referensramen behandlar tre omrÄden. Dessa Àr matematik, olika sÀtt att kategorisera matematikuppgifter samt olika sÀtt att kategorisera datorprogram. Sammanfattningsvis visar resultatet att det Àr svÄrt att kategorisera matematikuppgifter strikt. Beroende pÄ val av program kan eleven möta uppgifter dÀr det matematiska innehÄllet innefattar allt frÄn ett upp till sex olika omrÄden av grundskolans matematik.

Klivet in i hemmets trygga sfÀr : Mannen som hot och utopi hos Maria Sandel

Denna uppsats har som syfte att undersöka hur mannen konstrueras hos Maria Sandel. NÄgra noveller ur Vid svÀltgrÀnsen och andra berÀttelser analyseras, liksom ett par kapitel ur Familjen Vinge, samt en episod ur Mannen som reste sig.Tesen Àr att mannen hos Sandel konstrueras i förhÄllande till hemmet. Vid detta kan man urskilja tvÄ roller. Den ena Àr mannen som sabotör, den andra Àr mannen som konstruktör. Mannen som konstruktör blir ocksÄ, i sin kontext, till en utopi.Fokus för analysen Àr skötsamhetsbegreppet och hemmet.

Nature of science i skolans tidigare Är - Intervjuer med lÀrare som integrerat Linnés 300-Ärsjubileum

För att alla elever ska kunna uppnÄ scientific literacy bör man utgÄ frÄn barnens erfarenheter dÀr naturorienterade Àmnen, NO, knyts till ett sammanhang ? en kontext. I kontexten synliggörs naturvetenskapens mÀnskliga sida, och dÀrmed visa att NO Àr mer Àn fakta. Elever behöver lÀra om naturvetenskapen, vilket kallas nature of science, NOS. VÄrt syfte Àr att ta reda pÄ hur lÀrare aktualiserar nature of science genom ett Linné-tema.

Strategier för att göra barn ?snÀlla? pÄ ett fritidshem ? om praktiskt vÀrdegrundsarbete

Vi har studerat praktiskt vÀrdegrundsarbete och för att understryka vardagsnivÄn har vi anvÀnt ordet ?snÀllhet?. Vi har gett ordet en innebörd som hjÀlpte oss i vÄra undersökningar. VÄrt syfte Àr att undersöka hur personalen pÄ fritidshem hanterar situationer som involverar ?snÀllhet? och dess relation till vÀrdegrunden.

Ett andra förstasprÄk : En adopterad flickas sprÄkbytesprocess

Den hÀr studien undersöker en sprÄkbytesprocess hos en 4-Ärig adopterad flicka nÄgra mÄnader efter flytten till Sverige. Studien fokuserar pÄ vilka strategier barnet anvÀnder för att kommunicera. De undersökta strategierna utgÄr frÄn de Geers forskning (1992), dÀr kommunikationsstrategier och inlÀrningsstrategier samt sociala strategier behandlas. Med utgÄngspunkt i resultatet diskuteras hur barnets sprÄk kan relateras till modersmÄl eller förstasprÄk respektive andrasprÄk.Vid sex tillfÀllen har barnets spontana kommunikation observerats och spelats in med hjÀlp av videokamera. DÀrefter har detta material transkriberats och analyserats.

Extern styrning av ideell idrottsverksamhet : En studie av Riksidrottsförbundets styrförsök mot ökad jÀmstÀlldhet

Riksidrottsförbundet Àr idrottsrörelsens samlingsorgan vilka bland annat ansvarar för den strategiska ledningen av den svenska idrottsrörelsen. Riksidrottsförbundet ska ansvara för att statliga medel anvÀnds till att landets idrottsverksamhet drivs i enlighet demokratiska principer. Samtidigt bestÄr idrottsrörelsen av ideella idrottsföreningar med stark sjÀlvbestÀmmanderÀtt. Uppsatsens syfte Àr att beskriva och förklara huruvida Riksidrottsförbundet, i en kontext av starka vÀrden om föreningsfrihet och organisationers sjÀlvbestÀmmande, har möjlighet att styra sina medlemsorganisationer mot ökad jÀmstÀlldhet. Detta har studerats utifrÄn Riksidrottsförbundets egna policy- och styrdokument rörande jÀmstÀlldhet samt intervjuer med Riksidrottsförbundet, Svenska Fotbollförbundet samt en enskild ideell idrottsförening.

I sÀrskolans spÄr. Hur kan man förstÄ sÀrskolans lÀroplaner över tid i relation till begrepp som vÀrdegrund och bedömning

Bakgrund och syfte Den 1 juli 2011 trÀdde en ny lÀroplan för sÀrskolan i kraft. Skrivningen ?efter sina förutsÀttningar? har nu tagits bort. SÀrskolans elever skall uppnÄ godkÀnd nivÄ i kursplanens Àmnen. LÀrare i sÀrskolan har gett uttryck för en oro över dessa förÀndringar.

Entreprenören som samhÀllslösning, i en neliberal kontext

FrÄgan om att vara eller inte vara entreprenör Àr i dagens samhÀlle en icke frÄga. Genom bÄde myndigheter och media uppmanas alla till att vara entreprenörer. SÄledes bidrar frigörandet av individen, entreprenören, till en positiv samhÀllsutveckling, innefattande av en hÄllbar tillvÀxt. Följande studie avser att undersöka hur entreprenörskapsdiskursen tar sig uttryck bland praktikerna pÄ NÀringslivskontoret, i förhÄllande till en bredare social praktik, Neoliberalism. Genom studiens metodologiska och teoretiska utgÄngspunkt, ?kritisk diskursanalys?, möjliggörs det att studera huruvida begreppet entreprenör fylls av meningsbyggnaden av den neoliberala ideologin.

<- FöregÄende sida 31 NÀsta sida ->