Sök:

Ett andra förstaspråk

En adopterad flickas språkbytesprocess


Den här studien undersöker en språkbytesprocess hos en 4-årig adopterad flicka några månader efter flytten till Sverige. Studien fokuserar på vilka strategier barnet använder för att kommunicera. De undersökta strategierna utgår från de Geers forskning (1992), där kommunikationsstrategier och inlärningsstrategier samt sociala strategier behandlas. Med utgångspunkt i resultatet diskuteras hur barnets språk kan relateras till modersmål eller förstaspråk respektive andraspråk.Vid sex tillfällen har barnets spontana kommunikation observerats och spelats in med hjälp av videokamera. Därefter har detta material transkriberats och analyserats. Resultatet visar att det är främst icke-verbala kommunikationsstrategier som används, och att det finns skillnader i strategianvändningen beroende på samtalets kontext. En övergripande slutsats är att strategianvändningen i någon mån är medveten, och att hon väljer att använda de verbala eller icke-verbala strategier som står till buds istället för att undvika kommunikation.

Författare

Linda Mossbrant Johansson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..