Sök:

På modernitetens rand - om EU

s audiovisuella politik och diskursen om MEDIA


Bakgrund: Den europeiska unionen är idag en realitet. Mycket har hänt under det senaste seklet och den geografiska kontinent varpå det för hundra år sedan låg en räcka politiska nationalstater ligger det idag en politisk union, en stormakt. Detta har fått stora konsekvenser både för världspolitiken och för den enskilda individens uppfattning om sin egen tillvaro. Min undran är hur detta kunnat ske. Hur kan världen förändras på ett så radikalt sätt på bara några årtionden? Hur har övergången från nation till union kunnat gå så snabbt? Vilka verklighetsanspråk ligger bakom den bild av världen som presenteras utifrån EU.Mål: För att analysen ska kunna sägas vara lyckad bör frågor som hur den bild av världen som manifesteras i dokumenten om MEDIA ser ut, ur vilka diskursiva strukturer som denna världsbild hämtar legitimitet samt hur dessa diskurser är relaterade till varandra ha besvarats.Metod: Diskursanalys har använts som både teoretisk och metodologisk utgångspunkt. Detta medför att analysen tar avstamp i poststrukturalistisk teoribildning i en socialkonstruktivistisk kontext. Mer konkret har jag utgått från officiella dokument som berör stödprogrammet MEDIA. Dokumenten är från 1990 (MEDIA I), 1995 (MEDIA II) samt 2000 (MEDIA plus). Även om utgångspunkten är konkret text i konkreta dokument strävar jag hela tiden efter att behandla MEDIA som en social konstruktion, som en meningsfullhelhet i en meningsfull kontext och med konsekvenser på den sociala verkligheten.Resultat: Den bild av världen som manifesteras i dokumenten om MEDIA hämtar sin legitimitet i geografin. Genom en genealogisk resa kan geografin som grund för den sociala verkligheten och som meningsgrund för den egna tillvaron spåras till modernitetens vagga. Det ligger därför nära till hands att koppla samman geografin med moderniteten och peka på globaliseringens (och medialiseringens) konsekvenser av minskad betydelse av tid, rum och avstånd (geografins fundament) som en utmaning av moderniteten i sina fundament. Samtidigt finns där krafter som kämpar för en återgång till geografi, men även till religionen, och det är här som EU kommer in i bilden. Diskursen om MEDIA både tilltalar oss som geografiska (moderna) varelser och strävar efter att stärka en marknad som producerar sådana tilltal (bitar av den europeiska geografin) mot vilka vi som européer ska fortsätta skapa mening i vår tillvaro. EU är och förblir därför ett modernt projekt - livräddning på en utmanad men livskraftig modernitet eller kuvös för en gammal och döende sådan.

Författare

Tomas Vinnersten

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Medie- och Kommunikationsvetenskap (MKV)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..