Sök:

Ljuddesign vid produktdesign

En studie av skapandet av ljud för en interaktiv säljstation

Denna rapport behandlar problematiken kring skapandet av ljud för interaktivagränssnitt placerade i en offentlig miljö - vilken typ av ljud som fungerar bäst och vad som är viktigt att tänka på i designfasen av dessa ljud. Ljud är något som ger upphov till funderingar och känslor hos lyssnare och hittills har forskningen kring ljud i stort sett endast behandlat ljudens grundläggande karaktär. Inte så mycket fokus har lagts på att försöka förstå varför vi lyssnar som vi gör och framför allt varför vi tänker och känner som vi gör när vi lyssnar. Rapporten belyser vikten av metaprodukten som innebär att uppfattningen av ljud ska ses i ett större sammanhang där de omkringliggande faktorerna är minst lika viktiga för upplevelsen som hur själva ljudet låter. Till stöd för detta hämtas även teorier både från den mer ordinära produktdesignen men också från ämnet interaktionsdesign där en människas agerande med tekniken mer ingående kan beskrivas i ord.I projektet, som behandlar en säljstation för Nike Football hos en Stadium-butik i Stockholm, designades ett antal navigeringsljud av två olika karaktärer; konceptuella ljud ? ljud som på något sätt relaterar till fotboll, samt neutrala ljud ? mer vanliga, statiska klickljud. Dessutom testades ett helt tyst gränssnitt för att få reda på mer kring ljudens betydelse.Resultaten visar på att det inte finns några signifikanta skillnader i preferens beroende på vilka ljud som används, trots att antydningar finns åt att de konceptuella uppfattas som bäst. För- och nackdelar finns hos alla ljudtyper vilket gör det svårt att statistiskt kunna kora en vinnare. En kombination av ett antal konceptuella ljud för den mest övergripande navigeringen och neutrala ljud för de mer intensiva navigeringsområdena skulle kunna vara en bra design för en liknande station. Ett tyst gränssnitt har fördelarna att det inte är besvärande och irriterande, men samtidigt gör det systemet mer svårarbetat. Projektet visar även på betydelsen av att noga se över sin testmiljö samt att använda sig av inledande pilotstudier för att få fram statistiskt hållbara data.Min övertygelse är dock att genom en bredare förståelse för emotioner, upplevelser och vår teknologi, och genom att behandla ljuddesignen som en del i den stora produktdesignen, kan en trevlig, informativ och hjälpande upplevelse skapas för användaren

Författare

Michael Ottosson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..