Sök:

Sökresultat:

266 Uppsatser om Litterär interaktionsdesign - Sida 18 av 18

Analys av filtermaterial inför byggnation av C-B-dammen i Kiruna

Denna rapport behandlar problematiken kring skapandet av ljud för interaktivagrÀnssnitt placerade i en offentlig miljö - vilken typ av ljud som fungerar bÀst och vad som Àr viktigt att tÀnka pÄ i designfasen av dessa ljud. Ljud Àr nÄgot som ger upphov till funderingar och kÀnslor hos lyssnare och hittills har forskningen kring ljud i stort sett endast behandlat ljudens grundlÀggande karaktÀr. Inte sÄ mycket fokus har lagts pÄ att försöka förstÄ varför vi lyssnar som vi gör och framför allt varför vi tÀnker och kÀnner som vi gör nÀr vi lyssnar. Rapporten belyser vikten av metaprodukten som innebÀr att uppfattningen av ljud ska ses i ett större sammanhang dÀr de omkringliggande faktorerna Àr minst lika viktiga för upplevelsen som hur sjÀlva ljudet lÄter. Till stöd för detta hÀmtas Àven teorier bÄde frÄn den mer ordinÀra produktdesignen men ocksÄ frÄn Àmnet interaktionsdesign dÀr en mÀnniskas agerande med tekniken mer ingÄende kan beskrivas i ord.I projektet, som behandlar en sÀljstation för Nike Football hos en Stadium-butik i Stockholm, designades ett antal navigeringsljud av tvÄ olika karaktÀrer; konceptuella ljud ? ljud som pÄ nÄgot sÀtt relaterar till fotboll, samt neutrala ljud ? mer vanliga, statiska klickljud.

Design av webbgrÀnssnitt för en seriös och anvÀndarvÀnlig e-shop

Som vÀl det flesta kÀnner till Àr datoranvÀndningen i Sverige och i övriga vÀrlden ett stÀndigt vÀxande fenomen. MÄnga ting som förut varit manuella ersÀtts av elektronsik data och kan nu anvÀndas och appliceras pÄ ett vÀldigt effektivt vis. Elektronisk handel Àven kallat e-handel brukar beskrivas som skedet dÀr man som konsument eller företag köper eller sÀljer varor via en internetbaseradbutik vilken Àr en utav otaliga grenar inom denna genre som haft stor genomslagskraft pÄ nÀtet och Àr för det flesta ett vÀldigt smart, bekvÀmt och tidsbesparande köpalternativ. Denna rapport behandlar just e-handel och vad man som e-handlare bör tÀnka pÄ vid design utav e-shopar. Eftersom man inte kan ge sina kunder samma support som i en traditionell markbutik finns det vissa aspekter att ta hÀnsyn till för att fÄnga sina kunders förtroende och intresse.

Ljuddesign vid produktdesign: En studie av skapandet av ljud för en interaktiv sÀljstation

Denna rapport behandlar problematiken kring skapandet av ljud för interaktivagrÀnssnitt placerade i en offentlig miljö - vilken typ av ljud som fungerar bÀst och vad som Àr viktigt att tÀnka pÄ i designfasen av dessa ljud. Ljud Àr nÄgot som ger upphov till funderingar och kÀnslor hos lyssnare och hittills har forskningen kring ljud i stort sett endast behandlat ljudens grundlÀggande karaktÀr. Inte sÄ mycket fokus har lagts pÄ att försöka förstÄ varför vi lyssnar som vi gör och framför allt varför vi tÀnker och kÀnner som vi gör nÀr vi lyssnar. Rapporten belyser vikten av metaprodukten som innebÀr att uppfattningen av ljud ska ses i ett större sammanhang dÀr de omkringliggande faktorerna Àr minst lika viktiga för upplevelsen som hur sjÀlva ljudet lÄter. Till stöd för detta hÀmtas Àven teorier bÄde frÄn den mer ordinÀra produktdesignen men ocksÄ frÄn Àmnet interaktionsdesign dÀr en mÀnniskas agerande med tekniken mer ingÄende kan beskrivas i ord.I projektet, som behandlar en sÀljstation för Nike Football hos en Stadium-butik i Stockholm, designades ett antal navigeringsljud av tvÄ olika karaktÀrer; konceptuella ljud ? ljud som pÄ nÄgot sÀtt relaterar till fotboll, samt neutrala ljud ? mer vanliga, statiska klickljud.

Parkering i Norrköping : Processen att skapa ett mobilt anvÀndargrÀnssnitt för att underlÀtta reseplanering

Under sommaren 2014 kommer Norrköping locka mÄnga turister till staden genom ett flertal stora evenemang, till exempel BrÄvallafestivalen och Harry Potter: The Exhibition. Som besökare frÄn en annan stad kan det vara svÄrt att hitta lÀmpliga parkeringsplatser i sÄdana situationer. I nulÀget har Norrköpings kommun en karta över parkeringsplatser pÄ deras hemsida. Denna Àr endast anpassad till webblÀsare och ger en översiktlig bild över var parkeringar finns utplacerade i de mest centrala delarna av staden. Att söka upp kartan pÄ en mobil enhet, lokalisera sig pÄ kartan, vÀlja lÀmplig parkering och sedan hitta till denna kan vara svÄrt och tidskrÀvande för den som har brÄttom eller inte hittar i staden.Syftet med detta examensarbete Àr att ta fram ett anvÀndarvÀnligt grÀnssnitt för en mobil applikation som ska underlÀtta parkeringsprocessen för förare som bor i eller besöker Norrköping.

Viking Apprentice : Hur man skapar en mobil applikation som motiverar till bÀttre grundhÀlsa

Bakgrunden till denna uppsats var att undersöka pÄ vilket sÀtt kan man utveckla en mobil applikation som motiverar anvÀndaren till bÀttre grundhÀlsa. Genom ett samspel mellan anvÀndaren och en mobil applikation, sÄ stödjs anvÀndaren i att uppnÄ en bÀttre grundhÀlsa genom fysisk trÀning med hjÀlp av en Smartphone.VÄr frÄgestÀllning blev dÀrför: Hur skapar man en mobil applikation som motiverar till bÀttre grundhÀlsa? För att besvara detta har vi anvÀnt oss av teorier kring motivation, fysiologi och grÀnssnittsdesign. Vi har Àven anvÀnt metoder för att designa och skapa applikationen. De metoder som vi anvÀnt Àr följande: Designramverket skapad av Alan Cooper.

Bilder av framtiden

De senaste Ärens tekniska utveckling pÄ datoromrÄdet har Àven gett Äterverkningar inom distansutbildningen. Den nya Informationstekniken (IT) har anvÀnds mest för att utveckla kommunikationen mellan lÀrare och studenter pÄ distansutbildningarna. I utgÄngslÀget har tekniken alltsÄ anvÀnds för att underlÀtta arbetet inom kurserna, inte för att utveckla metoder för hur undervisning ska bedrivas. Elektroniskt lÀrande (e-learning) kan förklaras som ?Teknikbaserat lÀrande? (technology-based learning) och innefattar all form av undervisning som sker med hjÀlp av elektroniska media.

Digitalisering av Analoga Informationssystem : Vad Àr viktigt i denna process sett ur ett anvÀndarperspektiv?

Trots otaliga digitala alternativ anvÀnds fortfarande analoga system som whiteboardtavlor med tillhörande whiteboardpennor och post-it lappar vid t.ex. projekthantering. I denna studie undersöks anvÀndares motiv till varför de vÀljer att anvÀnda analoga respektive digitala system, samt vad de anser Àr viktigt vid utveckling av grÀnssnitt till digitala system.Syftet med studien Àr att, ur ett anvÀndarperspektiv, visa fördelar, nackdelar samt interaktionsmöjligheter hos analoga respektive digitala system, och att redogöra för vad som bör tas i beaktande nÀr analoga system ska digitaliseras sÄ att fördelaktiga egenskaper hos det analoga systemet kan överföras till det digitala.AnstÀllda pÄ det IT-företag studien genomförts i samarbete med har intervjuats, och resultatet frÄn dessa intervjuer har sammanstÀllts och analyserats med hjÀlp av en för studien framtagen analysmodell, vilken baserats pÄ den litteraturstudie som gjorts. Vid analysen framkom att det frÀmst Àr enkelheten och överskÄdligheten hos analoga system som gör att dessa föredras. Det som anses vara mest fördelaktigt hos digitala system Àr möjligheten till hög funktionalitet, att persistent kunna lagra information och att kunna utnyttja denna pÄ olika sÀtt, samt möjligheten att kunna dela information.BetrÀffande de intervjuades Äsikter om analoga respektive digitala system kan ett mönster ses, att de egenskaper de nÀmner som positiva och som fördelar hos analoga system ofta benÀmns som negativa och som nackdelar hos digitala system.

AnvÀndbarhet i fokus : Utveckling av app-underlag utifrÄn standarden EN 1005-4 och anvÀndarnas behov

Statistik visar att 23 procent av kvinnorna och 17 procent av mÀnnen fÄr arbetsrelaterade besvÀr. Detta innebÀr sjukskrivningar och höga kostnader för samhÀllet, samt stort lidande för de drabbade individerna. Det finns otaliga studier som visar pÄ att ogynnsamma arbetsstÀllningar och arbetsrörelser Àr en kÀlla till arbetsrelaterad smÀrtproblematik och överbelastningsskador. Arbete vid maskin innebÀr oftast repetitivt arbete och/eller statiskt muskelarbete, vilket kan ge upphov till smÀrta och överbelastning pÄ utsatta kroppsstrukturer. Problemen kan förebyggas genom att arbetsplatser och arbetsuppgifter utformas med hÀnsyn till mÀnniskans förutsÀttningar.

Panic - IT-stress och Design med hÀlsa i tanken

FrÄn början hade vi stÀllt in oss pÄ att vi ville hitta ett nytt sÀtt pÄ hur man kan designa IT-relaterade produkter med ungdomars vÀlmÄende och hÀlsa i tanke. Detta visade sig inte vara den lÀttaste uppgift tvÄ interaktionsdesigners, utan nÄgon som helst bakgrund eller insyn om mÀnniskors vÀlmÄende, kunde tÀnka sig. Efter mycket efterforskning bÄde i böcker och pÄ Internet började vi förstÄ att vi inte var ensamma i vÄrt mÄl att motverka att stress uppstÄr i relation till dagens informations teknik. Flera andra forskare med bakgrund inom sjukdomar, rehabilitering och medicin hade varit aktiva inom fÀltet men bara ett fÄtal interaktionsdesigners innan oss hade försökt sig pÄ nÄgot liknande. Vi fick mycket inspiration frÄn deras tidigare projekt och vi har försökt anvÀnda oss utav deras kunskaper och resultat.

Textens betydelse vid lÀsning pÄ liten skÀrm ? en studie om webbaserad textutformning för smÄ skÀrmar

Syftet med studien Àr att genom en kombination av ett statistiskt experiment samt ett par kvalitativa intervjuer undersöka hur variabler sÄsom radlÀngd och typsnittstorlek pÄverkar lÀsbarheten vid lÀsning pÄ liten skÀrm. Med liten skÀrm avses skÀrm tillhörande sÄ kallade mini-PC och avser en tumstorlek mellan approximativt 7-9. Undersökningen tar sitt ursprung i en webbaserad kontext, vilket motiveras med det faktum att mÄnga lÀsprocesser pÄ skÀrm hÀrrör frÄn webbaserad lÀsning. AnvÀnda mÄtt i studien Àr lÀshastighet, lÀsförstÄelse samt subjektiva preferenser, mÀtt med hjÀlp av likertskala mellan 1-5 i ett frÄgeformulÀr.Studiens teoretiska basis Àr tÀmligen bred och berör flertalet omrÄden sÄsom mÀnniska-dator interaktion, interaktionsdesign, grafisk design, informationsdesign, webbdesign samt Àven omrÄden sÄ som kommunikationsteori samt informationsbeteende, Àven om de tvÄ sistnÀmnda berörs tÀmligen perifert.Det statistiska experimentet genomfördes med 21 personer som sammantaget lÀste fyra webbaserade texter. Texternas inbördes svÄrighetsgrad, med avseende pÄ texternas sprÄkliga innehÄll, mÀttes med hjÀlp av mÄttet LÀsbarhetsindex (LIX) och bedömdes enligt dessa vara likvÀrdiga.

Produktionseffekter och behov av dikesrensning i Sveaskogs skogar :

Ökad efterfrĂ„gan pĂ„ virke har lett till ett ökat intresse för och anvĂ€ndande av olika produktionshöjande Ă„tgĂ€rder. En sĂ„dan Ă„tgĂ€rd Ă€r dikesrensning som innebĂ€r att befintliga diken eller dikessystem rensas för att de skall bibehĂ„lla eller Ă„terfĂ„ sin ursprungligt avvattnande och produktionshöjande funktion. Sveaskog avser att öka omfattningen av dikesrensning. DĂ€rför behövs en kartlĂ€ggning av behovet pĂ„ deras marker. PĂ„ samma gĂ„ng behöver produktionseffekterna och livslĂ€ngden pĂ„ dikena utrönas. Studien genomfördes via en studie av befintlig litteratur om skogsproduktionseffekter efter dikesrensning och dikning samt förfall och livslĂ€ngd hos diken.

<- FöregÄende sida