Sök:

Sökresultat:

653 Uppsatser om Levande stadsmiljöer - Sida 3 av 44

Levande organdonation ? en litteraturöversikt om levande donatorers upplevelser av att donera ett organ.

Den nuvarande svenska abortlagen infördes 1975. Lagen innebĂ€r att kvinnan har rĂ€tt att avbryta graviditeten fram till vecka 18. År 2006 genomfördes totalt 36 045 aborter. Litteraturstudiens syfte var att beskriva mĂ€n och kvinnors upplevelser i samband med abort. Studien baserades pĂ„ totalt Ă„tta vetenskapliga artiklar.

Förintelser - en studie av svenska historielÀromedels framstÀllning av 1900-talets folkmord (Holocausts - a study of how the genocides of the 20th century are represented in Swedish history textbooks)

Med utgĂ„ngspunkt i det förnyade politiska intresse för historieundervisningens innehĂ„ll, som följde pĂ„ regeringens informationssatsning ?Levande historia?, undersöks bilden av 1900-talets folkmord i ett antal lĂ€roböcker i historia för gymnasiet frĂ„n 1990-talet och början av 2000-talet, med sĂ€rskild tonvikt pĂ„ vilket urval författarna gör samt vilka förklaringar som presenteras till att de kunde Ă€ga rum. Även principerna för urvalet av det kunskapsstoff som förmedlas samt möjliga konsekvenser av detta diskuteras. Den kvalitativa textanalysen utgĂ„r frĂ„n teoretiska begrepp som historiemedvetande och historiebruk, med vissa referenser till orientalismperspektiv som diskuterats i tidigare forskning. Undersökningen visar att styrdokumentens inflytande över lĂ€romedlens framstĂ€llning har ökat sedan 1994 och att förĂ€ndringen ocksĂ„ tagit sig uttryck i en renodling av det europeiska perspektivet i urvalet samt i ett ökat intresse för i första hand Förintelsen, bĂ„de före och efter 1997 dĂ„ ?Levande historia? initierades..

Djuretik i förskolan : Vilken vÀgledning ger lÀroplanen och hur arbetar förskollÀrare?

I syfte att undersöka om, och i sÄ fall hur, förskollÀrare arbetar med djuretik som en vÀrderingsfrÄga undersöks (1) förskollÀrares tolkning av lÀroplanens skrivning om ?respekt för allt levande?, (2) hur förskollÀrare arbetar med vÀrderingsfrÄgan djuretik och (3) vilken hÀnsyn de tar till lÀroplanens krav pÄ saklighet och allsidighet i detta arbete. Empirin bygger pÄ kvalitativa intervjuer med sex förskollÀrare varav 3 Àr vegetarianer. Analysen baseras pÄ poststrukturalistisk teori och teori om den dolda lÀroplanen. Informanterna anger att de arbetar med djuretik i ringa omfattning men visar ocksÄ att förskollÀrarna förmedlar omedvetna budskap om djuretik.


Projektet ?Levande historia ? Förintelsen? och grundskoleundervisningen

Bakgrunden till vÄr studie grundar sig i en regeringsledd undersökning kring skolelevers tÀnkande kring Förintelsen. Den undersökningen visade att allt fÀrre elever Àr sÀkra pÄ att Förintelsen Àgt rum Àn vad som hade visat sig vid en tidigare undersökning. Resultatet ledde till startandet av projektet Levande Historia ? Förintelsen. VÄrt arbete bestÄr av en teoretisk och en empirisk del.

En jÀmförande studie kring inlÀrning hos levande organismer
och artificiell intelligens.

Fokus i examensarbetet ligger i att kartlÀgga likheter och skillnader i inlÀrning hos mÀnniskor/djur och artificiella system genom att jÀmföra inlÀrningshastigheter och avkligningstider. Förhoppningen Àr att detta i förlÀngningen bidrar till ökad förstÄelse för och dÀrmed förbÀttrad interaktion mellan artificiell och mÀnsklig intelligens. Arbetet bygger i huvudsak pÄ teorier av B.F. Skinner och hans bok The behavior of organisms som gavs ut 1938. Hans teorier och experiment jÀmfördes med dagens kunskap om artificiell intelligens och ett eget experiment med artificiella neurala nÀtverk genomfördes.

Bildanalys, en vÀg till bÀttre förstÄelse av historiska
förlopp?

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ om bildanalys gÄr att anvÀnda i undervisning för att uppnÄ en bÀttre och mer levande förstÄelse för historiska förlopp. För att undersöka detta genomförs ett undervisningsmoment i en Ättondeklass dÀr bilder visas, diskuteras och analyseras. De tvÄ omrÄden som undervisningen behandlar Àr den franska revolutionen och den industriella revolutionen och bilderna Àr valda för att ÄskÄdliggöra dessa historiska förlopp. För att kunna faststÀlla om eleverna uppnÄtt en bÀttre förstÄelse för dessa historiska förlopp anvÀnds observationer, enkÀter och ett skriftligt prov som eleverna fÄr göra i anslutning till de bÄda momenten. Undersökningens resultat visar att eleverna nÄt en bÀttre och mer levande förstÄelse för de tvÄ historiska förloppen som behandlats.

Levande arbetsmiljö : studier av analysmetodik för den visuella delen av arbetsmiljön

För att undvika en kÀnsla av meningslöshet Àr det viktigt att arbetsmiljön kÀnns levande. VÄrt sensoriska system utvecklades i naturen och upplevelsen av livsmiljön förmedlas till 80 % av ljus. Dagens teknik ger helt nya möjligheter att skapa dynamiska ljusmiljöer, men sÄvÀl mÀtmetodiken som begreppsapparaten Àr dÄligt utvecklad. Det som möjliggjort denna studie Àr att jag fick chansen att fokusera pÄ Biokontorets gröna ljusa kontorsmiljö som en begriplig konkret arbetsmiljöförbÀttring, och att prova SynfÀltsanalysen som metod att analysera det ljusflöde man ser. Uppsatsens metodik kombinerar detta med intervjuer som visar att de flesta anvÀndarna av Biokontoren tycker belysningen Àr viktigast. Kombinationen med intervjuer om hur man upplever sin arbetsmiljö ger vÀgledning för hur tolkningen av de bildbaserade analyserna kan utvecklas. Uppsatsen inkluderar teori om att mÀnniskor föredrar platser dÀr det finns levande organismer och dÀr vÄr förmÄga att bearbeta information stimuleras lagom mycket och pÄ lÀmpligt sÀtt. Ett problem som noteras Àr att dagens kontorsarbete och bildskÀrmar gör att det finns risk för synstress.

Synergier : En levande byggnad för en levande stad

Inom stadsplaneringen har man förstÄtt vikten av en blandad och varierad stad. IstÀllet för att tÀnka skola hÀr, bostÀder hÀr och jobb dÀr, försöker man nu integrera allt till en helhet. Jag har i detta projekt undersökt vad hÀnder om tÀnker byggnaden som en stad, som anvÀnds av olika mÀnniskor under dygnet, veckan och Äret. Det Àr en studie i hur olika verksamheter kan samverka inom en byggnad. Och pÄ sÄ sÀtt skapa en byggnad som utnyttjas effektiv, anvÀnds dygnet runt och av olika mÀnniskor och verksamheter.Projektet tar utgÄngspunkt i en existerande miljö.

Handelshamnen, Karlskrona : En attraktiv och levande del av Trossö

Under senare Är har förÀndringar i stadsmiljön ofta inneburit förnyelse av omrÄden som tappat sin tidigare huvudfunktion. PÄ mÄnga hÄll i Sverige skapas nya stadsdelar dÀr det tidigare funnits industrier, varv eller traditionell hamnverksamhet. Handelshamnen i Karlskrona Àr ett hamnstrÄk pÄ Trossös nordöstra sida dÀr största delen av hamnverksamheten flyttat till annan plats och omrÄdet stÄr nu inför en stadsförnyelse. Huvudproblemet Àr att hamnen Àr isolerad frÄn staden och den ursprungliga vÀrldsarvsklassade stadsplanen fullföljs inte i hamnen. Syftet med arbetet Àr att utveckla Handelshamnen till en attraktiv och levande del av staden, vilket kommer resultera i en illustrationsplan.

Könlösa troll och sexuella orcher : Hur normer kring kön och sexualitet ifrÄgasÀtts och omskapas under lajv

Uppsatsen syftar till att visa hur normer kring kön och sexualitet upphÀvs och utmanas under lajv (levande rollspel). Materialet som anvÀnds Àr fÀltanteckningar frÄn en deltagande observation under ett lajv och fem intervjuer med lajvare. Resultatet visar att heteronormativiteten och den heterosexuella matrisen bryts under lajv, det vill sÀga det finns en queer dimension under lajv. Denna brytning Àr möjlig eftersom lajv blir ett liminalt tillstÄnd genom leken och dÀrmed inverteras samhÀllets normer. Under lajv kan deltagarna spela med sin könsidentitet och sin sexuella identitet vilket tydligt visar att dessa identiteter inte Àr nÄgra fasta kategorier utan förÀnderliga och flytande.

Handelshamnen, Karlskrona - En attraktiv och levande del av Trossö

Under senare Är har förÀndringar i stadsmiljön ofta inneburit förnyelse av omrÄden som tappat sin tidigare huvudfunktion. PÄ mÄnga hÄll i Sverige skapas nya stadsdelar dÀr det tidigare funnits industrier, varv eller traditionell hamnverksamhet. Handelshamnen i Karlskrona Àr ett hamnstrÄk pÄ Trossös nordöstra sida dÀr största delen av hamnverksamheten flyttat till annan plats och omrÄdet stÄr nu inför en stadsförnyelse. Huvudproblemet Àr att hamnen Àr isolerad frÄn staden och den ursprungliga vÀrldsarvsklassade stadsplanen fullföljs inte i hamnen. Syftet med arbetet Àr att utveckla Handelshamnen till en attraktiv och levande del av staden, vilket kommer resultera i en illustrationsplan. TvÄ olika trianguleringar har anvÀnts som bakgrund till illustrationsplanen.

MiljömÄlsuppföljning med indikatorer : Àr det rÀtt sÀtt? En intervjustudie kring erfarenheter av uppföljningsarbetet med miljömÄlet"Hav i balans samt levande kust och skÀrgÄrd"

Riksdagen har beslutat om 15 nationella miljökvalitetsmÄl, ett av dessa Àr Hav i balans samt levande kust och skÀrgÄrd. I uppsatsen studeras detta mÄls uppföljningsarbete, vilket Àr baserat pÄ indikatorer. Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur arbetet med indikatorerna fungerar och om det finns ett behov av bÄde kvalitativa och kvantitativa indikatorer. VÄra övergripande frÄgestÀllningar behandlar bland annat om det finns olika typer av indikatorer, tÀcker de i sÄ fall upp alla aspekter av miljömÄlet och finns det behov av bÄde kvalitativa och kvantitativa indikatorer. Intervjuer har gjorts med miljömÄlsansvarig myndighet, tvÄ lÀnsstyrelser och tvÄ kommuner för att fÄ inblick i hur uppföljningsarbetet fungerar pÄ de olika nivÄerna.Under intervjuerna framkom det att mÄlet Hav i balans samt levande kust och skÀrgÄrd Àr komplext och dÀrför svÄrt att arbeta med.

Lajv i Skolan - Lek och lÀrande

Syftet med arbetet Ă€r att undersöka huruvida lajv Ă€r en undervisningsmetod som Ă€r möjlig att i praktiken anvĂ€nda i skolan och om eleverna anser att de lĂ€r sig nĂ„got av det. FrĂ„gestĂ€llningarna som stĂ€lls upp i arbetet Ă€r: · Hur mycket tid och planering behövs för att sĂ€tta upp ett lajv i skolan? · Har skolan de resurser som krĂ€vs för att tillhandahĂ„lla lajv som en del av undervisningen? · Är lajv en metod som eleverna uppskattar och sjĂ€lva anser sig lĂ€ra sig nĂ„got av? · Hur förhĂ„ller sig pedagoger till tanken pĂ„ lajv som undervisningsmetod? Den teoretiska förankringen bygger till stor del pĂ„ Fredrik Axelzons ?Rollspel i skolan? frĂ„n 2007 och Kristina BoreĂșs ?Rollspel i undervisningen? frĂ„n 1994. För att finna svaret pĂ„ frĂ„gestĂ€llningarna sĂ„ genomfördes ett temaarbete om klimat under tvĂ„ veckor, dĂ€r ett lajv baserat pĂ„ FN:s klimatrollspel anvĂ€ndes som avslutning. Efter lajvet genomfördes intervjuer med tre elever och klasslĂ€raren för att kunna fĂ„ deras synvinkel. Slutsatsen av undersökningen Ă€r att det finns bĂ„de tid och resurser för att anvĂ€nda lajv som metod i skolan samt att eleverna anser att de lĂ€r sig mycket genom arbetet..

Levande Strid : Ett visuellt förnyande animationssystem

Detta Àr en reflekterande uppsats som behandlar utvecklingen av stridssystemet ?Levande Strid? samt processen att utveckla en animerad film som illustrerar systemet.MÄlet med verket har varit att genom animationer skapa en varierad visuell upplevelse i striderna i action- och rollspel.Uppsatsen inleds med en beskrivning av bakgrunden, syftet och mÄlet med verket. DÀrefter följer en redovisning av den teoretiska bakgrund som har anvÀnts som underlag för utvecklingen av ett stridssystem, skrivandet av ett designdokument  och arbetet med sjÀlva animationerna. Efter detta beskrivs hur jag har anvÀnt mig av teorin för att skapa system, dokument och animationer. Animationerna har varit fokus och tar sÄledes mest plats i uppsatsen.Resultatet av arbetet har blivit ett system som framhÀver variation i stridsmomenten i action- och rollspel, ett designdokument som beskriver detta system pÄ en konceptuell nivÄ och en film som genom animationer illustrerar och demonstrerar systemet..

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->