Sök:

Sökresultat:

17605 Uppsatser om Likheter och skillnaders betydelse vid en övergćng frćn barnhabiliteringen till vuxenhabiliteringen - Sida 7 av 1174

Livet pÄ planeten svÀng : En studie om hur folkmusiker och afromusiker kan uppleva svÀng

Syftet med arbetet var att undersöka om det finns skillnader och likheter mellan afromusiker och folkmusiker betrÀffande hur de behandlar begreppet svÀng. För att besvara syftet anvÀndes fyra forskningsfrÄgor;Hur skapas svÀng? Vad fokuserar musiker pÄ i skapandet av svÀng? Finns det skillnader mellan afromusikerns och folkmusikerns uppfattning om svÀng? Och i sÄ fall hur skiljer sig uppfattningarna Ät? Undersökningen gjordes genom intervjuer av sex musiker; tre afromusiker och tre folkmusiker. Arbetet baseras pÄ deras subjektiva Äsikter samt pÄ forskning och litteratur i Àmnet. I arbetet tas följande teman upp; pulsförhÄllning och rytm, fotstamp/takt, timing, dynamik och kommunikation/samspel.Det visade sig att det finns vissa skillnader och likheter mellan de bÄda genrerna och mina informanters uppfattning om svÀng. I studien visar bland annat att; det kan skilja mellan genrerna hur musikerna förhÄller sig till en puls för att skapa svÀng.

Den fysiska miljöns betydelse för elevers lÀrande

Examensarbetet handlar om hur pedagoger arbetar med den fysiska miljön i klassrummet. Vilka tankar de har nÀr de planerar utformningen i klassrummet. Det handlar ocksÄ om elevernas tankar kring sitt klassrum. Studien Àr förlagd i tvÄ klasser, den ena i Lund och den andra i Hörby. Syftet med examensarbetet Àr att reda pÄ pedagogernas syn pÄ den fysiska miljöns betydelse för inlÀrningen, samt hur de anvÀnder miljön som redskap för att frÀmja inlÀrningen.

Ålderns betydelse i arbetet som handledare pĂ„ arbetsförmedlingen.

Sammanfattning. Syftet med examensarbetet Àr att analysera huruvida Älder pÄverkar en handledares yrkesroll pÄ arbetsförmedlingen enligt den arbetssökande. Vi vill Àven undersöka skillnader och likheter mellan en handledare vars Älder Àr upp till och med 35 Är och handledare vars Älder Àr över 35 Är i relation till deras yrke ur arbetssökandes perspektiv. Vi kommer att analysera skillnader och likheter utifrÄn en handledares Älder med hjÀlp av olika frÄgestÀllningar. Dessa frÄgestÀllningar Àr baserade pÄ arbetsmarknad, arbetssÀtt, kunskap och kompetens och genus.

Sagans olika roller utifrÄn ett pedagogiskt perspektiv : En studie om sagans betydelse för ett barns sprÄkutveckling

Syftet med examensarbetet har varit att se sagans betydelse för ett barn i förskoleÄlderns sprÄkliga utveckling. Syftet var Àven att undersöka hur pedagogers och förÀldrars engagemang kan bidra.  Metoden som anvÀnts i examensarbetet Àr en kvalitativ undersökning pÄ tvÄ förskolor med olika förutsÀttningar. DÀrefter har sedan jÀmförts likheter och skillnader mellan hur barnen tagit till sig av sagans ord och mening. Det har Àven gjorts enkÀtundersökningar dÀr förÀldrar och pedagoger har fÄtt ge sin syn pÄ hur de upplever att barn pÄverkas och utvecklas av sagor.

Leken som ett pedagogiskt verktyg i förskoleklassen - En studie om lekens betydelse för barns utveckling

BakgrundLek har en stor betydelse för mÀnniskans utveckling, dÄ den ger oss spÀnning, glÀdje och lust. Leken Àr nÀra kopplad till fantasi och barn utforskar sin omgivning och formar sin personlighet genom lek. Leken Àr en arena dÀr barn lÀr och utvecklas av och med varandra. Pedagoger skall i leken inta en medupptÀckande roll samtidigt som pedagogen stöttar, utvecklar och driver lekaktiviteten framÄt.SyfteI vÄr studie vill vi fÄ kunskap om och analysera pedagogers syn pÄ lekens betydelse för barns utveckling samt fÄ kunskap om hur pedagoger anvÀnder sig av leken som ett pedagogiskt verktyg i förskoleklassen.Metod VÄr metod Àr kvalitativ och vi har inspirerats av etnografi i vÄrt val av forskningsansats. I vÄr undersökning har vi observerat sex pedagoger, genomfört fÀltsamtal samt intervjuat fyra förskollÀrare i fyra förskoleklasser vid fyra skolor.

PÀrlor ur jorden : En jÀmförande studie av platserna UppÄkra, SkÄne och Sorte Muld, Bornholm utifrÄn det pÀrlmaterial som finns för att utröna regionala likheter eller skillnader.

En jÀmförande studie av glaspÀrlor frÄn UppÄkra och Sorte Muld för att hitta regionala likheter eller skillnader. Studien visar en skandinavisk gemenskap, en möjlig lokal tillverkning och handel. Diskuterar fortsatt forskning kring datering av glaspÀrlor..

Kulturella skillnaders pÄverkan pÄ ledarskap : En explorativ studie om hur olika förvÀntningar pÄ ledarskap kan pÄverka ett företagsetablering i en ny kultur.

I denna explorativa studie undersöks vilka skillnader som finns i förvÀntningar pÄ ledarskap mellan Sverige och Storbritannien samt hur dessa skillnader kan pÄverka ledarskapsstrategier för ett svenskt företag pÄ den brittiska marknaden. Studien genomförs i det svenska företaget Clas Ohlson med hjÀlp av kvalitativa intervjuer och en kvantitativ enkÀtundersökning med de anstÀllda. En av Clas Ohlsons mÄlsÀttningar vid företagets etablering i Storbritannien var att bevara den svenska kulturen i företaget samt att implementera det svenska arbetssÀttet i de brittiska butikerna. Företag som etablerar sig i nya kulturer kan erfara ledarskapsproblem om ledarskapet inte stÀmmer överrens med de förvÀntningar som finns pÄ ledarskap i den nya kulturen. DÀrför Àr det intressant att undersöka hur de kulturella skillnaderna pÄverkade ledarskapsstrategin vid Clas Ohlsons etablering i Storbritannien.

Barns tankar om sin framtid - intervjuer med flickor och pojkar i Polen och Sverige

Syftet med denna undersökning Àr att undersöka och fÄ mer kunskap om sexton barns tankar om sin framtid. Inom begreppet framtid har vi begrÀnsat oss till barnens framtida yrkesval kopplat till deras möjligheter och nuvarande skolgÄng. Undersökningen utgÄr i grunden frÄn ett barnperspektiv för att öka vÄr förstÄelse för hur barnen tÀnker om sin framtid. Vi vidrör i teoridelen omrÄden som barns uppvÀxtvillkor, motivation, arbetsmarknad och skola. Urvalsgruppen som ligger som grund för undersökningen bestÄr av sexton barn i Äldrarna elva och tolv. Vi valde att anvÀnda oss av kvalitativa intervjuer som metod men resultatet har Àven antagit en kvantitativ ansats.

Vilka likheter finns mellan Janusz Korczak och lÀroplanen 2011?

Sammanfattning Philip Jonsson(2012) ? Vilka likheter finns mellan Janusz Korczak och Lgr 11? Malmö högskola: LÀrarutbildningen Uppsatsen Àr en jÀmförelse mellan Janusz Korczak och dagens lÀroplan frÄn 2011. Uppsatsens resultat Àr att det finns likheter mellan Janusz Korczaks pedagogik och lÀroplanen för 2011. HÀr har jag valt att fokusera pÄ tre huvudpunkter: Pedagogik, demokrati och uppfostran. Janusz Korczak strÀvade efter att engagera barn i samtal, tro pÄ de och ge barnen möjligheter till att tro pÄ sig sjÀlva och utvecklas.

Etik, moral och myndighetsutövande

MilitÀr och polis har vid en hastig överblick en gemensam nÀmnare, nÀmligen legal vÄldsanvÀndning som en vÀg att lösa sina respektive uppgifter. Vad stÀller detta för krav i frÄga om etik och moral pÄ respektive yrkesgrupp? Finns det fler likheter och vad finns det för skillnader, ur ett etiskt och moraliskt perspektiv? Syftet med denna uppsats Àr att identifiera vilka likheter och skillnader i krav pÄ etik och moral det finns mellan officerare och poliser. Detta sker genom att beskriva vilka krav som stÀlls pÄ en officer för att sedan beskriva vilka krav som stÀlls pÄ en polis. DÀrefter sker en jÀmförelse och en analys i syfte att tydliggöra de likheter och skillnader som identifierats. Uppsatsen visar att likheter förekommer i frÄga om krav pÄ att behÄlla sin etik i perioder dÄ den inte sÀtts pÄ prov och efter lÄnga tider av passivitet i verksamheten.

Genusarbete om pedagoger i skolan

Syftet med studien Àr att synliggöra, analysera och beskriva likheter och skillnader mellan kvinnliga och manliga pedagoger i förskolan och upp till skolÄr 6, samt om och pÄ vilket sÀtt detta inverkar pÄ barns lÀrande. Resultatet i studien visar att det finns skillnader och likheter mellan pedagogernas kön, att eleverna pÄverkas pÄ olika sÀtt genom att de inte fÄr se bÄde manliga och kvinnliga förebilder i skolan och att det Àr viktigt att pedagogerna reflekterar över sitt sÀtt att agera och interagera i lÀrandesituationer med barnen, för att sÄ lÄngt som möjligt kompensera den ojÀmna könsfördelningen..

BIMs pÄverkan och betydelse för projekteringsprocessen

Med utgÄngspunkt frÄn byggprogrammet med inriktningarna husbyggnad och byggnadsmÄlare lyfter denna studie fram vilka förvÀntningar som finns mellan yrkeslÀrare och företagare som tar emot APU-elever. Vilka förvÀntade förkunskaper har de olika parterna pÄ eleverna samt vilken utvecklingsprogression förvÀntar parterna under APU-placeringen?Studien försöker tydliggöra skillander och likheter som parterna har pÄ eleverna. Vilka förkunskaper tycker yrkeslÀrarna respektive företagarna Àr viktiga? Vilken kunskapsprogression förvÀntar de sig under APU-placeringen..

Förskoleklassens möte med skriftsprÄket

Syfte med studien Àr att undersöka vilken syn förÀldrar har pÄ leken och lekens betydelse för lÀrande i förskolan. Undersökningen gör jag pÄ tre förskolor i norra Sverige. I bakgrunden kommer jag att anvÀnda mig av den forskningslitteratur som finns inom omrÄdet för att beskriva bÄde de Àldre och nyare teorierna om lek. För att samla in empirimaterialet anvÀnde jag mig av kvalitativa intervjuer och gjorde sedan en innehÄllsanalys. IntervjufrÄgorna stÀlldes och intervjuerna genomfördes pÄ samma sÀtt med alla Ätta förÀldrar.

?- Leken Àr barns hela vÀrld,det viktigaste de har.?

SammanfattningSyftet med denna uppsats Àr att fÄ uppfattning om lekens betydelse för barns utveckling och lÀrande i förskolan. Vi kommer att genomföra forskning samt intervjua fyra verksamma pedagoger i olika förskolor för att ta reda pÄ deras uppfattningar om lek och lekande. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Vilka uppfattningar har pedagoger om lekens betydelse för barns utveckling och lÀrande? Vilka uppfattningar har pedagoger om sin roll i och till lek? Vilka uppfattningar har pedagoger om lekens plats i sin verksamhet? För att besvara frÄgorna valde vi den kvalitativa forskningsintervjun som metod, eftersom vi sökte intervjupersonernas subjektiva uppfattningar.I analysen av vÄrt resultat sökte vi skillnader och likheter i pedagogernas svar. Resultatet visade pÄ att det finns en medvetenhet hos pedagogerna om lekens betydelse för barns utveckling och lÀrande samt att barnen lÀr sig mycket av att leka.

Motivationsfaktorernas betydelse för sjöbefÀlsstudenternas val av arbetsplats

Syftet med vÄr undersökning Àr att förstÄ vilka motivationsfaktorer och hygienfaktorer som Àr av betydelse för utexaminerade sjöbefÀlsstudenter vid val av arbetsgivare samt arbetsplats. För att besvara vÄr frÄgestÀllning har vi valt att intervjua fyra elever som gÄr sista terminen pÄ sjöfartshögskolan i kalmar. Intervjuerna genomfördes som djupgÄende samtal, sÄ kallade djupgÄende kvalitativa intervjuer, dÀr vi försökte fÄnga intervjupersonens tankar och idéer. VÄra undersökningsresultat har jÀmförts med Fredrick Herzbergs tvÄfaktorteori och vi har kommit fram till att det finns likheter och olikheter. De mest betydande motivationsfaktorer var ansvar och utveckling.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->