Sök:

Sökresultat:

652 Uppsatser om Levande stadsmiljöer - Sida 2 av 44

Att hÄlla det balanserade styrkortet levande : En fallstudie i Locum

Syftet med studien Àr att utifrÄn lÀrandet och de förÀndringar som hittills skett i styrkortsarbetet beskriva och analysera hur Locum hÄller sitt balanserade styrkort levande. Forskare inom styrkortsomrÄdet framhÄller att styrkorten kontinuerligt mÄsteuppdateras för att kunna spegla företagets situation. LÀrandet anses vara en förutsÀttning för förÀndring, dÀrför inriktas studien pÄ hur förÀndring och lÀrande i företaget hÄller detbalanserade styrkortet levande. I den teoretiska referensramen har en cirkelrutin för förnyelse av det balanserade styrkortet tagits fram utifrÄn befintlig teori inom omrÄdet. Den kvalitativa studien omfattar datainsamling i form av interna dokument,Ärsredovisningar och fyra semi-strukturerade intervjuer med medarbetare pÄ olika nivÄer i Locums organisation.

Manligt, kvinnligt, jÀmlikt? : En genusanalys av lÀromedlet Den levande litteraturen

Syftet med denna studie Àr att undersöka skillnader i hur manliga och kvinnliga författare presenteras i lÀromedlet Den levande litteraturen, för att se om det lever upp till lÀroplanens mÄl om att skolan skall förmedla jÀmstÀlldhet. Janssons lÀrobok frÄn 1995 Àr ett vanligt förekommande lÀromedel och passar dÀrför bra för en kvalitativ analys av hur isÀrhÄllandet av mÀn och kvinnor verkstÀlls och vilka normer som tillÀmpas vid bedömningen av författarskapen. Textanalysen Àr inspirerad av Williams studie frÄn 1997 och har Àven Hirdmans teori om genussystemets tvÄ principer som utgÄngspunkt. Resultaten visar att lÀroboken bidrar till att bekrÀfta och förstÀrka dikotomin och hierarkin, det vill sÀga att isÀrhÄlla kvinnor och mÀn och framhÄlla mannen som norm, med vilken kvinnan jÀmförs. Slutsatsen blir att det finns stora skillnader mellan lÀroboken Den levande litteraturen och lÀroplanens mÄl om att förmedla jÀmstÀlldhet och lÄta undervisningen spegla bÄde manliga och kvinnliga perspektiv..

De Levande Döda - Tecken, Myter och Levande Legender

SAMMANFATTNINGUppsatsens titel: De levande döda ? Tecken, Myter och Levande LegenderSeminariedatum: 2007-06-07Kurs: MKV 404:3 Magisteruppsats 10 poĂ€ngFörfattare: Michael RĂŒbsamenHandledare: Fredrik MiegelExaminator: Peter DahlgrenNyckelord: Diskursanalys, Offentliga Personer, Paparazzi, Post-strukturalism, konsumtionSyfte: Uppsatsen syftar till att undersöka och problematisera den diskurs som reglerar konstruerandet av tecken och myter frĂ„n offentliga personer. Uppsatsens mĂ„l Ă€r att utveckla befintliga teoretiska resonemang för att förstĂ„ diskursens Ă„terverkningar i verklighetenMetod: Uppsatsen Ă€r baserad pĂ„ teoretiskt resonerande med stöd av befintliga teorier. Observationer frĂ„n verkligheten fungerar som stöd för resonemangen som förs.Teori: Uppsatsen Ă€r byggd pĂ„ litteratur om post-strukturalistisk samt postmodern teoribildning. I analysen anvĂ€nds teorier om det hyperreella och simulacra, tillsammans med feministisk konstvetenskap samt Zygmunt Baumans moralteoretiska perspektiv.Slutsats: Skvaller konsumeras som historier.

Kontrasternas Industrilandskap : En studie om Industrilandskapet i Norrköping som industriellt kulturarv och postindustriell stadsdel

Industrilandskapet i Norrköping kan sÀgas representera ett exempel pÄ omvandlingen frÄn industrisamhÀlle till postindustriellt samhÀlle. OmrÄdet har tidigare varit ett framtrÀdande nav för den tillverkningsindustri som lÀnge prÀglat Norrköping. Men stora förÀndringar har skett och idag fungerar omrÄdet istÀllet som utgÄngspunkt för kunskapsstaden Norrköping. Miljön i omrÄdet beskrivs ofta i termer av unicitet och attraktivitet och omrÄdet utgör ett riksintresse för kulturmiljövÄrd. Kontrasterna mellan att dels vara ett kulturarv och samtidigt representera den moderna kunskapsstaden och dessutom vara ett attraktivt levande stadsrum skapar en intressant balansgÄng mellan att bevara kontra att utveckla. Industrilandskapet framtrÀder som ett viktigt omrÄde för Norrköping och i relation till kulturarv, kunskapsstaden och ett levande stadsrum uppstÄr en grund för intressanta diskussioner bÄde ur ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv..

Identitet och moral : En jÀmförelse mellan romanerna En levande sjÀl av PC Jersild och SÄngen ur det kinesiska rummet av Sam Ghazi i ett posthumanistiskt perspektiv

I denna uppsats jÀmförs i ett posthumanistiskt perspektiv tvÄ svenska romaner som diskuterar medvetandets natur och grÀnserna för det mÀnskliga. I En levande sjÀl frÄn 1980 av Per Christian (PC) Jersild (f. 1935) konfronteras vi med djur som utsÀtts för plÄgsamma djurförsök och med uppfödandet och programmerandet av aborterade mÀnskliga fosterhjÀrnor som skall utnyttjas som biodatorer i intelligenta maskiner. I SÄngen ur det kinesiska rummet frÄn 2014 av Sam Ghazi (f. 1967) stÄr i stÀllet möjligheten till en rent artificiell intelligens i fokus.

HjÀrtats vÀg ? levande sufism som religionsdidaktisk utgÄngspunkt i undervisningen om islam?

Syftet med detta arbete Àr att undersöka vilka uttryckssÀtt den mystiska folkfromheten inom islam, sufismen, kan ha och om undervisning om den kan bidra till en mer allsidig bild av islam i den svenska kontexten. Med det hermeneutiska förhÄllningssÀttet som utgÄngspunkt har dels en lÀromedelsanalys och dels en fallstudie genomförts. LÀromedelsanalysen behandlar i vilken omfattning och pÄ vilket sÀtt sufismen presenteras i lÀroböcker som anvÀnds i grundskolans senare Är samt i gymnasiet. Fallstudien bygger pÄ bÄde deltagande observationer samt kvalitativa intervjuer i en sufiorden. LÀromedelsanalysen visar att sufismen knappt behandlas i lÀroböckerna. Den bild som ges av sufismen Àr en historisk sufism dÀr det religiösa utövandet inte beskrivs.

Forum för levande historia : En gestaltning av historiemedvetande?

Vi har analyserat Forum för levande historias material brott mot mÀnskligheten under kommunistiska regimer genom en hermeneutisk textanalys. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om materialet förmedlar historiemedvetande. Resultatet visar att materialet inte förmedlar det som krÀvs för att historiemedvetandet ska stimuleras. De historiska hÀndelserna sÀtts inte tillrÀckligt vÀl in i sitt sammanhang och det rÄder otydlighet betrÀffande vad som orsakade utvecklingen. Materialet redovisar inte tillrÀckligt mÄnga förklaringsperspektiv.

Att ge liv och hÀlsa: Upplevelser av att vara levande donator

Vissa livshotande sjukdomar i njure och lever kan idag behandlas genom att organ eller delar dÀrav tas frÄn levande friska donatorer och ges till en svÄrt sjuk mottagare. Donatorn kan alltsÄ rÀdda livet pÄ en annan mÀnniska, och bidra till att ge nÄgon hÀlsa. Tidigare forskning visar att donatorer har bÀttre livskvalitet och hÀlsa i jÀmförelse med genomsnittsbefolkningen. Dock framkommer dÀr ocksÄ att det fanns upplevelser hos donatorerna som var mindre positiva. För att sjuksköterskan skall kunna vÄrda dessa patienter pÄ ett bra sÀtt behövs en djupare förstÄelse för donatorernas upplevelser av donationen.

Akvarell - I en levande musikalisk process

Ett utforskande av interpretation utfört i musik, akvarell och ord. En nÀrgÄngen bild av en levande musikalisk process studerad frÄn en inre kÀrna. Arbetet bestÄr utav denna text, tre konserter frÄn vÄren och sommaren 2013 som dokumenterades i DVD-format, ljudupptagningar av improvisationer och akvareller skapade i tiden för arbetet. Arbetets kÀrna, ögonblicksbilder frÄn insidan av sjÀlva processen, presenteras i en egen del av arbetet och omsluts av förklarande, reflektioner och tankar. Författaren spelar viola och upplever synestesi..

Urban omvandling - ett levande och integrerat Lövholmen

Den tilltagande urbaniseringen har medfört att hamn- och industriomrÄden som tidigare lÄg i stadens perifera omrÄden har fÄtt en alltmer central plats. FrÄn att ha fungerat som industristÀder dÀr denna verksamhet varit en integrerad och vital katalysator för staden hÄller samhÀllet nu pÄ att övergÄ frÄn industrisamhÀlle till kunskapssamhÀlle dÀr arbetet förflyttats frÄn förorenade och bullriga industrimiljöer till rena och tysta bostads- och kontorsmiljöer. I takt med detta minskar ocksÄ behovet av centralt belÀgna industriomrÄden som nu blivit mer ödsliga, otrygga och stadsfrÄnvÀnda dÀr de inte sÀllan bildat en barriÀr mot sin omgivning. Samtidigt Àr det idag för oss mÀnniskor inte lika sjÀlvklart som tidigare genom historien att anvÀnda stadens offentliga rum och det pÄgÄr mycket planering för att skapa integrerade, attraktiva och levande stadsmiljöer vid stadsomvandlingar. En problematik som uppstÄr Àr hur dessa industriomrÄden kan omvandlas frÄn centrala men avskilda, ödsliga och ofta stadsfrÄnvÀnda industrimiljöer till funktionsblandade, attraktiva och levande stadsdelar som Àr vÀl integrerade med sin omgivning. Arbetets syfte Àr undersöka hur Lövholmen kan omvandlas frÄn en avskild industrimiljö till en funktionsblandad och levande stadsdel som Àr vÀl integrerad i sin omgivning.

Upplevelser av att vara en njurdonator - en litteraturstudie

Bakgrund: 1 oktober 2009 var det 461 personer som vÀntade pÄ att fÄ en ny njure i Sverige. VÀntan pÄ en ny njure kan vara lÄng. Detta innebÀr att en levande donator kan förbÀttra utsikterna för mÄnga njursjuka. Men att vara en njurdonator Àr inte alltid sÄ lÀtt dÀrför Àr det fördelaktigt att ha en del kunskaper om hur de upplever situationen. Syfte: Att undersökta levande njurdonatorers upplevelser före och efter donation.

"Lek Àr ett levande sprÄk" : En fenemenologisk studie om pedagogernas uppfatningar om lekens betydelse om barns sprÄkutveckling

Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger ser pÄ lekens betydelse för barns sprÄkutveckling samt hur de arbetar för att stimulera sprÄkutvecklingen genom leken. Arbetet utgÄr ifrÄn fenomenologiska teorier dÀr fokus ligger pÄ mÀnniskans livsvÀrld, upplevelser och tankar. Som metod anvÀndes kvalitativ forskning för att ta del av pedagogernas tankar och kunskaper kring lek och dess betydelse för barns sprÄkutveckling. Resultatet av studien visar att pedagogerna inte har nÄgon entydig definition av lek och att det finns olika arbetssÀtt att stimulera barns sprÄkutveckling. Vi anser att lek Àr ??ett levande sprÄk?? och det Àr betydelsefullt att barn fÄr leka..

Religionskunskapsundervisning : - en kunskapsresa, vars mÄl Àr lÀra för livet

Uppsatsen Àmnar genom litteraturstudium undersöka vilka lÀromedel som kan anvÀndas i Religionskunskap A och B, för att bidra till en mer levande och inspirerande undervisning för eleverna. Men Àven att se vilka aspekter en lÀrare behöver beakta, för att fÄ en mer allsidig undervisning. MÄlet Àr att religionslÀrare ska kunna tillÀgna sig nÄgra av dessa förslag, för att ge deras elever en mer givande och inspirerande undervisning. Religionsundervisningen ska ses som en kunskapsresa, dÀr det huvudsakliga , mÄlet Àr att eleverna ska lÀra för livet. Att skapa en mer levande undervisning som stimulerar elevernas lÀrande, krÀver att lÀraren utgÄr ifrÄn elevernas referensramar liksom möter dem utifrÄn deras egna villkor..

GĂ„van till liv : upplevelser av att donera en njure

Att ge bort en del av sig sjÀlv för att förbÀttra livet för en annan mÀnniska, Àr att ge gÄvan till liv. Levande njurdonatorers upplevelser kommer ofta i skymundan eftersom studier ofta fokuserat pÄ mottagarens upple-velse av njurtransplantationen. Donationen beskrivs med bÄde positiva och negativa upplevelser. De negati-va upplevelserna förknippas med fysiska och psykiska komplikationer efter donationen. De positiva upplevel-serna beskrivs som ökad livskvalitet och glÀdje inför att hjÀlpa en mÀnniska till ett bÀttre liv.

Levande organdonation ? en litteraturöversikt om levande donatorers upplevelser av att donera ett organ.

Den nuvarande svenska abortlagen infördes 1975. Lagen innebĂ€r att kvinnan har rĂ€tt att avbryta graviditeten fram till vecka 18. År 2006 genomfördes totalt 36 045 aborter. Litteraturstudiens syfte var att beskriva mĂ€n och kvinnors upplevelser i samband med abort. Studien baserades pĂ„ totalt Ă„tta vetenskapliga artiklar.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->