
Sökresultat:
1701 Uppsatser om Litterär kontext - Sida 30 av 114
Living Lab - En öppen innovationsmiljö
Living Lab Àr en öppen innovationsmiljö dÀr innovationer samproduceras, testas och verifieras av anvÀndarna, tillsammans med företag och akademin i en kontext som representerar innovationens tÀnkta anvÀndningsomrÄde. Genom samverkan kan olika vÀrden skapas för företagen. Syftet med uppsatsen var att undersöka hur Living Lab skapar vÀrde för företag och vilka vÀrden företag kan identifiera ur de anvÀndarcentrerade aktiviteterna. Uppsatsen karaktÀriseras av en kvalitativ ansats och grundar sig i en explorativ undersökning med djupintervjuer dÀr fyra företag ligger till grund för uppsatsens resultat. Uppsatsen har visat att Living Lab skapat vÀrden för företag genom att de fÄtt mer tilltalande produkter, identifierat nya anvÀndarkategorier och samordnat resurser med företag.
Attityder till IT i historieundervisningen
Mitt syfte Àr att visa elevers och lÀrares attityder till att anvÀnda IT i historieundervisningen utifrÄn undersökningens kontext och att se pÄ vilka sÀtt vi kan utnyttja ett mediums egenskaper för att pÄverka lÀrandet. Uppsatsen kommer dÀrav att bidra till ytterligare förstÄelse och kunskap kring IT och lÀrande. Med kvalitativa undersökningsmetoder har en intervju genomförts med en historielÀrare för att fÄ en djupare förstÄelse av den kvantitativa undersökning som genomförts i form av enkÀter. Den av elevernas anvÀndning av IT som mest tillför lÀrandet nÄgot anser jag utifrÄn undersökningen vara möjligheterna till att söka information kopplat till skolarbetet samt att lÀttare sköta kommunikation mellan andra elever och lÀrare. Undersökningarna i arbetet visar att eleverna Àr mycket positiva till att anvÀnda IT i undervisningen men visar ocksÄ brister i elevernas medvetenhet kring kÀllkritik.
Kultur i engelska : ? En textanalys av 3 lÀroböcker i engelska för grundskolans senare Är.
Denna studie undersöker hur kultur framstÀlls i tre lÀroböcker för elever i Ärskurs 7 i Àmnet engelska. De lÀroböcker som undersöks i studien Àr Wings Blue, HAPPY och Focus on English, endast textboken Àr analyserad inget annat material. Studien undersöks genom en textanalys med bÄde en kvantitativ och en kvalitativ metod för att kunna se förekomster av sprÄket och för att analysera texter för att ta fram det vÀsentliga innehÄllet i textens delar, i helheten och i den kontext som den ingÄr. Den teoretiska utgÄngspunkten som studien bygger pÄ Àr ett funktionellt perspektiv.Resultatet av studien visar att det Àr den amerikanska och den brittiska kulturen som har den dominerande sÀrstÀllningen i alla tre lÀroböcker. Den brittiska varianten av engelskan Àr den som föresprÄkas i böckerna och dÀr tvÄ av de tre analyserade lÀroböcker i den hÀr studien pÄvisar skillnaden mellan amerikansk och brittisk engelska i texten.
Att mÀta partiuppsÀttningar - En jÀmförelse mellan tre olika operationaliseringar
PartiuppsÀttningsmodeller anvÀnds mer och mer inom opinionsforskningen för att underlÀttaförstÄelsen och förklaringar av vÀljarbeteende. Tidigare modeller, som den populÀra partiidentifikationsmodellen,har visat sig alltmer oanvÀndbara i frÀmst vÀsteuropeisk politisk kontext, frÀmstp.g.a. större vÀljarrörlighet och mer individualiserade röstningsmönster. PartiuppsÀttningsmodellenkan grovt delas in i tvÄ steg; 1) partiuppsÀttning, dÀr en vÀljare valt ut ett eller flertal partierhon eller han kan tÀnka sig att rösta pÄ och 2) partival, det slutgiltiga valet av ett parti som perdefinition ingÄtt i partiuppsÀttningen.Uppsatsen lÀgger fokus pÄ steg 1) och hur man kan mÀta vilka partier en vÀljare vÀljer mellan.Jag utgÄr frÄn datamaterial frÄn 2010 Ärs e-panel, en kampanjpanel som genomförs inom ramenför Valforskningsprogrammet pÄ Statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs Universitet.Tre olika mÄtt pÄ partiuppsÀttningar ? affektion, trolighet och övervÀgande ? jÀmförs med frÀmstdeskriptiva medel.
Measurement of Processes of Care - 20 (MPOC-20)i svensk barn- och ungdomshabilitering: En valideringsstudie
?Familjecentrerad behandling? (FCB) Àr ett numer vanligt förhÄllningssÀtt inom vÄrd och habilitering av barn. Teorin för FCB Àr Ànnu oenhetlig och dess teori och praktik utvecklas kontinuerligt i vÀxelverkan vilket gör valida och reliabla mÀtinstrument nödvÀndiga. MPOC-20 Àr ett instrument som mÀter den familjecentrerade behandlingsprocessen och anvÀnds i mÄnga lÀnder, dÀribland Sverige. Dess fem ursprungliga skalor brister i replikerbarhet och etablerades med bl.a.
Svartöstaden: ett annorlunda bostadsomrÄde
Jag har i detta arbete med hjÀlp av kvalitativa sökningar i arkiv och med litteratur i Àmnet samt dagstidningar, prövat att kartlÀgga vilka bakomliggande faktorer som har varit med och format Svartöstaden som samhÀlle. Jag har Àven försökt belysa vad som var det bakomliggande förhÄllandet för etablering av bostadsomrÄdet och varför Svartöstaden kom att bilda ett municipalsamhÀllet samt vilka krav som stÀlldes pÄ en sÄdan juridisk tillhörighet. Med kÀnnedom av ovannÀmnda har jag sedan prövat att fÄ fram en översikt pÄ omrÄdets prÀgel. OmrÄdet uppfördes ursprungligen pÄ grund av den allt ökande befolkningen i LuleÄ stad. Svartöstadens geografiska utveckling begrÀnsades av att det varit inklÀmd mellan hamnen, jÀrnverket och malmhögarna.
AnvÀndning av stamceller i dagens och morgondagens vÄrd.
Depression Àr ett allvarligt sjukdomstillstÄnd, som medför lidande för sÄvÀl personen med sjukdomen, som övriga familjemedlemmar. FörestÀllningar kring sjukdom grundas bÄde pÄ förestÀllningar innan sjukdomen uppstod och pÄ förestÀllningarna som utvecklats till följd av den. FörestÀllningar kan ses som en sanning, om den subjektiva verkligheten, som pÄverkar sÄvÀl oss sjÀlva som andra. FörestÀllningarna kan bÄde hindra och hjÀlpa oss. Idag finns en bristande kunskap kring förestÀllningar om den egna ohÀlsan hos personer med depressionssjukdom inom vÄrdens kontext.
Korrektionseffekter : stereotyper och viljan att inte framstÄ som fördomsfull i ett experiment bland studenter
Korrigeringseffekter och stereotyper hÀnger ihop, för att studera detta anvÀndes bilder av ansikten med olika etnicitet och sjÀlvrapporteringstest skapade av Nosek, Sidanius och Pratto och Dunton och Fazio.Svenska studenter vid Lunds universitet deltog i undersökningen dÀr de delades in tvÄ grupper med olika instruktioner, dels falsk information om undersökningens syfte och dels information att vi studerade stereotyper. Detta gjordes för att kunna studera deras korrigeringseffekter. Följaktligen var studien av en experimentell design.Vi fann att korrigeringseffekter fanns hos de bÄda grupperna vad gÀllde alla etniska grupper utom vita mÀn, vilka inte hade korrigerats av den grupp som fÄtt felaktig information. Detta visar att korrigering sker för alla minoritetsgrupper till följd av en önskan att inte verka fördomsfull oavsett kontext..
HR-personers upplevelser av sociala och yrkesmÀssiga nÀtverk samt tunga arbetssituationer
Personer som arbetar med Human Resources (HR) hanterar processer av olika slag och agerar som stöd för chefer och medarbetare. HR-personer kan i sin tur ocksÄ behöva stöd i sitt arbete. Arbetet Àr brett och ett sÀtt att utbyta erfarenhet Àr att anvÀnda sig av sina nÀtverk. Denna studie Àr en beskrivning av hur HR-personer upplever nÀtverk samt tunga arbetssituationer. Resultatet baserades pÄ sex semistrukturerade djupintervjuer med fem personer.
Behov och verksamhet. En intervjustudie om pedagogers möte med barns olika behov i förskolan
Syfte: Studiens syfte Àr att undersöka hur pedagogerna samtalar om barns olika behov och vad det leder till i förskolans verksamhet. Hur identifieras barns olika behov? Vad leder det till i verksamheten, för alla barn men specifikt för barn i behov av sÀrskilt stöd? NÀr anses ett barn vara i behov av sÀrskilt stöd? Vad beskriver pedagogerna som viktigt i mötet med barns olikheter? Teori: Studien har sin teoretiska förankring i det sociokulturella perspektivet. Barnets lÀrande och utveckling Àr beroende av den sociala kontext barnet ingÄr i. UtifrÄn studiens syfte Àr det sociokulturellt perspektiv en förutsÀttning för barnets lÀrande i förskolan.
KÀnslor och minne : PÄverkas inkodningen av sinnesstÀmningen?
Inom forskning kring affekt och emotioner har man funnit att positiv sinnesstÀmning leder till ökad perception utifrÄn helheten av visuell stimulans pÄ en global nivÄ medan negativ sinnesstÀmning leder till ökad perception utifrÄn detaljer pÄ en lokal nivÄ (e.g. Gasper & Clare, 2002, Gasper, 2004). Denna rapport syftar till att hitta ett samband mellan dessa fynd och de tvÄ typer av mental bearbetning som Àr kÀnda inom forskningen kring minne: en som ger minnet kontext och en som gör det enklare att urskilja (e.g. Burns, 2006). Detta samband Àr i författarens kÀnnedom inte tidigare testat i publicerade studier.
Mekanismer i ett sammanhang : Kontextens betydelse för en spelares syn pÄ spelmekaniken
I detta arbete stÄr samspelet mellan spelmekanik och termen narrativ i fokus. Ofta lÀggs stor vikt pÄ ett videospels spelmekanik för spelets betydelse. Det finns delade meningar om vilken betydelse berÀttelsen har för ett spel. ProblemstÀllningen Àr: Hur pÄverkar inbÀddat narrativt material en spelares tolkning av spelmekaniken i ett spelmoment?UtifrÄn problemstÀllningen undersöktes skillnaden i upplevelse för spelare att spela ett spelmoment nÀr spelet har en inbÀddad berÀttelse mot nÀr det saknar en sÄdan berÀttelse.
Fria, men ÀndÄ villiga? : En studie om företagsfaktorers pÄverkan pÄ efterfrÄgan pÄ frivillig revision
Ă
r 2010 avskaffades revisionsplikten för smÄ bolag i Sverige vilket gör att det numera Àr frivilligt för dessa bolag att ha en revisor. Det Àr kombinationen av Sveriges lÄga grÀnsvÀrden för undantagande av revisionsplikt, samt avsaknaden pÄ tidigare forskning i en svensk kontext som motiverar denna studie. I denna undersökning, som bygger pÄ ett slumpmÀssigt urval av 400 svenska smÄ bolag, testas faktorer som i utlÀndska studier tidigare funnits pÄverka efterfrÄgan pÄ frivillig revision. Detta görs för att se om samma samband finns i Sverige. Vi förutspÄr att efterfrÄgan pÄ revision pÄverkas av företagets storlek, skuldsÀttningsgrad, risk och Älder.
Ungdomars medievanor
Denna uppsats tar reda pÄ var nÄgra ungdomar i Ärskurs nio har lÀrt sig att hantera datorn och hur man anvÀnder och tÀnker kring bilder pÄ internet. Jag undersöker hur de pratar och berÀttar om sitt anvÀndande av olika digitala medier som TV, elektroniska spel som TV- och dataspel, mobil och Internet. Jag försöker att fÄnga det informella lÀrandet kring bildhantering och deras tolkningar av bilder. Ungdomarna som blev intervjuade valdes ut av sin lÀrare med hÀlften pojkar och hÀlften flickor, sammanlagt Ätta stycken. Intervjuerna skedde i tre grupper.
Falun Gong i religionshistorisk kontext
Qigong was initiated by the Chinese government in the 1950Žs as a domestic medical tradition to be included within a modern scientific framework. During the first decades it became popular among the élite. During the 70Žs and 80Žs scientific confirmation of the existence of qi contributed to its immense popularity among the population. Charismatic leaders with a traditional background were leading their groups in parks and the movement was booming. In 1992 Falun Gong was established by Li Hongzhi as qigong taken to a higher level.