Sök:

Det krävs två för att dansa "sambva"

En studie om strategisk kompetensutveckling i företag i Kronobergs län och om samverkan med Växjö universitet


Regeringen har under de senaste åren genom lagar och propositioner ställt krav på att universiteten förutom att bedriva utbildning och forskning också ska samverka med det omgivande samhället för att öka den regionala tillväxten. I en snabbt föränderlig värld med hårdare konkurrens måste företag idag ständigt satsa på ny kunskap och kompetensutveckling. Genom samverkan mellan universitet och företag kan en kunskapsutveckling, som är gynnsam för både parter skapas, men det krävs dialog och ömsesidig förståelse. Syftet med denna undersökning är att utifrån inspiration av en fenomenografisk ansats analysera och beskriva hur företag i Kronobergs län tänker strategiskt kring kompetensutveckling och hur de uppfattar universitet som en möjlig resurs till kompetensutveckling i deras verksamhet. Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer med nio större privata företag i Kronobergs län samt fyra nyckelaktörer som representanter för de små och medelstora företagen. Vår teoribakgrund utgår från ett flertal strategier för kompetensutveckling, olika former av kunskapsbildning mellan universitet och företag och universitetets roll i regionen. Från resultatet framkom att företag i olika utsträckning och med olika syften arbetar strategiskt med kompetensutveckling. Hur företagen ser på sin strategiska kompetensutveckling speglar i stor utsträckning hur de uppfattar Växjö universitet som en resurs. Den allmänna uppfattningen av Växjö universitet som resurs är positiv, men det kan antas att företagen - som en följd av graden av strategiskt tänkande kring kompetensutveckling - uppfattar hinder, förutsättningar och möjligheter för samverkan olika.

Författare

Emilia Sakko Elise Parck Ellenor Olsson

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Institutionen för pedagogik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..