
Sökresultat:
2468 Uppsatser om Linköpings Universitet - Sida 3 av 165
Kostnadsfördelningens påverkan på målöverensstämmelsen: en fallstudie på ett av Sveriges universitet
Vi har i detta arbete valt att studera hur målöverensstämmelsen påverkas av kostnadsfördelningen inom en organisation. På svenska universitet är kostnadsfördelning av overheadkostnader ett aktuellt ämne. Syftet med denna studie var att skapa en förståelse för hur målöverensstämmelsen påverkas av kostnadsfördelning inom universitet. Det har förekommit många diskussioner kring kostnadsfördelning, eftersom det är en icke önskvärd kostnad för avdelningar. Många gånger är denna kostnadsfördelning inte accepterad, för att förståelsen för kostnaden saknas och avdelningarna oftast inte kan vara med och påverka varken kostnaden eller sättet fördelningen sker på.
Sociala medier: En studie om sociala medier mellan universitet och studenter
Inom området för marknadsföring har utvecklingen under de senaste åren gått väldigt fort. Detta har i stor utsträckning varit tack vare den tekniska utvecklingen med internet och sociala medier. Organisationer har svårigheter att hantera sociala medier, det finns olika typer av användare som kräver olika typer av behandling och universitet börjar etablera sig men har en låg användning. Med vetskapen om dessa problem och förhållanden har studiens syfte konstruerats. Studiens syfte är att beskriva hur sociala medier kan användas i kommunikationen och relationen mellan universitet och studenter.
Vardagslyx
Our purpose with this research has been to obtain a deeper insight and understanding for the phenomenon and term ?weekday-luxury.?Through our research, we have found a link between value, service, brands and consumer behaviour into a relationship that we termed ?weekday-luxury.? This link of values is particularly interesting to us and we are curious about the underlying motivation to ?weekday-luxury? and the driving forces underlying the phenomenon. We have noticed in society that people need something extra in their daily lives and we attempt to speculate where their perceived value lies through the concept of ?weekday-luxury." Our goal is to determine a deeper understanding and insight into this phenomenon and how it meets our needs through an identifiable pattern. We also analyze the nature of ?weekday-luxury? and its meaning.
Ett universitets varuma?rke
Konkurrensen om studenter och resurser har o?kat bland universiteten. Fo?r att klara av konkurrensen har universitet aktivt bo?rjat arbeta med varuma?rkesbyggande fo?r att skapa starka varuma?rken. Den sto?rsta delen av forskningen om varuma?rken har bedrivits pa? kommersiella organisationer och den forskning som finns om universitets varuma?rken har inte studerat svenska universitet.
Från retailer till e-tailer: En studie av konsumentattityder
With the fast development of Internet and the e-commerce during the last decades, retailers are now introducing online stores. This has been adopted as a common strategy within the industry and the phenomenon seems likely to increase over time. Theory based on brand extension is used in this study to explain the effects on brand attitude and the link with willingness to pay when a traditional retailer introduces an online store. We execute an experimental study in order to investigate the effects where we use the offline- and online channel as well as two brands with different strengths as independent variables. Results show that brand attitude and its link to willingness to pay transfers to the online channel.
Hantering av indirekta kostnader: en fallstudie bland svenska universitet och högskolor
Idag är kostnadsfördelning av indirekta kostnader ett aktuellt ämne inom svenska universitet och högskolor. Det finns ett intresse hos de olika lärosätena att använda sig av en gemensam metod för fördelning av indirekta kostnader. Syftet med denna studie var att studera om, hur och varför universitet och högskolor i Sverige hanterar indirekta kostnader. För ändamålet valdes en omfattande fallstudie, där empirin samlades in genom telefonintervjuer med respondenter på respektive lärosäte. Det förekom i stora drag två olika typer av fördelning av indirekta kostnader, intäktsavlyft och kostnadsfördelning.
Budgetering inom offentliga verksamheter -En studie av Göteborgs Universitet och Västra Götalandsregionen
Problemformulering: 1. Hur går budgetprocessen till i Göteborgs Universitet ochVästra Götalandsregionen?2. Hur hanterar Göteborgs Universitet och VästraGötalandsregionen över- och underskott?Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera budgeteringsprocessen i tvåoffentliga verksamheters organisatoriska enheter.
Hockeyklacken : hur kan den hjälpa min kör?
Denna studie syftar till att hitta ba?rande besta?ndsdelar och betydelsefulla faktorer i en hejaklacks uttryck som hypotetiskt skulle kunna vara konstruktiva och anva?ndbara i arbetet med en ko?r. Studien a?r baserad pa? intervjuer med medlemmar ur Linko?pings Hockeyklubb, LHC:s, supporterklubb White Lions samt en deltagande observation vid en hockeymatch mellan LHC och HV71 den 30 oktober 2012.I bakgrunden finns litteraturgenomga?ng inneha?llande hejandet i historien, visuella effekter, huliganism, kartla?ggning av hejaramsor samt starka musikupplevelser.Resultatet visar att sta?mningen i en hejaklack a?r mycket viktig. Ofta viktigare a?n sja?lva idrotten.
Byta universitet? : -En studie i studenters bytesprocess från Karlstads universitet
Denna uppsats försöker besvara frågeställningen varför en del studenter vid Karlstads universitet väljer att ta ut sin examen vid något annat lärosäte. Vi belyser bytesprocessen som leder respondenterna i undersökningen fram till ett faktiskt byte, från det att tanken föds, till att studenten etablerar sig vid ett nytt lärosäte. Med hjälp av djupintervjuer hittar vi anledningar till varför byten sker, antingen av praktiska skäl eller så är det tron att en examen från ett äldre lärosäte, med högre status, ger ett försprång in i karriären.Utifrån teorier som valts inom exempelvis relationsmarknadsföring, image, kundnöjdhet och bytesbeteende- framför allt SPAT (Switching Path Analysis Technique) analyserar vi informationen och underbygger resultaten. Längs undersökningens gång har vi modifierat SPAT-modellen och lagt till flera variabler. Detta för att den ska passa in på just bytesprocessen hos högskolestuderande, vilket har givit oss en tydligare bild över processen.Det framkommer tydligt under studiens gång att flera av studenterna väljer att byta universitet för att ta ut sin examen vid ett universitet med i deras ögon högre status.
Robust optimering vid design av telekommunikationsnätverk
Detta examensarbete har utförts på och i samarbete med ITN, Institutionen för Teknik och Naturvetenskap, vid Linköpings Universitet. Problemställningen härrör från tidigare projektsamarbete mellan Linköpings Universitet, Telia AB och Ericsson. Uppgiften består i att ta fram en optimeringsalgoritm som använder sig av ett nytt angreppssätt genom att försöka minska osäkerheten på indata..
Det krävs två för att dansa "sambva" : En studie om strategisk kompetensutveckling i företag i Kronobergs län och om samverkan med Växjö universitet
Regeringen har under de senaste åren genom lagar och propositioner ställt krav på att universiteten förutom att bedriva utbildning och forskning också ska samverka med det omgivande samhället för att öka den regionala tillväxten. I en snabbt föränderlig värld med hårdare konkurrens måste företag idag ständigt satsa på ny kunskap och kompetensutveckling. Genom samverkan mellan universitet och företag kan en kunskapsutveckling, som är gynnsam för både parter skapas, men det krävs dialog och ömsesidig förståelse. Syftet med denna undersökning är att utifrån inspiration av en fenomenografisk ansats analysera och beskriva hur företag i Kronobergs län tänker strategiskt kring kompetensutveckling och hur de uppfattar universitet som en möjlig resurs till kompetensutveckling i deras verksamhet. Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer med nio större privata företag i Kronobergs län samt fyra nyckelaktörer som representanter för de små och medelstora företagen.
Handelsrelaterat Tekniskt Bistånd - Ett effektivt medel för fattigdomsreducering?
Abstract This essay discusses whether or not the technical assistance given by The WTO will effect the reduction of poverty in LDCs. The liberalization of trade is considered to be one of the main forces behind economic growth and the reduction of poverty. Can trade reduce poverty?The WTO formed The Integrated Framework pro to the Doha Round in 2001 to assist the LDCs in aiding them implement the WTO's framework. Has this implementation been effective?The WTO also created The EPRP program to the Doha Round in order to create poverty reducing projects amongst developing countries.
Attityder kring personalvetarprogrammet hos studenter och yrkesverksamma från Umeå och Stockholms universitet
Personalvetarprogrammet är en bred beteendevetenskaplig utbildning som leder till yrken rörande personalfrågor. Syftet med studien var att studera attityder kring personalvetarutbildningen hos studenter och yrkesverksamma från Umeå och Stockholms universitet. En enkätundersökning genomfördes på totalt 67 deltagare där samtliga studerar eller har studerat vid Umeå respektive Stockholms universitet. Dels undersöktes huruvida det finns skillnader mellan två olika modeller av personalutbildningar (A- och P-modellen), samt om det finns skillnader mellan yrkesverksamma och studerande. Resultatet visar att det finns signifikanta skillnader mellan hur de olika undersökningsgrupperna upplever utbildningens innehåll.
Piratkopiering bland studenter på Karlstads universitet
Piratkopiering är väldigt vanligt nu för tiden, eftersom det är lätt att göra exakta kopior. Syftet med denna uppsats är att undersöka om det förekommer användande av piratkopierade program bland studenter på Karlstad universitet. Om det gör det, vad är anledningarna och hur ser de själva på sitt användande?I uppsatsen studeras enbart programvara och inte annat upphovsrättsligt skyddat material, som film eller musik. Studien är en icke-slumpmässig statistisk undersökning.
Värdering av varumärkesstarka företag i samband med uppköp: - en empirisk studie av fem svenska företagsförvärv
The aim of this thesis is to investigate how a valuation of a company preceding an acquisition can be affected by the fact that a strong brand is attached to the target company. Techniques to value a company and theories of brands are well developed, but the link between them is partially missing even though the needs to value brands have increased. A case study of five Swedish acquisitions is conducted to identify possible complicating and simplifying factors and how these are handled in the context of a valuation of an acquired company with a strong brand. Important findings are that a decreased volatility of future earnings can lead to more accurate prognoses and valuations due to the existence of a strong brand. A strong brand can, on the other hand, also make the valuation of the target company more difficult due to the fact that it is a subjective asset which increases the overall risk of the company.